Lähettäjä: zxc
Päivämäärä: 24.7.24 15:38:53
"Kukaan järkevä ei enää tee syytinkisopimusta. Vanhuksetkin elävät nykyään pitkään. Oletko mielelläsi samassa pihassa parikymmentä vuotta jonkun kanssa, joka kyttää kaikki tekemiset ja valittaa päälle. Ennemmin maksaa kunnolla rahaa, että saa kaikki pytingit itselleen ja vanhus poistuu tontilta.
Syytinki on erittäin vaikea purkaa."
- No just tein vanhempieni kanssa muutama vuosi sitten. Säästö veroissa oli valtava (useita kymmeniä tuhansia, maksan veroja tarpeeksi muutenkin, en todellakaan ala tuollaisesta maksamaan tyhjää) kyllä minä siihen hintaan otan erittäin epätodennäköisen riskin siitä, että jommasta kummasta vanhemmasta tulisi riesaa. Asuvat muualla ihan omassa omistamassaan asunnossa ja olen valmis ottamaan kyllä toisen asumaan syytinkiasuntoon, jos ja kun toinen poistuu ennemmin. Meillä ei ole suvussa muistisairauksia, kummallakaan ei ole mitään mielenterveyden häiriöitä tmv. Äitini tuskin koskaan edes tänne maalle palaisi, vaikka saisikin ilmaiseksi tulla. Isä viettää joskus täällä aikaa ja on iso apu.
Olen myös itse kasvanut siihen, että isovanhemmat asuu pihapiirissä. Sekin syytinki sujui suuremmitta ongelmitta. Ja periaatteessa mummoni oli elossa kun vanhempieni kanssa kaupat tein, eli periaatteessahan hänellä oli asumisoikeus myös tuohon. Käytännössä oli kuitenkin asunut keskustassa palveluasunnossa jo ainakin 10 vuotta ennen kuolemaansa. Eli ei tuo tosiaan mikään hautaan asti -hoitosopimus ole.
Eri asia jos ei olisi mitään erillistä asuntoa syytinkiläisille tai jos lähtökohtaisesti on ongelmia olemassa tai odotettavissa tulevien syytinkiläisten kanssa. En nyt itse ainakaan näe tässä omassa tilanteessa kuin plussia.
|