Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lakanoiden valkaisu

Lähettäjä: masentunut 
Päivämäärä:   22.7.24 07:09:55

Sairastuin masennukseen ja nyt alkaa lääkitys tehota ja huomaan että olen ollut synkissä vesissä tosipitkään.

Tähän liittyen minun lakanat ovat muuttuneet harmaiksi, todennäköisesti siksi ettei niitä ole pesty säännöllisesti. Tosi ällöä, tiedän!

Onko mitään mahdollisuutta pelastaa valkoisia lakanoita, ne ovat vahvaa kangasta mutta harmaantuneet just näkyvältä osalta niin rumaksi että en niitä sänkyyni voi enää pedata.

  Re: Lakanoiden valkaisu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.24 07:20:13

Osta jauhetta, joka on tarkoitettu valkopesuun, pese ne 90 asteessa runsaassa vedessä ja laita kuivumaan aurinkoon. Näillä keinoilla pitäisi valjeta.
Entiseen aikaan ennen kemiallisia valkaisuaineita levitettiin kevätaurinkoon hangelle valkenemaan.

  Re: Lakanoiden valkaisu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 09:20:09

Jos on valkoista puuvillaa niin klorittiin likoon ja 90 tai 95 astetta pesuun.

  Re: Lakanoiden valkaisu

Lähettäjä: Nebbiolo 
Päivämäärä:   22.7.24 09:21:43

Noihin lakanoihin en osaa auttaa, mutta olen iloinen puolestasi <3

  Re: Lakanoiden valkaisu

Lähettäjä: YY 
Päivämäärä:   22.7.24 09:33:33

Kloriittiin ämpäriin/ammeeseen likoamaan vaikka tunniksi tai pariksi, sen jälkeen konepesu kuumalla ohjelmalla (90/95/mikä sun koneessa sitten onkaan se lämpötila). Jos mahdollisuus kuivattaa tosiaan auringossa ulkona niin tämä vielä edesauttaa. Ja älä säikähdä jos ei kerralla lähde, seuraavan käytön jälkeen sama homma uudestaan, kyllä ne vaalenee siitä!
Ja onnea paremmasta tilanteesta, usko huomiseen! <3

  Re: Lakanoiden valkaisu

Lähettäjä: poo 
Päivämäärä:   22.7.24 10:43:46

Kloriittisia lakanoita ei saa pestä kuumalla. Jos valkaisee kloriitilla, niin se pitää ensin huuhdella viileällä vedellä lakanoista huolella pois ja vasta sen jälkeen voi pestä kuumalla.

  Re: Lakanoiden valkaisu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.24 10:52:46

^ Saa ne pestä kuumalla, jos ilmanvaihto on hyvä eikä jää viereen hengittelemään haihtuvia kloorikaasuja.

  Re: Lakanoiden valkaisu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 11:04:43

Ei tarvitse pestä kylmällä. Kuuminta mitä löytyy koneesta. Mitään höyryjä ei koneesta tule ulos siinä määrin.

  Re: Lakanoiden valkaisu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 11:05:52

Ja sen liotuksenkin voi tehdä siellä pesukoneessa niin ei tarvitse lutrata erikseen.

  Re: Lakanoiden valkaisu

Lähettäjä: 65v 
Päivämäärä:   22.7.24 14:46:09

Samaan topiciin tungen. Mistä löytyy vahvakankaisia valkoisia lakanoita?
Olen ostanut stokkalta , hobbyhallista ja pentikiltä ja kaikki hajoaa muutamassa vuodessa, siis ihan totaalisesti hajoaa käsiin. Varsinkin Pentikin lakanat olleet pettymys vaikka ovat kalliita.

  Re: Lakanoiden valkaisu

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   22.7.24 15:21:06

Hotellilakanat kestää, eikä ole kalliita ostaa Virosta esim hoteltarbed. 

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.