Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: kertokaa 
Päivämäärä:   24.7.24 17:26:49

Tuttu sanoi että supistukset on kuin olisi tosi pahat menkat ja synnyttäminen kuin kakkisi tosi ison kakan. Onko näin?

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   24.7.24 17:27:55

Supistus tuntuu siltä kun olisi koko vartalossa valtava suonenveto. Ponnistaminen tuntuu siltä, kun kakkaisit keilapalloa

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Tuntui 
Päivämäärä:   24.7.24 17:31:46

Minulla tuntui tuolta eli supistukset oli paljon kivuttovammat kuin luulin ja olen kokenut elämän aikana paljon pahempiakin kipuja. Lisäksi ponnistaminen tuntui siltä kuin ponnistaisi ummetus kakka ja ihan oikesti aluksi luulin, että sieltä on tulossa kakka. Kätilö sitten luuli, että minulla on kakkoshätä kunnes totesi, että vauva sieltä on tulossa ja päälaki näkyy.

Kaikilla näin ei ole. Minulla tuntui tuolta.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   24.7.24 17:36:22

Hyvin sanottu.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.7.24 17:45:38

Supistukset tuntui minusta itse asiassa aika hyvältä jollain sairaalla tavalla. Mutta synnyttäminen sattui, kun vauva tulikin sitten todella nopeasti kun vain vauhtiin pääsi

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   24.7.24 19:21:11

Kyllä, ekana järjetön menkkakipu ja ponnistusvaiheessa ummetus/kakka, mutta niin voimakkaina molemmat ettei kuvitella voi. Noiden välissä, kun vauva oli etenemässä synnytyskanavassa, niin jossain lääkepöllyissä mulla oli myös sellainen mielikuva, että mun sisällä menee kiveen louhittu tunneli ja sitä pitkin väkisin puskee aivan liian suuri juna :D

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 19:27:11

Minä en oikein osaa kuvailla. Mutta ei kummallakaan kerralla siltä miltä aiemmat ovat kuvailleet. Molemmilla kerroilla kipu on ollut tosi kova. Ekalla kerralla se kesti tosi pitkään. Toisella kerralla huomattavasti nopeammin kaikki ohi. Kärsin toisella kerralla kivuista paljon lyhyemmän ajan, vaikken saanut kivunlievitystä. Saavuin sairaalaan ja toivoin kivunlievitystä, niin kätilö sanoi, että sitä seuraava supistus ja alan ponnistaa. Hän oli väärässä ja seuraavasta supistuksesta aloin ponnistamaan. Ensimmäisessä synnytyksessä meni 12 tuntia kovissa kivuissa kotona ja sen jälkeen olin 5cm auki ja sain epiduraalin.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   24.7.24 19:31:38

En tiedä kun otin epiduraalin.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: saaga 
Päivämäärä:   24.7.24 19:33:47

Käytetäänkö nykyään enää ilokaasua ja toimiiko se?

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.7.24 19:37:00

Käytetään ilokaasua. Ei se kipua vie pois, mutta se kipu haittaa vähemmän. Kannattaa etukäteen lukea vähän siitä hengitystekniikasta, koska sitäkin pitää sit hetki opetella että alkaa toimimaan siinä synnytystilanteessa.

Joillekin tulee ilokaasusta huonohko olo tai ei muuten tykkää siitä tunteesta, ettei ole täysin skarppina. Mutta monet myös kokee sen hyödylliseksi.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   24.7.24 19:41:39

Supistukset tuntui siltä kuin.... kovalta iskulta päähän, mutta tuntuu vain koko vartalossa ja paljon kauemmin. Mikään koskaan ei ole sattunut niin paljon. Järki meinas lähteä, kun kolmas tuli täysillä ja avauduin viidestä sentistä täysin auki parilla supistuksella. Huusin niin kovaa. Luulin että kuolen.

Silti se oli paras synnytys.

Ponnistus tuntuu.. No, kovalta ponnistukselta. Kuin jalkapalloa pusaisi ulos mutta kipu ei ollut aktiivista kovaa kipua. Supistukset oli ne pahat, ei enää ponnistus. Silloin vaan tehtiin töitä.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Ei ole sanoja 
Päivämäärä:   24.7.24 19:43:08

Tuskalliselta ja kivuliaalta.
Täysin omanlaiseltansa enkä pysty kuvailemaan koska vertailukohtaa ei ole.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Tuntui 
Päivämäärä:   24.7.24 19:44:48

Sain epiduraalin. Olisin saanut sen liian myöhään, jos kätilö ei olisi sitä ehdottanut, sillä tosiaan supistukset eivät olleet mielestäni niin pahat kuin kuvittelin.

Ilokaasua kokeilin, mutta siitä tuli huono olo joten en käyttänyt sitä. Minulla epiduraali vei kivun joten en tiedä paljonko luomuna synnytys olisi tuntunut. Ponnistus vaihe kesti vain 10 min. Synnytyksen jälkeen sitten alkoi kivuliain ja ikävin vaihe eli jälkeisten synnytys, kun ne eivät meinanneet millään tulla ulos ja menetin paljon verta. Omalla kohdalla se mahan painelu yms. Sattui enemmän kuin vauvan synnytys.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: itkupilli 
Päivämäärä:   24.7.24 19:45:51

Onko kipu saanut itkemään? Kerran mursin luuni ja siinä oli jo pisara silmäkulmassa.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.24 19:49:37

Itse en tuntenut supistuksia lainkaan, jos ei lasketa sitä että vatsa toki kovettui. Mutta sitäkään en huomannut, jos en kädellä kokeillut. Tajusin ne supistuksiksi vasta kun laitettiin käyrille (ennen sektiota), ja kätilö kyseli että mitkäs on fiilikset, kun kovin supistelee.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Tuntui 
Päivämäärä:   24.7.24 19:52:27

itkupilli//Ei ole saanut itkemään, mutta on saanut melkein oksentamaan kivusta. Omalla kohdalla kovimmat kivut mitä olen tuntenut on raskauden aikainen vatsakramppi, jolloin makasin kippurassa maassa ja meinasin oksentaa kivusta ja mies mietti pitääkö soittaa ambulanssi, peräsuolen alueen lihaskramppi (en muista sen virallista nimeä) sekä raskausaikana noron jälkeinen yläselän lihaskramppi jossa tuntui, että taju lähtee, kun sattui niin paljon. Erilaisia kramppeja siis ollut ja ne ovat omalla kohdalla olleet kivuliaammat kuin synnytyssupistukset.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.7.24 19:52:30

Itkupilli// vähän hankala sanoa. Kipu on tosiaan niin kovaa että tekee mieli huutoitkeä. Mutta supistuksia pitää myötäillä ja pitää kroppa mahdollisimman rentona. Hervoton itkeminen pahentaa seuraavaa supistusta (kun keho jännittyy). Eli siinä mielessä ei oikeastaan edes itketä.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Tuntui 
Päivämäärä:   24.7.24 19:54:43

... //Minulla esikoinen syntyi sektiolla ja siinä meni vedet niin kuin kuopuksen synnytyksen käynnistymisessä. Kuopuksen vesienmenojen jälkeen alkoi heti selkeät supistukset, mutta esikoisen kohdalla en tuntenut supistuksia enkä edes tiedä oliko minulla niitä missään vaiheessa ennen sektiota.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   24.7.24 19:56:31

Ei tehnyt mieli itkeä ja tuhlata voimia siihen. Murtuneen luun ottaisin sata kertaa mielummin.

Mulla oli yksi pitkä supistus joka kesti lähes 24h. Koko vartalo oli tulessa.

Epiduraalista tai ilokaasusta ei ollut mihinkään. Sattui niin hirveästi etten osaa edes kuvailla. 3. asteen repeämät. Jäi niin hirveä trauma etten uskalla edes haaveilla toisesta lapsesta. Rukoilin vain, että joku olisi tullut ovesta ja t a p p a n u t minut.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.7.24 19:59:41

Kolmipiste, kyllä ne supistukset voimistuu kun alatiesynnytys lähenee. Kukaan ei tiedä, olisko sulla mennyt vielä vaikka 2 vuorokautta ennen itse syntymää. Itsekin olen ollut käyrillä supistelemassa, ja riemuitsin jo kuinka mietoja ne oli. Riemuitsin turhaan :D

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.7.24 20:20:51

Supistukset tuntuu samalta kuin kuukautiskivut. Ponnistusvaiheessa tulee samanlainen tunne kuin orgasmissa. Se kipu ei lopulta haittaa yhtään.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Säästökuuri 
Päivämäärä:   24.7.24 20:35:09

Kyllä siinä on orgasmit kaukana kun keilapalloa yrittää puskea pihalle. Ponnistus ilman kivunlievitystä oli kamalaa. Aivan kamalaa. Aivan kuin koko per*e repeäisi kun punnertaa vesimelonia pihalle.

Mulla supistukset oli lastenleikkiä verrattuna ponnistusvaiheeseen.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 20:40:37

Itsellä tuntui kovilta kuukautiskivuilta. Odotin vaan että ne pahenisi ja säännöllistyisi, kun toiset oli paljon pahempia ja toiset lieviä. Synnäriltä sanottiin että tule vaan aamulla. Onneksi mies käski soittaa uudelleen kun olin tosi kivulias ja ravasin sängyn ja suihkun väliä ja oksensin - minun teki mieli vain nukkua. Sitten taksissa tuntui selvästi vauvan pää lantiossa alapäätä vasten, muljui vaan kun taksi kääntyili. Juuri ja juuri ehdittiin synnytyssaliin, silloin kipu oli jo kovaa. Olin kuitenkin ihan pihalla koko tilanteesta ja uskoin ponnistavani vielä tunteja, ja anelin ilokaasua (vaikka toiveena oli lääkkeetön synnytys). Siihen ei kuitenkaan ollut aikaa kun salin ilokaasu ei toiminut ja kätilö kovasti pahoitteli että nyt pitää vaan ponnistaa, vauva tulee jo.

Ponnistusvaihe tuntui siltä että iho klitoriksen alapuolella venyy ja repeää, siihen sattui paljon. Yllättäen ei revennyt. Supistuksiin ei enää ehtinyt keskittyä enkä niitä hurjasti tuntenut, joten vähän arpomalla ponnistin. Kaksi supistusta niin pää tuli, yksi vielä niin vartalo tuli perässä.

Ja hormonit on ihmeellisiä, nyt en nimittäin muista yhtään miltä tuo kipu tuntui! Muistan että olin kivuissa ja liikuin ympäriinsä, mutta itse kipua en muista yhtään.

Odotin paljon pahempaa siihen asti että pää oli ulkona. Ilman miehen väliintuloa vauva olisi syntynyt kotiin.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   24.7.24 21:05:16

Reidet aivan tulessa supistellessa. Ponnistusvaihe taas oli kuin iso kakka

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 21:18:50

Sain epiduraalin ja silti sattui aivan saakutasti. Vaikutus loppui 3 h ennen lapsen syntymää ja ne olivat pisimmät tunnit elämässäni.

  Re: Miltä supistukset ja synnytys tuntuuu?

Lähettäjä: suppi 
Päivämäärä:   24.7.24 21:30:04

Supistukset tuntuivat kuin hidastetulta, kuumalta @!#$ kovalta sähköiskulta siellä sisuskaluissa.

vauvan pusaaminen meni ilokaasun kanssa ihan mukavasti, ei ollut epiduraalia mutta en muista että olisi ollut tolkuttomat kivut. Toki ponnistaminen kun alkoi niin se sitten tosissaan pakotti ponnistamaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.