Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Onko se outoa? 
Päivämäärä:   22.7.24 15:34:09

Sinkku kaveri on asunut rivarissa omistusasunnossaan jo muutaman vuoden. Asunnossa ei ollut tiskikonetta kun hän sen osti eikä hänkään sellaista kaapin tilalle hankkinut, koska tiskimääränsä kuulemma pesee helposti käsinkin ja säästyy kaappitila säilytykseen. Tätä on kuulemma monet äimistelleet, niin kaverinsa kuin miehetkin ja pmistusasunto tekee asiasta vielä oudomman. Onko tiskikoneettomuus jotenkin kummallista tänä päivänä itsekseen asuvalla?

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 15:36:12

Ei mun äidilläkään ole. Asuu yksin, ja tiskiä tulee todella vähän.
En ole tajunnut tuota koskaan ihmetellä.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 15:37:22

Onhan se vähän hassua ja varmaan vanha asunto kun sellaista ei ole.

Toki yhden ihmisen tiskit tiskaa kyllä käsin nopeasti. Itsekään en tiskikonetta käyttänyt arjessa yksin asuessani. Vain jos tuli vieraita ja enemmän tiskiä.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 15:37:33

Ei ole outoa. Oudompaa ihmetellä moista. Kaupungissa on aika tavallista, ettei etenkään pienemmissä asunnoissa ole tiskikonetta tai pyykkikonetta. Tiskit pestään käsin ja pyykit pyykkituvassa.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 15:40:20

Ei. Varsinkin jos on pieni keittiö, jossa vähän kaappitilaa. Se tiskari vie kuitenkin yhden kaapin ja jos ei vieraita lapa jatkuvasti monen lajin illallisilla tiskiä tekemässä niin vähän turhahan se on.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 15:42:54

Kyllähän nyt pienet tiskit pesee käsin. En minäkään turhaan hankkisi monen sadan astianpesukonetta jos sille ei ole käyttöä.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Kukka 
Päivämäärä:   22.7.24 15:43:00

Mulla on tiskikone, mutta en ole koskaan käyttänyt sitä, muovit sisässä edelleen. Olen nyt asunut 6v tässä asunnossa. Tiskaan mieluummin käsin.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.7.24 15:47:14

Sama täällä, ei tiskikonetta. Mieluummin käytän tilan muuhun.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 15:48:45

No ei mitenkään outoa, harvinaisempaa taitaa olla tiskikone yksinasujalla. Itse asun yksin ja on tiskikone, koska vihaan käsin tiskaamista, mutta ei se mitenkään käytännöllinen ole... Vaikka on tuollainen pienempi malli, niin menee varmaan viikko, että se täyttyy.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Persikka 
Päivämäärä:   22.7.24 15:50:22

Lapsuudenkodissa ei ollut koskaan eikä nyt minullakaan. Vanhemmillani ei ole edelleenkään ( ainoa riita tulee kun kinastelevat siitä kumpi SAA tiskata ).

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   22.7.24 15:52:21

Ei minullakaan ikinä yksin asuessa rivarissa tai kerfostalossa ollut tiskikonetta. Tyhmäähän se olisi vajaata konetta pyörittää tai sitten tosiaan joutuisi täyttämään konetta viikos, jos saisi sittenkään täyteen.. paljon kätevämpää ja nopeampaa tiskata käsin ne muutama lasi ja kuppi mitä käyttää.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 15:52:58

Mulla on ollut nuorempana pieniä vuokra-asuntoja, joissa ei tiskikonetta. Yksin asuessa se menee. Mutta miehen lapsuudenkodissa, joka on iso rivari ei ole tiskikonetta ollenkaan. Viisihenkinen perhe siinä asustellut ja nykyään appiukko naisystävänsä kanssa. Tuleehan siinä kamala määrä tiskiä, jos on vieraita. Heidän pitää aina kesken juhlienkin tiskata, jotta astiat riittää seuraavaan ruokailukertaan.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.7.24 15:55:12

Mulla oli taannoin miesystävä, joka asui omistusasunnossaan jonka oli rempannut ja laittanut myös tiskarin, joka kuulemma oli välttämätön. Miksi sinne ei kuitenkaan voinut laittaa niitä astioita odottamaan koneen täyttymistä vaan niitä piti seisottaa lavuaarissa ja tiskipöydällä likaisina kunnes niitä lautasia, kuppeja, ruokailuvälineitä ja pannuja oli niin paljon että tuli koneellinen ja sitten tunkea ne koneeseen kerralla ja pestä?

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Alice 
Päivämäärä:   22.7.24 16:42:10

Kaverilla on tiskikone, muttei käytä sitä koskaan, koska tykkää tiskata käsin ja tiskiä tulee yksin asuvalla vähän.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   22.7.24 17:09:57

Ei
Tiskikone maksaa. Se pyörii kerran kuussa, vaikka on pieni. Vie paljon sähkö ja vettä. Ei siis ekologinenkaan ja astiathan siinä loppuu. Aikaa on tiskata ja se on terapeuttisen tylsää.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 17:13:47

Tiskikone vie vähemmän vettä kuin käsintiskaaminen. On yleinen harhaluulo kuvitella, että tiskikone vie paljon vettä.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   22.7.24 17:15:28

Mitä ihmeellistä siinä nyt olisi?
Itselläkään ei ole tiskikonetta, asun yksin vanhassa talossa. Talossa tehtiin keittiöremppaa 80-luvulla ja silloin asennettiin tiskikone joka oli joku hassu pieni kone, ehkä puolet nykyisistä normaaleista koneista. Isommalle ei ole paikkaa vaan pitäisi rempata keittiötä että paikka olisi. En ole kiinnostunut rempasta vaan käytän tilan muuhun. Yhden hengen tiskit tiskaa helposti käsin.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.7.24 17:16:39

^

Juurikin tuo. Ei nyt tietenkään silloin päde/tiskikerta jos aina syötyään ja juotuaan tiskaa astiat tai jos tiskaa allasvedellä eikä juoksevalla, mutta kokonaisuutena jos on vesimittari niin säästää kyllä vettä ja rahaa tiskikoneella verrattuna käsin tiskaamiseen, puhumattakaan juoksevan veden alla tiskaamisesta.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   22.7.24 17:16:46

Ällö on oikeassa.
Tiskikone vie vähemmän vettä.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.7.24 18:13:32

No ei ole outoa. Anopillakaan ei ole. Yksin kun asuu niin eihän sitä tiskiä paljon tule. Jos itsekin asuisin yksin niin eipä se niin tärkeä olisi kuin nyt perheellisenä.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   22.7.24 18:26:55

Minulla ei ole koskaan ollut vuokra-asunnoissa tiskikonetta ja olen asunut aika monissa. Nyt on okt vuokralla ja siellä kone on. Yksin asun edelleen.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   22.7.24 19:44:10

Ällö, tiskaako oikeasti 15 litralla vettä? Entä sähkönkulutus? Se, että joku urpo tiskaa juoksevan veden alla, ei tarkoita sitä, että käsintiskaaminen olisi aina epäekologisempaa.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 19:48:47

Perustiskiallas vetää helposti 10 l vettä ja huuhteluun menee toinen mokoma. Kyllä meillä tiskikone vie vähemmän, udeehko kone kun on.

Ja tämä ei ole mielipidekysymys, asiat voit hyvin tarkistaa, että kumpi kuluttaa vettä enemmän.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   22.7.24 20:39:57

Sitä allastahan ei tarvi laittaa täyteen parin kipon takia ;) itse pesen 2 hlö 2 pv astiat alle 20 l, tiedän kun kannan 10 l ämpärillä. Mites se sähkö?

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 20:42:05

Ja varmaan peset niitä kahden hengen astioita useammin, kuin toiset tiskikoneitaan? Voit ihan hyvin tutustua aiheeseen, tämä ei ole mielipidekysymys.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.7.24 20:59:54

Miksi pitäis olla tiskikone. Vähän tulee tiskkä ekkä niitä viitsi kerätä tiskikoneeseen seisomaan.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: 3henkeä 
Päivämäärä:   22.7.24 21:08:06

Meillä 3 hengen perhe. Ei ole tiskikonetta mutta kyllä se just tuon veden kulutuksen kannalta ihan asiaa olisi. Ollaan tosin karsittu ruokailuvälineitä ja astioita ihan minimiin jottei tiskit keräänny. Ja kertakäyttölautasilta aika usein syödään, mikä nyt ei ehkä niin sairaan järkevää sekään. Täällä on vähän hankalasti tilaa koneelle.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   22.7.24 21:12:00

No ei siinä mitään ihmeellistä ole, ja outoa ihmetellä toisten valintoja.

Itse sen sijaan en enää osaisi elää ilman tiskikonetta vaikka asuisin yksin, tykkään ruuanlaitosta ja inhoan tiskaamista. Ja mun kokkailu on sellaista että kaikki tasot täynnä kattiloita, kippoja ja kuppeja :D En muutenkaan odota päiviä että tiskikoneen saa täyteen vaan pesen vähintään joka toinen päivä vaikka olisin yksin kotona enkä kokkaillut. Siinä on puolen tunnin pikaohjelma pikkutiskeille.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.7.24 21:30:24

Meidän perheessä 5 henkeä ja ei oo tiskikonetta. Tiskataan sitä mukaa kun astioita käytetään.
Ei oo myöskään omaa pyykkikonetta vaan pestään tuvalla

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 21:37:50

ei ole outoa. en välttämättä käytä yhtään astiaa päivän aikana :D äkkiäkös sitä tiskaa yhden ihmisen astiat.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 21:39:29

. Etkö siis kotona syö, voitele leipää tai juo vettä muualta kuin kraanasta?

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   22.7.24 21:57:12

Ei kai kukaan vakituistaan käsin tiskaava tee koko 10L altaan täydeltä tiskivettä, kun alle litra fiksusti käytettynä riittää tiskikoneelliselle astioita. Johan siihen altaalliseen vettä pitäisi lotrata ihan loputtomasti tiskiainettakin, ettei laimene täysin hyödyttömäksi. Huuhteluun menee toki enemmän, mutta saa olla ihan iso tiski, että menisi 20L.

Jos ei halua koneen haisevan lämpimässä märkänä muhivine likaisine astioineen, niin sitä pitäisi pyörittää pienissä talouksissa todella vajaana, jolloin veden kulutus verrattuna saman tiskimäärin käsin pesemiseen ei ole ollenkaan yhtä edustava kuin optimitilanteessa tarkasteltuna.

Pohjimmiltaan on kuitenkin yhdentekevää miten paljon tiskikone mahdollisesti säästää vettä, kun pesutulos on aivan liian usein hyvissäkin koneissa kelvoton. Käsin tiskaamisen jälkeen ei tarvitse ihmetellä tuliko puhdasta vai löytyykö vielä edellisen aterian rippeitä. Tästä johtuen ihmettelen enemmänkin tiskikoneiden suurta suosiota kuin koneettomuutta. Isoissa perheissä ja varsinkin pikkulapsivaiheessa tiskikone on joo ehdottoman hyödyllinen, mutta 1-2 aikuisen taloudessa se ei usein juurikaan säästä aikaa, eikä vaivaa normaalissa arjessa.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 22:07:43

Esim tuollainen meidän peruskone pesee 12 l vesimäärällä. En pystyisi samaa tekemään käsin ja huuhtelemaan. Siihen mahtuu aika monen henkilön astiat.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   22.7.24 22:09:44

Suomi on tuhansien järvien maa, pelkäättekö että vesi loppuu vai mihin sitä säästätte? :D Eihän se edes maksa paljoa. Eikä nykykoneet kuluta paljoa sähköäkään. Toki jossain vanhoissa taloissa voi olla matalia kaivoja ja ajoittain kuivina kausina vedenkäyttöä pitää miettiä, mutta toisaalta tiskikoneet on pihejä vedenkäyttäjiä.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 22:11:51

Lol, ymmärtänet, että se vesikin maksaa? Miksi lutrata turhaan? Meillä vesi maksaa oman kulutuksen verran ja joo, en käy pitkissä suihkuissa tai lotraa muutoinkaan. Aina saadaan vesiennakkomaksuja takaisin.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Nebbiolo 
Päivämäärä:   22.7.24 22:15:32

Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Eräs sukulaiseni ei osta uutta rikkimenneen tilalle, koska tiskaaminen on ainoa kotityö, josta hän pitää. Itse asuin nuorena sellaisissa asunnoissa, joissa oli pieni keittokomero. Ei sinne olisi ollut mitään järkeä tunkea tiskikonetta. Silloisella poikaystävälläni oli sellainen pöytämalli, joka ei minusta ollut millään lailla käytännöllinen.

Sitten kun muutin isoon taloon, jossa oli iso keittiö, niin kone tuli ajankohtaiseksi, vaikka alkuun asuin yksin.. nykyään koneita on kaksi, ja olen miettinyt olisiko kolmannessa järkeä.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   22.7.24 22:15:59

Ei se paljon maksa :D

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 22:18:37

Lol, kyllä se itseasiassa maksaa, jos määräänsä enempää lotrailee. Meillä perusvesimaksu on 50e kahdelta kuukaudessa, saadaan puolen vuoden välein satanen takaisin. Säästö pari sataa vuodeasa ja jos enemmän lotraa, niin saahan tuohon uppoamaan satasia vuositasolla...

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   22.7.24 22:23:10

Mulla ei ole ikinä ollut tiskikonetta, täytän kohta 43. Eihän se tulisi täyteen koskaan(,meitä on taloudessa kaksi aikuista). Ja jotenkin uskon käsitiskin olevan terveellisempi vaihtoehto, kemikaalien osalta.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.7.24 22:23:40

Kaikki on suhteellista, myös se mikä on kenellekin kallista. Ja mistä haluaa maksaa, esim. mukavuudesta

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 22:30:06

Yksinasujalla ei ole mitään järkeä omistaa niin montaa astiastoa että sen koneen saisi tarpeeksi täyteen että sen olisi järkeä käynnistää.

Enkä halua kerryttää viikon verran sitä likaisten astioitten vuorta että sen koneen sitten kerran viikossa voisi käynistää.

Siksi tiskaan käsin.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Nebbiolo 
Päivämäärä:   22.7.24 22:32:28

Ei kai se asujien määrästä niin riipu, vaan siitä, kuinka paljon astioita käyttää. Jos kokkaa, leipoo, tekee salaatit, on eväsrasiaa ja joku käy kahvilla, sitten syö iltapalaa jne niin äkkiä se aina täyttyy.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Nebbiolo 
Päivämäärä:   22.7.24 22:36:48

Itse pesen tiskikoneillani kaikenlaista, en sentään mitään hiusharjoja tai muuta yäkkiä.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   22.7.24 23:16:59

Ei mullakaan ole tiskikonetta. Asun yksin. Pesen lautasen, haarukan ym. heti, kun olen syönyt.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   22.7.24 23:47:10

Ei ole outoa, että jollain ei ole tiskikonetta. Meillä 2 aikuista ja 2 lasta, hyvin on pärjätty tähän asti ilman tiskikonetta.. Ehkä sitten joskus, kun on varaa voisi mokomaa kapistusta harkita.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   23.7.24 00:31:56

Omani hajosi joku 15v sitten enkä ole hankkinut toista sen tilalle. Pärjään ilmankin. Asun nykyisin yksin, mutta ekat kymmenen vuotta asui lapset ja ex puoliso samassa huushollissa. Kun oli tiskivuorot niin lapsetkin oppi tiskaamaan käsin.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: [rose] 
Päivämäärä:   23.7.24 01:10:11

Asun yksin ja mulla on tiskikone. Helpottaa kummasti nivelreumaa sairastavana kun saa kaikki astiat koneeseen, (poislukien paistinpannua, jota en uskalla koneeseen laittaa) eikä tarvitse käsin tiskata

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Miekkosnainen 
Päivämäärä:   23.7.24 02:53:13

Kyllä minulle astianpesukone on ehdoton. Olen niin hykieniafriikki, että en koe astioiden olevan oikeasti puhtaita käsinpesulla. Kyllä minä joskus jaksan pestä käsin, mutta usein se on myös ärsyttävää, joten senkin takia kone on must.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   23.7.24 05:59:20

En ole konetta hommannut. Tykkään tiskaamisesta ja samassa ajassa kun pulaan tiskarin kanssa, olen jo homman hoitanut. Muutenkin inhoan koneen täyttöä ja purkamista. Likaisten astioiden seisottaminen koneessa on oksettavaa joten mieluummin hoidan heti syönnin jälkeen kaikki pois.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 07:12:37

Ei minullakaan ollut kun yksi asuin. Yksi ihminen ei tuota niin paljoa tiskiä että tarvis konetta.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: joline 
Päivämäärä:   23.7.24 07:24:52

Meillä on kone mutta tiskaan silti käsin. Tiskiä tulee yleensä aika vähän ja tykkään tiskata, koska samalla voi kuunnella äänikirjaa.

  Re: Kaverilla ei tiskikonetta

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   23.7.24 11:04:49

Ei mullakaa oo ollu kymmeneen vuoteen tiskaria mut nyt ostin, ku rupes vähä tympimään :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.