Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: moikka 
Päivämäärä:   25.7.24 08:15:08

Jos teillä olisi 100 vuotias hirsitalo, jonka keittiö on nyt kuin sekametelisoppa, siis sekoitus uutta ja vanhaa, vailla mitään järkeä.

Tekisittekö uuden täysin uudenaikaisen keittiön vai tekisittekö vanhaa kunnioittaen "entisöinnin".
Itse olen täysin kahden vaiheilla. Joko säästellen vanhaa ja kalusteet ikään sopivia tai lähes ikään sopivia. Tai sitten koko keittiön räjäytys ja kaikki uutta???

Tässähän ei ole oikeaa vastausta mutta miten tekisitte

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   25.7.24 08:21:40

En ikimaailmassa haluaisi kotiini vanhaa keittiötä. Ulkonäkö tietysti on muokattavissa, mutta nykyaikaiset keittiöt ovat monin verroin käytännöllisempiä (esim. materiaalit ja mekanismit), että ehdottomasti valinta olisi uusi.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   25.7.24 08:25:35

Uusi keittiö, mutta tyylillisesti sellainen, että sopii taloon.
Ei mitään ikean valkoista keittiötä.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 08:26:56

Uusi keittiö mutta tyyli vanhaan sopiva

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 08:30:38

Jos vanha on hyvä ja siitä saa toimivan, käyttäisin sitä. Tai osia siitä ja teettäisin puusepällä osin uutta, tyyliin sopivaa. Jos rahaa olisi liikaa, voisin myös teettää koko keittiön puusepällä. Keittiöstä riippuen näitä osia voi löytää käytettyinäkin, jos on valmis kunnostamaan ja muokkaamaan niitä tarpeisiinsa sopiviksi.. Ihan viimeisenä vaihtoehtona ottaisin kokonaan uuden valmiskeittiön.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   25.7.24 08:37:31

Uusisin koko keittiön, mutta vanhaa tyyliä kunnioittaen. Ei missään nimessä mitään modernia lookkia, puuhella myös keittiöön, yms.

Olemme juuri remontoimassa rintamamiestaloa ja on ihan hirveää, kuinka paljon näihin on lyöty aivan väärän tyyppisiä keittiöitä! Kiiltävää valkoista ilman kahvoja, maitolasisia kippiovia yläkaapeissa tai kokomustia keittiöitä. No, ei ihmekään, etteivät mene kaupaksi.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   25.7.24 08:56:37

100 vuotta sitten ei ollut vielä modernin kaltaisia keittiöitä, joissa on yhtenäiset ylä- ja alakaapit ja työskentelytasot. Oli vain kokoelma kaappeja ja pöytiä keittiössä. Siten on mahdotonta tehdä uutta keittiötä, joka olisi oikeasti talon tyylinen. Eli sinänsä minkä tahansa uuden keitttiön tekeminen on talon tyylin vastaista, vaikka kuinka olisi 50-luvun tyylinen tai maalaisromanttinen ja puusepän tekemä.

Meilläkin on 100-vuotias talo ja siihen keittiöremppa tulossa kunhan vaan rahat löytyy. Leivinuuni tietenkin saa jäädä, mutta muuten laitetaan sitten uutta, varmaan sellaista maalaisromanttista. Haluan nätit astiani esille joko vitriiniin tai vaikka lautashyllyyn. Keittiössä kokataan paljon, joten tulee hyvät ja isot koneet ja paljon työskentelytilaa.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: moikka 
Päivämäärä:   25.7.24 08:59:19

Lähettäjä: Nebbiolo
Päivämäärä: 25.7.24 08:28:51

Niin ja onko se siis sellainen pieni piiankeittiö vai iso?

Tää on jätti iso ns Tupa, siellä iso puuliesi valmiina.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: moikka 
Päivämäärä:   25.7.24 09:02:56

Lähettäjä: Pete
Päivämäärä: 25.7.24 08:56:37

100 vuotta sitten ei ollut vielä modernin kaltaisia keittiöitä, joissa on yhtenäiset ylä- ja alakaapit ja työskentelytasot. Oli vain kokoelma kaappeja ja pöytiä keittiössä. Siten on mahdotonta tehdä uutta keittiötä, joka olisi oikeasti talon tyylinen. Eli sinänsä minkä tahansa uuden keitttiön tekeminen on talon tyylin vastaista, vaikka kuinka olisi 50-luvun tyylinen tai maalaisromanttinen ja puusepän tekemä.

Meilläkin on 100-vuotias talo ja siihen keittiöremppa tulossa kunhan vaan rahat löytyy. Leivinuuni tietenkin saa jäädä, mutta muuten laitetaan sitten uutta, varmaan sellaista maalaisromanttista. Haluan nätit astiani esille joko vitriiniin tai vaikka lautashyllyyn. Keittiössä kokataan paljon, joten tulee hyvät ja isot koneet ja paljon työskentelytilaa.

Meillä tuolla tosiaan puuliesi joka saa tietysti jäädä jos vaikka on pidempi sähkökatko tms... Mutta siis siellä nuo lattiasta kattoon komerot 2kpl jotka vie aivan helkutisti tilaa. vesi piste on hätäisesti pykästy mihin nyt on helpolla saatu. siihen pakko tehdä muutoksia.

Täällä myös ruokahuone erikseen, joten keittiööni ei tulisi ruokapöytää ollenkaan. Ikkunan eteen tulee aamupala piste mihin saa sitten tuolit alle :)

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   25.7.24 09:10:43

Jos ne komerot ei käytössä toimi, niin poistaisin. Toisaalta ruokakomero on kyllä säilytystilana näppärä, sinne saa näppärästi piiloon ruuat ja vaikka harvemmin käytetyt laitteet ja isot astiat. Me juuri tehtiin ruokakomero, kun sellaista ei ollut valmiiksi. Saisiko komeroita organisoimalla tai sisusteita tuunaamalla parempaa käytettävyyttä?

Keittiösi on siis varmaan kuitenkin joskus myöhemmin taloon tehty, eikä alkuperäinen? Jos mulla olisi keittiöön sopivaa puukaapistoa valmiina, niin varmaan kunnostaisin ne kaapit, mutta jonkun 60-luvulla lisätyn lastulevyn poistaisin ja tekisin tilalle uutta.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: moikka 
Päivämäärä:   25.7.24 09:15:36

suunnittelin purkavani toisen komeron ja jättää toisen. Saisin jääkappi/pakastimen siihen seinälle järkevästi. Yksi vaihtoehto toki ostaa jääkaappi vetolaatikkoon, mutta mietityttää kuinka epäkäytännöllinen se sitten loppu viimein olisi.
Tässä onneksi aikaa pyöritellä ja miettiä, jos sillai viiden-kymmenen vuoden sisään sais aikaiseksi ;)

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   25.7.24 09:16:09

Meilläkin oli 2 vanhaa komeroa, jotka poistimme kokonaan. Epäkäytännöllisiä, pimeitä, ennemmin satsaisin keittiössä nykypäivänä laatikostoihin, joihin saa tavaraa paljon enemmän ja käytännöllisemmin.

Mitä vaan teettekin, niin tehkää kunnolla. Etsi netistä kuvia farm house-keittiöistä tai muista maalaisromanttisista keittiöistä. Mahdollisimman pitkälti integroidut kodinkoneet, jotta ne eivät näy. Ajatonta ja kaunista, ei sellaista tyypillistä suomalaista keittiösuunnittelua, jossa jälki kestää ehkä 10 vuotta, sitten on jo selvästi vanhanaikaista.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: fg 
Päivämäärä:   25.7.24 11:40:45

Satavuotiaassa hirsitalossa ei ole alkuperäisiä sähkölaitteita, joten ne kannattaa vaihtaa uusiin. Vanha tulisija ja kylmäsäilytystila kannattaa säilyttää sekä ehjiä ja hyväkuntoisia kalusteita.

Toimiva kokonaisuus olisi kaikkein tärkeintä.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.7.24 16:43:06

Jos jokin olemassa olevasta on käyttökelpoista, niin hyödynnä se ja täydennä puusepäntyönä tyyliin sopivasti. Osaava historialliset tyylit hallitseva restaurointipuuseppä osaa yhdistää perinteiset tekniikat ja nykyaikaiset toiminnallisuudet, sekä sovittaa vahat olemassaolevat kaapit osaksi tyylillisesti ehjää kokonaisuutta. Tuon ikäiseen taloon tosiaan kuuluu hyvin irtokalustemainen keittiö, mutta kun korkeudet sovitetaan yhteen saadaan pitkät yhtenäiset tasot ymv. Kannattaa hyödyntää ruokakomerot: toiseen kuiva-aineet ja toiseen kylmälaitteet.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   25.7.24 18:06:12

Tekisin ja olenkin tekemässä (teettämässä puusepällä) 20-luvun Shaker kök-tyylisen keittiön satavuotiaaseen perintötaloomme. Googlaa esim. "Skandinavian Shaker kitchen". Talossa on jo olemassa puusepän tekemät vanhat kaapistot massiivipuusta, taso on matala kun entinen emäntäkin oli vain 150 senttinen, mutta uusi käyttökeittiö on normaaleissa mitoissa. Sama tyyli vain jatkuu.

Mutta jos tarkoitat ns. 50-60 -luvun tyyliä, niin noup. Ei retroa.

Shaker kök / kitchen on tavallaan se country-tyyli, jolla useimmat tuntevat massiivipuisten peiliovien tyylin.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   25.7.24 18:23:10

sennu: Pisteet sinulle, kuulostaa siltä, että teille tulee todella kaunis keittiö!

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.7.24 19:08:04

Tuossa shaker-tyylissä on joitain toimivia tyylillisiä elementtejä, mutta herkästi sillä saa ihan vaan 2020-luvun trendikkään muotikeittiön, jolla ei ole mitään tekemistä 100v talon kanssa.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   25.7.24 20:12:54

Mulla on yli 100-vuotias talo ja kyllä siinä on uusi keittiö, mutta perinteisen näköinen/tyylinen. Leivinuuni on alkuperäinen. Tämä on minun lapsuudenkotini, eli ei tämä ole minulle mikään unelma perinteisestä talosta, enkä halua missään museossa asua, vaan käytännöllisesti ja nykyaikaisesti. Totta kai se säästetään vanhaa, mikä on järkevää ja käytännöllistä, mutta eniten mietin omaa asumismukavuutta.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   25.7.24 20:30:48

Tekisin uuden keittiön.
Valkkaisin tyylin vanhaan sopivaksi.
Itse pidän ns. salvian vihreästä ja olisi (tai siis on) jotain kuvien kaltaista:
https://urly.fi/3ySF, https://urly.fi/3ySG, https://urly.fi/3ySH

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   25.7.24 20:45:06

Kannattaa pitää mielessä, että jos se talo menee jossain vaiheessa myyntiin, niin jos keittiö on huono, ruma tai sovi yhtään talon tyyliin, se ei sitten mene kaupaksi. Eli kun remontoitte, niin suunnitelkaa se oikeasti hyvin, antakaa keittiösuunnittelijalle paljon vapautta. Hän on ammattilainen, sinä et.

Ei erikoisia ratkaisuja, ei erikoisia värejä kaappeihin tai laattoihin, jos niitä haluaa, niin sitten seinämaaliin tai tapettiin, jotka on edullisempaa uusia. Keittiön ulkoasu on vain kuorta, tehkää siitä muutenkin hyvin istuva talon henkeen. Eli jos on suuri talo, niin kunnollinen keittiö kunnollisilla kodinkoneilla. Ei siis niin, että taloon mahtuu 6-henkinen perhe ja keittiössä on tilaa vain jääkaappipakastimelle. Näitä näkyy yllättävän paljon.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   25.7.24 20:45:14

Uusisin. Vanhat kaapit voi hyödyntää ehkä muualla kodissa. Meillä 130v talo ja kyllä tänne vaan toistakymmentä vuotta sitten Ikean valkoinen keittiö tuli :D On kestänyt hyvin aikaa. Kaikki mekaniikka loistokunnossa. Ovet vaihdan jossain vaiheessa, mutta nekin ovat vielä siistit.
Jos on rahaa, niin kiva olisi esim. sellainen minkä Donnerit hankkivat Ekkullaan.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   25.7.24 20:58:49

Jos on jäljellä esim. 40-luvun tyypilliset kaapistot (kuten meillä), en suosittele luopumaan niistä mistään hinnasta! Ovat niin laadukkaasti tehdyt, toimivat ja siistit. En vaihtaisi näitä puisia kaappeja lastulevyyn enkä muovimaalattuihin nykyajan vaihtoehtoihin, jotka eivät kauan pysy siistinä ja joiden kulumia ei juuri voi korjata. Edellisessä kodissa meillä oli sellaiset kaapistot.

Lisäksi meillä on tässä vähän yli satavuotiaan talon tuvassa eteläpohjalainen emännänkaappi. Se on yllättävän kätevä keittiön kaluste, paljon varastotilaa ja sopivasti rajatuissa osastoissa, niin että tavarat on helppo löytää.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   25.7.24 21:00:30

Tuossa on kuva niistä kaapeista, joista puhun. Luultavasti noihin on lisätty tuo vaneri koristeeksi 2000-luvulla kunnostamisen yhteydessä.
https://perinnemestari.fi/kunnostaminen/historia-tyyli/keitti%C3%B6

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   25.7.24 21:05:28

"En vaihtaisi näitä puisia kaappeja lastulevyyn enkä muovimaalattuihin nykyajan vaihtoehtoihin, jotka eivät kauan pysy siistinä ja joiden kulumia ei juuri voi korjata. Edellisessä kodissa meillä oli sellaiset kaapistot."

Ei kai kukaan käskekään hankkimaan huonolaatuisia kaappeja? En itse jaksaisi noin vanhoja kaappeja, kuin sinulla on, ne on ensinnäkin kaappeja, siis alhaallakin, jotka on jo kauan sitten todettu epäkäytännöllisiksi. Hidasteset, suuret laatikot tuovat tilaa valtavasti enemmän, jolloin kaappeja tarvitaan lopulta ehkä jopa vähemmän.

Teimme edelliseen taloon keittiöremontin noin 25 vuotta sitten. Täyttä puuta kaikki ja kaapit olivat nyt pois muuttaessamme kuin uudet. Ok, joitakin kolhuja ovissa, mutta muuten kuin uusi. Mistä edes saa lastulevystä tehtyjä keittiöitä?

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 21:27:22

Nykyään ovat mdf-runkoja eivätkä lastulevyä, mutta eipä noissa paljon etoa ole. Ovet ovat useinkin puuta, mutta rungot harvoin ja puisina todella kalliita.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Louisa 
Päivämäärä:   26.7.24 09:21:52

Minä tein ratkaisun säästää puisia kaappeja. Puri turhat kaapit ja ”modernisoin” avohyllyillä keittiötä. Uudet kodinkoneet toki, mutta periaatteella, että kaikki käyttökelpoinen jätetään ja maalataan hengittävillä maaleilla raikkaiksi. Onneksi en ottanut muodikasta ja kliinistä keittiötä. Rakastan tätä pehmeää ja lempeää tunnelmaa.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   26.7.24 09:22:12

Juu puu tai vaneri runkoiset kaapit puisilla ovilla ovat lähes ikuiset. Niitä voi saada lähes kiitoksella, kun ihmiset tekevät keittiö remonttia.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   26.7.24 10:11:19

"Nykyään ovat mdf-runkoja eivätkä lastulevyä,"

Kyllä suurin osa kaapeista on edelleen lastulevyä. Ovi taas on mdf:ä ja syynä tälle on hinta. Lastulevy on halpaa ja mdf helppo jyrsittynä maalata.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: moikka 
Päivämäärä:   26.7.24 10:30:17

Alustavasti haaveilen puisista rungoista, yksi "emännänkaappi" löytyy, mutta en tiedä meneekö se keittiöön kuitenkaan. ihan loistavia ideoita täältä tullut :) ja monta huomioitavaa seikkaa.

Keittiösuunnittelun osaan taatusti tehdä koska olen keittiöalan ihminen, nyt vain pohditaan mitä tyyliä lähdetään toteuttamaan, koska mahdollisuuksia on miljoona ja muutama päälle. Lastulevyt ja mdf levyt haluaisin kiertää kaukaa.

Talomme toivottavasti jää meidän käyttöön kunnes kuollaan, joten ei olla sitä myymässä. seuraava ei kuitenkaan tykkää siitä tekee siitä sit millasen vaan :)

En tiedä mikä vihreän keittiön kirous minulla on mutta joka ainoa asunto missä olen asunut niin että muistan on sisältänyt vihreän keittiön. Niin myös tämä uusi talo :DD Voin luvata että se tulee olemaan ihan minkä tahansa muun sävyinen mutta ei sitä vihreää ei

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   26.7.24 14:14:22

"Kannattaa pitää mielessä, että jos se talo menee jossain vaiheessa myyntiin, niin jos keittiö on huono, ruma tai sovi yhtään talon tyyliin, se ei sitten mene kaupaksi. Eli kun remontoitte, niin suunnitelkaa se oikeasti hyvin, antakaa keittiösuunnittelijalle paljon vapautta. Hän on ammattilainen, sinä et."

- No ei kyllä kannata yhtään miettiä sitä, mitä muut ajattelee tai mitä sitten, jos pitää myydä, jos itselleen kotia tekee. Eri asia, jos tietää, että todennäköisesti tulee myymään ostamansa asunnon tai jättämään sijoitusasunnoksi tmv. Mutta jos nyt pitkäaikaista kotia ollaan laittamassa, niin todellakin se pitää olla juuri sellainen kuin itse haluaa.

Minulla on puiset peilikuvioiset ovet, vanhempien keittiöremontin jäljiltä 2000-luvun alusta. Olivat tummaa mäntykuosia, mä maalasin itse siniharmaalla mattaisella ja peittävällä kalkkimaalilla ja upeat tuli, vetimet mattahopeiset, välitilan kaakeli on mattavalkoinen, työtaso vaaleaa tammea. Sitten, mulla on valkoista puolipaneelia tuvassa ja beigeä perinnetapettia valkoisella kuviolla, joka sopii täydellisesti noiden siniharmaiden kaappien kanssa. Valkoisen puolipaneelin takia en halunnut valkoisia kaapinovia. Mä rakastan tuota värimaailmaa, kaikki sopii niin hyvin yhteen ja korostaa toisiaan, ei kiinnosta mitä muut on mieltä tai random keittiösuunnittelijat :)

Eli tee just sellainen kuin itse haluat, jos pitkäaikaista kotia laittelet :)

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   26.7.24 14:36:51

Meille laitettiin vuonna 2002 1906 rakennettuun huvilaan Lidhults-keittiö. Mielestäni se istuu taloon hyvin ja on jo hieman ikääntynytkin kauniisti, ja siinä on kaikki tarvittava nykyajan mittapuilla ajateltuna.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   26.7.24 14:43:05

"Minulla on puiset peilikuvioiset ovet, vanhempien keittiöremontin jäljiltä 2000-luvun alusta. Olivat tummaa mäntykuosia, mä maalasin itse siniharmaalla mattaisella ja peittävällä kalkkimaalilla ja upeat tuli, vetimet mattahopeiset, välitilan kaakeli on mattavalkoinen, työtaso vaaleaa tammea. Sitten, mulla on valkoista puolipaneelia tuvassa ja beigeä perinnetapettia valkoisella kuviolla, joka sopii täydellisesti noiden siniharmaiden kaappien kanssa. Valkoisen puolipaneelin takia en halunnut valkoisia kaapinovia. Mä rakastan tuota värimaailmaa, kaikki sopii niin hyvin yhteen ja korostaa toisiaan, ei kiinnosta mitä muut on mieltä tai random keittiösuunnittelijat :)

Eli tee just sellainen kuin itse haluat, jos pitkäaikaista kotia laittelet :)"

Niin eli vanhempasi ovat laittaneet keittiöön ajattoman tyyliset keittiönkaapit, joskin väri on jo ollut vanhanaikainen. Olet remontoinut keittiön hyvinkin maltilliseen ja kauniiseen tyyliin, joka kuulostaa oikeinkin onnistuneelta.

Vaikka moni kuvitteleekin asuvansa loppuelämän melkein jokaisessa hankkimassaan asunnossa/talossa, niin lopulta aika harva niin tekee. Tällöin jotkin hyvinkin erikoiset ratkaisut voivat tulla aika kalliiksi. Esimerkkinä vaikka yksi melkein 600 tuhannen euron kerrostaloasunto, joka sijainniltaan on todella hieno, mutta keittiössä komeilee kirkkaanpunainen kiiltomaalattu keittiö. Sille ei siis oikein voi tehdä mitään muuta kuin vaihtaa ja pienenkin remontin vaativat asunnot eivät mene tällä hetkellä kaupaksi.

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   26.7.24 14:44:42

sennu: Meillä on näköjään tuon tyylinen keittiö "mökillä" (peritty 100 vuotias hirsitalo joka nykyään vapaa-ajan käytössä vain) ja tykkään siitä kovasti. Yksi lyhyt sivu, yksi pitkä ja saareke. Varsinainen ruokailutila löytyy erillisestä huoneesta ja keittiöstä on ovi "kesä ruokasaliin" (lasitettu lämmittämätön tila) keittiön saarekkeeseen sopii neljä ruokailemaan (baarijakkarat)

  Re: 100 vuotias hirsitalo keittiö

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   26.7.24 16:27:33

Meillä on tuvan keittiökaappeina alkuperäiset, noin sata vuotta vanhat kaapit. Kuivauskaapin ritilätkin ovat puiset. Teetätettiin puusepällä samanlaisia kaappeja lisää.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.