Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: myrsky 
Päivämäärä:   24.7.24 20:01:03

Joskus kun olin pieni, niin oli joku myrsky. Sitä näytettiin telkkarissa, oli kaatuneita puita ja saunan katto oli revennyt irti. Muistaako joku muu?

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 20:02:48

Suomessa tuuli ei ole koskaan yltänyt sisämaassa edes myrskylukemiin (keskituulen nopeus 21 metriä sekunnissa). Tuntureilla ja merellä myrskylukemia on mitattu, mutta ei sisämaassa.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Kisuli 
Päivämäärä:   24.7.24 20:25:21

Aikoinaan kun olin pieni ja oltiin mökillä niin joen yli tuli trombi joka repi maakellarista katon irti ja tuuli heitti sen talon keittiön ikkunan eteen melkein tuli ikkunasta sisään. Ulko saunasta meni ikkunat rikki ja kaikki tavarat oli ympäri pihaa ja metsää.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: hvitserk 
Päivämäärä:   24.7.24 20:32:06

Mä muistan sen yhden myterin muutama vuosi sitten, jolloin monessa pitäjässä oli kaatunut puita isommalta alueelta yhdellä kertaa. Joku oli onnistunut saamaan videollekin kun oli puut kaatuneet monta yhdellä kertaa. Meilläkin oli silloin lyhyen pihatien varrelta kaatunut kolme puuta. Silloin oli kyllä käynyt kova tuuli. En muista, mikä vuosi tämä oli.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 20:48:20

Ei kai Suomessa hirmumyrskyjä ole, mutta hurjin myräkkä minkä itse olen nähnyt oli Asta-myrsky 2010.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   24.7.24 20:50:34

Asta-myrsky vuonna 2010 on jäänyt mieleen, teki meillä päin pahaa jälkeä.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 21:00:05

Ei mitään kovin pahaa. Kunnioitan kyllä suomenkin myrskyjä ja pysyn silloin mieluiten kotona ja lapsen koulumatkat kuljetan autolla.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 21:02:18

En itse, mutta isovanhempieni maatilalla meni pari hehtaaria metsää sileeksi kun trombi iski.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Oulu 
Päivämäärä:   24.7.24 21:03:46

Sanna myrsky Oulussa v 1985. Olin seuraamassa Oulun pokaali ratsastuskilpailuja.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: RT 
Päivämäärä:   24.7.24 21:15:12

Trombi on hajottanut naapurin puutarhavajan ja vei heidän trampoliininsa.

Läheisellä tallilla irtosi tallin katto trombin vuoksi. Tallin vieressä kenttä, jossa esteitä. Esteet täysin ehjinä ja pystyssä.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Aurora 
Päivämäärä:   24.7.24 21:18:59

2010 olin Sonisperessä kun oli se pieni myräkkä. Olihan se aika huikea kokemus omalla tavallaan.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Tippi 
Päivämäärä:   24.7.24 21:35:46

Trombi meni mökin ohi 20v sitten. Jos googlaatte jouhteninen trombi niin hyviä kuvia löytyy miten meni metsää nurin.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Hector 
Päivämäärä:   24.7.24 21:40:31

Oli kuulemma mekon alla.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   24.7.24 21:44:19

Ei minun tietääkseni historiallisena aikana ole ollut Suomessa hirmumyrskyjä. Onhan noita myrskyjä ollut, Mauria, Tapania ja muita, jotka ovat puita kaataneet ja sähköjä katkoneet.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Pettu 
Päivämäärä:   24.7.24 21:51:07

Se oli pirun kovaa aikaa, ennen historiallisia aikoja. Ei juuri naurattanut.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 22:02:39

Ei ihan hirmumyrsky, mutta Seija-myrsky v. 2013 on ollut hurjin täällä tähän mennessä. Oli suorastaan vaarallista, kun tuuli irrotti ladomme kattopeltejä ja niitä lensi ympäriinsä.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   24.7.24 22:29:47

Vastaus otsikkoon.
En ole ja Suomessa ei ole ikinä ollut hirmumyrskyä.
Trombeja olen nähnyt.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.7.24 22:53:39

Joskus n.25 vuotta sitten oli tuulennopeus 30m/s Pirkanmaalla. Koiralenkki oli hiukan hankala pysyä pystyssä. Ja jälkeen päin viisastuneena ei niin välkkyäkään x)

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   25.7.24 01:10:20

Tuulennopeus 30m/s ei ole vielä hirmumyrsky.
Hetkellisesti voi olla vaikka 40, mutta se ei ole silti hirmumyrsky.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 07:50:29

Muistan vuoden 1972 rajuilman. Se kaatoi paljon metsää Kaakkois-Suomessa.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.24 07:59:04

2010 trombi. Olin Porissa sonisphere festareilla ja olihan tuo aika pelottavaa 

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.7.24 08:09:31

Tapani-myrsky on jäänyt parhaiten mieleen. Muistan kuinka seuraavana aamuna ajettiin sukulaisten luo jouluaterialle paikkakunnalle, mihin myrsky ei ollut osunut. Matkalla oli pilvistä ja vielä jonkin verran tuulista ja puita oli teiden varsilla kaatuneena. Perillä oli tyyntä ja aurinkoista, muistan kuinka epätodelliselta se tuntui myrskyn jälkeen.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   25.7.24 10:47:34

Trombit ja syöksyvirtaukset ovat Suomessa "yleisiä". Toki isoja trombeja ei kovin usein ole, mutta kyllä niitäkin välillä on.

Varsinaista hirmumyrskyä ei ole tainnut olla, koska Suomessa on niin paljon metsää, ja epätasaista maastoa.
Toisin kuin esim jenkeissä, jossa on osassa maata ihan "tasaista" ja laakeaa aluetta, jolloin näitä hirmumyrskyjä pystyy kehittymään eri tavalla.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: alkuasukas 
Päivämäärä:   25.7.24 11:18:41

Mitenköhän intiaanit on aikoinaan pärjänneet tiipeineen hirmumyrskyjä vastaan?

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 11:29:30

Tapani vei meiltä sähköt melkein viikoksi. Mikä nyt ei silleen haitannut, olihan siihen varauduttu, mutta oli se epätietoisuus lapsenakin raastavaa. Ja joku kesä lähellä tuota ajankohtaa meni trombi muutaman kilometrin päästä.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   25.7.24 12:04:09

En ole kokenut hirmumyrskyä, eihän niitä suomessa ole edes ollut. Mutta Tapani-myrsky koitteli aika tavalla. Rakennuksille ei tapahtunut vahinkoa ja omat metsät säästyi pahimmalta, mutta naapurin metsää kaatui, jonkinverran myös meidän tien yli. Muuntaja kosahti ja sähköt oli poikki yli viikon, samalla vedet koska oma kaivo ja sähköllä toimiva pumppu ei toiminut.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.7.24 12:07:06

Suomessa on ollu yks ainoa hirmumyrsky 1890, ja sekin oli vain jämäosuus siitä oikeasta myrskystä.

Asta oli paha, mutta pahin oli varmaan pari vuotta sitten ollu derecho. Rintama liikku älyttömän nopeaa,taivas vain pimeni ja yhtäkkiä tuuli niin lujaa että ei oikein nähny mitään. Kehitti trombin ja yhdeltä lähti ladon katto ja toiselta kaatu vanha kuivaaja. Sain käydä raahaamassa isoja puunoksia ja pikkupuita pois omalta tieltä. Kesti ehkä noin 15min, mutta oli aivan älytön. Hyvin samanmoinen ku tuo Sonispherelle iskenyt.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.7.24 12:52:31

2017 (tai 2018) oli pelottava myrsky.

Oltiin festareilla (omassa kaupungissa) ja kiirehdin kotiin, koska meillä oli kattoremontti kesken ja naapuri soitti, että tuuli on repinyt taloa suojaamassa ollutta pressua pois. Lasitetulle terassille tuli vettä kuin saavista kaataen useammasta eri kohdasta. Kyllä oli kaikki saavit, kipot ja ruukut käytössä. Myöhemmin illasta vesi iski ikkunoihin vaakatasossa.

Festareilla tuuli oli repinyt telttoja irti maasta. Kukaan ei ilmeisesti ollut loukkaantunut, mutta oli kuulemma ollut tiivis tunnelma siinä ainoassa rakennuksessa, joka festarialueella oli. :D Bussit eivät siinä myrskyssä liikkuneet, mutta taksit kulkivat. Mieheni oli lähdössä festareilta kotiin 20 aikaan, mutta oli kotona vasta 01 jälkeen (normaalikelillä festaripaikalta on kotiin alle 30 min ajomatka), koska taksijonot oli ihan valtavat ja ajokeli huono.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   25.7.24 13:36:12

70-luvun alussa oli täällä kaakossa kova myrsky, joka kaatoi puita laajalta alalta ja josta näytettiin telkkariuutisissa. Itse olin silloin Ypäjällä ja näin uutisista mitä oli tapahtunut. Nyttemmin, muutama vuosi sitten täällä pyyhälsi taas pari myrskyä, jotka kaatoivat metsää satoja hehtaareita ja vioittivat rakennuksia muutamien kilometrien päässä kotoani. Meillä ei kovin montaa runkoa kaatunut, mutta lähiseuduilla sitäkin pahemmin. Mutta se musta pilvi, joka peitti puoli taivasta ja hiljaisuus ennen tuulta ja jyrinää, se oli pelottavaa!

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: joline 
Päivämäärä:   25.7.24 14:58:25

Muistan parhaiten Tapani-myrskyn. Asuin itse silloin kerrostalossa, eikä itse myrsky vaikuttanut minusta kovin pahalta ennen kuin seuraavana päivänä menin vanhempien luokse. Kävimme äitini kanssa katsomassa tutun metsälenkkipolun varrella tuhoja. Puita oli kaatunut todella paljon.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.24 15:00:57

Asta-myrsky Savonlinnassa. Oltiin juhlimassa Pyhän Olavin päivää ja meidät evakuoitiin jonkun kerrostalon rappuun, kun ulkona ei saanut olla. Olihan se aika hurjaa, kun metsää kaatuili ja kattojakin repeytyi irti.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

LähettäjäPersikka 
Päivämäärä:   25.7.24 15:10:36

Lapsuudessa ukkosmyrsky itärajalla. Mökin yläkerrasta imeytyi ikkuna karmeineen lattialle eikä mennyt edes rikki. Koristepensas oli muovautunut auton konepellin päälle tuulen voimasta ja sitä puskaa oiottiin suoraksi hitaasti koko loppukesä. Muistan kuinka salamat valaisi pellot valkoisiksi ja koska mökki oli kallion päällä oli äänet aika vaikuttavia ja tuntui että koko mökki tärähteli. Lapsena pelkäsin ukkosta ja nyt katselen ikkunasta aika mietoa salamasirkusta.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.7.24 15:22:11

Hirmumyrskyn määritelmä Suomessa on tuulta 33 m/s. En usko, että sellaista tuulta on ollut Suomessa, joten vastaajat satuilevat ihan omiaan, jos väittävät mainitsemiaan myrskyjä hirmumyrskyiksi.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: monttu 
Päivämäärä:   25.7.24 15:23:19

Kaikki on suhteellista.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.7.24 16:20:53

En ole,en trombia enkä syöksyvirtausta. Pari järveltä suoraan noussutta ukkosta on kahtottu lähietäisyydeltä ja oli kyllä aikamoinen myräkkä jo sekin. Puuta kaatu ja roikkukohan meitä 6 tyyppiä yhdessä etukatoksessa ja meinattiin ilmaan nousta kaikki.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   25.7.24 16:47:02

Asta on pahin itse näkemäni, se oli hirveä kun kohdalle osui.

Syöksyvirtaus iski niin äkkiä ettei hevosia ehditty hakea laitumelta talliin. Kun se oli päällä, yritin mennä mutta jouduin kääntymään takaisin.

Oli sysipimeää, vettä tuli kuin seinää ja peitti kaiken näkyvyyden, salamat räiski pitkin poikin mutta se tuuli oli jotain hurjaa.

Kun se meni ohi niin isoja mäntyjä oli kaatuneena koko metsärinne laitumen takana, kymmeniä puita!
Luojan kiitos hevoset oli kaikki kunnossa ja rauhallisia mutta sen perästä tuli kyllä säitä seurattua tarkemmin ja hevoset heti sisään kun sää huononi.

Tuossa ukkosessa valitettavasti tuttujen hevonen menehtyi salamaniskuun.

Sinä kesänä tuli toinenkin pienempi myrsky perässä, hepat oli todellakin tallissa silloin mutta itse olin liikenteessä kun ajotiellä olikin taas kaatuneiden puiden latvoja joita joutui kiertämään ja raekuuro oli hirmuinen. Kaikki autot pysähtyneenä tienvierille kun ei pyyhkijät riittäneet mihinkään.

Kesä 2010 oli kyllä semmoinen ukkoskesä, ratsastusretkelläkin alkoi semmoinen ilotulitus että hevosetkin säikähtivät ja ryöstivät hetken matkaa. Salama iski niin viereen että korvat soivat, kallioon pään yläpuolella kun itse juuri menimme alapuolelta.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Gds 
Päivämäärä:   25.7.24 16:47:51

Ovatko kaikki isot myrskyt olleet aina itä-suomessa, kuten tästä ketjusta voisi päätellä? Vai ovatko rannikkosuomalaiset niin tottuneita myrskyihin, etteivät edes raportoi niistä?

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   25.7.24 17:27:39

"2010 olin Sonisperessä kun oli se pieni myräkkä. Olihan se aika huikea kokemus omalla tavallaan."

sama! hyvin hoiti iggy keikkansa sen jälkeen.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: YY 
Päivämäärä:   25.7.24 20:49:04

Unto-myrsky v. 2002. Asuin silloin vielä Kuopiossa niin jäi mieleen vaikkei pahin osunutkaan ihan meidän kotinurkille, vaikka toki ukkosti kovasti kaupungissakin. Meidän mökki sijaitsi lähellä Karttulaa joka siis yksi pahiten hittiä ottaneista paikoista tuolloin, ja sen kyllä huomasi. Puuta oli kaatunut mökkimatkan varrelta niin että niistä olisi rakentanut talot puolelle Afrikkaa. Meidän mökkitontilta ei ainuttakaan puuta nurin. Edelleen mökkimatkan varrella näkyy tasaiseksi lanattu kohta molemmin puolin tietä siinä mistä syöksyvirtaus silloin veti metsän matalaksi monenkymmenen metrin levyiseltä kaistalta.

Toinen ukkosmyrsky minkä elävästi muistan oli ehkä joitakin vuosia tuota ennen, sen myrskyn nimestä ei mitään hajua. Oltiin oltu päivä Lintsillä ja juuri kotiin lähdössä, kun katsottiin että ompas tulossa mustat pilvet. Harmi ettei eletty kännykkäaikaa, olisi ollut mukava saada jotain kuvaa tuosta. En ole eläessäni nähnyt ennen sitä enkä sen jälkeen yhtä mustaa pilviseinämää mikä silloin kohosi etelästä. Ehdittiin lähteä ajamaan kotiin pohjoiseen päin kun se myrsky saavutti meidät. Se oli ihan yhtä salamaa ja vettä tuli kirjaimellisesti kun saavista. En ole ikinä pelännyt ukkosta, enkä silloinkaan pelännyt, muistan vain kun katsoin autosta haltioituneena sitä valonäytöstä :D ihan sama mihin suuntaan katsoi, niin välkkyi. Ei mitään yksittäisiä salamoita, vaan ihan sellaista tauotonta välkkymistä. Äiti pelkäsi ja isällä oli täysi työ saada auto pysymään tiellä, ei varmaan kolmeakymppiä kovempaa Lahdentiellä silloin ajettu. Jossain vaiheessa matkaa muistan myös että meitä vastaan ajoi ihan älytön letka paloautoja Helsinkiin päin. En tiedä mitä oli tapahtunut mutta liittyi varmasti tuon ukkosen aiheuttamiin tuhoihin. En ollut varmaan edes kymmentä vuotta tuolloin, mutta tuo on jäänyt todella elävästi mieleen.

Mä olen tänäkin kesänä odottanut kunnon ukkosta mutta kun ei niin ei.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   25.7.24 22:50:17

Hirmumyrskyksi luokiteltavia täällä ei ole, syynä ilmeisesti enemmänkin viileät merivedet kuin metsät. Syöksyvirtauksissa on mitattu 30m/s lukemia ja voimakkuuksien on arvioltu yltävän jopa 50m/s, mutta nämä ovat hetkellisiä lukemia ja ovat vielä kaukana hirnumyrskyistä.

Rajuin on ollut Asta- myrsky vaikka ihan pahimpaan keskustaan ei jäätykään. Olin pahimman ajan töissä ja olihan se omanlaisensa kokemus kun kenttä oli ihan sekaisin ja radioyhteydet poikki, puhumattakaan ulkona liikkumisen haasteista.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   25.7.24 23:35:46

Olisikohan se ollut tuo Asta pahin minkä minäkin kokenut, joitain vuosia siitä kuitenkin on. Ei se kauan kestänyt, mutta puita kaatui ja tuhoa tuli, kun se pyyhkäisi pihan läpi.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   26.7.24 00:25:54

Talvella -94 tai -95, olisiko ollut tammikuuta 1995 oli hirveä myrsky, lunta tuli vaakatasossa ja ukkostikin. Tuulennopeus oli yli 30 metriä sekunnissa.

Juu googlettelin, oli nimeltään talvimyrsky Visa tammikuussa 1995

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   26.7.24 00:28:36

Ja tämä Visa-myrsky aikakin Etelä-Suomessa kaukanakin rannikosta irrotti kattoja taloista ja teki muutakin tuhoa.

https://myrskyvaroitus.com/index.php/myrskytieto/myrskyhistoria/104-1995

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.7.24 00:32:50

Omissa lapsuuden kodin maisemissa oli trombi v.-98, repi kattoja ja teki tuhoja okt-alueella. Tosin itse en tätä muista, kun olin niin pieni.

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   27.7.24 00:50:12

Mauri-myrskyn v.1982

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mauri-myrsky

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   27.7.24 00:51:47

Mauri-myrsky: "Puuskissa tuulennopeus nousi 40–50 metriin sekunnissa."

  Re: Oletteko kokeneet hirmumyrskyjä suomessa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.7.24 01:16:12

Lensin Ivalosta-Ouluun toukokuussa 1983 ja sillä välillä oli aika järkky. Lentokoneesta katsottuna metsät käytännössä koko välillä olivat kuin tulitikkuaskista kaadettu tikut, lähes kaikki nurin ja sikinsokin. Puistattaa vieläkin, oli se niin kauhea näky. Puolen Suomen puut nurin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.