Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: Eiomallatodellakaa 
Päivämäärä:   22.7.24 21:20:50

...tehdyistä asioista. Olin silloin 15-vuotias.
Voin tuolloin huonosti ja sen takia käyttäydyin huonosti ja satutin ihmisiä (en toki tietoisesti, mutta holtittomalla käytöksellä sain paljon pahaa mieltä aikaan).
Ajattelen edelleen, että ko ihmiset varmaan vihaavat minua ja asia on joka päivä mielessä.

En tiedä, miten tästä pääsisin yli. En halua puhua asioista yksityiskohtaisesti ja suoraan esim. Terapiassa, enkä ole kertonut asiasta kuin entiselle puolisolleni. Nyt ei ole edes puolisoa, ja tuntuu, että jos uusi tulisi en kehtaisi asiasta puhua hänelle.

Auttakaa :(

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 21:23:27

Kun muistelet noita tilanteita, muisteletko niin kuin olisit se ihminen joka nyt olet? Etkä vain teini jonka aivot eivät olleet kehittyneet ja jolla oli varmasti omia ongelmia?

Olisitko yhtä anteeksiantamaton jotain teiniä kohtaan? Katso niitä kaupungilla joskus ja mieti. Mieti jos joku jostain teiniporukasta tekisi mitä olet tehnyt, samoista syistä kuin sinä, samoilla lähtökohdilla. Mitä ajattelisit?

Sitten yritä olla kiltimpi itsellesi. Anna itsellesi myötätuntoa. Mieti miten puhuisit läheisellesi, jollekin josta pidät, jos hän ilmaisisi sinulle tuollaisia ajatuksia. Sitten puhu itsellesi samoin vaikket uskoisikaan siihen vaan keksisit ties mitä syitä miksi sinä et ansaitse myötätuntoa vaikka muut ansaitsevat.

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 21:25:44

On asioita, joihin voi vaikuttaa ja asioita, joihin et voi vaikuttaa. Katse eteenpäin, ei menneisyyteen.

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: Eiomallatodellakaa 
Päivämäärä:   23.7.24 12:47:01

Kiitos. Noin olen monesti miettinytkin, että mitä sanoisin kaverille tai sille puolisolle, ja en olisi kyllä ankara. Mutta itselle jostain syystä olen:(

Hyvin sanottu, Ällö.

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   23.7.24 12:57:13

Kuulostaa tutulta! Itsellä kans painaa mieltä yli 15v sitten olleet tapahtumat, kun olin vielä teini-iässä. Asiat/henkilöt tulee edelleen säännöllisesti uniin, enkä tiedä miten kannattaisi toimia, jotta oma taakka kevenisi.

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.24 13:01:29

Aika moni on ollut täysin idiootti teininä. Häpeä nyt jälkikäteen kertoo, että olet kasvanut ihmisenä parempaan suuntaan.

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 13:11:51

Tyyneysrukous, toimii ilman mainintaa Jumalastakin

Olkoon minulla tyyneyttä hyväksyä asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitkä voin ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 16:10:51

Kirjoita kaikki paperille ja kirjoita paperille myös anteeksipyyntö. Sitten pistä paperi vaikka nuotioon tai saunan kiukaaseen.

Sitten saatat saada asian pois mielestä vaivaamasta. Oikeasti auttaa kun konkreettisesti kirjoittaa sen ulos itsestään ja ikään kuin hyvästelee sen pois. Palaminen on myös tässä konkreettista.

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: Ei omalla tätä 
Päivämäärä:   23.7.24 16:43:01

Itse mietin joskus samoin, esim. 17 vuotiaana tehtyjä juttuja. Mutta sitten, kun nuo ajatulset tulee mietin, että olin ihan lapsi silloin. En osannut vielä ajatella seurauksia ja itseäni etsiessä/vanhoista lapsuuden traumoista selvitessä nuoren minun pää oli sekaisin. En osannut tuolloin ajatella tai käyttäytyä kuten nyt yli 30 vuotiaana.

Ällö sanoi hyvin!

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   23.7.24 18:00:37

Aloittajalta hyvä asia, että on omatunto ja nykyään tiedostaa aikaisempien tekojen (mitä ne teot sitten olivatkaan) merkitystä ja vaikutusta muihin ihmisiin.

Ällöltä taas ällömäinen kommentti: menneitä ei kannata murehtia, no can do, täyttä höyryä vain eteenpäin. (Ei ole pätevä yleisohje. Ei tähän viestiketjuun viittaavaa, mutta esimerkikkinä joku on voinut menettää terveytensä, omaisuutensa tai vielä pahempaa jonkun toisen tekojen seurauksena. Ällön ohje: katse eteenpäin, maito on kaatunut, anna sen surkimuksen itse korjata jälkensä, jos pystyy. Kohti uusia seikkailuja!

Yleisohje, mikäli mahdollista: mieltä painaneen asia kertominen asianosaisille ja anteeksipyyntö, helpottaa oloa. Oli tehty asia ollut sitten merkitykseltään isompi tai pienempi.

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 19:12:20

Totuus on että ihmiset ovat itsekkäitä eli miettivät jatkuvasti ITSEÄÄN. Tämä tarkoittaa, ettei kukaan muu kuin aloittaja itse muistele jotain 15v takaisia juttuja! Mietipä itse paljonko muistat luokallasi olleista henkilöistä oikeasti? 15 vuodessa elämä on mennyt kaikilla eteenpäin, on tullut lapsia ja miehiä ja koiria ja hevosia ja työpaikkoja.. Kannattaa lopettaa se menneisyydessä rypeminen ja tehdä nykyisellä elämällään jotain järkevää.

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   24.7.24 09:27:45

.

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   24.7.24 09:28:21

Sinuna pyytäisin varmaan anteeksi niiltä ihmisiltä. Siten saat mielenrauhan.

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   24.7.24 11:30:46

Samoin sanoisin kun piste tuossa. Eiköhän nuo satuttamasi ihmiset ole jo aikapäiviä sitten unohtaneet asiat jotka joku hölmö teini teki vuosia sitten. Ainut ihminen joka niitä vielä märehtii olet aloittaja sinä, ja pelkästään sinä. Kaikki me teemme virheitä mutta nuo lapsuuden virheet pitää pystyä työntämään taakseen. Jos ei muuten onnistu niin käyt juttelemassa noiden tyyppien kanssa joille koit tehneesi vääryyttä, ja huomaat että ongelmaa ei enää olekaan. Tsemppiä!

  Re: Soimaan itseäni edelleen 20 vuotta sitten...

Lähettäjä: Eiomallatodellakaa 
Päivämäärä:   24.7.24 12:18:15

Kiitos vastauksista.
Henkilöiden kanssa keskustelu / anteeksi pyytäminen ei ole vaihtiehto. Ei pienintäkään hajua edes, missä päin maailmaa viipottavat enkä toiseksi edes kehtaisi, en ikinä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.