Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Sss 
Päivämäärä:   23.7.24 07:36:09

Vielä pitäisi jaksaa tätä kuumuutta ainakin neljä päivää. Sitten toivottavasti on helteet ohi tältä vuodelta. Huomaan että helle vaikuttaa mielialaan: ahdistaa, ketuttaa ja uuvuttaa. Mitään järkevää ei pysty tekemään. Minnekään ei voi hellettä paeta. Tuntuu että helle sulattaa järjen.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   23.7.24 07:39:50

No onpa taas valitus. Oikein kokonaista 4 päivää ihmisen elämässä, voi kamalaa! Mieti, että joku makaa nämä 4 päivää sairaalassa.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Nakke 
Päivämäärä:   23.7.24 07:42:18

Älä tuhlaa elämääsi valittamiseen asioista, joille et mitään voi.
Yleensäkin valittaminen on aika turhaa. Kannattaa opetella hyväksymään ja miettiä, että tämäkin menee ohi, mutta olen sentään elossa ja saa elää nämäkin päivät. Tee olosi niin mukavaksi kuin pystyt.
Terveisin Nimim. ystävä menehtyi äkillisesti kuukausi sitten.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.7.24 07:50:19

Ymmärrän kyllä aloittajaa. Mäkin odotan vain viileää alkusyksyä ja 15 asteen lämpötiloja. Vähitellen pimeneviä iltoja. Syksyssä on jotain tuttuuden tunnetta mulla aina. Ihan kun palaisi kotoin, vaikka on jo kotona.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.7.24 07:50:28

*kotiin

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 08:49:25

Minulla on tuo aloittajan kokema tunne syksystä kevääseen. Olisi kiva jos olisikin vain muutaman viikon vuodesta. Mutta en valita, se on vaan porskutettava eteenpäin. Olisi silti ihanaa vaan nukkua talviunta :D

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Sss 
Päivämäärä:   23.7.24 08:53:31

Sepä se, yritän myös ajatella että haloo, tätä on vain muutama päivä vuodessa vaan eihän ihmismieli sitä tajua koska kuumuus vaivaa nyt. Harmittaa vaan että kuumuus vie mehut, eihän sille mitään mahda vaikka miten pysyisi positiivisena. Mutta aika aikaansa kutakin…

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.24 08:56:30

Kuumuuden vielä kestän mutta en noita hiton paarmoja! Ihan järkyttäviä elukoita.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   23.7.24 08:58:13

Ihanaa kun ei tarvitse nyt palella, yleensä se on normaali olotila. Vuodessa ei hirveästi päiviä ole, kun olisi miellyttävä lämpötila ulkona.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.7.24 08:59:56

Siis kenen mielestä kesä kestää vain "muutaman viikon"?

Tämä kesähän alkoi jo toukokuun puolivälissä
suoraan HELTEILLÄ. Sen jälkeen on jatkunut hiostavan kostean kuuma ilma yhtäjaksoisesti. Okei, välillä oli n. 17 astetta, mutta muuten ollut 20-25 ja NIHKEETÄ!!!!

Suomessa kesän voi kyllä sanoa kestävän sen 3,5 kk eikä suinkaan muutamaa viikkoa.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   23.7.24 09:00:37

Helleraja on 25 astetta. Tämän viikon sääennuste Helsingissä juuri ja juuri hipoo sitä. Ei ole kuuma.

Minulla tämä kerrankin lämmin ilma vaikuttaa energisoivasti ja kohottaa mielialaa. Ihanaa kun ei palella. Urheilukin on mukavampaa kun lihakset on valmiiksi lämpimät.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   23.7.24 09:02:31

Älä selitä, älä valita. Etsikää elämästä niitä positiivisia asioita ja ne joihin ei voi vaikuttaa ei kannata uhrata energiaa.

Kylmä suihku virkistää, sellainen taitaa löytyä lähes jokaiselta suomalaiselta.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 09:03:24

”Siis kenen mielestä kesä kestää vain "muutaman viikon"?”

Helle ja kesä ovat eri asia. Ei koko kesä ole yhtä hellettä.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.7.24 09:09:26

Mutta koko kesän on kuuma / kostea / nihkeä ilma.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 09:23:04

”Mutta koko kesän on kuuma / kostea / nihkeä ilma.”

No ei ole. Aloittajakin puhuu vain nyt neljän päivän tuskasta, niin ei kai se koko kesää sitten tarkoittanut.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.7.24 09:24:44

No onhan. Käy ulkona...

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 09:26:51

”No onhan. Käy ulkona...”

Olen ollut ulkona joka päivä, hyvin vaihtelevaa on sää ollut.
Ja lue sinä se aloitus, eihän aloittaja edelleenkään kärsi koko kesästä, vain helteestä, jota ei todellakaan ole koko kesää. Nyt ihan neljä päivää niukasti helteen puolella.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 09:42:44

” No onhan. Käy ulkona...”

Nytkin ulkona istun ja joo on lämmin. Tällä hetkellä 22 astetta, päivän mittaan nousee 26-27 asteeseen. Mutta koko kesän tällaista säätä ei todellakaan ole ollut. Heinäkuu on tähän asti ollut aika heikko esitys, todella epävakaata säätä ja sadetta. Kesäkuu ei myöskään kesäsäällään leuhkinut, ihan ok. Toukokuu oli kyllä liian kuiva, meillä päin ei tullut milliäkään vettä virallisten mittausten mukaan.

Suomi on toki pitkä maa ja meille mahtuu monenlaista säätä. Se mitä täällä on ollut kesä-heinäkuun ajan, ei välttämättä tarkoita, että siellä olisi ollut samanlaista.

Mutta säästä on ihan turha kitistä, kun se ei kitisemällä muutu. Meillä Suomessa on neljä vuoden aikaa ja siihen nyt vaan sattuu kuulumaan jokunen hellepäivä, jokunen paukkupakkaspäivä sekä kaikkea siltä väliltä.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   23.7.24 09:48:01

Säästä valittaminen on maailman turhinta hommaa. Yhdet ulisee syksystä, pimeästä ja kurasta, toiset talvesta, pimeästä, kylmästä ja lumitöistä ja loput kesästä. Kaikissa vuodenajoissa on puolensa, vähän sitä suomalaista sisua nyt!

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 09:53:31

Kyllä joskus pitää saada valittaa, purkaminen voi taas auttaa jaksamaan.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Saippua 
Päivämäärä:   23.7.24 09:54:33

Ymmärrän myös aloittajaa. Kesässä on se huono puoli, että jos on syystä X huonohko lämmönsietokyky, niin sitä lämpöä ei välttämättä pääse kunnolla pakoon ollenkaan. Kaikilla ei ole ilmastoituja asuntoja tai mahdollisuutta siihen. On myös työpaikkoja, jotka ovat kuumia. Kun kotona on kuuma, autossa on kuuma, töissä on kuuma... niin onko ihme että se ärsyttää?

Okei, useimmissa autoissa nykyään on ilmastointi ja hyvä niin. Mutta kaikkiin olosuhteisiin ei voi itse vaikuttaa, siksi monet kärsivät kuumuudesta.

On myös hyvä muistaa, että se toisen ihmisen 25 astetta tuntuu toisilla ihmisillä paljon kuumemmalta kuin sinulla. Ja tähänkään ei välttämättä voi vaikuttaa, osa lämmönsietokyvystä on geneettistä ja siihenkin vaikuttaa moni asia.

Talvella sentään saa vaatteita päälle. Mutta mistäs kesällä vähennät jos ei ole mistä vähentää?

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   23.7.24 09:55:45

Mä en ymmärrä missä teillä on näin kuuma? Töissä? Kotona? Mökillä? Töissä Ei aina voi vaikuttaa, mutta muuten käsitä tätä valitusta. Mitä te haluaisitte? 15 astetta koko kesän ja ka

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   23.7.24 09:56:12

...ja elintarvikkeiden hintoihin korotus?

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 10:00:18

Eikö ole jännä, että ihmisellä on vaikka ja mitä keksittyjä talven varalle, että saa lämpöä taloon ja selviää hengissä. Kesällä sitten tuskaillaan, kun ei ole mahdollisuutta viilentää asuntoa. Kyllä niitä mahdollisuuksia on jos haluaa. Onhan se toki niinkin ettei lämpö tapa yhtä tehokkaasti, kuin kylmä, niin ei se viilennys ihan niin tärkeää ole, kuin lämmitys.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.7.24 10:09:41

Ei elämä pysähdy vaikka vuodenajat vaihtelee. Miettimään, porukkaa on töissä esimerkiksi tietyömailla näillä keleillä. Lasten urheilutreenit pyörii normaalisti (toki pitävät enemmän juomataukoja), ratsastusleirit päällä jne. Vastaavasti muina vuodenaikoina on monta työtä, jotka vaan pitää tehdä ulkona, vaikka olisi 35 astetta pakkasta tai sataisi vettä. Itsellä ainakin fiilis paranee kun vaan alkaa touhuta. Hiki virtaa jo kun istuu parvekkeella auringossa, joten eipä se siitä kummemmaksi muutu vaikka lähtee lenkillekin. Jos "mitään ei pysty tekemään" niin kyllähän se tietenkin tympii mutta onko se ihan faktaa, että ei pysty tekemään, vai pelkkä oletus?

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.24 10:15:54

Aina löytyy joku, joka valittaa normaalista kesäsäästä :D

Näin ei varmaan saa sanoa, mutta olen huomannut, että normaaleista kesälämpötiloista valittavat ovat usein ylipainoisia. Painon pudottaminen voi ihan oikeasti auttaa siihen olotilaan.

Ja kyllä, itsekin normaalipainoisena hikoilen jos menen vaikka kävelylle tai lenkille tässä säässä. Mitä sitten? Ei siihen kuole.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   23.7.24 10:19:27

Täytyypä tallentaa näitä kommentteja talven varalle kun niiden kirjoittelijat vinkuvat pakkasista. Sama hommahan se on talvella. :)

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Puolivanhus 
Päivämäärä:   23.7.24 10:27:07

Jos syksyllä kitisee rännästä tai talvella pakkasesta/lumesta/liukkaudesta/pimeydestä niin aina joku valopää valistaa 'muuta Afrikkaan' tms.
Pitäisikö helteistä kitisijöille siis todeta 'muuta Grönlantiin'?

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   23.7.24 11:06:55

"Talvella sentään saa vaatteita päälle. Mutta mistäs kesällä vähennät jos ei ole mistä vähentää?"

Osta ilmastointilaite. Maksaa saman verran kuin hyvä talvitakki.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 11:10:59

Onneksi kohta on taas kylmää, märkää ja pimeää.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.24 11:22:53

Ymmärrän paljon paremmin helteestä valitusta kuin kylmästä, koska kylmää on paljon helpompi hallita pukeutumisella.

Ja paino voi myös vaikuttaa, itse olen jojoillut ja pulskana kärsii kuumuudesta enemmän, tai ei varsinaisesti kärsi mutta hikoilee, ja hikoilu on noloa ja sen takia ei tee mieli käydä kuumalla kelillä missään.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   23.7.24 11:45:59

T: Ainakin meillä on sitä kesää odotettu ja odotettu miettien että laskeeko tulvavesi joesta koko kesänä että pääsisi uimaan vihdoin. Satanut ja satanut vain.. vihdoin ja viimein on viikko putkeen kesä säätä luvattu

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 11:55:53

Valivali, uliuli

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 11:56:38

Kallista se lämpöisenä pysyminen on talvellakin. Ja epäkäytännöllistä, kun talvivaatetta reilusti.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 12:05:17

Täällä on ollut viikon jo noita +25-32 C lämpöjä. Alkaa olla veto pois ja kyrsiä tämä. En saa nukuttua kun yölläkin on kuuma. Onneksi viikonloppuun mennessä alkaa pilvisyys ja vesisateet.

Puolen vuoden päästä on saman verran miinuksia. Sopii paremmin meille. Kaikki ei ole kesäihmisiä, new flash monille tämä usein.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Puolivanhus 
Päivämäärä:   23.7.24 12:08:56

Nebbiolo, se oli just toisin päin: HELLE, saa ihmiset epävireeseen. PAKKANEN, siitä suomalaiset tykkää!

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 12:10:32

”Puolen vuoden päästä on saman verran miinuksia. Sopii paremmin meille. Kaikki ei ole kesäihmisiä, new flash monille tämä usein.”

Ihan yhtä usein tulee yllätyksenä toisille, että kaikki ei tykkää talvesta ja joku voi jopa nauttia helteistä. Tai no, tuskin tulee kenellekään yllätyksenä, halutaan vain ymmärtää niin. Jos kirjoittaa tykkäävänsä lämmöstä, se ei tarkoita, ettei ymmärtäisi ettei se kaikille sovi. Mutta niin se vaan aina halutaan ymmärtää.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 12:16:40

Ai niin kerrotaan nyt vielä hötölän aiempaa antia, kun jäänyt mieleen. Erehdyin kerran kirjoittamaan, kuinka tykkään helteistä ja olen silloin kaikkein tehokkain. No minut haukuttiin lyttyyn, kuinka itsekäs idiootti täytyy olla, kun tykkää helteistä eikä ajattele yhtään niitä ketkä siitä kärsii. No anteeksi, en tiennyt, että täällä on helteitä sen takia, kun minä tykkään niistä. Täytyy alkaa vihata helteitä, niin jos en sitten olisi niin itsekäs enää ja ne helteetkin sillä poistuu :D

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.7.24 12:17:43

Tervetuloa tänne ihan etelärannikolle. Tällä hetkellä 23, eikä lämpimämpää ole luvattu koko viikolle. Meri viilentää, parikymmentä kilometriä sisämaahan päin ja lämpötila nousee viidellä asteella.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   23.7.24 14:32:17

No ei oo kyllä hellettä paljoa näkynyt tänä kesänä. Pari hassua viikkoa on ollut kuivaa ja lämmintä kun toukokuun laskee mukaan. Siinä se.

Ei kuulkaa mikään kasva, jos ei lämpöä ole. Lisäksi kuuma ei aiheuta putkirikkoja, lämmitys on ihan hlvetin kallista ja työlästä, jos ei ole kallista, autot ja kaikki koneet on lujilla. Ei tarvitse pukea ja puljata.

Ilmastointilaite nyt ei kovin iso investointi ole, jos kuuma om. Tai muuttakaa pois niistä neukkukuutioista.

Kyllä sellainen Keski-Euroopan ilmasto on ihmiselle mukava ja infralle, kasvustolle ym. sopiva. Tämä suomalainen märkyys ja kylmyys on kyllä jotain uskomatonta, en tiedä kenelle on tullut ensimmäisenä mieleen, että täälläkin voi vakituisesti asua.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   23.7.24 14:33:10

Siis pakkasilla on autot ja koneet lujilla. Kirjoitin vähän hassusti tuohon.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.24 14:34:26

Milä helle? Sataa kaatamalla ja niin satoi eilenkin ja sataa seuraavat 7 päivää ja lämmöt siinä 20-22 asteessa.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Ande 
Päivämäärä:   23.7.24 14:44:28

Mä olen ikäni tykännyt kovasti kesästä ja helteistä.... Kunnes noin kymmenen vuotta sitten mun keho päätti tehdä sellaisen tempun että kevään lämmetessä alkaa päänsäryt ja kestää tasaisesti sinne saakka kun alkaa taas illat pimeneen. Ja vaikka olen mitä yrittänyt, niin ei auta. Mikäli yhtään laitan nenääni ulos, on päänsärky taattu.

Meilläpäin on ainakin ollut nyt sellainen kesä, että joka päivä on tullut vettä. Hevoset on viettäneet yönsä sisällä kun ei niitä noin märässä viiti pitää vaikka katos onkin. Ei siellä kuivitusta kuitenkaan ole.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 14:47:23

”hikoilu on noloa ja sen takia ei tee mieli käydä kuumalla kelillä missään.”

Ootko sä 14-vuotias?

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   23.7.24 14:59:42

Tämä:

https://www.youtube.com/shorts/hKUyx-ouIWM .

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   23.7.24 15:00:05

Linkitys unohtui:

https://www.youtube.com/shorts/hKUyx-ouIWM.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Sarkasmi 
Päivämäärä:   23.7.24 15:45:06

"Täytyy alkaa vihata helteitä, niin jos en sitten olisi niin itsekäs enää ja ne helteetkin sillä poistuu :D"

Sehän on ihan tunnettu fakta että kelit määräytyvät ihmisten mielipiteiden mukaan. Jos oikeen sinnikkäästi vihataan lämpöä niin saadaan ikuinen talvi :D

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   23.7.24 15:48:24

Älkää valittako.
Tässä maassa saa palella vähintään yhdeksän kuukautta vuodessa, yleensä enemmänkin.

Toivottavasti helteet jatkuvat vielä ainakin kaksi viikkoa. Sitten mä pääsen Italiaan nauttimaan vielä lisää helteistä kahdeksi viikoksi.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   23.7.24 16:00:05

Minä tykkään! Näitä päiviä ei liikaa ole vuodessa, eikä täällä sentään ole terveydelle vaarallisia 40 asteen helteitä. Jotkut kerrostaloasunnot kylläkin kuumiavat inhottavasti, ja joo, se on kamalaa jos sisälläkin on yötä päivää kuuma.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Sss 
Päivämäärä:   27.7.24 22:49:32

AH - ukonilma pyyhkäisi yli ja raikasti ilman kertalinttuulla! Olen taas energinen, elinvoimainen, virkeä, iloinen!
Kuten joku tuolla ylempänä mainitsi että helle vaikuttaa mielialaan positiivisesti, minulla taas toisinpäin.
Niin olemme ihmiset erilaisia <333

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   27.7.24 22:59:52

"Ymmärrän myös aloittajaa. Kesässä on se huono puoli, että jos on syystä X huonohko lämmönsietokyky, niin sitä lämpöä ei välttämättä pääse kunnolla pakoon ollenkaan. Kaikilla ei ole ilmastoituja asuntoja tai mahdollisuutta siihen. On myös työpaikkoja, jotka ovat kuumia. Kun kotona on kuuma, autossa on kuuma, töissä on kuuma... niin onko ihme että se ärsyttää?"

Tämä! Kyllä todellakin ärsyttää, ja valitankin siitä, että jatkuvasti on huono olo. Unta ei saa, pää on pyörällä kuin haminan kaupunki. Vaivat alkavat olla sitä luokkaa, että ne ovat terveysriski.

Mutta nyt onneksi helpotti. Ukonilma ja sataa rankasti. Ja mun puolesta olkoon vaikka -30 astetta tai satakoon vaakatasossa vettä, lunta tai rakeita. Ne ongelmat ratkaistaan laittamalla lisää vällyä ylle, mutta tätä pahuksen kuumuutta ei pääse pakoon minnekään. Kaikilla ei ole viilentäviin ilmastointilaitteisiin varaa, ja ne halpistuulettimet ovat ihan yhtä tyhjän kanssa.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   27.7.24 23:02:44

No onhan se ihan kamalaa, ajatelkaa nyt, neljä päivää vuodesta on lämmintä! Ei tätä kestä! Me kuollaan kaikki!

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: zam 
Päivämäärä:   28.7.24 06:28:46

Siirrettävät ilmastointilaitteet on oikeasti hyviä, eikä vaadi mitään kiinteää asennusta, pelkän tuuletusikkunan josta kuuma ilma johdetaan ulos. Loppukesästä niitä saa kirppareiltakin lähes ilman, muuten maksavat tarjouksessa pari sataa.

Meillä on ollut viileitä öitä koko kesän, vaikka päivälämmöt on nousseet jopa 32 asteeseen. Yöksi läpiveto kotiin, niin saa puolet vuorokaudesta jo nauttia viileästä ja raikkaasta ilmasta. Päiväksi sitten ilmastointi päälle, ja huusholli on mukavan viileä. On kiva olla ulkona helteessä kun tietää, että koska vaan voi mennä kotiin vilvoittelemaan. Riittävä vedenjuonti ja hyvät aurinkolasit sekä kunnon uv-suoja vielä kehiin, niin helle voikin olla yllättävän ihanaa.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.24 07:03:03

Kyllä täällä Pohjois-Pohjanmaalla ainakin on ollut hellettä enemmän kuin neljä päivää. Mistä muuten kumpuaa luulot siitä, että jos vihaa hellettä, niin rakastaa talven pakkasia, ja toisin päin? Minä vihaan sekä hellettä että pakkasia. Joku +10 astetta on mulle optimaali. Ja aivan varmasti aion valittaa.

Teen fyysistä työtä paikoissa joissa ei ole ilmastointia, niin ei ole kovin hääviä. Autossakaan ei ole ilmastointia. Aiemmin edes maanalainen autohalli on pysynyt viileänä niin olen siellä monesti töiden jälkeen istuskellut, mutta nyt sekin on ehtinyt lämmetä. Inhoan seisovaa ja kosteaa ilmaa, tuntuu että pyykitkään ei kuivu. Eikä hiukset.

Syksy ole kiltti ja tule pian.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Lanttu 
Päivämäärä:   28.7.24 07:35:31

Muistakaahan aikanaan etteivät sateet ja pakkasetkaan kestä ikuisesti, eikä niihinkään voi itse vaikuttaa joten turha niisstäkään valittaa.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Ponitäti 
Päivämäärä:   28.7.24 07:45:01

Todellakin hyydyttää tämä helle ja olen jo aivan kypsä tähän kuumuuteen! Kun tekee fyysistä työtä ulkona ja tiloissa, jossa ei ole ilmastointia niin tosiaankin odottaa viileämpiä kelejä. Tänä aamuna on ollut ihana työskennellä, kun ulkona on vain +16 astetta!

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Hukkakaura 
Päivämäärä:   28.7.24 07:59:18

Pekka Pouta kovasti yritti manata täksi päiväksi hirvittävää sadetta mutta kuinkas kävi.
Sellaista se on. Sää on niitä asioita joille ihminen ei voi mitään. Ennustaa yritetään mutta nekin menee välillä pieleen.
Aloittaja voi miettiä onko hänen elantonsa kenties kiinni säästä, joidenkin on ja silloin voi olla syytä valittaa. Siistissä sisätyössä ei tarvitse.
Helle sulattaa järjen selvästi ja hyvin itsekeskeisesti.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Hmm. 
Päivämäärä:   28.7.24 08:16:54

Ihan turhaa valitusta. Ilmalämpöpumppu tai ilmastointilaite päälle. Uimaan työpäivän jälkeen, viileä suihku. Hikoilu ei ole vaarallista.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 08:28:15

Hikoilu ei ole vaarallista mutta jatkuva päänsärky, huimaus, väsymys ja vedottomuus on. Näitä mulla oli 5/9 päivää helleputkesta, vaikka söin ja join. Nyt onneksi vihdoinkin sataa vettä.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   28.7.24 08:44:01

”Kaikilla ei ole viilentäviin ilmastointilaitteisiin varaa, ja ne halpistuulettimet ovat ihan yhtä tyhjän kanssa.”

Ja mulla ei ole varaa talven lämmityskustannuksiin, jäädyn talvella.
No ei vaan siihen on pakko olla varaa jos meinaa hengissä selvitä. Jos kuumuus on liikaa, niin samalla tavalla oltava varaa sitten viilennyslaitteisiin.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 08:47:01

Olen myös herkkä valittaan helteistä mutta viime talven pakkaset oli kauheita, tuntui välillä ettei selviä niistä. Nyt nautin joka hetkestä, vaikkakin viileässä ilmalämpöpumpun jäähdyttämässä talossa on mukavaa niin pyrin ulkoilemaan myös paljon.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: heli 
Päivämäärä:   28.7.24 08:59:06

Asunnossa onneksi max +24 ja siihen tuo helpotusta ihan tornituuletin, työpaikalla ilmastointi ja viileää. Loppusyksyä ja talvea taas vihaan, pimeää, kylmää, sitä ei vaan tahdo jaksaa ja aina väsyttää vaikka kuinka nukkuu ja kun se paska-aika kestää vielä niin kauan, loka-marraskuusta huhtikuulle jolloin helpottaa.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   28.7.24 12:43:22

Olin lomalla kesäkuun ja hiton kuuma (ja kuiva) oli alkukesä. Töissäkin hikoilen ihan hulluna. Lenkillä pitää käydä joko kuuden maissa aamulla tai todella myöhään illalla. Sisällä on onneksi ilmastointi. Ihanaa kun tulee syksy ja heinäallergiakin hellittää. Ei maistu mikään ruokakaan kuumalla.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   28.7.24 13:13:40

Helle ei jaksa.
Joo tuttu homma. Tuossa ois 40 mottia polttopuita odottamassa pilkkojaa.

Aamulla ehtii pätkiä lumikaukauhallisen pölkkyjä, Mut päivällä pölkkykasalla on todella kuuma.
Ja nuo puut on kirjanpainajan tappamia tyvestä liki 40 senttisiä paksuja kuusia.
Ei siis mitään pikku pölkkyjä.
.
Täällä Kaakossa kirjanpainaja tappaa järjästelmällisesti kuusimetsiä. Ja arvokas
tukkipuu kelpaa vain polttoon.

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   28.7.24 13:19:45

Ei kannata valittaa liikaa, tutkimusten mukaan jatkuva valittaminen tyhmentää aivoja

  Re: Helle - ei jaksa !

Lähettäjä: vaippa 
Päivämäärä:   28.7.24 14:01:17

"Ei kannata valittaa liikaa, tutkimusten mukaan jatkuva valittaminen tyhmentää aivoja"

Ja saa hermoston jatkuvan stressin tilaan, joka sitten säteilee kaikkialle, (Kun sympaattinen käy ylikierroksilla, ja parasympaattinen ei aktivoidu). Noin käy myös, jos on jatkuvasti, tai edes useimmiten ahdistunut tai tyytymätön jostakin, ja hermoston yliaktiivisesta tilasta tulee keho/mielelle ikään kuin normaali sen yrittäessä kompensoida tilannetta, ja tämähän ei siis tilaa poista, vaan saa sen näennäisesti tuntumaan helpommalta, vähän aikaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.