Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   22.7.24 20:33:32

Vai saako mikään. Nyt jo useamman kerran käynyt että olin autolla jo suojatien päällä, kun pyöräilijä kääntyy oikealta vain eteen eikä tee elettäkään noustakseen pyörän selästä vaan vetää ohi nokan. Samoin toinen kohta, missä alasviettävä pyörätie, mutta suojatie ei jatkeellinen, pyörät ajavat todella lujaa alas eikä siinä väistetä autoa vaan jos auto ja pyörä sattuvat yhtaikaa siihen, auto väistää. Tässä kävi hiljakkoin onnettomuuskin varmaan juuri siksi, että pyörä ei väistänyt autoa.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   22.7.24 21:56:15

Ilmeisesti nopeusrajoituksetkaan ei koske pyöräilijöitä. Kun ajan autolla rajoituksen mukaan 30 km/h, pyöräilijät ajaa ohi.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.7.24 22:47:10

Kyse ei ole yleisesti pyöräilijöistä vaan asennevammaisista "minä minä" ihmisistä. Itse en koskaan sinkoile autojen eteen ja talutan suojatiet. Mutta tosiaan paljon pyöröilevänä näkee paljon sitä ettei ihmiset ja autoilijat myöskään kunnioita pyöräilijöitä. Vaikka autoilla olisi vöistämisvelvollisuus niin monesti on joku meinannut kaataa minut kun ajanut täysiä ohi. Olen useasti joutunut näyttämään nyrkkiä näille kaahailijoillle. Mutta en ymmärrä niitä idiootteja jotka luulevat olevansa kuolemattomia kun sinkoilevat auton eteen ilman että autolla on edes aikaa reagoida.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: autopyöräilijä 
Päivämäärä:   22.7.24 23:36:11

No milläköhän saisi autoilijat oppimaan liikennesäännöt? Kun selvästikään autokoulu ei sitä tee, vaan nämä oikeasti melko yksinkertaiset väistämissäännöt vaikuttavat olevan hakusessa aivan yhtä monella autoilijalla kuin pyöräilijälläkin.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 02:11:43

Kääntyvä pyöräilijä väistää aina, jos suojatie ei jatkeellinen eikä valoja, mikäli auto ja pyörä tulevat samanaikaisesti suojatielle. Pyöräilijän on ennakoitava ja täytettävä oma ennakointivelvoite ja sovittaa vauhti sen mukaan. Et voi vaan ajaa täysiä ja kääntyä yhtäkkiä eteeen.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: JMTNT 
Päivämäärä:   23.7.24 02:20:12

Moni pöyräilijä välitä säännöista. Toisin mun läheinen, joka pyöräili Lapista Jyväskylään.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: Missä? 
Päivämäärä:   23.7.24 02:24:50

Missä ne pyöräilijät oppisivat liikennesäännöt? Ei ole mitään pyöräkoulua. Ennen muinoin vanhemmat opettivat liikennesäännöt lapsille ennen kuin lapsi meni kouluun. Kävin ala-asteen ysärillä. Ekaluokkalaiset eivät saaneet tulla pyörällä kouluun. Tokalla luokalla sai tulla, mutta vanhempien piti täyttää lupalappu ja lupalapussa myös vanhemmat vakuuttuvat, että ovat opettaneet lapselle liikennesäännöt.

En tiedä tuliko tuo lupalappu yhden onnettomuuden seurauksena. Kaverin isoveli oli meitä 5v. vanhempi ja kun hän meni ekalle (kaveri ja minä oltiin 2v.), isoveljen luokkakaveri ajoi koulun viereisessä risteyksessä auton alle ja loukkaantui pahasti. Oli pitkään pyörätuolissa, mutta kun oli 15v. pystyi kävelemään (hitaasti ja ontuen). Sai myös jonkinlaisen aivovamman. Oli erityisluokalla ja puhe oli melko epäselvää. Erityisluokka siirrettiin meidän kouluun kun olin 10v. ja silloin tutustuin tähän auton alle jääneeseen. Hän tapasi tulla kertomaan vitsejä minulle ja eräälle kaverilleni.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: Wanha kurppa 
Päivämäärä:   23.7.24 02:36:32

"Kääntyvä pyöräilijä väistää aina, jos suojatie ei jatkeellinen eikä valoja,"

Ei noista "jatkeista" ole nykyisin mitään tarvetta puhua. Pyöräilijä väistää autoa suojatiellä aina, jos auto ei käänny ja pyörä mene suoraan tai autolle on liikennemerkillä (se uusi pyörämerkki, kärkikolmio tai stop) kerrottu, että pitää väistää. Suurin osa pyöräilijöistä ei tätä tunnu tietävän.

Suoraan menevä auto väistää pyöräilijää suojatiellä siis vain ja ainoastaan, jos se on noilla em. Liikennemerkeillä kerrottu. Risteyksessä kääntyvä auto väistää suoraan menevää pyöräilijää.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   23.7.24 07:37:40

Ei kukaan nouse pyörän selästä ylittämään suojatietä. Miksi nousisi? Sehän on ihan typerä sääntö. Saa vaan ihmiset raivostumaan. Yksi taksikuski heristi mulle sormea eikä pysähtynyt kun ajoin suojatien yli. Ajan aina todella varovasti ja jään odottamaan ettei autoja tule. Välilä, usein, autoilija pysähtyy. Toinen pysähtyi ja vastaan tuleva taksi siis ei, vaan näytti sormea.
Että miksi? Miksi ne ärsyttää niin paljon jos joku ajaa yli suojatien? Nopeammin se taksikin olisi päässyt jatkamaan matkaa. Tuo talutussääntö pitäisi ehdottomasti poistaa. Sääntö-Suomi.

Korostan vielä että olen todella varovainen liikenteessä.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.7.24 07:47:50

Sitten nämä spandex-wannabe-kilpapyöräilijät, jotka ajavat maanteillä 2 rinnakkain keskellä kaistaa, mahdollisesti jopa kuuden ryhmissä. Eivätkä vahingossakaan väistä, jos tulee autoja takaa. Tämä myös mutkaisilla pikkuteillä, jossa ei ole kauhan turvallista lähteä ohittamaan sokkona moista kööriä, vaan saa körötellä kilometritolkulla niiden takana.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.7.24 07:50:55

No niin, tästä lähtien kaikki muutkin kuin P saavat itse päättää mitkä liikennesäännöt ovat tarpeeksi viisaita noudatettaviksi. Onnea matkaan ja kannattaa olla entistä varovaisempi.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   23.7.24 08:05:07

A: Mutta kun se on ihan totta. Todella todella harva taluttaa. Miksei tästä voi keskustella vittuilematta? Ei punaisia päin saa kävellä, mutta silti ihmiset tekee niin. Jos tätä sääntöä ei olisi, taksi ei olisi kiilannut mua. Melkein sama asia kuin 80 lätkän poisto, kun se aiheutti vaan vaaratilanteita liikenteessä kun muita ärsytti. .

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   23.7.24 08:23:15

Vain se, että laitetaan pyöräilijä vastuuseen omasta liikkumisestaan. Eli he aina väistämisvelvollisiksi muuhun liikenteeseen nähden. No lainsäädännöllisesti tämä vaikeaa. Mutta se joka on väistämisvelvollinen on yleensä se, joka huolehtii ettei henki lähde, jolloin jännästi ryhdytään vähän kattelemaan ympärilleen.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 08:54:07

No eihän se ole pakko taluttaa, sen kun hyppää alas kun auto menee, ja jatkaa sitten ajaen. Mutta juuri niin nuo onnettomuudet käyvät että pyöräilijä kokee, että häntä ei koske minkäänlainen ennakointi ja väistämisvelvoite ja jokaisen suojatien yli voi vaan ajaa riippumatta siitä onko siihen tulossa juuri auto.
Nyt valoja päälle. Se pyörä on myös ajoneuvo ja jos pyöräilijä näkee että auto on tulossa risteykseen ennenkuin kaasuttaa täysiä eteenpäin, hänen kuuluu hiljentää! Miltäs se näyttäisi jos auto ei hiljennä yhtäön risteykseen vaan vetäisi mutkat suoriksi samalla nopeudella.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: Grille 
Päivämäärä:   23.7.24 09:02:03

"Miltäs se näyttäisi jos auto ei hiljennä yhtäön risteykseen vaan vetäisi mutkat suoriksi samalla nopeudella."

Tietäisit vaan miten paljon jalankulkijana tätä näkee!

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.7.24 09:07:40

P, oliko se taksi kääntymässä tai oliko sillä väistämisvelvollisuus liikennemerkillä soitettuna? Ellei ollut, sinun olisi pitänyt väistää sitä eikä ajaa suojatielle eteen. Jos taas olisit taluttanut pyörääsi, olisit ollut jalankulkija, jolle täytyy antaa suojatiellä esteetön kulku.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   23.7.24 09:11:09

Joo pyöräilijät ja jalankulkiat eivät näy seuraavan muuta liikennettä.
Ja moni heistä liikkuu kaupungilla kuulokkeet korvilla sivuille katsomatta.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.24 09:16:42

"Sitten nämä spandex-wannabe-kilpapyöräilijät, jotka ajavat maanteillä 2 rinnakkain keskellä kaistaa, mahdollisesti jopa kuuden ryhmissä. Eivätkä vahingossakaan väistä, jos tulee autoja takaa. Tämä myös mutkaisilla pikkuteillä, jossa ei ole kauhan turvallista lähteä ohittamaan sokkona moista kööriä, vaan saa körötellä kilometritolkulla niiden takana."
Juuri sinunlaistesi takia he ajavat noin.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.7.24 09:20:49

Viivaan taisi kalahtaa. :D Onhan se nyt liikaa vaadittu, että keski-ikäiset rasvapallot liian tiukoissa vaatteissa noudattaisivat tieliikennelakia.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.24 09:21:55

"Viivaan taisi kalahtaa. :D Onhan se nyt liikaa vaadittu, että keski-ikäiset rasvapallot liian tiukoissa vaatteissa noudattaisivat tieliikennelakia."
Ja siellä heti ilmoittautui uusi syyllinen siihen, miksi pyöräilijät ajavat niin.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 09:35:38

” Ei kukaan nouse pyörän selästä ylittämään suojatietä. Miksi nousisi? Sehän on ihan typerä sääntö.”

Ei ole pakko taluttaa, mutta jos et taluta, olet pyöräilijänä monissa tilanteissa väistämisvelvollinen. Taluttamalla muutut jalankulkijaksi, jolloin autoilijalla on suojatiellä väistämisvelvollisuus. Pyöräilijää auton tarvitsee väistää vain jos auto kääntyy suojatien yli tai se on erikseen liikennemerkeillä (kärkikolmio, stop, tai se uusi merkki) kerrottu.

Valitettavasti myöskään monet autoilijat eivät väistämissääntöjä osaa tai sitten haluavat olla ”kohteliaita” ja antavat pyöräilijälle aina tilaa. Sitten pyöräilijät oppivat, että autot väistää kyllä. Liikenteessä parasta kohteliaisuutta on pitää kiinni sovituista säännöistä, jotka meillä lakiin on kirjoitettu.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.7.24 09:36:09

Sillä, että autoilijat lopettavat olemasta ylikohtelijaita.
Liikenteessä näkee aika usein, kun autoilija antaa pyörälle tietä, vaikka pyörä on väistämisvelvollinen.

Saakelin ärsyttävää, kun itse odotat fillarin kanssa suojatien edessä tai siis hiljennät, että auto menisi edestä, niin auto pysähtyy. Sitten mulkoillaan hetki toisiamme ja autoilija hymyssäsuin viittoo, että mene vain.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.24 09:38:38

Pyöräilijän olisi pysyttävä pientareella, ai että minuakin ketuttaa nämä fillaristit jotka eivät tieliikennesääntöjä osaa noudattaa.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 09:39:36

Pari kertaa, kun se pyöräilijä on eteen suhauttanut, niin mieluummin väistää, kuin ottaa riskiä törmäämisestä.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 09:51:30

Tänään kävi vastaava mitä aloittaja kuvaili. Olin jo autolla ylittämässä suojatietä kun oikealta kiihdytti pyöräilijä eteen. Heilutteli nyrkkiä. Olis vaan pitäny ajaa yli.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.7.24 10:00:51

Nämä liikennesäännöt opetetaan peruskoulussa, mutta jos on taas piirrellyt vain vihkoon hepan kuvia niin hukkaan meni sekin oppitunti.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   23.7.24 10:16:14

Vanhemmat vanhemmat....
Moniko opettaa jälkikasvun pysähtymään JOKAIKISEEN tiennylitykseen, vuosia? Tai kertoo liikennemerkeistä jne.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   23.7.24 10:39:54

"P, oliko se taksi kääntymässä tai oliko sillä väistämisvelvollisuus liikennemerkillä soitettuna? Ellei ollut, sinun olisi pitänyt väistää sitä eikä ajaa suojatielle eteen. Jos taas olisit taluttanut pyörääsi, olisit ollut jalankulkija, jolle täytyy antaa suojatiellä esteetön kulku."

Tilanne: odotin tien laidassa suojatiellä pysähdyksissä, vasemmalta tuleva auto pysähtyi ja antoi tietä. Lähdin ylittämään ihan rauhallisesti suojatietä -> oikealta tuli taksi, joka ei pysähtynyt vaan heristeli sormea. Eli pysähdyin siihen keskelle tietä sitten ja päästin hänet menemään.
Ei mun mielestä tämäkään ihan turvallista ollut, ilmeisesti periaatteesta se taksi pakotti mut pysähtymään ja odottamaan, että hän menee ensin ohi, sitten jatkoin matkaa.

MUTTA ei tässä ollut kyse siitä kenellä on väistämisvelvollisuus ja kenellä ei, vaan kyseenalaistin yleisesti sen säännön, että jokaisen pyöräilijän pitäisi taluttaa suojatien yli. Eikö liikenne olisi joustavampaa, jos suojatien yli saisi pyöräillä, mutta tietysti pitää varovaisuutta noudattaa.

"” Ei kukaan nouse pyörän selästä ylittämään suojatietä. Miksi nousisi? Sehän on ihan typerä sääntö.”

Ei ole pakko taluttaa, mutta jos et taluta, olet pyöräilijänä monissa tilanteissa väistämisvelvollinen. Taluttamalla muutut jalankulkijaksi, jolloin autoilijalla on suojatiellä väistämisvelvollisuus. Pyöräilijää auton tarvitsee väistää vain jos auto kääntyy suojatien yli tai se on erikseen liikennemerkeillä (kärkikolmio, stop, tai se uusi merkki) kerrottu.

Valitettavasti myöskään monet autoilijat eivät väistämissääntöjä osaa tai sitten haluavat olla ”kohteliaita” ja antavat pyöräilijälle aina tilaa. Sitten pyöräilijät oppivat, että autot väistää kyllä. Liikenteessä parasta kohteliaisuutta on pitää kiinni sovituista säännöistä, jotka meillä lakiin on kirjoitettu."

Tarkoitin, että sovittuja sääntöjä on TODELLA paljon ja yhtä paljon ihmiset niitä rikkovat. Siksi tuntuu välillä omituiselta, että ihmiset kävelevät surutta punaisia päin ja ajavat ylinopeutta, mutta kun kyse on polkupyöräilijästä, vaaditaan noudattamaan kaikki sääntöjä pilkuntarkasti.
Ja ehdotin, että tämä taluttamissääntö voitaisiin poistaa kokonaan. Yleensä, jos ei ole liikennevaloja, on nopeudet suojatiealueella sellaisia, että autoilijan pitäisi pystyä pysähtymään suojatiellä. Ihan kaikilla tienkäyttäjillä on ennakoimisvelvollisuus.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.7.24 10:48:47

Syy miksi fillari väistää suojatiellä on fillarin korkeampi nopeus.
Ei jalankulkijakaan saa suojatielle juosta.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.24 10:51:10

P: niin kauan kun väistämissäännöt autoilijalle on niin että kävelijää väistetään aina mutta polkupyöräilijää vain tietyissä tilanteissa niin tuo ei valitettavasti toimi. Siksi olisi tärkeää joko taluttaa pyörä tien yli tai itse huolehtia väistämisvelvollisuudestaan. Eli kun auto antoi sinulle tilaa olisi sinun kuulunut taluttaa pyörä suojatien yli niin olisi taksikin osannut väistää sinua.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 10:51:37

"Ja ehdotin, että tämä taluttamissääntö voitaisiin poistaa kokonaan. Yleensä, jos ei ole liikennevaloja, on nopeudet suojatiealueella sellaisia, että autoilijan pitäisi pystyä pysähtymään suojatiellä. Ihan kaikilla tienkäyttäjillä on ennakoimisvelvollisuus."
Oletko ikinä ajanut autoa?

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 10:56:27

” Tarkoitin, että sovittuja sääntöjä on TODELLA paljon ja yhtä paljon ihmiset niitä rikkovat. Siksi tuntuu välillä omituiselta, että ihmiset kävelevät surutta punaisia päin ja ajavat ylinopeutta, mutta kun kyse on polkupyöräilijästä, vaaditaan noudattamaan kaikki sääntöjä pilkuntarkasti.”

Mulle on ihan ok, että kävelee punaisia päin, JOS ketään muuta ei ole liikenteessä. Mulle on myös ihan ok, että pyöräilijä ajaa suojatien yli, koska se ei ensinnäkään ole kiellettyä. Mutta väistämissäännöt on sellainen, joita kaikkien (autoilijoiden, pyöräilijöiden, mopoilijoiden, kävelijöiden, sähköskuuttaajien jne) tiellä liikkujen tulee noudattaa.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 10:58:15

” Ja ehdotin, että tämä taluttamissääntö voitaisiin poistaa kokonaan. ”

Pyörällähän saa ajaa suojatien yli. Silloin olet vain väistämisvelvollinen. Jos haluat, että sinua väistetään, niin pyöräilijän täytyy muuttua jalankulkijaksi, eli taluttaa pyörää.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.7.24 10:59:04

Taas tätä samaa jankkausta.
Ei tarvitse välittää väistämisvelvollisuudesta, koska joku kävelee päin punaisia tai ajaa ylinopeutta.
Samoin saan pitää koiraani vapaana, koska tiedän yhden kissan.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   23.7.24 11:00:22

"P: niin kauan kun väistämissäännöt autoilijalle on niin että kävelijää väistetään aina mutta polkupyöräilijää vain tietyissä tilanteissa niin tuo ei valitettavasti toimi. Siksi olisi tärkeää joko taluttaa pyörä tien yli tai itse huolehtia väistämisvelvollisuudestaan. Eli kun auto antoi sinulle tilaa olisi sinun kuulunut taluttaa pyörä suojatien yli niin olisi taksikin osannut väistää sinua."

Äääh kun ei idea mene ollenkaan perille. Kyllä, OLISI KUULUNUT. En tarkoittanut sitä. Mutta en niin tehnyt eikä sitä voi enää jossitella. Oliko siis ihan ok taksin olla pysähtymättä, vaikka lähdin jo ylittämään ja pakottaa mut pysähtymään keskelle tietä? Ilmeisesti oli.
En ole kieltänyt sitä, etten itse olisi tehnyt väärin. Olen yrittänyt kritisoida sitä, että miksi ei tuossa tilanteessa voisi ajaa? Suora tie, taajama-alue, jossa 50km/h nopeusrajoitus, hyvä näkyvyys. Taksi näki mut varmaan 100m päästä, jos yhtään katsoi tietä. Varmasti näki, että toinen auto pysähtyi.

""Ja ehdotin, että tämä taluttamissääntö voitaisiin poistaa kokonaan. Yleensä, jos ei ole liikennevaloja, on nopeudet suojatiealueella sellaisia, että autoilijan pitäisi pystyä pysähtymään suojatiellä. Ihan kaikilla tienkäyttäjillä on ennakoimisvelvollisuus."
Oletko ikinä ajanut autoa?"

Ajoin esim viime vuonna n. 27000 km. Miten se liittyy tähän? Olen auton ratissa todella varovainen ja yritän aina tarkkailla etenkin valottomia suojateitä. On aivan käsittämätöntä miten moni paahtaa esim. rinnakkaista kaistaa ohi, vaikka suojatien eteen on pysähtynyt auto. Tätä näkee, jos ei päivittäin, niin ainakin viikottain.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.7.24 11:07:07

P,
Taksi toimi täysin oikein.
Sinun oli pakko pysähtyä, koska otit opiksesi ylikohtelijan autoilijan virheestä ja nyt ihmettelet miksi taksi ei ollut ylikohtelias.

Minä painan torvea aina, kun fillaristi puskee väistämisvelvollisena eteen.
Se lienee ainoa tapa, jolla hieman herättää fillaristia kertaamaan liikennesäännöt.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 11:10:02

” Minä painan torvea aina, kun fillaristi puskee väistämisvelvollisena eteen.
Se lienee ainoa tapa, jolla hieman herättää fillaristia kertaamaan liikennesäännöt.”

Minä myös. Monesti pyöräilijä näyttää keskisormea, eli tuskin herättää.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.24 11:18:08

Käännä P tuo tilanne niin että siinä olisi ollut kaksi autoa. Sinä P väistämisvelvollinen auto ja taksi etuajo oikeutettu. Olisiko tilanteessa edelleen voinut toimia tuolla tavalla? Ei olisi koska liikenne menisi aivan sekaisin kun joku toimisikin väistämissääntöjen vastaisesti. Eli on ok polkea suojatien yli jos ei ole ketään ketä väistää mutta muutoin on joko väistettävä tai talutettava jotta liikenne sujuisi:)

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   23.7.24 11:25:35

Koska pyöräilit, olit väistämisvelvollinen. Se, että pysähtynyt autoilija antoi sinulle tietä, on hänen virheensä.

Laillisesti taksin siis oli ihan ok jatkaa matkaa. Ethän sinäkään autolla pysähdy antamaan tietä kolmion takaa tulevalle autolle, ethän?

Toki, tuossa tapauksessa, kun toinen autoilija jo mokasi, olisi voinut taksi olla kohtelias ja antaa sinulle tietä vaaratilanteen minimoiseksi. Toisaalta kuten jo yllä mainittiin, niin nämä ylikohteliaat autoilijat, jotka antavat pyöräilijöille tietä, vääristävät pyöräilijöiden oletusta liikennesääntöistä.
Tilanteessa käytännössä kaikki muut mokasi, paitsi taksikuski.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 11:45:15

Mitä näissä tilanteissa tulisi tehdä; jos auto on ennättänyt suojatielle selvästi ennen pyörää ja pyörä tulee sieltä sivulta näyttämättä siltä ettei pysähdy tai hiljennä, niin kuka syyllistyy rikokseen, jos auto jatkaa suojatien yli ja pyörä kajauttaa kylkeen tai auton perään?

Auto joutuu yleensä hiljentämään risteykseen, koska sen on katsottava myös muista suunnista tulevat autot jos on vaikka kääntymässä. Siten vauhti on hiljaisempi kuin 30 ajavan pyörän. Auton ei ole pakko päästää kovaa kyytiä ajavaa pyöräilijää ohi vain sen vuoksi että se hiljentää suojatielle huomioidakseen omat väistämisvastuunsa.

On totta että jos auto aina antavat tilaa, vääristyy käsitys, mitkä ne liikennesäännöt ovat. Pyöräilijä suivaantuu kun jossain ei annetaan tilaa, vaikka lakiin ei ole kirjattu, että tavallisella suojatiellä on pyörällä etuoikeus mennä.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   23.7.24 11:55:46

"Toki, tuossa tapauksessa, kun toinen autoilija jo mokasi, olisi voinut taksi olla kohtelias ja antaa sinulle tietä vaaratilanteen minimoiseksi"

Hallelujaa jihaaaaa eka joka ymmärsi mitä tarkoitin!
Uskoni maailmankaikkeuteen on palannut!

Taksi olisi voinut vaikka pikkasen hidastaa, olisin ehtinyt pois alta.
Näin autolla yleensä tehdään, jos joku vaikka kääntyy vilkkaasta risteyksestä johonkin "pieneen väliin". Mutta sen sijaan piti vaan vetää kuuttakymppiä mun varpaiden edestä koska en taluta. Ei sekään nyt ihan oikein ole. Vaikka ihminen olisi miten väärässä, ei kenenkään turvallisuutta saa tahallaan vaarantaa.

Enkä ole väittänyt että taksi toimi väärin *Remontti Riku*

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.7.24 11:56:45

Raivostuttaa autoilijat jotka pysähtelee antamaan tietä pyörälle joka joka jo asiallisesti noudatti omaa väistämisvelvollisuuuttaan!!

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: Dept 
Päivämäärä:   23.7.24 12:01:48

Jos pyöräilijänä odotat suojatiellä vuoroa ja auto pysähtyy, niin siitähän se vasta raivo nousee jos ei lähde ylittämään tietä. Jos on klossikengät jalassa, ne on sen verran liukkaat että mieluummin odotan vuoroani ja ajan kun on tyhjää. Mutta kyllä mä noissa tilanteissa moikkaan ja ajan suojatien yli, en taluta, koska koen sen huomattavasti sujuvammaksi tavaksi ylittää suojatie.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: sara 
Päivämäärä:   23.7.24 12:02:38

Käytännössä jo nykyään pyöräillessä täytyy väistää ihan jokaista tielläliikkujaa, ellei halua hengestään päästä. Autoa vastaan pyörän selässä on ihan turvaton ja tosi paljon tulee tilanteita, joissa autolla suhautetaan tosi läheltä, kiilataan oikealle kääntyessä eteen tai muuten vaan ei huomioida pienempää liikkujaa tiellä.

En tosin tiedä, mikä saa osan ihmisistä kääntymään pyörällä katsomatta autojen eteen, ehkä jokin itsetuhoisuus, sillä itse en kyllä missään nimessä niin uskaltaisi tehdä.

t. pyöräilijä vuoden ympäri

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.7.24 12:53:18

Käsittääkseni kenelläkään liikenteessä ei ole oikeutta vaarantaa toisten turvallisuutta riippumatta siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Vähän nyt pipoa löysemmälle kaikkien liikennevälineiden kuljettajille. Ihan niin kiire ei saa olla, että ei ole varaa muutaman sekunnin hidastuksiin.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: Puolivanhus 
Päivämäärä:   23.7.24 13:07:33

Neloispiste, kerro tuo myös niille pyöräilijöille, joilla on mielestään pelkkiä oikeuksia.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   23.7.24 13:18:40

Lähettäjä: P
Päivämäärä: 23.7.24 07:37:40

Ei kukaan nouse pyörän selästä ylittämään suojatietä. Miksi nousisi? Sehän on ihan typerä sääntö. Saa vaan ihmiset raivostumaan. Yksi taksikuski heristi mulle sormea eikä pysähtynyt kun ajoin suojatien yli. Ajan aina todella varovasti ja jään odottamaan ettei autoja tule. Välilä, usein, autoilija pysähtyy. Toinen pysähtyi ja vastaan tuleva taksi siis ei, vaan näytti sormea.
Että miksi? Miksi ne ärsyttää niin paljon jos joku ajaa yli suojatien? Nopeammin se taksikin olisi päässyt jatkamaan matkaa. Tuo talutussääntö pitäisi ehdottomasti poistaa. Sääntö-Suomi.

Korostan vielä että olen todella varovainen liikenteessä.

Ei ole mitään sääntöä, että pyörän selästä pitäisi hypätä taluttamaan pyörää suojatiellä. Sillä nykyisen lainsäädännön mukaan suojatiet saa ylittää pyöräilemällä. Tämä tuntuu unohtuvan niin monelta!

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.7.24 13:39:05

"Neloispiste, kerro tuo myös niille pyöräilijöille, joilla on mielestään pelkkiä oikeuksia."

Ei ole minun tehtävä kertoa kenellään yhtään mitään. Itse inhoan liikenteessä eniten näitä toisten "opettajia". Ne aiheuttavat paljon enemmän vaaratilanteita kuin yksikään hurjasteleva pyöräilijä. Jokaisen kannattaa huolehtia eniten omista ajotavoista. Jos tuntuu, että itse on ainoa liikenteessä, joka osaa "ajaa oikein", niin kannattaa ottaa peili käteen ja miettiä saattaisiko kuitenkin syytä löytyä myös sieltä. Liikenne on yhteispeliä ja jokainen ihminen tekee virheitä ja virhearviointeja.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 13:39:53

No voihan sen pyörän selässä junnata hiljaista vauhtia ja menee sitten kun auto menee. Kyllä auto näkee tuleeko pyörä kaasu pohjassa vai ajaen hiljaa. Ja tarvittaessa pyöräilijä hyppää pois jos auto ei ehdi mennä. Mutta nämä ajavat kolmeakymppiä siihen suojatielle ja niistä kyllä näkee, ettei ole hiljennysaikeitakaan.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.7.24 14:01:51

"Liikenne on yhteispeliä"

Juuri näin, mutta liikennesääntöjä pitää noudattaa.
Ilman niitä tämä olisi kuin härkälauma ja juuri näiden sääntöjen välinpitättömyydestä suurin osa liikenneonnettomuuksista aiheutuu.
Karauttamalla fillarilla suojatielle väistämisvelvollisena et tee muuta kuin häiritset muuta liikennettä ja saatat itse jäädä auton alle.

Ei ennakointivelvollisuus sitä tarkoita, että aikuinen ihminen saa ajaa fillarilla lain vastaisesti.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   23.7.24 14:29:10

"Mitä näissä tilanteissa tulisi tehdä; jos auto on ennättänyt suojatielle selvästi ennen pyörää ja pyörä tulee sieltä sivulta näyttämättä siltä ettei pysähdy tai hiljennä, niin kuka syyllistyy rikokseen, jos auto jatkaa suojatien yli ja pyörä kajauttaa kylkeen tai auton perään?"

Jos pyörä törmää kylkeen tai perään, on virhe silloin mielestäni aika selvästi pyöräilijän: hän on ajanut suojatielle vaikka siellä on ollut jo auto. Jos taas pyöräilijä jäisi auton alle (ajamalla), olisi hän silloinkin rikkonut liikennesääntöjä koska hänen olisi kuulunut väistää, mutta voi olla että silloin tuon ennakointivelvollisuuden perusteella autoilijakin voisi jonkun rangaistuksen saada. Riippuisi varmaan vähän tilanteesta, että tulkitaanko että olisi pitänyt havaita että pyöräilijä on tulossa ja ehtiä pysähtyä, vai onko tilanne ollut niin yllättävä että mitään ei ollut tehtävissä. Päälleajo-oikeutta kun ei ole silloinkaan vaikka olisi oikeassa.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: PISPIS 
Päivämäärä:   23.7.24 14:31:28

"Polkupyörää ei tarvitse taluttaa suojatiellä. Pyöräilijä saa ylittää ajoradan suojatietä pitkin ajamalla, kunhan ei aiheuta vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle. Pyöräilijän on pyörätieltä ajoradalle ajaessaan kuitenkin väistettävä muuta liikennettä, ellei ajoradan liikenteelle ole osoitettu väistämisvelvollisuutta liikenteenohjauslaitteella tai toisella liikennesäännöllä.

Jos pyöräilijä taluttaa pyöränsä suojatietä pitkin, hänet katsotaan jalankulkijaksi ja ajoneuvolla on annettava hänelle tietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille."

Lähde: Liikenneturva

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 14:34:31

Ja muistetaanhan nyt tuosta ennakointivelvollisuudesta jauhaessa, että se koskee myös pyöräilijöitä!

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.24 14:46:19

Tämä on kyllä järjetöntä. Tuntuu, että osa vanhemmista oikein opettaa lapsilleen ylimielisesti, että saa mennä, koska kaikki on aina autoilijan vikaa.

Mieheni ajoi n.9v lapsen päälle, juuri tällainen tilanne, että lapsi on singonnut suojatietä yli katsomatta ollenkaan. Ei ollut jatkeellinen. Miehen nopeista reflekseistä johtuen sai auton käsijarrulla pysähtymään suojatien päälle, mutta silti kulma osui ja lapsi lensi useamman metrin päähän. Puolisoni suurin traumakokemus aikuisiällä ja se syyllisyys ja pelko sen lapsen puolesta kalvoi. Hän oli heti hypännyt autosta ja soittanut 112 samalla mennen auttamaan lasta (estämään nousemasta ylös) ja huusi apua. Saikin siihen jonkun lenkkeilijän auttamaan.

Nyt kun asia on käsitelty kuulusteluissa, niin puolisolleni kerrottiin, että syy oli selvästi lapsen, mutta Suomessa autoilija ikävä kyllä on aina se vastuuseen joutuva. Vaikka nopeus oli oikeissa rajoissa ja mieheni toimi erittäin oikein tilanteessa. Juuri niin kuin pitää. Kun lapsi sai hoitoa ja poliisi tuli paikalle, mieheni ainoa kysymys oli, että kuinka se lapsi voi. Jotain vahingontuottosyytteitä siis on tulossa todennäköisesti, vaikka mies ei todellisuudessa syyllinen ollutkaan.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 15:26:08

Ihan sama kuka on oikeassa kun pyöräilijä on se keneltä lähtee henki.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 16:03:43

Onhan joku ristiriita jos oikeuskaan ei noudata lain kirjainta. Jos oikeasti se toinen on syypää, miten voi langeta autoilijalle mitään syytettä. Viekää hoviin nuo käräjäoikeuden tuomiot.

Kyllä oikeudenkin pitää olla sidottu lakiin.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 16:07:32

Autoilijan ei aja kenenkään päältä, jos ajaa ylittäen suojatietä ja sivusta tulee pyöräilijä joka ajaa suoraan eteen tai kylkeen tai perään. Miten autoilija voi näissä joutua syytteeseen vai pitääkö auto sitten vai pysäyttää osittain suojatielle kun näkee kovaa kyytiä tulevan pyötäilijän? Jos pyörä osuu pysähtyneeseen autoon, saako autoilija sittenkin syytteen kun seisoo keskellä suojatietä.
Nyt olisi kyllä lakiuudistus paikallaan järjen ihmisille, kun porukka on ihan sekaisin näistä sääänöistä.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.7.24 16:12:19

"Miehen nopeista reflekseistä johtuen sai auton käsijarrulla pysähtymään"

Joo, ihan varmasti.
Kaikkia satuja sinäkin uskot.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: 65v 
Päivämäärä:   23.7.24 16:39:55

Soitan aina torvea jos joku pyöräilee ajotien keskellä eikä anna tietä. Oppii ne!

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   23.7.24 16:41:15

Minä muistan, että vanhemmat opettivat pyöräilysääntöjä ja sitten niitä opeteltiin koulussa kansalaistaidon ja myöhemmin ympäristöopin tunneilla.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.7.24 16:42:53

Käsijarrulla pysähtymään :D Mahtaa olla huonot jarrut jos kässärillä pysähtyy parhaiten.

Mutta joo. Itse olen saanut vuosia sitten suoralla tiellä suojatietä ylittäessäni autolla vasempaan takarenkaaseen keski-ikäisen tätsän tsygällään. Lensi katuun ja stonga vääntyi, taisi silmälasitkin vääntyä mutta jäi henkiin ja autoon ei mitään jälkiä (pl. renkaassa näkyvät jäljet tsygän renkaasta). Luulen että täti oppi vähän jotain.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.24 16:43:39

No niinhän siinä onkin ristiriita. Pyöräilijähän on syyllinen itse omaan allejääntiinsä, mutta silti autoilijan katsotaan aina näissä tilanteissa olleen se vamman tuottaja.

Ja Riku mikä siinä nyt on uskomatonta? Kun oot jo lähes suojatien päällä ja edestä vilahtaa pyörä, niin refleksinä oli vetänyt jalan jarrulle ja vetänyt käsijarrusta. Lapsi tuli toisesta suunnasta, mutta osui vastakkaisen puolen kulmaan, josta sinkosi. Auto oli pysähtynyt keskelle suojatien leveyttä. Oli jarrujäljet yms ja poliisi tutki tietysti kaiken.

Lapsi on hengissä ja pääsi pienillä vammoilla, olisi voinut kuolla tuossa. Toivottavasti oppi jotakin.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: töötti 
Päivämäärä:   23.7.24 16:59:55

Äänimerkin käyttö on sallittu vaarasta varoittamiseksi. Eli torvi soimaan jos pyöräilijä lähestyy suojatietä väistämisevelvollisena. Ja ei tehdä niitä hyväntahdon pysähdyksiä jonka takia pyöräilijät oppineet perseilemään.

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   23.7.24 17:14:16

R: sama täällä 80- luvulla. Koulussa oli kansalaistaidossa ja ympäristöopissa liikennesäännöt ja - merkit. Koulussa käytiin myös läpi pyörien kuntoa: onko kissansilmä, etuvalo, toimiiko jarrut,... pari poikaa sai moitteita kun heillä oli BMX- pyörät missä ei ollut heijastimia ja opettaja ei pitänyt yhden tytön 5- vaihteista jalkajarrutonta pyörää sopivana ala- asteikäiselle. Lastenohjelmissakin opetettiin liikennesääntöjä. Sekä vanhempien kanssa liikkuessa niitä opeteltiin. Plus me käytiin ala- asteella liikennepuistossa opettelemassa. Tämä 80- luvulla.

Kysyin noilta omilta lapsilta (13 vee) onko heillä ollut koulussa mitään asiaan liittyvää niin ei ole ollut. Onko muuten noita liikennepuistoja enää missään?

  Re: Mikä saa pyöräilijät oppimaan liikennesäännöt

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.7.24 17:51:37

Laaksossa Helsingissä on liikennepuisto.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.