Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: irene 
Päivämäärä:   22.7.24 21:21:23

ajoista?
Lukioon menevä teini väittää, ettei kellään muulla ole enää pakollisia nukkumaanmenoaikoja. Voiko tämä pitää paikkansa?

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 21:24:30

Ei ollut ikinä lapsuudessa mitään nukkuma-aikoja. Toki alle kouluikäisenä laitettiin vuoteeseen ja luettiin iltasatu, mutta kukanahan sitä ei vahtinut, nukuinko vai en. Ala-asteella luin öisin paljon, yläasteella ja lukiossa myös ja kirjoitin, joskus vaikka aamukolmeen asti.

Vaikka kuinka haluaisit määrittää lapsesi nukkumaamenoajat, niin et voi häntä pakottaa nukkumaan tiettyyn kellonaikaan, ellet jatkuvsti ole vahtimassa, mitä hän huoneessaan tekee.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   22.7.24 21:25:18

En kyllä nyt edes muista, ehkä joskus alakoulun keskivaiheilla. Nyt ovat 14v ja 16v. Tosin ovat menneet aina suhteellisen ihmisten aikaan nukkumaan ja kesälomallakin nousevat aika ajoissa, nuorempi viimeistään yhdeksän maissa ja vanhempi viikonloppuisin siinä 10 aikaan, arkisin käy nyt töissä niin herää aiemmin. Nuoremmalla oli joskus varmaan 11-12-vuotiaana jossain vaiheessa vaihe, että kesälomalla oli jännää valvoa pidempään ja nukkua myöhempään, mutta meni ohi, kun on aina ollut aika luontaisesti aamuvirkku.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   22.7.24 21:27:59

Eikä meilläkään nyt sinänsä aiemminkaan ollut nukkumaanmenoaikoja, mutta huoneisiinsa menivät arkisin siinä yhdeksän aikaan ja sängyssä tietääkseni olivat, ja aamulla reippaasti ylös nousivat. Pieninä luettiin satu ja peitettiin sänkyyn, tai luettiin me vähän isompinakin iltaisin jotain Pottereita, mutta en nyt tosiaan enää kouluikäisinä ole mitenkään hiipinyt katsomaan että ovatko unessa vaiko eivätkö ole.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Vink 
Päivämäärä:   22.7.24 21:28:49

Ei minulla ole ollut koskaan (poislukien päiväkoti-ikään asti). Olen mennyt itse ajoissa nukkumaan. En ole koskaan viipottanut esim kylillä iltamyöhään.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 21:32:21

No muistan että kun olin 15-17v niin ei nyt mitään nukkuma-aikaa ollut, mutta kyllä kotona pidettiin huoli siitä ettei koulupäivinä olla kylillä myöhäälle vaan viimestään klo 21 kotona.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 21:34:03

Vink, en minäkään. Meilläkin oli esim yläasteella sovittu, että kotiin palataan 21-22 (tai ilmoitetaan, jos jääkin jonnekin) ja piti kertoa, missä meni ja keiden seurassa. Äitini tunsi kavereideni vanhemmat ja missään epämääräisissä paikoissa ei oltu.

18-vuotiaana asuin kotona ja silloinkin ilmoitin, missä ollaan ja mihin aikaan suurinpiirtein palataan ja jos ei palata, niin kerrottiin, missä ollaan. Lukion aloittava on tai täyttää 16 v, vähän hei siimaa nyt.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 21:34:37

Herranjumala, eihän lukioon menevä enää mitään nukkuma-aikoja tarvitse. Meillä esikoinen oli varmaan 11v kun totesin että valvo sitten, mutta aamulla on mentävä kouluun. Pari yötä valvoi, sitten oppi menemään kohtuullisessa ajassa nukkumaan.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 21:41:23

Ja tää aloitus on taatusti provo. Kukaan ei teiniä saa pakotettua nukkumaan tai sellaista voi valvoakaan.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 21:48:56

Täällä on kyllä vielä lukiolaisella ns. nukkumaanmenoaika. Eihän tuo nyt vielä nukkumaan silloin käy, vaan yleensä lukee tms. Mutta rauhoittua pitää jo omassa huoneessa, ja ei enää mitään pelejä.
Teini on autisminkirjolla, ja päivässä kun on tietyt rutiinit on elämä paaaaljon helpompaa. Ei tuo edes kyseenalaista nukkumaanmenoaikaansa. Kouluaamuisin pitää herätä kuudelta. Viikonloppuisin ja lomilla saa toki valvoa.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   22.7.24 21:57:43

No kirkollinen on pikkusen eri asia… Aloittaja vois jo vähän katkoa napanuora, herranen aika! Jotkut nuoret muuttaa jo pois kotoa opiskelujen takia tuon ikäisenä!

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   22.7.24 22:01:40

Muutin lukioikäisenä eli 16-vuotiaana pois kotoa niin ei siinä ihan hirveästi nukkuma-aikoja ollut.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   22.7.24 22:07:43

Kirkollinen , eli kirjollinen, auto correct.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Lepo 
Päivämäärä:   22.7.24 22:23:47

Yläasteella tultiin salkkareiden aikaan kotiin ja hiljaisuus 9 aikaan. Totta kai saatoin valvoa myöhempää yms., mutta vanhempien unia ei saanut häiritä mekkaloinnilla. 17 vuotiaana sitten ei ollut enää ns. Kotiin tulo aikoja, mutta kyllä sillonkin vanhemmilla oli joku haju missä liikuin.

Mitä omiin lapsiin tulee niin meillä tulee kyllä olemaan ihan sama sääntö eli 9 mennessä hiljaisuus eikä todellakaan mitkään yläasteikäiset sitä myöhempään missään tule viettämään aikaa vaan kotona tulee olla siihen mennessä. Tosin näin maalla ovatkin vanhempien kyytien varassa kunnes saavat omat mopokortit.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   22.7.24 22:51:17

Lapsuudenkotini on vanha rintamamiestalo, jonka yläkerrassa oli vain yksi (ovellinen) makuuhuone. Isä kuorsasi ja häiritsi muita, joten hän nukkui siellä suljetun oven takana. Yläkerran muut huoneet olivat entinen olohuone ja entinen keittiö, niiden välillä oli oviaukko, mutta ei ovea. Äiti nukkui keittiössä ja minä olohuoneessa. Yläasteella ja lukiossa sain katsoa kymppiuutiset ja tulosruudun, niiden jälkeen hampaidenpesu ja valot pois, eli nukkumaanmenoaika oli n. klo 22.30. Kännykkä minulla oli, mutta siinä ei ollut edes matopeliä, joten pakko oli alkaa nukkua tuohon aikaan. Lukion jälkeen muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja silloin vasta nukkuma-aika poistui.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.24 22:59:29

Mulla oli arkisin lukiossa nukkumaanmenoaika.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 23:13:06

Minulla ei ollut nukkumaanmenoaikaa lukiossa, mutta kotiin oli arkisin tultava klo 20 mennessä. Silloinkin, kun olin jo täyttänyt 18 vuotta. Ja hiljaisuus kämpässä oli oltava ihan viimeistään kympiltä. Usein jo vähän ennen tätä. Menin ajoissa nukkumaan. Herätyskin oli aamulla aikaisin.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 09:28:53

Ei ollut mitään aikoja. Saatoin päästä töistä klo 21 niin kotona olin noin 21.40. Meillä ei 1 vuotiaaĺlakaan ole mitään säännöllistä aikaa jolloin menee nukkumaan vaan tarpeen mukaan mennään.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 09:38:19

itse teininä minulta loppui nukkuma-aika määräykset 7lk aikana. Ennen sitä puhelin myös kerättiin tai netti sammutettiin kokonaan joten oli pakko mennä huoneeseen. Sen jälkeen sai poistua vain juomaan tai vessaan. Noin kello 21. Jos oli hereillä kymmenen jälkeen niin tuli huudot…

Nykyään ei ole tuommoisia, mutta kotiintulo aika 22.00 joka monella lukion kakkosella olevalla on 00-03… se hsrmittaa paljon. Eikä kolmen vuoden poikaystävä saa jäädä yöksi

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.7.24 09:52:51

Kyllä vanhemmat olisivat lukioaikoinakin huolehtineet kotiintulosta ja nukkumaanmenosta, jos en olisi kyennyt niistä itse huolehtimaan. Huolehtimista on ihan esimerkiksi suositus, että menehän jo nukkumaan, jos kello on 23. Ei sitä, että kytätään onko unessa.

Varsinaista "kotiintuloaikaa" ei ollut, koska ei me lapset hirveästi kylillä juostu. Erikseen sovittiin, jos johonkin oltiin menossa. Täysi-ikäisenäkin jos johonkin lähdin, niin kerroin, monelta tulen kotiin.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   23.7.24 10:04:52

Siinä vaiheessa kun lapsi kykenee ottamaan itse vastuuta siitä riittävästä levosta ja ymmärtämään sen että vähillä unilla koulussa on aika kurja olla.
Ei meillä yläkoululaisilla enää nukkumaanmenoaikoja ole, mutta kotiin tullaan ajoissa ja talo rauhoittuu kun nuorimmainen menee yöpuulle. Jos vaikuttavat väsyneeltä niin totta kai muistutetaan että olisi syytä nukkumaan, mutta en mä käy niitä katsomassa että mitä ne siellä huoneissaan touhuavat.

Peruskoulun jälkeen ovat kuitenkin viikot jo pääasiassa opiskelupaikkakunnalla, niin siihen mennessä on hyvä osata ihan itse miettiä mihin aikaan kannattaa lopettaa kukkuminen että aamut sujuu.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.24 10:30:35

Omalla kohdallani niitä ei ole ikinä ollutkaan. Se on sitten kantapään kautta opittu.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.7.24 10:36:35

Ei ole koskaan ollutkaan.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 10:41:39

En muista, että koskaan olisi ollut mitään nukkuma-aikoja. Kotiintuloaikojakaan ei ollut, riitti että kertoi minne menee, kenen kanssa ja milloin suunnittelee tulevansa kotiin.

Ja mä oon 25v, että nyt ei kyse ole mistään 80-luvusta.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Hän 
Päivämäärä:   23.7.24 10:48:35

Ei ollut koskaan mitään nukkumaanmenoaikoja.

Yläasteikäisenä arkena kotiin viimeistään klo 21, viikonloppuisin sovittiin erikseen riippuen menoista.
Jos ei ollut mitään ihmeellistä niin yleensä olin joskus klo 22 kotona, jos taas kavereiden kanssa ajanviettoa/juhlia tms niin saatoin olla esimerkiksi kahteen asti.

Yläasteen jälkeen muutin jo omilleni opiskelemaan.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.7.24 10:50:40

Meillä teinit menee nukkumaan klo 22.00. Jonku aikaa juttelevat kun kerrossängyssä nukkuvat. Nyt lomalla saa valvoa pitempään ja katsoa vaikka elokuvia telkkarista.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   23.7.24 10:59:58

Jestas, nukkumaanmenoaika teinille :D Kotiintuloaika on ok, mutta nukkumisensa teini määrittäköön itse. Itsehän se siitä seurauksetkin (väsymys) kärsii.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 11:03:48

"Ja tää aloitus on taatusti provo. Kukaan ei teiniä saa pakotettua nukkumaan tai sellaista voi valvoakaan."

Kyllä mulla oli vielä lukioikäisenä nukkumaanmenoaika arkisin, viikonloppuisin menin samaan aikaan kuin muutkin (olin perheen nuorin).
Sitävastoin kotiintuloaikoja ei ollut, koska en luuhannut kaupungilla iltaisin tai öisin.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.7.24 11:14:40

Varmaan joskus ala-asteen jälkimmäisen puoliskon aikana loppui meillä nukkumaanmenoajat, muistan että 3-4 luokkien aikana sain katsoa perjantaisin sen 22:30 alkaneen maikkarin draaman ja sitten nukkumaan. Arkena piti mennä aiemmin. Sen jälkeen ei vahdittu nukkumaan menoa, mutta kotiintuloajat oli kyllä niin pitkään kuin kotona asuin 19v asti ja niitä vahdittiin.

Omat lapset (alakoulussa) pyritään saamaan sänkyyn 21 mennessä arkena ja 21:30 mennessä viikonloppuna, mutta nyt kesälomalla on lipsunut sinne 22-22:30 paikkeille. Nämä kuitenkin vasta 7v ja 10v ja mielestäni on vanhempien tehtävä vahtia, että saavat tarpeeksi unta. Teinit sitten asia erikseen, toivottavasti silloin ei tarvitse enää vahtia nukkumista.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 11:27:01

Minä vahdin myös teini-ikäisiltä. Teinin työtä on hoitaa koulu moitteetta ja se ei väsyneenä onnistu. Kiitän vahtimisesta myös omia vanhempia. Ei tarvinut koskaan jännittää, että pääsenkö siihen kouluun opiskelemaan, mihin itse haluan ja nyt aikuisena ei tarvitse jännittää, riittääkö rahat seuraavaan palkkapäivään.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Lepo 
Päivämäärä:   23.7.24 12:21:50

Samaa mieltä pisteen kanssa. Mielestäni on vastuutonta antaa lasten luuhata jossain kavereilla ja kylillä ilta myöhään.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Hän 
Päivämäärä:   23.7.24 12:53:46

Se, että saa "luuhata kavereilla ja kylillä yömyöhään" ei tarkoita sitä että se on jokapäiväistä ja koulu jää hoitamatta.
Meillä ei koskaan kielletty näitä "luuhaamisia" ja siksipä se ei ollut mikään jännä juttu jota tavoitella tai josta ottaa kaikki ilo irti kun se oli mahdollista.
Kun oli kouluhommia ja aikaisia herätyksiä niin menin ajoissa nukkumaan/luin kokeisiin jne. ihan omasta tahdostani, en vain vanhempien määräyksestä.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.24 12:57:05

Kyllä meillä niin kauan kuin asui kotona oli hiljaisuus 22 jälkeen lukioiässäkin. Omassa huoneessa sai tehdä mitä lystää äänettä.
Joskus sai toki olla kulussa myöhempäänkin, mutta ei joka ilta.

Ala-asteella olevat lapset sänkyyn 21 mennessä.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Kashi 
Päivämäärä:   23.7.24 13:34:25

Meillä ei ollut koskaan mitään ehdotonta nukkumaa-aikaa vaan lähinnä sellaisia suuntaa antavia aikoja. Ala-asteella piti mennä huoneeseen/petiin yhdeksän aikaan, mutta sängyssä sai vielä esim. lukea. Yläasteella menin yleensä kymmeneltä petiin ja lueskelin puolisen tuntia. Sanomista kyllä tuli, jos valvoi liian myöhään. Lukiossa jatkoin itse tuota samaa, mutta mitään pakkoa ei olisi enää ollut mennä nukkumaan tiettyyn aikaan.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 13:43:08

Mikä se nukkuma-aika sitten on? Jos se on pikkulasten aika niin ymmärrän närkästyksen.

Kotona asuvalla saa kyllä olla kotiintuloaika, ihan jo siksi ettei häiritse muiden elämää ja nukkumista, esim. arkisin koulupäivinä viim klo 10.

Lukioon menevän tulisi jo itse alkaa huolehtimaan nukkumisistaan, mutta niin kauan kun asuu kotona niin vanhempien vastuulla on asetttaa jotkut raamit että perheen arki pysyy kohtuullisen sujuvana nuoren aikuistumisesta huolimatta.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.7.24 13:52:55

Ei tekisi yhtään pahaa että vanhemmillakin lapsilla olisi nukkumaanmenoaika. Itse valvoin teininä (lukioiässä) ajoittain tosi myöhään tietokoneella istuen ja olin väsynyt päivisin. Minä sentään hoidin kouluni, mutta olisi ollut tosi hyvä, jos olisi vaadittu aikisempaa nukkumaanmenoa.
Kun seuraa välillä nuoria, ei voi olla tervettä että nukkumaanmeno on täysin vaikka 14-vuotiaan vastuulla ja sitten edim sometetaan sängyssä pikkutunneille.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: hop 
Päivämäärä:   23.7.24 14:15:42

No, meillä muutti tuossa vaiheessa jo pois kotoa, kun lähti lentopallon takia satojen kilometrien päähän lukioon.

  Re: Missä iässä teillä luovuttiin nukkuma-

Lähettäjä: Lepo 
Päivämäärä:   23.7.24 14:21:16

Hän//Niin ei tarvinnut erikseen sopia, kun sille ei ollut teillä tarvetta. Jos lapsi osaa siivota huoneensa niin ei kai silloin lapsen kanssa tarvitse erikseen sopia, koska huone siivotaan.

Vanhemman tehtävä on huolehtia lapsesta ja lapsen tehtävä on jaksaa opiskella tulevaisuutta varten. Se edellyttää riittävää lepoa ja jos lapsi ei kykene siitä huolehtimaan oma toimisesti niin vanhemman tehtävä on sitten siitä muistuttaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.