Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Valikoiva empatia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 07:56:43

Kukaan ei muista junakuskia.

Re: Valikoiva empatia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.24 08:08:44

Sepä. Tai lukemattomia rekkakuskeja.

Lähettäjä: Luoti 
Päivämäärä:   25.7.24 08:20:58

Kui? Viittaatko itsemurhiin? Ainahan noiden yhteydessä monikin kommentoi, miten karseata tuollainen on junan tai rekan kuskille.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.7.24 08:25:01

Johtuu ehkä siitä, että heistä ei ikinä uutisoida yksityisyyden suojaamiseksi. Suuren yleisön ei tarvitse tietää tarkemmin näistä epäonnisista ihmisistä.

Lähettäjä: Jassu 
Päivämäärä:   25.7.24 08:27:50

Mä ihmettelen, miksi se automaattisesti olisi veturikuskille traumaattista kun joku hyppää alle. Se joku on valinnut jäädä alle ja veturikuskilla ei ole siinä kohtaa juuri mitään tehtävissä törmäyksen estämiseksi. Palveluammatti siinä mielessä ja varmaan kaikki alalle ryhtyvät tietävät että kuuluu työnkuvaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 08:29:21

"Mä ihmettelen, miksi se automaattisesti olisi veturikuskille traumaattista kun joku hyppää alle."

Sinäkö voisit ajaa junalla jonkun yli ja katsella aitiopaikalta, kun hän kuolee, eikä tuntuisi missään?

Lähettäjä: Jassu 
Päivämäärä:   25.7.24 08:58:17

En tiedä miten todellisuudessa olisi. Voisin kuvitella ettei se tuntuisi sen enempää kuin vaikka hirven tai peuran alle jääminen, joka kuitenkin luultavasti on eläimeltä vahinko eikä tahallista. Jälki olisi varmasti sen verran brutaalia että se voisi jäädä uniin kummittelemaan. Ja minähän pidän itseäni varsin herkkätunteisena kevätjuhlavollottajana, mutta jos ihminen vakain aikein haluaa itse lähteä, niin miksi siitä pitäisi traumatisoitua?

Lähettäjä: Ex-kuski 
Päivämäärä:   25.7.24 09:01:46

"En tiedä miten todellisuudessa olisi."

Minä selvisin hyvin itsemurhan jälkeen. Jatkoin ajojani melkein vuoden. Sitten yhtäkkiä tuli täyspysähdys ja pitkän sairausloman jälkeen vaihdoin alaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.24 10:23:13

Jassu, sehän siinä onkin haastavaa, kun ei voi oikein ennustaa, miten itse tulee reagoimaan. Jos ei ole tottunut näkemään ruumiita ja brutaaleja kuolemia omassa elämässään (mitä ei voi kuskilta työhaastattelussa kysyä ja vaatia..), ei voi tietää omaa reaktiota. On inhimillistä järkyttyä.

Mä pidin itseäni aina aika immuunina monille järkytyksille. Oon ollut onnettomuuspaikalla auttamassa loukkaantuneita ja järkyttyneitä, ja useampi sukulainen on kuollut mun ollessa läsnä, mutta yksi kuolema näyttikin ihan muulta ja jäi kyllä hetkeksi painajaisiin. En mieti sitä enää tällä tavalla 15 vuotta myöhemmin, mutta kaverini metrokuskina järkyttyi omasta tapauksestaan niin paljon, että vaihtoi alaa ja joutui hakemaan ammattiapua.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   25.7.24 11:18:00

Ei se, ettei muista kaikkea ja kaikkia, tarkoita sitä, että ei olisi empatiakykyä. Empatiakyky tai sen puute ilmenee vasta oikeassa tilanteessa eli tässä tapauksessa siinä, jos tapaa veturinkuljettajan, joka on joutunut itsemurhatilanteeseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.