Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: Selkä kipeä 
Päivämäärä:   24.7.24 13:42:49

Olen alkanut heräilemään öisin siihen kun selkä/ kylki on kipeä ja jumissa. Aamuisin sama homma, että välillä kaikki sattuu kun selkä on niin kipeä yön jäljiltä. Meillä on aika vanha ehkä noin 15 vuotta käytössä ollut jenkkijänky. Patjoja olemme käännelleet aina kun muistaa, mutta petari on kulunut ihan ohueksi eli siinä ei ole täytettä tunnettavissa kankaiden lisäksi.

Rahaa ei tällä hetkellä olisi pistää uusiin patjoihin/ sänkyyn joten aloin miettimään saako petarilla pelastettua tilannetta kuinka hyvin? Onko järkeä pistää se 200-300€ uuteen petariin vai säästää uusiin patjoihin sekin raha? Vaikka kuinka koittaa kääntää patjoja niin aika kuopallehan ne menevät.

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.7.24 14:19:05

Joillekin voi auttaa huomattavan paljon.

Meillä ikivanhat Unikulman sängyt, ostettiin pintapaineanalyysin jälkeen. Petauspatjat vaihdettiin n. 10v käytön jälkeen, olivat suhteellisen kalliit, mutta kun ostettiin ne myös Unikulmasta, niin saatiin edellisten tietojen perusteella hyvät.

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.24 14:32:46

Mulla ainakin auttoi tosi paljon, oli ihan sama tilanne! Ostin sellaisen oikein paksun petarin, olen sillä saanut sängylle käyttöikää vuosia lisää. Ja kun se petari on just itselle sopiva (mä tarviin pehmeän), ni ei ole selkä enää jumissa aamuisin.

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.7.24 14:48:26

Myös mulla auttoi!

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: Sip 
Päivämäärä:   24.7.24 14:53:04

Minulla auttoi yläkropan jumaihin ja käsien puutumisiin. Oma sänky on minulle liian kova joten päätin ostaa memoryfoam patjan jyskistä alesta (65€) omalle puolelle. On sopivan pehmeä ja antaa tarpeeksi periksi yläkropasta. Ei puutuile enää yöllä kädet eikä ollut iso investointi.

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   24.7.24 15:01:28

Viidessätoista vuodessa se patjakin menee kelvottomaksi vaikka kuinka kääntelisi. Jos mahdollista, kannattaa hommata uusi patja, se todennäköisesti auttaa enemmän kuin pelkkä petari.

Jos vähän katselee mistä patjan hommaa voi saada hyvänkin patjan jo tuohon 200-300e hintaan. Justiin hommattiin äidille uusi patja Maskusta, maksoi jotain 200e, patja puolipehmeä (patjan toinen puoli napakampi) 20cm paksu. On ollut todella tyytyväinen.

Jää toki nähtäväksi kuinka kestävä tuo on, tuskin vetää vertoja jollekin unikulman tonnin, parin patjalle, mutta jos rahasta tekee tiukkaa on mentävä sillä mihin on varaa. Ja edelleen, hyvältä kuulemma tuntuu tämäkin patja vaikkei mikään kallis ollutkaan.

Jos tiedät että patja on jo huono, osta mieluummin uusi patja kuin petari.

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   24.7.24 15:30:44


15v. vanha patja on jo aivan älyttömän vanha, jos se on liian pehmeä ja/ tai jos se on kuopalla, niin ei sitä enää millään petarilla pelasteta. 200-300 eurolla saa jo uuden patjan.

Mä heitin omalla 10v. vanhalla jenkkisängyllä vesilintua ja ostin Ikeasta halvimman ja kovimman patjan minkä löysin. Sillon se oli vielä halpa, taisin maksaa siitä kokonaiset 100 euroa. Muutama viikko meni selällä tottua niin kovaan patjaan vanhan liian pehmeän sijaan, mutta oli kyllä hyvä ostos! Siihen jäi selkäsäryt! Se taisi palvella 3-4 vuotta, jonka jälkeen ostin uuden samalla kaavalla. Tosin siihen ostin kyllä sitten päälle memoryfoam-petarin Jyskistä alella.

Mä ennemmin pistän sen satkun tai pari siihen patjaan ja vaihdan useammin, en usko sekuntiakaan että se monen tonnin patja on yhtään kestävämpi kuin nuo halvemmatkaan.

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 15:37:31

En kestä kovaa patjaa kun nukun kyljelläni, aamulla aina lonkka ja olkapää kipeä. Ostin jyskistä 2 memory foam patjaa, laitoin ne päällekkäin ja nukun lattialla niiden päällä. Jonkus ehkä hankin sängyn rungon näille.

Tykkään nukkua tuollaisessa upottavassa kasassa, ei särje enää aamuisin olkapäitä, käsivarsia eikä lonkkia.

En tajua miksi aina suositellaan kovaa patjaa. Selälläännukkujalle ehkä optimi, muttei kyljellään nukkuvalle tiimalasivartaloiselle.

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   24.7.24 15:47:48

Ei se kova patja sovi omenavartalollekaan. Minäkin nukun kyljelläni ja aina selkää särkee aamuisin jos patja on liian kova. Puolipehmeä tai pehmeä on hyvä. Kovalla patjalla kun yrittää nukkua voisi yhtä hyvin (yrittää) nukkua puupenkillä.

Mutta kai se sitten joillekin sopii kun sitä niin paljon suositellaan.

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: Sip 
Päivämäärä:   24.7.24 16:25:52

Niin siis sijauspatjan ostin en patjaa.

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 16:41:55

Oikeasti kurvikas ihminen, jolla leveä lantio ja kapea vyötärö ei pysty nukkumaan kyljellään kovalla patjalla.

Ai niin patjat on suunniteltu miehille jotka ovat tasaisia pötkylöitä.

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: Poo 
Päivämäärä:   24.7.24 17:50:04

Minä olen tiimalaivartalolla varustettu kurvikas nainen ja en voi nukkua muuta kuin kovalla patjalla. Pehmeät patjat ja etenkin memoryfoamit on ihan myrkkyä selälle.

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   24.7.24 20:44:19

Minäkin olen tiimalasikroppainen kylkinukkuja ja nukun mieluummin lattialla kuin pehmeällä patjalla. Alaselässä kulumaa ja väljät si- nivelet. Kyljen alla oltava kovahko tyyny, muuten ei mitään väliä vaikka joku paikka puutuisikin. Pehmeällä alustalla nukkumisen jälkeen välillä selkä on niin kipeä että ei seisomaan meinaa pystyä nousemaan :(

  Re: Pelastaako petauspatja kuinka paljon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 22:16:09

Niin en puhunut selkäkivuista vaan olkapää-, käsivarsi- ja lonkkakivuista kun nukkuu kyljellään kovalla alustalla. Kun ei ole läskiä pehmusteena tarpeeksi niin kulmikkaat luunkohdat olkapää, kyynärpää ja lonkkaluu ja nahka vaan välissä kovaa alustaa vasten ja vielä kehon paino lisäksi.

Selällään pystyn makaamaan kovalla alustalla, ei satu mihinkään, mutta uni ei tuu selällään, niin pakko nukkua kyljellään.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.