Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   22.7.24 16:04:33

Tilanne on se, että koko kevään tehny hirveästi kaikkea. Opiskellut, käynyt töissä, harrastanut ja lisäksi joutunut tekemään ”isoja” hankintoja esim. Pesukone, auto.

Nyt tilanne on se, että unohtelen asioita, itken kokoajan ja olen kiukkuinen = olen uupunut. Mutta jos koitan levätä, niin pää ei kestä sitä. Aina pitäisi olla jotain tekemässä. Enkä koe väsyneeksi itseäni. Mutta kroppa alkanut antaa myös merkkejä uupumuksesta esim. Vappuna, rytmihäiriöt sekä hiusten lähtö.
Mutta en pysty keskittymään esim. Kirjan lukemiseen ja rauhoittua. Vaan jotain tulee ”pese pyykit, leikkaa nurmikko”

Apuja kaivataan!!

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   22.7.24 16:36:59

Up

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 16:38:01

No, ei se auta kuin opetella lepäämään ja sietämään sitä tekemättömyyden epämukavuutta aluksi. Aloita meditoimaan, joogaamaan, käy hitailla päämäärättömillä kävelyillä.

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: Ule 
Päivämäärä:   22.7.24 16:59:57

Minäkin sanoisin, että keksi itsellesi leppoisaa tekemistä. Päämäärättömiä kävelyjä, palapeliä, käsitöitä, mene vapaaehtoiseksi hoitamaan löytöeläimiä, mitä ikinä. Pystyisikö esim. kotihommia vähentämään tai järjestelemään eri tavalla niin, että koko ajan ei olisi jotain tehtävää?

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.24 17:02:40

Mee metsään kävelemään (ei juoksemaan, puhelin sellaiseen tilaan, että vain hätäpuhelu toimii) ja vietä siellä kerrallaan alkuun vaikka 2h. Pois ei saa lähteä, vaikka olis kuinka tylsää.

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 17:04:49

Et ole levännyt vaan olet aina suorittanut, onko se ihme että se tuntuu hankalalta?

Se on valitettavati niin että joko opettelet lepäämään tai kehosi pakottaa sinut siihen romahtamalla, ja voin luvata ettei se tule olemaan päällesi sen helpompaa. Sitten vaan pää sanoo että leikkaa nurmikko, pese pyykit ja keho ei kirjaimellisesti anna sitä tehdä, joten joudut sietämään silloin viimeistään. Eikö olisi parempi alkaa opetella nyt jo ennen kuin on ihan absoluuttinen pakko?

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: terveisiäkotiin 
Päivämäärä:   22.7.24 17:17:55

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 22.7.24 17:04:49

Et ole levännyt vaan olet aina suorittanut, onko se ihme että se tuntuu hankalalta?

Se on valitettavati niin että joko opettelet lepäämään tai kehosi pakottaa sinut siihen romahtamalla, ja voin luvata ettei se tule olemaan päällesi sen helpompaa. Sitten vaan pää sanoo että leikkaa nurmikko, pese pyykit ja keho ei kirjaimellisesti anna sitä tehdä, joten joudut sietämään silloin viimeistään. Eikö olisi parempi alkaa opetella nyt jo ennen kuin on ihan absoluuttinen pakko?

Tällaiset syyllistävään sävyyn kirjoitetut kommentit ovat aivan mahtavia. Se millaisten ihmisten kanssa on tekemisissä on myös paljon merkitystä. Mua on vaadittu lapsesta asti suorittamaan ja vinoilua on niskaansa saanut jos on levännyt. Jos joku muu kuin perheen pää meni omatoimisesti levolle sitä katsottiin pahalla ja pidettiin laiskottelua. Lepo oli hyväksyttyä vain silloin kun se sopi perheen päälle. Tätä sitten jatkui pitkälle aikuisuuteen. Kun itse pyysi vähemmän, sitä ei kuultu. Olisi pitänyt tehdä aina siten kuten perheen pää sanoo, ja silloin kun se sopi hänelle. Kaikki muu oli väärin, ja auta armias sitä raivon, vihan ja kettuilun määrää. Itse kun pyysi apua, koska jaksaminen todella koetuksella, saat avun sijaan happaman mulkaisun. Onneksi olen vihdoin päässyt tästä eroon.

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   22.7.24 17:25:03

Itsellä tulossa myös rankka talvi ja kevät, meinasin kokeilla Ruusujuuriuutetta. Pitäisi tasoittaa mieltäkin. Kokeile aloittaja jotain rentoutusharjoituksia ja luontaistuotteita.

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 17:47:46

No anna tulla. Ne on ajatuksia vain. Me ei olla meidän ajatukset.

"
Itsellä tulossa myös rankka talvi ja kevät, meinasin kokeilla Ruusujuuriuutetta. Pitäisi tasoittaa mieltäkin."

Vain max. 2vk kuureissa. Voi viedä yöunet, tuoda rytmihäiriöitä ja muita sydänvaivoja ja laukaista manian jos siihen on taipumusta!

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 17:48:33

Turvallisempi valmiste on ihan Berocca, auttaa oikeasti jaksamaan ilman sivuvaikutuksia.

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   22.7.24 18:14:56

Etsi joku vagushermorentoutus. Mulle fyssari neuvoi kaularankaa rentouttavia venytyksiä ja niillä saan oman kropan rauhoittumaan. Todennäköisesti pyörit koko ajan ylikierroksilla, niin minäkin tein kunnes sain nämä harjoitukset.

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   22.7.24 18:58:52

Väkisin tekemään jotain tylsää ja yksitoikkoista, ihan aluksi 5 minuuttia kerrallaan ja sit pidennät aikaa. Ajatuksia tulee ja tulvii ja anna niiden tulla, anna niiden olla, keskityt vaan hengittämisen ja olemiseen.

Kehosi on hälytystilassa ja tarvitsee lempeyttä ja rauhaa, ei ankaruutta ja suorittamista.

Älä nyt mitään kirjaa yritä lukea, kerää vaikka puutikkuja maasta ja laita ne pituusjärjestykseen, mene piirtämään viivoja hiekkaan, kerää kukkia, makaa selälläsi ja katsele pilviä tai kattopaneeleja, pääasia että et tee mitään järkevää tai suorittavaa.

Itse teen korutöitä ja helmien lajittelu väreittäin tai materiaalien mukaan on äärimmäisen mieltä tyhjentävää ja meditoivaa. Ei siis mikään helmitöiden suunnittelu ja ideointi vaan päämäärätön rasiasta toiseen siirtely.

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.7.24 21:30:12

Ala suorittaa vaikka joogaa ja meditointikursseja.

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 21:56:35

Olen pahoillani että tekstini äänensävy oli sinusta syyllistävä, en tarkoittanut sitä niin mutta on helppo nähdä miksi koit sen siten. Kai se on vähän turhauttavaa minulle katsoa kuinka muut toistaa samoja virheitä kuin minä, samoista syistä, kun tietää mihin se johtaa.

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 22:31:36

Itselläni oli ihan sama tilanne. Minua auttoi hengittämään keskittyminen. Jooga ja meditaatio (aluksi naureskelin näille). Aikatauluitin myös arkeeni "en tee mitään" jolloin en oikeasti tehnyt mitään järkevää. Se kun aikataulutin tuon erikseen auttoi syyllisyyden tunnetta.
Kevyt liikunta (rankka liikunta nostaa jo valmiiksi olevaa stressitasoa ja muutenkin kroppasi jo ollessa väsynyt ei ole järkevää)

Puhelimen käyttö minimiin

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 22:36:19

Itseasiassa kokeile vaikka heti laittaa jauhopussi tai muu pallean päälle selinmakuulla ja keskity vain nostamaan sitä jauhopussia ylös ja laskemaan hitaasti alas. Typerää, mutta saat hengityksellä luultavasti hermoston vireystasoa hieman alemmas.

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   23.7.24 05:45:01

Palleahengityksessä itseäni auttoi neuvo siitä, että hengityksen pitää mennä "hissillä alas asti" - olen kyllä aina osannut hengittää niin, että pallea aktivoituu/maha nousee, mutta tuntui, ettei hengittely tee mitään. Omalla kohdalla on tärkeää ajatella alaspäin "mahaa kohti" keuhkojen jo ollessa melko täynnä

Mutta minäkin kehoittaisin aloittajaa löytämään itselleen mieluisia rauhoittavia aktiviteetteja kuten vaikka se jooga tai käsityöt. Ja opetella armollisuutta itseään kohtaan sekä aidosti hyväksyä, että rauhoittuminenkin on opeteltava taito, eikä se aina tunnu helpolta

  Re: Apua uupumukseen, kun virtaa riittää.

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   23.7.24 06:00:09

Hyviä vinkkejä yllä. Itselläni oli sama tilanne, miljoona asiaa töissä ja kotona tehtävänä ja päivät meni aamusta iltaan kovalla rytinällä eteenpäin. Kroppa varoitteli, mutta en huomannut merkkejä. Tilanne päätti paniikkikohtauksen kautta aivan järkyttävään väsymykseen kaikkine muine oireineen. Aikaa 5 vuotta, en ole palautunut ennalleni.

Himmaa ajoissa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.