Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   23.7.24 19:50:19

Hitto kun aina tyrkytetään hormoneita naistenvaivoihin. Sanoin gynelle etten halua hormoneita vetää vaihdevuosiin asti vaan mun puolesta voisi tehdä termoablaation kun lapsiluku on täynnä ja mulla on sterkkakin tehty. ”Ei se ole haluamisesta kiinni” sanoi mieslääkäri ja kirjoitti reseptin hormonikierukkaan.

Onko jumalàüta niin ettei nainen saa päättää mitä kehoonsa tunkee?!? Kaksi vuosikymmentä pitäis olla hormonien vaikutuksen alainen vs että tehdään yksi puolen tunnin operaatio ja homma on sillä selvä.

Joo soitan huomenna julkiselle kun ei yksityiseltä päässyt toimenpiteisiin. Hyvä tässä on se, että tutkimuksissa selvisi ettei mulla ole alapäässä mitään epänormaalia mikä nämä kuukautiskivut aiheuttaa. Vahvoja kipulääkkeitä nyt sain, katsotaan auttaako ne. Muuten olen invalidi yhden päivän kuukaudesta ja makaan sikiöasennossa koko alavartalo krampaten. Mulla on kolme lasta, olen nelikymppinen ja mun puolesta koko kohdun voi heittää roskiin kun en sitä enää tarvitse.

Kertokaa myötämielinen lääkäri joka oikeasti haluaa auttaa, jos olette kärsineet kuukautisvaivoista?

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.7.24 20:03:55

En ymmärrä tätä hormonivastaisuutta. Kaikki muutkin lääkkeet muuttaa elimistön toimintaa, miksi ne on ok?

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 20:05:22

Thermoablaatio ei poista kuukautiskipuja, ennemminkin lisää niitä. Se vähentää runsaita kuukautisia, siihen oikein hyvä, mutta kipuja se lisää. Mulla vasta alkoi kivut ablaation jälkeen, vaikka vuoto kyllä väheni.

Hormonikierukka voi olla oikein hyvä. Kokeile edes. Hormoni vaikuttaa paikallisesti, ei koko kehoon juurikaan.

Kohdunpoisto taas on iso leikkaus, jota ei tosiaan saa. Se taas voi aiheuttaa muuta ongelmaa, kiinnikkeitä, virtsarakon laskeumaa ym, joten sitä ei tehdä kuukautiskipujen takia, vaan ihan muista syistä.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.7.24 20:15:13

Joo naiset ei saa päättää omasta vartalosta, se on koettu.
Mulle kans hoidoksi tuli hormoni kierukka, pillerit ei koskaan sopineet, ja olen iloisesti yllättynyt että kierukka auttoi, toki siinä sai 5kk kärsiä ensin pienestä krampeista joka päivä, mutta sitten helpotti.
Kohdunpoistoon en itse menisi kuin jos on ihan pakko, se saattaa altistaa laskeumille, kun kohtu myös kannattelee sitä pohjaa siellä. Toki kätevää jos sen kohdun voi kärtsätä sisältä ja ei enää vuotaisi. Kivuista en tiedä auttaako sellainen siihen kramppailuun.
Mulla loppui kivut ja pahin vuoto kierukalla.
Vaadi hornonitonta apua kunnalliselta, siellä pitää vaan olla tiukkana, ja sanoa että ihan karmeaa elämää sellaisissa kivuissa.
Itselle pahimpaan aikaan auttoi vaan Burana 800 otettuna jo päivää ennen alkamista ja sitä sitten joka päivä. Pahimpina lisäksi myös lihasrelaksantti. Caprilon myös auttoi pahaan vuotoon. Kipuihin ei kyllä.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Aikoinaan 
Päivämäärä:   23.7.24 20:22:05

Mä en halua hormoneja myöskään, pillerit eivät nuorempana sopineet vaikka useita kokeilin. Ehdotin (mies)gynelle että saisinko kuparikierukan. Äijä vaan pyöritteli päätään ja oli " ei jei....".

Abortin yhteydessä naishoitaja kysyi ehkäisystä. Sanoin, että pillerit ei sovi ja että yritin saada kuparikierukkaa mutta tuo yksi mieslääkäri torppasi jyrkästi. Hoitsu tunsi tuon lääkärin ja tuumi että tyypillistä kyseiseltä lääkäriltä ja tuhahti että tottakai nyt kuparikierukka hommataan.

Ja sain sen. Hyvin pelitti, tosin menkat olivat runsaammat. Poistatin sitten kun tulikin kumppani jonka kanssa lasta haluttiin. Tämä siis oma kokemus siitä kun ei saa itse päättää.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 20:28:03

Jos pillerit ei sovi, se ei todellakaan tarkoita, että hormonikierukka ei sopisi. Se kun vaikuttaa paikallisesti kohdussa, ei koko kehossa, kuten suun kautta syödyt pillerit.

Hormonikierukka on kätevä vielä vaihdevuosi-iässäkin, usein helpoin tapa saada (pakollinen) keltarauhashormoni, jos käyttää hormonikorvaushoitoa vaihdevuosioireisiin ja kohtu on vielä tallella.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: krk 
Päivämäärä:   23.7.24 20:29:01

Limakalvojen polttoa ei tosiaan menkkakipujen vuoksi tehdä. Kai se yksityislääkäri olisi edes sen voinut kertoa.

Kohdunpoisto ei ole mikään luomenpoisto, joten siihenkin vaaditaan vähän isommat perustelut kuin menkkakivut. Tämänkin olisi se yksityinen lääkäri voinut sinulle kertoa.

Hormonikierukasta voi olla sinulle iso apu. Tai sitten ei. Se voi myös pahentaa oireitasi ja oireet helpottavat vasta kun kierukka poistetaan. Kokeilematta et voi tietää.

Jotkut voivat myös itse vaikuttaa kuukautiskipuihin. Kannattaa kokeilla monenlaista. Omalla kohdalla apu on löytynyt vähän yllättävistäkin asioista, kuten vehnättömästä ruokavaliosta ja etureisien hieronnasta.

Vehnä turvottaa, joten se pahentaa myös kuukautisten aikaista turpoamista ja siten pahentaa menkkakipuja. Vehnätön ruokavalio vähentää turvotusta myös kuukautisten aikaan. Olen syönyt täysin vehnättömästi jo 10 v kun tuon tajusin.

Etureiteni ovat ihan jumissa, joka jumittaa lantion ja aiheuttaa eteenkippaantuneen lantiokorin joka aiheuttaa kipuja. Mikään ei tuntunut auttavan, kunnes aloin hieroa etureisiä ihan polvien ympäriltä ylös asti. Sain lantiokorin suorempaan. Tuohon kun lisäsi oikeanlaisen lonkankoukistajien jumpan, niin lantiolle tuli enemmän tilaa, joka vähensi kuukautiskivut ihan älyttömän vähään.

Kärsin aivan järjettömistä kuukautiskivuista nuorempana. Oksensin, lojuin ties missä kun en kyennyt liikkumaan ja kivut olivat niin karseat, etten kyennyt olemaan paikoillani joten lojuin, roikuin, kierin, pyörin, nousin ylös, lösähdin maahan toistelin tuota kuviota tuntien ajan. Kipulääkkeitä meni maksimilla ja käytin myös lihasrelaksanttia.

Kunpa joku olisi sanonut, että itsekin voi vaikuttaa. En ole vehnättömän ruokavalion aloituksen jälkeen tarvinnut kuin pelkkää parasetamolia 1 g tabletin pari kertaa ekan vuorokauden aikana, joskus riittää vain yksi, kun sen ottaa heti kun menkat on alkamassa eli riittävän ajoissa ennen kuin kivut alkaa.

Olen 40 v ja steri tehty. Hormoniehkäisy ei minulle ikinä sopinut.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 20:40:52

"Kertokaa myötämielinen lääkäri joka oikeasti haluaa auttaa, jos olette kärsineet kuukautisvaivoista?"

https://www.terveystalo.com/fi/asiantuntijat/l/anna-liisa-lammi

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 20:47:29

Naisen sisälmykset ovat sellainen kokonaisuus, että kohtu siellä tukee muuta lantion rakennetta. Siksi kohtua ei poisteta ellei ole ns. pakko. Myöskään tuo poltto ei ole mikään takuu runsaiden kuukautisten niukentumiseen, aina se ei toimi eikä kuukautiskipuihin juurikaan auta. Sitä tehdään tosiaan jos vuoto on todella runsas eikä muu auta tai on joku syy, miksi hormoneja ei voi käyttää. Ns. naisten vaivoja silti todella väheksytään terveydenhoidossa ja hormoneja tyrkytetään ihan liikaa mm. E-pillereiden ja kierukoiden muodossa. Joskus kuitenkin ne ovat paikallaan jos ongelmaa niillä hoidetaan.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: TuiTui 
Päivämäärä:   23.7.24 20:53:39

Kuulostaa hihhuli-hommalta, mutta vadelmanlehtitee on auttanut ilmeisesti useita vaikeista kuukautisista kärsiviä naisia. Niissä on jotain naisten hormoneita tasaava / kohdun lihaskudokseen vaikuttavaa ainetta ja tee on kielletty raskauden kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Ehkä voisi kokeilla tätäkin, ei siitä varmaan haittaakaan ole..? Teetä pitäisi ilmeisesti juoda pv kuukautisten alkua ennen ja siitä koko kuukautisten ajan.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 21:02:04

Kohdunpoisto ei ole mikään pikkutoimenpide. Siitä tulee kuukauden sairasloma, minkä aikana pitää ottaa tosi rauhallisesti. Kivut ja muut vaivat yleisiä leikkauksen jälkeen. Kohtu on myös tärkeä tukielin. Ei ole tavatonta, että kohdun poiston jälkeen alkaa virtsankarkailu. Äidilläni kävi näin, pissaa hulahti housuun ihan kun vain käveli portaita. Joutui menemään uuteen leikkaukseen, jossa virtsarakon laskeuma korjattiin. Ei sekään ollut pikkujuttu.

Jos kivut/vuodot aiheuttaa endometrioosi tai adenomyoosi niin hormonikierukka on ihan paras niihin. Tutkitusti parasta hoitoa endoon on eri hormonivalmisteet. En ymmärrä miksi pitää olla hormoneita vastaan ihan väkisin.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   23.7.24 21:09:39

Vähän ot, mutta pakko kommentoida:
” Itselle pahimpaan aikaan auttoi vaan Burana 800 otettuna jo päivää ennen alkamista ja sitä sitten joka päivä. ”

Kun riittäskin noin vähän! Itellä 3 kertaa vuorokaudessa menee 800mg burana + 1g panadol vähintään pari päivää kun on menkat ja pitää aloittaa todellakin ajoissa! Oon yrittänyt vähentää, koska tiedän ettei tuo määrä kipulääkkeitä jatkuvasti oli hyvä asia, mutta ei vaan kykene, olen täysin työkyvytön ilman. Noilla määrillä saa just ja just pidettyä about kivuttomana.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 21:33:43

"Lähettäjätäti

Päivämäärä23.7.24 21:09:39

Vähän ot, mutta pakko kommentoida:
” Itselle pahimpaan aikaan auttoi vaan Burana 800 otettuna jo päivää ennen alkamista ja sitä sitten joka päivä. ”

Kun riittäskin noin vähän! Itellä 3 kertaa vuorokaudessa menee 800mg burana + 1g panadol vähintään pari päivää kun on menkat ja pitää aloittaa todellakin ajoissa! Oon yrittänyt vähentää, koska tiedän ettei tuo määrä kipulääkkeitä jatkuvasti oli hyvä asia, mutta ei vaan kykene, olen täysin työkyvytön ilman. Noilla määrillä saa just ja just pidettyä about kivuttomana."

Ihmettelin tätä myös. 1000mg aspiriinia ja 600 buranaa ensihätään että ei ihan taju lähde. Enkä koe, että minulla olisi mitenkään erityisen kivuliaat kuukautiset ns. normaalisti.

Kivuliaat ovat jos en harrasta seksiä! Ja unohdan syödä magnesiumia.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   23.7.24 21:36:07

Minä sain kuukautiskipujen vuoksi kohdunpoiston kolmekymppisenä. Tietty diagnoosi oli endometrioosi mutta syy leikkaustarpeelle oli kivut. Kannattaa siis selvittää mikä kipuja aiheuttaa.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.7.24 21:39:05

Tuohon buranaan vielä kans, joo siis ei tosiaan mikään yksi 800 auttanut, vaan ihan maksimilla vedin sitä.. maksa varmaan tykkäsi hyvää, mutta ainut mikä auttoi niin että pystyi jotenkin olemaan. Kierukan kanssa riittänyt yksi 400mg. Toisilla loppuu kokonaan menkat hkierukan kanssa, itsellä oli niin rajut että ei edes kierukka lopettanut, mutta nyt sellaista pientä vuotoa enää. Ihanaa. En ole synnyttänyt, niin luulin että kierukka ei laiteta, mutta gyne sanoi että nyt kyllä laitetaan. Ainoat huonot puolet on että alkuun oli tuntemuksia joka päivä, ja hieman vuotoa mutta sitten ne vaan loppui, ja ilmeisesti tullut munasarjoihin kystia. Mutta muuta huonoa en ole huomannut.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   23.7.24 21:58:11

Sama tarina. Hormonikierukka oli "pakko" ottaa.

Se on kyllä lopettanut vuodot ja kivut, mutta pääkoppa on täysin sekaisin. Parisuhdekaan ei kestänyt. Mutta pakko valita tämä fyysisesti helpompi olotila.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   23.7.24 23:03:11

Multa on poistettu kohtu 2003, kun oli 37 v. Ei mulle ole tullut mitään vaivoja siitä. Päinvastoin, elämä helpottui huomattavan paljon. Samalla poistettiin puolet toisesta munasarjasta. Oli endoa.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   23.7.24 23:05:29

Niin ja tähystämällä irroitettiin ja alakautta pois. Ei se nyt mikään leikkaus ollut. Yhden yön oli sairaalassa ja sekin oli siitä syystä, että päästiin vasta iltapäivällä leikkaamaan.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 23:19:25

Kohdunpoiston myötä multa hävisi ne ihanat sykähtelevät orgasmit, jotka jatkui ja jatkui kohdun supistellessa.
No saan vieläkin orgasmeja, mutta ne on kovemman lihastyön takana, lyhyitä, tehtäviä ja lsimeita.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 23:20:11

*Lyhyitä, teräviä ja laimeita*

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   23.7.24 23:25:05

Nyt taustaa sen verran että mulla on ollut 2 Mirenaa ja silloin ei ollut kipuja. Sitten tein 2 lasta ja viimeisimmän jälkeen kivut on vuoden aikana pahentuneet PALjON.

Mutta Mirena…. Mun mieliala on niin paljon parempi ilman hormoneja, olen ihan eri ihminen. En vaan yksinkertaisesti halua enää hormoneja itseeni, niiden vaikutuksen alla 2 vaikeaa masennusta ja kerran koitin tappaa itseni. En ennen osannut edes ajatella että saattaisi olla yheyttä kunnes nyt kun olen lasten takia ollut 4 vuotta ilman hormoneja. Eli ei missään nimessä, ei ikinä, yhtään hormonia mulle enää ja piste.

Vaihtoehdoiksi jäänee norsunlääkkeet toiselle vuotopäivälle kun en pääse ylös sängystä. Viimeksi otin 1g Panadol + 600mg Burana ja muutaman tunnin päästä Oksikodonia jota oli jäänyt sektiosta. Mikään niistä ei auttanut.

Luin nyt myös netistä että kun mut on steriloitu klipseillä niin voi tulla komplikaatioita siitä poltosta. Tämänkin se lääkäri olisi voinut kertoa, ärsyttää kun se ei oikein suostunut edes puhumaan asiasta :( Jäin ihan epätietoisuuteen.

Mulla on noin 15-20 vuotta vaihdevuosiin,tätäkö paskaa se on joka vtun kuukausi…

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   23.7.24 23:25:08

Sam juttu kuin Jaa:lla. Kohtu poistettu hieman yli 30-vuotiaana myoomien vuoksi. Olen nyt kohta 47 v., eikä mitään pahaa sanottavaa ole kohdunpoistosta, pikemminkin ihanaa, ettei ole jatkuvia vuotoja ja kipuja ja tuskaa.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   24.7.24 02:46:04

Kauanko hormonikierukan asennuksen jälkeen on normaalia runsas vuoto? Kuukausi sitten asennettiin menkkojen kuudentena päivänä ja siitä asti vuotanut aivan hurjasti, ei yhtäkään päivää ole ollut vain tiputtelua vaan ihan kirkasta verta tulvii ja hyytymiä mukana myös. Pari viikkoa sitten katsottiin ultralla että kierukka on paikoillaan. Kipuiluakin on mutta burana auttaa. Varauduin kyllä että puoli vuotta voi tiputtelua olla mutta ei kukaan puhunut että on mega menkat kuukausia. Alkaa hieman jo epätoivo iskeä kun iho aivan rikki verestä vaikka vaihdan sidettä koko ajan ja pesen ja kuivaan jne. Loistava ehkäisy kyllä kun ei seksiä voi edes ajatella. Asennettiin koska menkat todella kipeät, toistaiseksi vain pahentanut tilanteen, ennen 9 päivää runsaat menkat ja kivut, nyt vuotopäivä 37 ja loppua ei näy :(

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 03:11:57

No mitäpä jos naiset itse muuttaisivat sitä kulttuuria, että kaikki on aina kiinni hormoneista.
Ehkäisy hoidetaan hormoneita manipuloimalla pikkutytöistä asti ja sitten hormonit, oli ne omia tai ei, vaikuttavat ihan kaikkeen aina koko elämän ajan: saako lapsia vai eikö saa lapsia ja hormonihoito yhtäkkiä vaihdetaan toiseen hormonihoitoon ja sitten kun ne hormonit vähenevät, niin sitten taas manipuloidaan kehoa hormoneilla joita ei ole enää edes tarkoitus olla..

Joskus tulee mieleen, että gynellä ja yleislääkärillä laukkaamisen sijasta vois monet käydä siellä pällilääkärin vastaanotolla..

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 03:24:25

Kuukautiskipuihin jokainen lääkäri alasta riippumatta suosittelee ensiavuksi liikuntaa.

Kuinka moni naisista voi rehellisesti tunnustaa, että on purrut hetken hammasta moonisten vallatessa kehon ja mielen ja käynyt liikkumassa, jos vaihtoehtona on jäädä isolla showlla viltin alle lämpöpullon kanssa muhertelemaan suklaata ja laavaamaan puhelinta..? Ja ehkä jopa luonut omassa elämässä illusion, jossa kaikkien pitää kävellä munankuorilla ympärillä, koska on PMS, kivualiaat kuukautiset, hormoneissa häikkää, jne..

Ootteko tytöt ihan tosissaan..?

On ihan ymmärrettävää, että tuleehan se hätä keski-ikäisenä pitää yllä tuolla saavutettua etua: loppuu hormonit, niin loppuu peleily.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 04:24:32

Kohdunpoisto on iso operaatio ja siinä on riskinsä ja vaatii myös korvaavan hormonihoidon, eikä ehkä ole tällä hetkellä yhteiskunnassa se suurin hätä terveydenhuollossa, jos keski-ikäistyvä sarjasynnyttäjä kokee arkielämän hankaluutta.
Vanhainkodeissa ja kotihoidoissa (useimpien äidit) on aika suuri määrä entisiä äiteijä valahtaneiden kohtujensa kanssa, ja niitäkään ei voida auttaa.

Joten buhuu ja lopettakaa se oman alakerran ympärillä pyöriminen ja käykää lenkillä vaikka vaipoissa, kunhan lopetatte tuon DRAAMAN.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   24.7.24 05:06:16

Ei se mikään iso operaatio ole. Jos ei tarvitse aukoa vatsapeitteitä, kohdun poisto on aika simppeli toimenpide. Toki pitää ottaa rauhassa noin 4 vko sen jälkeen. Ei myöskään tarvitse hormonikorvaushoitoa. Hormonit on munasarjoissa, ei kohdussa.
Nämä on sitä höpölöä mitä naisille syötetään, ettei haluasi kohdun poistoa.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   24.7.24 06:46:51

Vaikka kuinka huuhaalta vaikuttaisi, kannattaa testata luonnontuotteita. Siis niitä, joita Suomessa saa poimia vapaasti luonnosta.
Siankärsämö tunnetaan jossakin kielessä "naisten yrttinä". Se vaikuttaa koko ruuansulatuselimistöön huuliherpeksestä peräpukamiin, ja myös naisten vaivoihin. Ei maksa paljon kerätä siankärsämöä ja tehdä siitä sisäisesti ja ulkoisesti käytettäviä rohtoja.

Vadelmanlehtikeite on jo mainittu, ja puna-apilassa on myös samansuuntaisesti vaikuttavia aineita.

Kun apteekkien lääkevalikoimat alkavat olla aika puutteelliset, kannattaa lähteä luontoon yrttikorin kanssa.

Lystikäs tuo piste, joka kirjoittaa mooniksista. Ehkä mies, joka on lukenut 1960-luvun naistenlehtiä? Se on kyllä totta, että liikunta helpottaa. Tämä varma tieto näin vaihdevuosi-iän ohittaneena, kun koskaan ei ole ollut sietämättömiä kipuja enkä ole tarvinnut edes lääkkeitä. Enkä ole syönyt ensimmäistäkään hormonipilleriä kuin tositarpeeseen pari kuuria, kun kuukautiset eivät tuntuneet loppuvan ollenkaan.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: -joo-o 
Päivämäärä:   24.7.24 07:55:18

Huomaa, että täällä huutelee sellaiset, joilla ei mitään MOONISkipuja koskaan ole ollutkaan. Kyllä sitä toki ambulanssin sijaan lenkille lähtisi, jos pystyisi.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   24.7.24 08:36:57

Jos joku ei ylimääräisiä hormoneja kehoonsa halua, niin se EI HALUA eikä ole pakko. Miksi alkaa vängätä, että no eihän niissä mitään. @!#$ tommonen.

Yritin raskauden jälkeen hetken minipillereitä, juu ei, lopetin kesken, en halunnut kesääni pilata jatkuvalla vuodolla enkä kuoleman ajattelulla enkä haluttomuudella (suoranaista kuvotusta seksiä kohtaan). Enkä todellakaan tule käyttämään sitä odottamassa olevaa hormonikierukkareseptiäkään. En ala pätkääkään odotteleen, sopiiko vaiko eikö.

Onneks on miehen kanssa nyt totuttu kumiin ja sen voi sit heivata, jos toinen tulee tai meen vaatimaan steriä tms.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   24.7.24 08:55:37

Olen täällä paasannut omia kokemuksiani jo aiemmin, mutta kerrotaan nyt vielä. Itselleni kohdunpoisto oli parasta, mitä voi tapahtua. Takana 29 vuotta kuukautiskipuja, jotka kestivät kaikkien vuotopäivien ajan (7-8 pv). Vuodin niin, että "kaikki tuli läpi" (parhaimmillaan vessassa sai juosta 1/2 tunnin välein ja silti tuli yli ja ohi kaikesta). Kivut olivat sitä luokkaa, että taju saattoi lähteä.

Ja jep, kokeiltiin hormoneja ja kaikkea mahdollista. Kunnollista kipulääkitystä en sen sijaan oikein koskaan saanut, mitä jaksan edelleen ihmetellä. Joku Burana+Panadol oli tässä kohtaa sama kuin vetäisi nallekarkkeja.

Voitte uskoa, että ravasin vuosien saatossä jos jonkinlaisella lääkärillä. Julkisella ja yksityisellä, ja rahaa paloi tähän leikkiin ihan kiitettävästi ilman mitään apuja. Jossain vaiheessa kierto myös heitti häränpyllyä eli vuodin 3 viikkoa ja sitten viikon tauko. Lääkäreiltä jäi käteen lähinnä vähättelyä, erityisesti naislääkäreiden toimesta.

Työnteko tai arki ylipäätään on lievästikin sanottuna haastavaa tällaisen "vaivan" kanssa. Kaikki työn asiakaskäynnit piti miettiä niin, että pääsen vessaan joka välissä. Pukeudut vain mustaan ja löysiin vaatteisiin, jotta ohivuodot ja järkyttävä turvotus (olin kuin raskaana) ei näkyisi. Reissuun ei voinut kuukautisten aikaan lähteä, koska siitä ei vain tulisi mitään kipujen ja vessassa ramppaamisen takia. Eräänkin kerran olen maannut jossain motarin levähdyspaikalla tai työpaikan lattialla tajun vievän kipukrampin tullessa. Täällä jossain ketjussa joku joskus kuvasi "veret seinillä saakka", mikä kuvaa myös omia vessakäyntejäni kuukautisten aikaan. Seksistä oli turha haaveilla kipujen takia ja jälkinäky olisi muistuttanut teurastusta.

Tuurista taisi olla lopulta kiinni sekin, että sain apua. Minulla oireilee ajoittain myös selkä, ja aikanaan oli kovat selkäkivut sekä menkat samaan aikaan. Soitin terkkariin itkien, että nyt en enää pysty ja jaksa tässä yhtälössä, jotain pitää saada pois. Sain samalle päivälle ajan selkäkivun takia ja pidemmälle ajan menkkakipuihin.

Lääkärikin ehti vielä vaihtua ennen kuin pääsin vastaanotolle, jossa nuori naislääkäri kuunteli naama valkoisena "oireitani" (nukuin siihen aikaan lasteni vaipoissa ja siltikin piti nousta yöllä vessaan, ettei vuoda yli). Pääsin polille, jossa ei enää muuta ehdotettukaan kuin kohdunpoistoa. Itselläni se meni tähystyksellä ja 2 viikon saikulla. Olin tuolloin lasten kanssa kotona, joten ihan normaaleja kotitöitä oli pakko tehdä saikkuaikanakin soveltaen. Särkylääkkeitä en kotona enää edes tarvinnut leikkauksen jälkeen.

Leikkauksen jälkeen lääkäri kertoi sivulauseessa, että minulla oli adenomyoosi. Kvg kertoi sitten kotona, että "Adenomyoosi tarkoittaa sairautta, jossa kohdun limakalvon kaltaista rauhaskudosta esiintyy kohdun lihaskerroksessa." Oireiltaan sekoitetaan kuulemma usein endometrioosiin, mutta eipä minulle kukaan vuosien saatossa edes endoa ehdottanut. Tämä siis selitti vuosien kipuhelvettini.

Pahoittelut paasauksesta. Edelleen toivon, että muut naiset oikeasti kohdattaisiin vastaanotolla ja heitä autettaisiin. Ei kukaan siellä huvikseen ramppaa, vaan kivut ja muut mahdolliset oireet ovat ihan todellisia. Omassa tilanteessani teki rehellisesti sanottuna mieli vetää lättyyn jokaista, joka ehdotteli kamomillateetä, liikuntaa, orgasmia, kalanmaksaöljyä tai viljatonta ruokavaliota.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.24 09:00:58

Kolmas täti, kerro vielä, miten kehosi muuttui kohdunpoiston jälkeen. Täällä on monia, jotka haluavat vaan kodun pois ja alkaa puhtaalta pöydältä.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   24.7.24 09:02:32

Ja lisätään siis vielä sen verran, että harrastan liikuntaa päivittäin ja harrastin päivittäin myös kuukautisten aikaan sen mitä pystyin. En jäänyt soffalle makailemaan viltin alle enkä pitänyt ikinä saikkua, vaikka aihetta varmaan olisi ollut. Aika moni työkaveri joutui (haluamattaankin) kuulemaan mistä on kyse, kun makasin työpaikan lattialla taju kankaalla. Useampina aamuina konttasin itkien pitkin kämppää, kun piti tehdä töihinlähtöä.

Minulle jätettiin munasarjat eli oma hormonitoiminta jäi. Tai mitä siitä nyt on jäljellä, koska muista merkeistä ounastelen, että vaihdevuosia pukkaa.

On hyvä, että kokemuksia jaetaan, aina niistä joku voi saada vinkkiä. Mutta älkää naiset jaksako vähätellä ja dissata toisianne. Mie en jaksa tätä, että nainen on aina naiselle susi.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.24 09:07:26

"Ei myöskään tarvitse hormonikorvaushoitoa. Hormonit on munasarjoissa, ei kohdussa.
Nämä on sitä höpölöä mitä naisille syötetään, ettei haluasi kohdun poistoa."

Tässäpä sitä sitä nykyaikaa koko sylillinen..

HORMONIT ON MUNASARJOISSA, EI KODUSSA.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Voi luoja 
Päivämäärä:   24.7.24 09:25:02

"Minulle jätettiin munasarjat eli oma hormonitoiminta jäi. Tai mitä siitä nyt on jäljellä, koska muista merkeistä ounastelen, että vaihdevuosia pukkaa."

Yrittäkää tytöt päättää, mitä kehonosaa pitää säästää ja poistaa ja missä iässä ja mistä vaivasta on tarkoitus päästä eroon..?

Naisella on oikeus päättää omasta kehostan.
Miksi kukaan suklaata muherteleva tyttö ja työpaikalle kuukautiskipujen takia pyörtyvä ei tee kansalaisaloitteita asiasta..?

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: N62 
Päivämäärä:   24.7.24 09:40:25

Kohtu poistettu 20 vuotta sitten. Siitä alkoi elämä. Myoomia leikattiin kaksi kertaa ennen poistoa ja uusiutuivat vauhdilla. Kivut ja vuodot olivat hirveät. Toivuin leikkauksesta nopeasti, mittään kipuja ei ollut. Aloitin kävelylenkit pari päivää leikkauksesta ja salilla olin kuukaudessa. Mitään lirahteluja ei ole edes hirveässä yskästä, trampoliinilla, salilla, hevosen selässä tai missään. Olisi minulta joutanut poistaa jo teininä; tulevan lapsiluvun ( 0 kpl ) tiesin heti kun jotain osasin ajatella.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 09:43:21

Voi luoja, ole hiljaa ja poistu keskustelusta. Selvästi et ymmärrä mistään mitään :D

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.24 10:17:36

Teoriasta kohdunpoisto ei ole iso operaatio tähystyksellä ja niitä toteutetaan hyvinkin rutiinisti. Silti siinä voi mennä monta asiaa pieleen, joten riskit on hyvä tiedostaa. Itse meinasin kuolla jälkiseuraamuksiin sairaalassa, jossa makasinkin lopulta kuukauden leikkauksen jälkeen vaikka leikkaus onnistuikin periaatteessa hyvin. Jokaisen keho on kuitenkin erilainen ja vasta kun avataan nähdään mitä kudoksissa oikeasti on.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   24.7.24 10:28:56

Mitä kehon muutoksia kolmas piste tarkoittaa? Toki olen jo 46-vuotias, että parikymppiseltä en enää näytä, mutta siitä tuskin voi kohdunpoistoa syyttää?
Olen normaalipainoinen sekä -vointinen ja harrastan liikuntaa päivittäin. Virtsankarkailua ei ole (3 alatiesynnytystä ja kohdunpoisto).

Minulle tuo kohdunpoisto oli nimenomaan "aloitus puhtaalta pöydältä", elämänlaatu parani huomattavasti. Ei kipuja, voin harrastaa ja tehdä asioita, joita en aiemmin pystynyt (aiemmin jätin tekemättä tai ainakin jouduin miettimään, mihin pystyn lähtemään).

Ja Voi luojalle siis tiedoksi (jos luit kirjoitukseni), oma ongelmani oli sairaus/rakenteellinen. "Viallisen" kehonosan poistaminen auttoi, vaikka "hormonit jätettiin". Minkä kansalaisaloitteen haluaisit, että teen? Ilmainen kohdunpoisto kaikille haluaville? Jokainen meistä on yksilö, ja vaivojen takana voi olla eri asioita. Ennen kaikkea toivon sitä, että potilasta uskotaan eikä vähätellä. Ehkä sitten kansalaisaloite lääkäreille pakollisesta aspakoulutuksesta?

En vähättele kohdunpoistoa toimenpiteenä, leikkaus on aina riski eikä sitä kannata tehdä kevyin perustein. Kaikki eivät toivu nopeasti, omassa tuttavapiirissä on toisenlaisiakin tarinoita pidemmästä toipumisajasta. Mutta haluan, että kokemuksia voi jakaa monesta eri näkökulmasta syyllistämättä, vähättelemättä ja vittuilematta.

Jokainen hoidettava sitten tekee päätöksensä yhdessä hoitotahon kanssa.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 10:35:16

Ei kai mitään lääketieteellisiä operaatioita voi itselle valita jostain katalogista "ottaisin nyt tämän ja tuon". Ihmiset lukevat kaikkea netistä ja menevät lääkärille tilaamaan mitä milloinkin haluavat.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.7.24 11:12:40

Minulle uusittiin e-pillerit vain vuodeksi ja sanottiin, että seuraavaksi saa reseptin ainoastaan minipillereihin, kun ikä tulee vastaan. Joo riskejä on, jos yli 35v käyttää yhdistelmäpillereitä, mutta en todellakaan ala mitään minipillereitä vetämään, kun vihdoin ja viimein tilanne on hyvä. Menkat on niukat ja suht kivuttomat, aiemmin vuodin koko viikon eikä kolmeen päivään kyennyt töihin.
Täytyy varmaan uusia resepti jatkossa yksityisellä.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Tuota noin ... 
Päivämäärä:   24.7.24 11:29:59

Älkää valehdelko hormonikierukoita turvallisiksi.
Minä sain paniikki- ja ahdistushäriön kierukan vaikutusajaksi ja meidän terveydenhuoltomme oli täysin ulalla. Kumpikin puoli. Pää ei tiedä käsistä mitään eikä kumpikaan käsi toisistaan eikä edes omissa tekemisissän osannut eikä tiennyt.

Luulin olevani loppuikäni päästäni sekaisin. Se oli hirveä h*lvetti.

Joillekin tekee masennuksen, joillekin harvoille tuon.
Tästä ei varoitella eikä tiedetä edelleenkään jotta naiset osaisivat yhdistää tarvitessa ja poistattaa sen.

Jos SINULLE tulee hormonivalmisteen myötä päänsekoaminen, LOPETA tai POISTATA se, sanokoot mitä sanovat.

Minulle tuli vielä gynen syöpä.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: Tuota noin ... 
Päivämäärä:   24.7.24 11:31:53

Ps

En minä ole saanut mitään korvaavaa hormonihoitoa sen jälkeen kun sisältä poistettiin *kaikki* lisääntymiselimet.

  Re: En saa kohdunpoistoa tai limakalvojen polttoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 11:41:49

Suomalainen nainen vaipoissa kehdosta hautaan ja pilleri suussa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.