Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia minimalismista

Lähettäjä: Minimalismi 
Päivämäärä:   25.7.24 11:35:59

Miten päästä alkuun minimalismista ja tuoko se onnea, kun vähentää omistamaansa tavaraa?

  Re: Kokemuksia minimalismista

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.7.24 11:50:58

On se selkeämpää kun tavaroille on paikka, kaikki ei ole hukassa ja hyllyt ja tasot eivät ole pinoa ja rojua täynnä. Kaapeissa on sopivan väljää ja joskus jopa tyhjää.

Itse tosin olen ehkä joku sopivalismin kannattaja. En näe mitään järkeä olla niin askeettinen että eläisin yhden lautasen ja aterin setin kanssa. Sopivasti tavaraa niin se on jo lähes minimalistisesti.

  Re: Kokemuksia minimalismista

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   25.7.24 11:56:40

En sanoisi itseäni minimalistiksi, mutta olen vähentänyt viime vuosina huomattavasti vaatteiden ja tavaran ostelua. On miellyttävää, kun kaapit eivät ole täynnä; vaatteet saa esille niin että näkee mitä kaikkea kaapissa on. Näin tulee käytettyä laajemmin kaikkia vaatteita, eivät jää kaapin perälle unohduksiin. Ei myöskään ole enää tunnetta että koko ajan pitäisi saada jotain uutta. Nykyiset vaatteet ovat kaikki kooltaan ja väreiltään sopivia, ja sopivat myös yhteen keskenään. Ei ole ollut ainuttakaan asukriisiä pariin vuoteen.

Aion muuttaa ensi vuonna, ja iloitsen jo etukäteen siitä, ettei tavaraa ole tolkuttomasti kuten edellisillä kerroilla.

  Re: Kokemuksia minimalismista

Lähettäjä: Veera 
Päivämäärä:   25.7.24 13:04:53

Minä taidan olla. Varmaan johtuu edesmenneen äitini pakonomaisesta hamstraamisesta lapsuudessa. Siihen yhdistettynä nyt oma pieni koti, kontrollin tarve (asiat pitää olla järjestyksessä mieluiten etuajassa) ja pieni talous.
Seurauksena asun järkevästi ja viihtyisästi niin, mihin mulla on varaa. Mulla ei ole mitään turhaa. Kaikki on käytössä koko ajan esim. yksi setti lakanoita, (pesen, kuivatan ja petaan), en osta shampoota ennenkuin edellisessä on yksi pesu jäljellä (ei ole tilaa tuplamäärille puteloita tukkimassa hyllyjä).

Tiedän missä kaikki asiat ovat, tavarat pysyy järjestyksessä, ei ole vanhentuneita mausteita keittiössä tai paperipinoja odottamassa selvityksiä mitä ovat. Talous pysyy kasassa kun en osta mitään turhaa. Ja huom! Jotkut koriste-esineet tms ei välttämättä ole turhia, jos ne ovat esillä ja tuovat jokapäiväistä iloa.

Ja asiaa tietty helpottaa työni, joka vaatii työnantajan kustantaman asun kenkineen ja muutaman minuutin työmatka, jolle voi laittaa vaikka verkkarit ja t-paidan. Ratsastuskamppeet ovat sitten vapaa-ajalle!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.