Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: 88 
Päivämäärä:   24.7.24 07:58:35

Kuinka kauan kärsitty lonkkakivuista?
Minä olen elämäni ratsastanut ja lasketellut.
Nyt varsinkin vasen puoli juilii kovasti.
Herään siihen yöllä ja tuntuu seisoessa/kävelllessä.

Kauanko kärsitty vaivasta?
Pääseekö tällainen 40v jo tekonivel leikkaukseen.

Kävin fyssarilla joka sanoi että jossain vaiheessa tekonivel on edessä.
Voiko se kanssa lasketella ja ratsastaa normaalisti.
Nyt kesän aikana kivut ovat muuttuneet päivittäiseksi.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   24.7.24 08:00:49

Pääsee, jos on tarpeeksi kulumaa ja voimakkaat oireet. Kai se nivelrikko on kuvaamalla todettu?

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.7.24 08:02:18

Ei taida leikkaus olla iästä kiinni, vaan lonkan kunnosta ja kivuista. Mene lääkäriin.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.24 08:03:54

Ensin selvitellään, mistä kipu johtuu. Nivelrikko selviää vain kuvaamalla.
Sitten aletaan kokeilemaan erilaisia kipulääkkeitä, niitä joutunee syömään useamman vuoden useammalla combolla. Ja sitten kun ne ei enää auta niin, että pystyisi töissä käymään laitetaan sinne leikkausjonoon.
Ja toki samalla sitä fyssarin suosittelemaa jumppaa, lihaksiston on syytä olla hyvässä kunnossa siitä ympäriltä, leikkauksesta toipuminen on siten paljon helpompaa.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   24.7.24 08:05:56

Joudun vaihtamaan alaa. Siihen loppui lonkkakipuilut. 7 vuotta kärsin. Ensimmäisessä raskaudessa minulla alkoi lonkka kipuilut enkä sitten kestänyt enää vanhaa työtä. Työ oli todella fyysistä, jossa paljon kyykyssä oloa, polvillaan oloa kovalla lattialla, nostelua yms. Fyssarilla kävin ihan ensimmäisestä raskaudesta asti, kenkiin sain tukipohjalliset ja työterveyslääkäri pisti lonkkaan kertaalleen kortisoni piikin. Kortisonipiikki auttoi kipuun, mutta tiesin ettei sekään voi olla pysyvä ratkaisu, jos kroppa ei kestä työtä.

Niinpä opiskelin uuden alan, joka vähemmän fyysistä. Ei ole sen jälkeen ollut lonkkakipuja.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: Pari tarkentavaa 
Päivämäärä:   24.7.24 08:06:41

Miten pahaa rikkoa sulla siis näkyy kuvissa? Minkälaisella kipulääkityksellä olet nyt?

Mulla on vaihto edessä vuoden sisällä, kun kipulääkitys ei enää oikein auta ja nivelrikko on siinä pisteessä, että tuho on jo aikamoista. Ns pehmusteet on käytännössä jo kokonaan kadonneet välistä. Tällä nykyisellä ei nyt enää todellakaan edes ratsasteta :/ Olen 36, mutta taustalla niveliä tuhoava sairaus.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 08:14:14

No mene lääkäriin, joka ohjaa kuviin, joiden perusteella ohjataan jatkotoimenpiteitä. Mitä arvot?
Ja jos nyt väpätyttää jo 40v tekonivel, niin pitkä elämä on tuollaisella fyysisellä aktiviteettitaustalla elämä edessä.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 08:15:52

Suututko, jos lääkäri sanoo kuvien perusteella, että nivelkivut liittyvät vaihdevuosioireisiin..?

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: tuutikki 
Päivämäärä:   24.7.24 08:28:19

Kysyisin myös ensin, että onko sulla siis kuvissa näkyvissä minkä verran tuhoa siinä lonkasta ja millaisella lääkityksellä/hoidolla olet tähän asti pärjännyt?
Kaikki lonkkakivut eivät ole nivelrikon aiheuttamia eikä kaikki luojan kiitos tekonivelleikkauksia vaativia - ei ole nimittäin todellakaan ihan pieni ja vaivaton operaatio se! Nivelrikkoonkin on kokeiltavissa ensin erilaisia apukeinoja (jos et siis niitä et vielä käytä?), joilla kipuja voi saada haltuun ja lykätä leikkaustarvetta.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: Perspektiiviä 
Päivämäärä:   24.7.24 08:34:08

Tekonivel kestää noin 20 vuotta. Sekin kannattaa ottaa huomioon.
Mieheni tilanne on surkea. Kymmenen vuotta sitten alkoi vähän alle kuusikymppisenä pahemmat vaivat. Vähitellen mennyt todella huonoksi. Paha kuluma selässä, nivelrikkoa lonkassa ja polvessa. Pystyy kävelemään ilman sauvoja noin sata metriä. Jalka pettää alta jos istuu kauan paikoillaan.Selkä jumiutuu pelkästään kenkien jalkaan laitosta.
Olisi halunnut taas lääkäriin jotta saisi ajan kunnon kuvauksiin ja sitä kautta mahdollisesti leikkausjonoon. Sanoivat terv.kesk. että ensin pitää syödä kaksi viikkoa vahvaa särkylääkettä. Lääkärille ei ole antaa aikoja.
Miehellä on jo nyt munuaisten vajaatoimintaa ja käskevät ihmisen syömään särkylääkkeitä. Ihmisen joka sietää kipua ja on jo tottunut siihen. Menee kyllä ja klonkkaa monta kilsaa sauvojen kanssa viljamaassa tilsat kumisaappaissa... Tekee metsätöitä puoli päivää, kaataa rankapuita. Pystyy tekemään kunhan saa nojattua aina välillä.
Tällaiselle ihmiselle kehtaavat sanoa että ongelma on kipu ja pitää syödä särkylääkettä. Eihän ne auta jos jalka pettää alta tai selkä menee lukkoon!
Ei ole rahaa mennä yksityisiin hoitoihin. Vierestä seuraa kun paljon helpommat tapaukset pääsevät leikkauksiin tuosta vaan. Ja kyllä liikunnalliset ihmiset pystyvät jatkamaan tekoniveliensä kanssa liikkumista käsittääkseni aivan mainiosti. Ei pidä jäädä makaamaan.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: N62 
Päivämäärä:   24.7.24 09:43:30

Äidilläni molempien lonkkien tekonivelet kestivät 45 vuotta ja olisivat edelleenkin kestäneet, mutta äitini meni kuolemaan.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: tiina 
Päivämäärä:   24.7.24 10:32:47

Minulla myös lonkkakivut kovat. Käynyt jo magneetissa, jossa näkyi tulehdusta ja fysioterapiassa, mutta ei helpota, ei kipulääkkeilläkään. Yöt erityisesti ovat vaikeita ja kävelykin nyt, kun tuntuu kipua ulkosyrjällä, nivusessa ja ristiluussa. Näkyisikö röntgenissä jotain eh jää, mitä ei näkynyt magneetissa?

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   24.7.24 10:38:11

Magneetti on tarkempi kuin röntgen, eli röntgenistä ei ole mitään lisähyötyä.

Joo, ensin pitäisi todeta, että lonkassa tosiaan on nivelrikko, ja rikon aste. Sitten kokeillaan lääkkeet, jumpat, lihasten vahvistamiset ja painonpudotukset. Jos nämä ei auta eikä kerta kaikkiaan enää pärjää, ja rikon aste on riittävä, niin voi päästä jonoon. Leikkausjonot kunnallisella on tällä hetkellä vuosi ja siitä ylöspäin.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   24.7.24 10:40:46

Kannattaa tarkistaa SI-nivel. Ja ennen leikkausta käydä hyvällä kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Fyssarilta sitten jumppaohjeet. Mulla vastaava tapaus ja näillä mennään siihen asti, että leikkaus on varmaan pakko tehdä sitten joskus.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.24 10:41:48

Tiina, magneetti on tarkempi kuin röntgen, kyllä siinä näkyy kaikki, mitä on nähtävissä kuvantamisella.
Olisko bursiittia?

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: tiina 
Päivämäärä:   24.7.24 10:55:47

Varmaan joo bursiitti. Inhottava ja kivulias vaiva

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: 88 
Päivämäärä:   24.7.24 13:39:48

Olen käynyt asiantuntevalla jäsenkorjaajalla pari vuotta ja hetkeksi helpotti.
Ylipainoa ei ole, käyn aktiivisesti salilla ja liikun päivittäin.
Jaloista löytyy askelvirhettä joka kuitenkin on ollut aisoissa.
Jaloissa hyvä lihaskunto ja koitan venytellä fyssarin ohjeilla useamman kerran viikossa.

Myös sormissa nivelrikkoa, lonkkaa ei ole vielä kuvattu ja olen mennyt ilman lääkkeitä.
Kuntouttaen aktiivisesti.
Mutta pakkohan se on palata lääkärin pakeille. Nyt ei enää ilman lääkkeitä selviä.
En tee onneksi enää seisomatyötä.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: Konna 
Päivämäärä:   24.7.24 13:44:58

Jos kerta olet vielä pärjännyt ilman kipulääkitystä, niin ei hätää; on siis vielä keinoja ennen leikkausta! :)

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: 88 
Päivämäärä:   24.7.24 19:17:36

Täytyy varata aika työterveyteen.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   25.7.24 09:12:50

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/342671e6-957b-4f92-83ca-b538d3a03efc

Parsakaalia.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   25.7.24 12:53:36

Oletteko lihavia?

Itse vältyin kaikilta kivuilta kun olin normaalipainon alarajalla. Kilpirauhanen prakasi, olin vuoden liikkumaton ja nukuin vain ja liikunta jäi pois, lihoin 27kg 2 vuodessa

Johan alkoi lonkkakivut, alaselkäkivut, polvikivut.

Nyt olen painosta saanut puolet pois ja polvikivut on jo historiaa, lonkkakipu vaivaa vain toisinaan. Selkäkivut vielä on mutta vähentyneet paljon.

  Re: Lonkat kipuilee, tekonivel?

Lähettäjä: Minea 
Päivämäärä:   25.7.24 13:11:33

Täällä odotellaan lonkkaleikkausta jonossa, koska rikon aste on jo sen verran paha eikä kipulääkitys enää pelasta, vaikkei ikää olekaan niin kovin paljon mittarissa. Painoa 48 kg, joten mulla ainakaan ylipainolla ei ole vaikutusta asiaan.
Hajotin aikoinaan onnettomuudessa lantion/alaselän ja siitä jäänyt virheasento on kuormittanut toista lonkkaa erityisen paljon ja edesauttanut rikon syntyä.
Lisäksi mulla on lievempää nivelrikkoa myös olkapäissä, joten varmaan mulla keho on jotenkin muutenkin ns haperompaa tekoa kun näin jo ’nuorempana’ lähtenyt lahoamaan. Vaikka toki nuo nivelet on joutunut kärsimään myös kovasta räkäistä kilpaurheilutreenissä lapsuudesta asti sekä aikuisena myös fyysisten töiden kuormituksesta (siihen asti siis kun pystyi tuolla lonkalta vielä niitä tekemään, nykyään olen lonkan takia ihan päätehommissa pelkästään).

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.