Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: räyhkö 
Päivämäärä:   25.7.24 14:26:33

Vai heiluttaavatko vaan häntää? Esim humalaisia kohtaan? Kertokaa tilanteita jossa koiranne on puolustanut teitä!

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 14:30:42

Puolustaa, toki tähän mennessä aivan turhaan. Pikkukoira vielä, joten aika hyödytön siinä hommassa.

Kertaalleen aamukuudelta kun käytiin ulkona, tuli humalainen mies vastaan, joka lähestyi ja kysyi, onko näkynyt irtiolevaa koiraa, oli päässyt karkaamaan. Koira nosti hirveän metelin tästä miehestä ja oli hirveä show sitten saada se irtokoira kiinni kun mun koira juoksee sitä miestä karkuun ja irtokoira juoksee mun koiran perässä.

Normaalisti tämä ei vastaantulijoista välitä, vaikka jäisivät jututtamaankin, harvoin kyllä jäädään kenenkään kanssa juttelemaan.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 14:48:40

Kyllä. Pihaani ajoi autollinen jehovan todistajia, jotka yrittivät sinnikkäästi pyrkiä puheilleni pihan toiselle puolen. Vahtikoira veti kuitenkin välillemme näkymättömän rajalinjan jota puolusti kiivaasti, eivätkä jehovat päässeet tuota rajaa ylittämään. Toiste eivät ole yrittäneet pyrkiä tontille.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   25.7.24 14:58:42

Ei, koirani tietää, että minä olen vastuussa ja huolehdin asioista. Koiran ei tarvitse stressata.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.24 15:17:59

# Puolustatko myös miestäsi vaaroilta, ettei hänen tarvitse stressata?

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.24 15:21:50

Lähiöiden kasvattina koirani osaa jättää juopot ja muut huutelijat omaan arvoonsa, koska se tietää jo kokemuksesta että reagoimalla juopot vaan kiihtyy lisää.

Tositilanteessa koira kyllä hakeutuu minun ja uhan väliin, mutta se ei ole koskaan joutunut tekemään sen enempää. Luotan kyllä sen arviointikykyyn, ja onneksi koira luottaa minuun niin paljon, että sen kanssa voi liikkua ongelmitta vaikka joku ohikulkija ei osaisikaan käyttäytyä.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: Luoti 
Päivämäärä:   25.7.24 15:34:20

Lähettäjä?

Päivämäärä25.7.24 15:17:59

# Puolustatko myös miestäsi vaaroilta, ettei hänen tarvitse stressata?

Miten tämä liittyy tähän asiaan mitenkään? :D

Mutta joo, lapsuudenkotini koira olisi eläessään varmasti puolustanut. Kerran ohitimme sivutiellä autovarkaat, jotka olivat ruuvaamassa autoon vääriä kilpiä. Kävelimme yhteisymmärryksessä pysähtymättä äijien ja auton ohi, mutta yksi miehistä meinasi lähestyä meitä. Koira siirtyi samantien minun ja äijän väliin ja antoi sen verran tiukan tuijotuksen, että mies tajusi perääntyä.

Toisella kertaa mies, joka oli tunnettu siitä että paljasteli itseään lapsille, tuli meitä vastaan mutkan takaa. Koira tietysti katsoi vierasta ja olemus varmaan kertoi vieraalle, että "olet epäiltyjen listalla". Koira varmaan huomasi että hätkähdin, kun mies tuli mutkan takaa. Mies kysyi, että "onko se vihainen", mihin vastasin, että "saattaa se vähän olla". En epäile, etteikö se olisi iskenyt hampaitaan miehen kinttuun, jos hän olisi yrittänyt lähestyä.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   25.7.24 15:47:03

En usko. Edellinen koira olisi kyllä vastannut jos jokin olisi tullut uhkaavasti sitä kohti, se rakasti sellaisia tilanteita. Sitä tuli testattua maalimiehillä ja konekarhulla. Mutta en usko että se olisi ikinä tarkoituksella mua puolustanut. :D

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   25.7.24 15:57:38

Minulla ei ole enää koiraa mutta on aiemmin ollut koiria. Ne kyllä tarvittaessa ilmaisivat puolustavansa omaa väkeä.

Eniten mieleen jäi rescuenoutajamme jolla oli vahva luonto. Se oli menneisyydessään osannut käyttää hampaita (oli lopetusuhan alla ennen meille tuloa mutta ei koskaan sen jälkeen purrut ihmisiä) jos koki kipua tai muuta uhkaa joten tiesin ettei se ole arka toimimaan.

Tuo koira oli älykäs eikä mikään turhan purija tai hyökkääjä sen jälkeen kun sen terveys oli hoidettu kuntoon (oli todella kipeä ja laiminlyöty tullessaan). Mutta se oli myös suojeleva ja asettui minun ja epämiellyttävien äijien väliin, osasi haukkua ja murista siihen tyyliin ettei kukaan sitä siinä ärsyttänyt.

Mitä herttaisin, lempein ja kärsivällisin koira muuten mutta öykkärit piti kurissa.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   25.7.24 16:01:18

Edellinen koirani tuli väliin jos joku käyttäytyi uhkaavasti tai edes epäilyttävästi minua kohtaan, nykyinen lähtisi karkuun. Collieita kumpikin.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.24 16:09:12

On ollut sellaisia koiria, jotka asettuvat minun ja epäilyttävän lähestyjän väliin tuijottamaan uhkaavasti ja uskon, että olisivat myös toimineet jos tarve olisi vaatinut. Ja sitten on ollut sellaisia koiria, jotka olisivat luikkineet karkuun jos vastaantulija olisi edes murahtanut niille.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.7.24 16:14:29

Ei puolusta, puolustushalukkuus 0. Luonnetestissä painui selkäni taa haukkumaan "hoida sinä tuo" kun päälle hyökättiin.

Entinen pystykorva puolusti, poikaa varsinkin, vaunuihin ei antanut edes katsoa tai lasta puhutella. Olisi mennyt vaikka karhun päälle.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   25.7.24 16:16:38

Koirani puolusti lapsiani kun he olivat pieniä, asettui lasten ja esimerkiksi vieraan koiran väliin, tilanteesta riippuen saattoi myös ajaa tunkeilijan piis lasten läheltä jos en itse ollut ihan vieressä Meillä kuitenkin "arvojärjestys" on se, että aikuiset huolehtivat turvallisuudesta eikä koiran tarvitse siitä huolehtia. Tosin meillä ei mitään vahti-tai laumanvartijakoirua ole ollutkaan. Koirat ovat lemmikkejä ja siinä mielessä "lapsen" asemassa.
Minun ja mieheni suhde ei millään tavalla liity minun ja koirani (tai koirieni) suhteeseen, eipä siinä, meillä ei ole koskaan ollut tarvetta mieheni kanssa puolustaa toisiamme miltään oikeilta vaaroilta...

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: jenna 
Päivämäärä:   25.7.24 17:09:34

Ei vaaroilta mutta uimasta kyllä. Mikähän pelastusrefleksi melkein kaikilla koirilla on että pitää hypätä perään uimaan? Tietääkö joku?

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.7.24 17:26:34

Kyllä tuo varmaan yrittäisi, mutta kun painoa on 10kg, niin ei siitä hirveesti käytännön hyötyä olisi.. :'D

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.7.24 17:27:09

jenna // mikä rotu?

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.24 17:28:49

Riippuu... Koira kyllä asettuu minun ja esim toisen koiran väliin ja saattaa hampaitakin näyttää, mutta sitten toisaalta pelkää lokkeja. Että riippuu siitä mikä tämä minua uhkaava vaara on :'D

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: Myö 
Päivämäärä:   25.7.24 18:00:01

Koira on täys nössykkä että tuskin mitään tekisi mutta osaa se vakuuttavasti mölyä pitää. Ikinä lenkillä ei esim hauku mutta jos olemme paikallaan esim istumme penkillä ja joku suoraan meitä lähestyy niin karvat pystyssä haukkuu ja murisee. En ole niin kokenut koiraihminen että osaisin sanoa että pelottaako sitä itseä vai suojeleeko minua joltain… nameilla saan kyllä käännettyä huomion muualla kun on niin ahne jos vaan ehdin ensin..

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: YY 
Päivämäärä:   25.7.24 19:27:19

Todellista vaaratilannetta ei ole koskaan ollut joten en tiedä, mutta uskoisin että ainakin jonkin sortin puolustusta olisi tarjolla. Kerran on lenkkeilijä tullut pimeällä metsäteillä vastaan juosten mustissa vaatteissa, ja koira olisi varmaan käynyt hihaan kiinni jos en olisi pitänyt lyhyessä hihnassa, sen verran räyhäsi tuolle kamalan epäilyttävälle mustalle hahmolle.

Meidän lapsia puolustaa todella hanakasti, esim vierailla koirilla ei ole mitään asiaa lasten lähelle jos ollaan yhdessä ulkona. Tutut koirat sallii mutta sellaisten ns. hyväpäivän tuttujenkin kanssa on pari kertaa käynyt niin että koira on murissut hiljaa vieressä, ei ole käynyt sen enempää rähjäämään mutta selkeästi näyttänyt että valmiina ollaan.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: Pippi 
Päivämäärä:   25.7.24 19:58:48

Nuorena Helsingissä asuessa tuli tilanne, jossa kolme miestä päätti "kiksauttaa ton ämmän". Oli ihan pääkallokeli, olin aamulenkillä koirien kanssa. Koirat oli vapaana ja tulivat noin 50 m perässäni, jäivät tapansa mukaan koirapuiston kulmille haistelemaan.

Yllätyin, että jäädyin tilanteessa ihan täysin enkä kyennyt liikkumaan. Ainoa mitä tein, oli vislaus. Yleensä se oli koirille merkki, että alkakaas valua jo tännepäin. Mutta tällä kertaa ilmeisesti vislauksessa oli eri soundi, koska bokserini tuli 2 sekunnissa paikalle ja asettui eteeni minun ja miesten väliin. Pisti sellaisen rähinän saman tien pystyyn, etten ollut kiskaan nähnyt koiraani sellaisessa tilassa. Se oli pelkkää hammasta, räkää ja pyhää vihaa.

Miehet perääntyivät ja lähtivät pois. Koira palautui täysin normaaliksi saman tien. Se toimi juuri niin kuin pitäisi. Ei hyökännyt, (koska miehet olivat vuorostaan järkytyksestä paikallaan), mutta teki selväksi, että täältä pesee ja linkoaa. Miehet eivät koskaan päässeet edes koskemaan minua.

Olen ikuisesti kiitollinen tälle koiralleni. Vaikka se oli joka juopporetkun rapsuteltavana metroissa ja ratikoissa, niin se on kuitenkin aina ymmärtänyt, ettei tilanteessa kuitenkaan ole mitään uhkaavaa. Itsehän mä en pitänyt ollenkaan siitä, että nämä deekut aina koiralle sössöttivät.

Eli vaikka koira näyttäisi olevan "kaikkien kaveri", ei se kerro ollenkaan siitä, millainen se on oikeasti uhkaavassa tilanteessa. Moni sanoo koirastaan, myös minä tästä bokserista, että ei tämä ainakaan, mutta niinpä vain toimi tositilanteessa täydellisesti.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   25.7.24 21:12:07

Yksi kävi mh luonnekuvauksessa ja oli lähinnä yltiö ystävällinen vaikka oli uhkaava tilanne. Toiset koirat se pistäisi päiviltä vaikka niillä ei olisi muuta ajatusta kuin tulla moikkamaan.

Kaksi koiraa on sellaisia että en mene sanomaan mitä tekisi. Toinen on ihmisiä kohtaan välinpitämätön, oli se sitten uhkaava tai ystävällinen. Toinen on hyvin ystävällinen ihmisille, mutta lukee tilanteita hyvin. Kumpikaan ei ole koskaan ollut tilanteessa missä minä olisin osoittanut jännitystä tai pelkoa. Molemmat saattaisi reagoida minun tunnetilaan, etenkin kaukkari uros on niin taitava tilannteiden lukija.

On tuossa yksi jota en sen agressiivisuuden ja arkuuden takia ole luonnetestiin vienyt. Se puolustaa kotipihassa ja autossa, on päässyt arviointivirheen takia puremaan vierasta. Sen kanssa olen oikein välttelemällä vältellyt mahdolliset konfliktit koska tiedän koiran reagoivan rajusti ja jokainen negatiivinen kokemus on vain voimistanut koiran agressiivista käytöstä.

Kaikki venäläisiä laumanvartijoita.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   25.7.24 21:32:54

Yksikään mun koirista ei puolusta ja hyvä niin, sillä mikään ei ole pahempi kuin puolustamaan opettamaton puolustava koira...
Ja mä olen luonteeltani ja olemukseltani sellainen nainen, jota ei helposti tarvitse alkaa puolustaa. Sit vastapuoli tarvii jo kättä pidempää. En tosin lähtökohtaisesti joudu tilanteisiin, joissa tällainen olisi kovin todennkäöistä, niin enpä ole hommannut palveluskoiraa, vaan metsästyskoiran.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.24 22:25:20

Pippi: oma koirani on ihan eri rotua, mutta samanlainen! Ihan kaikkien käsiteltävissä ja kiltti kuin mikä, mutta jos itse pelästyn niin koira tulee heti väliin valmiuteen. Eli koira seuraa mun reaktioita ja tunnetilaa, ei niinkään sitä onko joku uhkaava eli en tiedä voiko tällaista testata mitenkään, koska jos tiedän testistä en pelkää : D

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.24 22:47:29

Luonnetestissä ei ainakaan puolustanut:D Pysyi kyllä korvat ja häntä pystyssä edessäni viimeiseen asti (ei haukkunut kertaakaan) mutta kun hyökkääjä pääsi kosketusetäisyydelle niin peruutti kauemmas. Pk collie rodultaan.

Lapsuuden labradori puolusti kerran minua. Meidän kylällä asui sellainen vanha, ilmeisesti juoppo, vähän epämääräinen mies. Oli käynyt kaverini kotiovella kolkuttelemassa ja kurkkimassa ikkunoista. Pyöri kyläkaupan edustalla jatkuvasti. Niin, olin kävelyttämässä perheemme koiraa kun saavuimme kyläkaupan kohdille ja päätin kiertää kauempaa, koska näin että tämä mies on siellä pihalla. Mies kuitenkin huomasi minut, ja alkoi huutelemaan että haluanko keksejä. En vastannut vaan jatkoin kävelyä, mutta mies lähti perään. Tuli sen keksirasiansa kanssa vaikka sanoin etten halua keksejä, mutta kun silti tuli vaan lähemmäs niin koira nosti hännän pystyyn ja päästi oikein kumean murinan miestä tuijottaen. Sitten tämä mies lähti pois. Labradorinnoutaja kyseessä.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: Pippi 
Päivämäärä:   25.7.24 23:08:28

Kolme pistettä, ei mielestäni oikein luotettavasti pysty testaamaan. Esim luonnetestit, MH:t ei sikäli toimi, koska enhän ole niissä yhtään peloissani ja koira sen vaistoaa. Minun reaktio ei ole aito.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.7.24 00:33:17

Luonnetestin perusteella ei puolustaisi. Koira vain iloisesti heilutti häntää uhkaajalle.

Tositilanteeseen ei onneksi olla koskaan jouduttu, mutta en jaksa uskoa, että koirani puolustaisi minua tai edes itseään kuin ihan pakon edessä. Karkuun se luikkisi, jos vaan mitenkään mahdollista.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: Matti Everest 
Päivämäärä:   26.7.24 00:38:43

Ei, ainoastaan vuorilta ja tuntureilta.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.7.24 02:05:31

Ikävä kyllä. Arka yksilö mutta sähäkkä luonne. Ei tule meille kotiin ketään jos en salli. Eikä myöskään mikään epäilyttävä lähesty minua, menee minun eteen ja varmasti käy kimppuun jos hän niin arvioi tarpeelliseksi. Olen saanut kaikki tilanteet haltuun ja hän myös tutustuu sallituissa paikoissa muihin. Eli tietää, että koirapuistossa ollaan kavereita - kun olen remmin päässä niin olen vartioinnin alla.

Kerran pönttö huoltomies avasi oven aamulla aikasin, en kuullut että pimpotti. Oli kahta vaille ettei käynyt kimppuun kun oli avannut oven ja tämähän sitten puolusti täysillä. Huuteli oven raosta että uskaltaako tulla. Pönttö. Olin sanonut ettei meille saa tulla sisälle Ellen ole itse kotona ja koiran kanssa päästämäassä yhdessä sisälle.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   26.7.24 06:53:22

Puolustaa. Hän on pitkäkarvainen kääpiömäyräkoira ja hän puolustaa kyynistymisen vaaroista olemalla ihana pieni tyyppi.
Elämäni on sen verran tasaista, ettei minua tarvitse muiden puolustaa random ihmisiltä, selviän kyllä maailman myrskyissä.
Jos tulisi tiukka paikka, ja joku toinen koira hyökkäisi käppänäni kimppuun, voi olla varma, että hyökkääjäkään ei selviäisi vammoitta, käppänää ja lapsiani minä puolustan tiikeriäidin vaistolla, nopeudella ja tarvittaessa väkivallalla. En ole millään muotoa kovinkaan kiltti mammeli, vaikka saatan näyttää siltä.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: jenna 
Päivämäärä:   26.7.24 15:59:13

.. : seeferi, labbis, kultsi ja flatti.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: nitta 
Päivämäärä:   26.7.24 16:07:20

Meillä metsästyskoira sisällä. Olin töissä ja putkimies pimpotti ovikelloa. Tämä koira oli kuulemma pitänyt sellaista meteliä jota putkimies ei ollut koskaan kuullut. Sovittiin parempi aika mutta kun pidin koiraa pannasta niin oli sellainen murina päällä että jos tulee lähemmäs niin käy armotta kimppuun. Muuten tykkäsi lapsista ja aina kävi maaten jos tuli vaunut vastaan. Samoin pysähtyi jos hihna vahingossa putosi maahan, kuitenkin tykkäsi vetää hajujen perässä ihan tosissaan mutta kun hihna löystyi niin pysähtyi :)

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 16:24:20

Luonnetestin mukaan ei puolusta, itseään kyllä.

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   26.7.24 22:16:56

Russeli puri humalaista peukalon tyvestä kun ei uskonut ettei saa tulla lähelle. Komiat hampaanjäljet jäi. :D

  Re: Puolustaako koiranne teitä vaaroilta?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   28.7.24 22:24:46

Uskoisin että puolustaa, rähjää muutenkin kaikille jos tulevat yllättäen. Vahtiva rotu

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.