Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Tyyy 
Päivämäärä:   21.7.24 22:11:58

Harmittaa kun kaverit ei voi lähteä marjastamaan. Toinen haluaa terassille istumaan tai kävelylle tai kotiini kylään. Kun ehdotan, et lähtee mukaan mustikkaan, niin ei.

Sama toisen kaverin kans. Ostaa mustikkansa, ei halua poimia. Minulla on auto, tiedän hyvät marjapaikat - mutta ei.

Sama kai se. En itse halua luopua marjastuksesta, kun tätä nyt on harvoin mahdollista tehdä. Ehkä olen itsekäs, kun en muuta suunnitelmia. Metsässä menee se tunti, pari kerralla - onko se ylivoimaista terveille liikuntakykyisille ihmisille? Siellähän olis kiva jutella samalla. Terassilla on kummankin kans jo useita iltoja vietetty, joten kuulumiset on vaihdettu.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   21.7.24 22:25:19

Olin äsken puoli tuntia mustikoita noukkimassa kunnes hyttyset ajoivat pois. Myrkky unohtui.

Muutenhan se on ihan mukavaa, mutta ötökät..

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   21.7.24 22:28:13

Niin tylsää, että ei sitä puolta tuntia kauempaa jaksa. Siihen vielä ötökät ja se kyykkiminen. Joo on se aika kamalaa.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   21.7.24 22:33:27

Hirveetä, hyttysiä ja kyykkimistä!

No, se on työtä. Jos sana on tuttu.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Tyyy 
Päivämäärä:   21.7.24 22:34:07

Tylsää. No sekö ei ole tylsää istua paikallaan juttelemassa. Marjastus ja juttelu - tylsää?

Ötökät nyt kuuluu kesään. Vaatteisiin offia niin ei oo ongelmia.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   21.7.24 22:37:32

Ette vissiin tiennyt, ettei kaikki tykkää samoista asioista? Minusta se on tylsää ja tehköön työkseen kuka haluaa. Minä teen sellaista työtä mistä tykkään ja haluan tehdä. Marjastus ei niihin hommiin kuulu.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Rva 
Päivämäärä:   21.7.24 22:43:19

Olen allerginen ötökän pistoille, sorry vaan.
Mieheni on poiminut jo pari ämpäriä ja pakastanut ne.
Mustikka-pullapiirakan leiponut.
Seuraavaksi laittaa mansikat.
Jos tätä ei tapahtuisi, ostaisin kaupasta.

Lapsuudessa sain itse kauhun näistä ötököistä, joten ei Kiitos.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.7.24 22:50:37

Marjastus on tylsää, samat saa kaupasta. Sienestämisestä pidän.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 22:56:04

Nyt viimeistään olisi syytä tiedostaa, etteivät kaikki tykkää samoista asioista eikä ole reilua yrittää saada kaveria tekemään jotain mitä ei halua. Varmasti keksitte jonkun aktiviteetin josta molemmat pitävät.

En itsekään tykkää marjastaa. Pieni pakastin niin edes talveksi poimiminen ei ole mahdollista. Vihaan hyttysiä ja hikoilemista, epätasaista maastoa ja oikeastaan kaikkea mitä metsässä liikkumiseen liittyy. Jos tässä joku minut "pakottaisi" marjastamaan niin en varmasti olisi mukavaa juttuseuraa kun kiroilisin niin p*rkeleesti ja olisin pahalla tuulella. Kaikista pahinta olisi olla vielä jonkun toisen kyydillä siellä metsässä, panttivankina rukoilla että voidaanko jo lähteä.

Parasta marjastamisessa on se, että sitä ei ole pakko tehdä.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.7.24 22:58:23

En minäkään lähtisi kyykkimään minnekään metsään kun ei kiinnosta tippaakaan. Kerran kokeilin, tuloksena kipeä selkä ja hyttysten purema iho.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 22:59:59

Mulla jotkut lapsuustraumat siitä kun koulun kanssa piti aina marjastaa. Tulee heti hyttysmyrkyn haju nenään kun miettiikin.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Agentti 
Päivämäärä:   22.7.24 01:06:48

Siis marjastaminenhan on aivan perseestä. Ihan suoraan sanoen. :D tykkään kuitenkin marjoista ja olen pihi, joten käyn loppukesästä väkisin sen sanon poimimassa ja noitumassa metsässä kuin rekkamies. Onneksi kukaan ei kuule.
Sääskiä, mäkryjä, selkä kipeänä, hien ja Offin sekoitus valuu pitkin niskaa. Yäk.

Eli en ihmettele, jos kaverisi ei lämpeä :D

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Agentti 
Päivämäärä:   22.7.24 01:07:30

Sanon = sankon

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.7.24 01:37:11

Ei ole kenenkään mikään pakko kontata metsässä ellei halua. Jääpähän sitten enemmän marjamaita meille, jotka siitä hommasta pidämme. Ei edes marjojen kertyminen sankoon ole pääasia, vaan juurikin se rauhoittava metsäympäristö ihanine tuoksuineen. Kahvitauko kannon nokassa istuen on ihan parasta. Itikat ei haittaa, kun on sääskihattu verkkkoineen päässä poimimisen aikana.
Aloittaja löydät varmasti muita marjaan haluavia, kunhan vain laajennat joukkoa, jolta kyselet.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   22.7.24 05:28:11

Mäkään en tykkää marjojen poimimisesta. Laitoin viime kerralla IHAN HIRVEÄST hyttysmyrkkyä joka paikkaan iholla ja vaatteille. Oikeasti paljon. Silti, ihan 2 min poiminnan jälkeen olin täynnä hyttystiä ja sitä ininää. Meinas räjähtää pää.

Onneks on Kestine, se hillitsee hiukan paukamia, jotka mulla kutisevat useita viikkoja.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Elämää on se 
Päivämäärä:   22.7.24 06:03:32

Ihmiset nyt vaan on erilaisia, toiset vaan tykkää eri asioista kuin toiset. Se on luonnollista :)

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.7.24 06:45:34

Sain lapsena tarpeekseni, jouduin juoksemaan marjahullujen vanhempien mukana keräämässä kaikkea mahdollista. Lisäksi olen hyvin allerginen kaikille ötököille, ja jos sattuisin astumaan esimerkiksi maa-ampiaispesään, voisi tulla hengenlähtö.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Keräilijä 
Päivämäärä:   22.7.24 06:53:04

Pitää omata keräilijägeeni. Olen aivan varma että kaikki riippuu siitä.
Ja jos sen omaa on täysin yhdentekevää onko sut raahattu pienestä lähtien vanhempien mukana metsään. Sä haluat kerätä marjoja etkä keksi tekosyitä.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Lanttu 
Päivämäärä:   22.7.24 07:11:18

Eikö olekin merkillistä etteivät kaikki halua tehdä samoja asioita. Kyllä tämä maailma on kummallinen paikka.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   22.7.24 07:16:55

Minäkin ostaisin, jos en olisi niin pihi (ja jos söisin vain pieniä määriä). Tykkään muuten olla metsässä, mutta onhan se marjojen kumartelu hyttysten ja paarmojen kanssa aika syvältä. Vielä pitäisi useampi litra sekä mustikoita että vattuja käydä noukkimassa.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Jooop 
Päivämäärä:   22.7.24 07:25:38

Metsässä levollista? Koko ajan saat vilkuilla taakse, ettei susi ole haistelemassa takapuolta.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Hullu marjastaja 
Päivämäärä:   22.7.24 07:30:21

Lopettakaaaaaaa!!

Täällä nainen, jolla on pakkomielle marjastamiseen. Seuraan kalenteria, käyn kyttäämässä koska tämä hulluus alkaa. Ja varastossa arkkupakastin pelkästään marjoja varten. Aloitan mansikoista. Ne maksaa mutta muut ei.

Mustikkametsään pukeudun hirvikärpästakkiin niin ei hyttyset pure. Nyt oon kerännyt jopa noukkurilla, normaalisti istun metsässä ja noukin käsin. Ihana hiljaisuus ja metsän tuoksu.

Ja uimaan kun homma on suoritettu.

Nyt on siis mansikat, mustikat ja vadelmat hoidettu. Edessä viinimarjat, puolukat ja sienet.

Ai että mä nautin!! En osta talvella mitään ulkomaalaisia hedelmiä vaan syön noita marjoja

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 07:34:12

Olen penskana joutunu niin paljon poimimaan kaikkea, että näin aikuisena, kun voin tehdä mitä huvittaa, niin en todellakaan vapaaehtoisesti kerää yhtään mitään syötävää maasta säilöttäväksi. Veljelle jääny samat kokemukset eikä sekään kerää yhtään mitään.
Ostan mustikat niiltä jotka viittii kerätä. Lenkkeillessä saatan mussutella samalla mustikoita ja joskus tosi tosi harvoin saatan kerätä mustikkapiirakkaan mustikat, mutta siinä se.
Mutta muuten kyllä voin metsään lähteä vaikka seki kävelemään seuraksi, kun toinen kerää mitä kerääkään. Monesti olen äitin mukana sienestämässä, katselen missä sienet on ja kerron sijainnin :D

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.7.24 08:21:45

Autottomana en pääse metsään, lähellä ei ole. Selkä ei kestä kumarassa työskentelyä, olen hidad poimija (aikoinaan kävin yhdet piiraka marjat aina poimimassa).
Ostan mustikat henkilöltä joka käynyt ne itse poimimassa en jobbarilta. Nyt jos lähtisin julkisilla marjastamaan menis matkoihin noin 30€. Tuolla rahalla saan jo ostetta marjat.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Jooop 
Päivämäärä:   22.7.24 08:28:31

Siis mitä työvälineitä teillä ammattilaisilla on? Pitkäkahvainen poimurinvarsi ja joku kevyt taitettava tuoli teipattuna takalistoon?

Lähtisin mukaan kyllä johku porukkaan jos olisi autokyyti ja turva, sit ei pelottais sudet. Näyttää että porukat on aina ennaltasovittuja kaveri tai perheporukoita joihin ei ulkopuoliset hiljaiset ihmiset mahdu. Perustetaan yhteisöllinen hiljaiset marjanpoimijat erakkoryhmä myös :)

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 08:33:09

Ai että just viikonloppuna kävin kolmisen tuntia hillasuolla rämpimässä. Ei oo parempaa liikuntaa kun märällä suolla kävely ja kunnon kyykkiminen!

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: 4x. 
Päivämäärä:   22.7.24 08:41:16

Puolisoni sanoi että nykyajan kermaperseet ja hienohelmat pysyy poissa metsistä, kun siellä tulee luonto iholle. Totta toinen puoli, mä sanon.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.7.24 08:42:23

Hirvikärpästakin rei’istä mahtuu itikan imukärsä. Testattu on. Metsässä olisi kivaa jos ei verenimijöiden vuoksi tarvitsisi pukeutua niin tiiviisti ja hikoilla itsensä märäksi. Olen allerginen puremille ja pistoille.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   22.7.24 08:44:11

Onneksi asun metsän keskellä, niin en ole kermaperse ja hienohelma, vaikken marjastamisesta tykkää.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   22.7.24 08:47:25

Liikun metsässä päivittäin, mutta marjoja en poimi. Vihaan sitä hommaa. Marjoja saa onneksi kaupasta sen mitä tarvii.

Pihastakin olen hävittänyt edellisten asukkaiden istuttamat viinimarjapuskat, kun en niitäkään marjoja halua.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Nebbiolo 
Päivämäärä:   22.7.24 08:50:01

Noh: älähän nyt, kun oikein mies on jyrähtänyt.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: TuiTui 
Päivämäärä:   22.7.24 09:36:31

Pyörin metsässä joka päivä ympäri vuoden hevosen & koiran kanssa. Mutta en marjasta, se on kamalaa puuhaa. Samoin tämä heinä-syyskuu on ällöttävintä aikaa olla metsässä ötököiden takia.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   22.7.24 09:43:28

Vaki htnettiä, jollet tykkää tehdä samoja juttuja kuin aloittaja olet hemmoteltu kermaperse.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: vinja 
Päivämäärä:   22.7.24 10:15:59

Aina hämmästyttää kuinka aikuisten ihmisten on toisinaan niin vaikea ymmärtää, että ihmiset nyt vaan on kaikki erilaisia ja joku voi tykätä ihan eri asioista kun mistä just sinä.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 10:28:55

Käyn kerran vuodessa keräämässä mustikoita. Se riittää mulle. Töissä tulee kyykättyä ja juostua ihan riittävästi.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 10:31:14

Tykkään kerätä mustikat itse yksin. Kaverin kanssa se kuulostaa vähän tylsältä. Yksin kun menee voi olla niin kauan kuin itse jaksaa, kuunnella vaikka podcastia.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 10:41:32

Treenaan hevosia ja koiria säällä kuin säällä keskellä metsiä ympäri vuoden, liikun myös työni puolesta metsissä, mutta marjastamaan en mene. Koskaan.

Olen himomarjastajien lapsi, joka vihasi tätä vuodenaikaa koska noukittavana oli mustikat, puolukat, vadelmat, viinimarjat jne ja kaikkea oli kerättävä niin paljon, kuin talosta löytyi soveltuvia ämpäreitä. Myös lasten. Seuraavaksi alkoi se talvikauden painostus marjojen syömisestä, niitä on syötävä, koska niitä on varastossa niiiin paljon ja ne on saatava tyhjäksi ennen seuraavaa kesää.

Aikuisena en ole tehnyt kumpaakaan, en ole marjastanut kertaakaan, enkä juuri syö marjoja. Nykyisen talon pihalla on edellisen asukkaan istuttamia marjapensaita, ne marjat syövät linnut.

Sienestämässä voin kyllä käydä, se on ihan mukavaa, ei niin pakkotahtista touhua.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   22.7.24 11:08:59

On kamalaa.
Jostain syystä tykkään kuitenkin sienestää.
Otan usein sienireissulle mukaan rasian myös mustikoita varten, ajatuksena että jos ne menis siinä samalla mutta ei. Se on niin hidasta ja tylsää puuhaa ettei vaan pinna riitä siihen.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 11:11:00

Inhoan marjastamista. Rakastan kuitenkin metsässä kävelyä ja sienestämistä. Marjoja ostan 40-50 litraa niiltä, ketkä viitsivät kerätä.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   22.7.24 13:30:06

Toisista se on kamalaa, toisista ei. Jännä.
Mitä tekemistä itsekkyydellä aloituksen kanssa on? Keneltä se poimiminen on pois, ette kai te nyt muutenkaan kaikkea tee yhdessä?

Liikun päivittäin metsässä mutta marjoja poimin vain suuhuni. Vihaan sitä paikallaan oloa, ötököitä ja kutinaa. En poimi myöskään puutarhan puskista sen enempää.

Onneksi tuttavapiirissä on marjanpoiminnasta ja sienestämisestä pitäviä ja ostan heiltä. Maksan myös lapsille poimimisesta.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 13:42:44


Lähettäjä: Hmm
Päivämäärä: 21.7.24 22:33:27

Hirveetä, hyttysiä ja kyykkimistä!

No, se on työtä. Jos sana on tuttu.

^ En tiedä sinusta, mutta minä en mielelläni työpäivän jälkeen lähde töihin metsään jos haluan nähdä ystävää vapaa-ajallani rentoutuen.

Menkää mustikkaan yksin jos sellasia kavereita ei ole jotka hommasta nauttii, miksi pitää raahata niitä kavereita mukaan jotka eivät pidä marjastuksesta?

Mä lähden sieneen milloin tahansa vaikka viideksi tunniksi tarpomaan, mutta en minä nyt tietenkään maanittele mukaan ihmisiä jotka sitä inhoavat, ja katsoisin kieroon jos minua maaniteltaisiin marjaan tietäen että inhoan koko hommaa :D

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 13:45:06


Lähettäjä: Keräilijä
Päivämäärä: 22.7.24 06:53:04

Pitää omata keräilijägeeni. Olen aivan varma että kaikki riippuu siitä.
Ja jos sen omaa on täysin yhdentekevää onko sut raahattu pienestä lähtien vanhempien mukana metsään. Sä haluat kerätä marjoja etkä keksi tekosyitä.

^ Ehkä keräilijägeeni on omansa, ja löytäjägeeni omansa - minä inhoan marjastusta yli kaiken, oli ne sitten viinimarjojen nappailua oman pihan puskasta tai mustikkaa.
Mutta sieniä voisin metsästää vaikka joka päivä, palkintoreseptorit räjähtelevät täysillä kun voi löytää apajia ja bongata sieniä.
Se tasainen mustikkameri saa taas aivot sulamaan tylsyydestä.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.7.24 15:35:54

En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta ihmettelen tällaisia aloituksia. Miten ihmisille voi olla niin iso ihmetyksen aihe, että kaikkia eivät kiinnosta samat asiat??? Minä ainakin ymmärrän täysin, että joku menee mieluummin terassille istumaan ja juttelee siellä kuin hyttysiä täynnä olevassa metsässä, vaikka itse mieluumminn menisin metsään.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   22.7.24 15:40:23

On kamalaa, ja jos ei poimi valmiiksi siivottuna niin ne täytyy vielä puhdistaa mikä myös kamalaa. En tykännyt siitä lapsena enkä tykkää siitä nykyäänkään.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   22.7.24 17:31:18

Täälläkin yksi ei-niin-innokas marjanpoimija. Keräilen sen verran että omiksi tarpeiksi, mutta en välitä enää lähteä kavereiden kanssa puskiin rämpimään. Välimatkaa on useampi tunti, niin että en tod. lähde kuljettamaan marjoja kaverin metsistä kotiin, kun omastakin metsästä löytyy. Ja muutenkin, jos lähden kavereita tapaamaan en halua päätyä millekään työleirille, vaan haluan viettää ystävieni kanssa rentoa aikaa tekemättä mitään sen erityisempää.

Puolukkaa tulee kerättyä, kun sitä on helppo kerätä kun marjat ovat isoissa tertuissa ja saan nopeasti kasaan sen määrän mitä tarvitsen. Sama viinimarjojen kanssa, tertuissa nekin,eikä niiden poimimista varten tarvitse lähteä metsiin ötököitä ruokkiman. Mustikkaa en jaksa paljonkaa poimia, on niin pitkäveteistä nyppiä niitä marja kerrallaan. Muutaman litran käyn yleensä poimimassa jos satun olemaan maisemissa mustikka-aikaan, mutta maailmani ei siitä luhistu vaikka en niitä ehtisikään saada omista metsistä.

Puolukat ovat siinäkin mielessä kivoja poimia, että ne on helppo puhdistaa ellei niitä ole puhdistanut jo poimiessa. Teen tavallisesta froteepyyhkeestä kourun ja valuttelen puolukat sitä pitkin ämpäriin. Roskat jäävät pyyhkeeseen ja marjat kierivät puhtaina sankoon. Toki näin voi tehdä muillekin marjoille, mutta ainakin mustikat ovat sen verran pehmeitä että ne liiskaantuvat helposti. Sen takia poimin niitä suoraan rasioihin ja puhdistan sitä mukaa kun poiminkin. En käytä poimuria, juuri siksi, että sillä poimiessa puolet saaliista on pelkkää roskaa. Käsin on hitaampaa, mutta toisaalta marjoja ei tarvitse puhdistaa erikseen, vaan rasiat voi kotiin tullessa työntää suoraan pakkaseen.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Sarkasmi 
Päivämäärä:   22.7.24 17:49:37

Harmittaa kun kaverit ei voi lähteä nypläämään pitsiä. Toinen haluaa terassille istumaan tai kävelylle tai kotiini kylään. Kun ehdotan, et lähtee mukaan nypläämään, niin ei.

Sama toisen kaverin kans. Ostaa pitsinsä, ei halua nyplätä. Minulla on auto, tiedän hyvät nypläyspaikat - mutta ei.

Sama kai se. En itse halua luopua nypläyksestä, kun tätä nyt on harvoin mahdollista tehdä. Ehkä olen itsekäs, kun en muuta suunnitelmia. Nypläyksessä menee se tunti, pari kerralla - onko se ylivoimaista terveille liikuntakykyisille ihmisille? Siellähän olis kiva jutella samalla. Terassilla on kummankin kans jo useita iltoja vietetty, joten kuulumiset on vaihdettu.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   22.7.24 18:04:32

Teen samoin kuin Najadi, eli kerään vähän ja käsin, mutta putsaan samalla suoraan pakasterasioihin. En oikeastaan edes niin välitä mustikasta, paitsi tuoreena. Pakastetuista tulee väkisin vetisiä. Joskus teen mustikkahilloa, pakastetuista mustikkapiirakoita, tuoreet menee vaikkapa puuron/jogurtin kanssa.

Ötökät ei kauheesti haittaa, pyörin muutenkin koirien kanssa metsässä. Hirvikärpäset on kyllä yök.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   22.7.24 18:04:37

Marjastus? Sienestys? Ai kauheeta. Marjoja voisin jopa syödä mutta sieniä en enkä niitä sitten kerääkään, kumpiakaan. Kiva jos joku muu jaksaa.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Tyyy 
Päivämäärä:   22.7.24 18:33:38

Osalla mennyt aloitukseni tunteisiin näköjään.

Pointtihan on se, että siellä terassilla on jo istuttu. Olen moneen kaverin juttuun lähtenyt, kuten museoon. Kiva tehdä yhdessä. Kaveruushan on vastavuoroista myös sen suhteen, että mitä tehdään. Eihän terassilla istuminen ole milään normi, ei sekään kaikkia kiinnosta. Aina joku tekeminen on toiselle mieluisampaa kuin toiselle. Siksi vastavuoroisuus.

Aiemmin olin kiltimpi. Olisin mennyt kiireessä marjaa päivällä, että kaveri voi tulla illalla kylään. Olisin tarjoillut marjaherkut pöytään jne :D Nykyään olen fiksumpi ja totean , että nähdään toisten.

Joku puhui maanittelusta. En minä ketään maanittele. Kysyn, että lähteekö mukaan. Eikö? No nähdään myöhemmin.

Se että monet ihmisistä ei voi sietää pientä epämukavuutta parin tunnin ajan on ajallemme tyypillistä. Yksi kavereista puhuu siitä kuinka ihania marjat on. Soittelee isovanhemmilleen marja-aikaan. Mumminsa sitten poimii hänelle marjat. Mummi! Lähemmäksi 80-vuotta. Ei se kumartelu hänellekään ole varmaan suurta nautintoa. Maksua ei isovanhemmat marjoista ota. Joku vetää nyt kateuskortin takuulla. Ei ole sitä. Minusta tuo on noloa.

Vai lapsuuden traumat marjassa käymisestä. Joillakin on vähän eritason traumat kuin se, että vanhempien kanssa marjastettiin. Voi kyynel.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 18:39:05

Tyy, minusta tämä on outo topic. Sinä nyt pyydät muita mukautumaan haluihisi ja ihmettelet, kun eivät kestä pientä "epämukavuutta". Minusta taas on aika selvää, ettei kavereita kiinnosta marjastus ja tekevät mieluummin muuta. Ystäviä voi olla, vaikkei jokainen osa-alue toisen elämässä kiinnosta. En minäkään lähtisi kaverin ja tämän lasten kanssa Hoplopiin tai marjastamaan, tai vaikka shoppailemaan, kun ne eivät kiinnosta minua. Enkä myöskään vaadi kaveria mukaan sellaisiin juttuihin, joista tiedän, etteivät ne kiinnosta häntä. Tehdään sitten yhdessä niitä asioita, jotka kiinnostaa molempia. Tätä sinä et tunnu ymmärtävän?

Ja joo, ostan marjani kaupasta.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Tyyy 
Päivämäärä:   22.7.24 19:00:30

Minusta taas on outoa, että marjastus nähdään jonain aivan kammottavana, ekstremekokemuksena. Se on kesälaji siinä kuin uinti, grillaus, frisbeegolf, kävely tai tikanheitto.

Ja kyllä näitä kommentteja lukiessa tulee tunne, että ihmiset fyysisesti ja psyykkisesti ovat heikompaa tekoa. Ihailen aiempia sukupolvia, joille tekeminen oli luontaista. Nykyään istuminen on luontaista.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 19:11:51

Eli sinusta kaikki marjastusta karsastavat ovat laiskoja? Itse käyn mielelläni sienessä ja muutoin liikkumassa luonnossa, mutta mekaaninen marjastus on mielestäni tylsää. En myöskään frisbeegolffaa tai heitä tikkaa. Harrastan sellaisia kesälajeja kuin minigolf tai suppailu. Hyötykasvien viljely on myös juttuni. Mökillä ihan halonhakkuu, talon ja pihan huolto yms vie aikansa. Miksi se pyhä marjastus on joku pakko? En koe olevani laiska, vaikka marjastus ei minua kiinnosta.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 19:37:23

Ehkä se ei olekaan pelkästään se marjastus mikä saa kaverit karttamaan, vaan aloittajan ihastuttava luonne:D Siltä alkaa tuntua kun näitä viestejä lukee. "Jos ette tykkää samasta asiasta kuin minä, olette laiskoja paskoja!!!" On se kumma ettei kukaan halua lähteä...

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   22.7.24 19:53:09

Olen tänään tehnyt hevosille aidat uuteen laitumeen, pessyt tallin sisäpuolelta, käynyt ratsastamassa sekä leikannut nurmikon. Siihen lisäksi muut kodin askareet. Mutta kai minä olen sitten henkisesti heikko ja patalaiska kun metsässä kyykkääminen ei kiinnosta :D

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 19:55:57

:D, totta kai olet, kun pyhä marjastus ei kiinnosta!

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 20:35:16

"Ehkä se ei olekaan pelkästään se marjastus mikä saa kaverit karttamaan, vaan aloittajan ihastuttava luonne:D"

Tulin kans samaan tulokseen :D

Olen samaa mieltä, että kavereiden kesken ei ole ok kiristää toista lähtemään marjaan, kun on on ensin itse tehnyt jotain epämukavaa. Senku tekee sellaista mikä kiinnostaa kumpaakin ja muuta tekee muulloin.

Itse en tosiaan marjasta ollenkaan, mutta asun kyllä maalla ja mikään kermaperse en ole. Lapan ennemmin halkoja kasaan tai korjailen aitoja tai putsaan niiden alusia, siivoan aitoja tms kuin menen marjaan. Nyt on menny monta päivää kun pessyt loimia ja suursiivonnut tallia. Ja seuraavat kaks viikkoa täyteen buukattu kaikkea pientä hommaa mitkä on pakko tehdä. Ja sen jälkeen seuraavat 2-3 viikkoa hommaa mitä teen mieluummin kuin menen sinne marjaan..

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   22.7.24 21:25:51

”Ja kyllä näitä kommentteja lukiessa tulee tunne, että ihmiset fyysisesti ja psyykkisesti ovat heikompaa tekoa. Ihailen aiempia sukupolvia, joille tekeminen oli luontaista. Nykyään istuminen on luontaista.”

Tämä selittää jo paljon.
Teen useampaa työtä, on eläimiä ja perhe. Ei tässä ehdi istuskelemaan. Mutta en tykkää marjastaa, niin heikko taidan sitten olla. En jaksaisi viettää aikaa sellaisen kanssa, joka pitää minua tämän takia laiskana ja heikkona.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Tyyy 
Päivämäärä:   22.7.24 22:40:14

Kamalaa marttyyriksi heittäytymistä. Aikuiset ihmiset :D

Kysymys oli, että onko se marjastus niin kauheaa Että eikö ole yksi tekeminen muiden joukossa. Reaktionne on aika selvä vastaus. Hassua, että pitää tuomita kamalaksi ihmiseksi ihminen, joka pyytää kaveriaan marjastamaan. Varmaan siellä kavereilla lapsuuden traumat aktivoituvat, kun "lähdetkö terassille" viestiin vastaan "en ehdi nyt, menen mustikkaan. Lähdetkö mykaan?". Kaverit ovat varmasti terapian tarpeessa, kun muistot 20 vuoden takaa hyttysistä ja "kykkimisestä" palaavat mieleen!

Ja kyllä, nykyihmisten kannattaisi voittaa epämukavuuden tunteita ja istumisen sijaan tehdä hyödyllistä. Esim. poimia lähipiirin vanhuksille marjoja. Ei istua terassilla kaikkia iltoja.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 22:47:27

Eli edelleen vaihtoehdot on a) marjastaa b) kyykkiä terassilöa kaiket illat? Kaipa tuo kapea-alaisuuskin on joku oma ongelmansa.

Minä kerään sieniä muille ja ilmaiseksi, olen siis laiska, koska en marjasta. :D Kannattaa aloittaja vähän laajebtaa tuota elmänkuvaasi, en yhtään ihmettele, ettei marjastuskavereita löydy.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Nebbiolo 
Päivämäärä:   22.7.24 22:49:25

Nykyelämän vaatimukset ovat kyllä aivan hirveät. Huh huh.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Tyyy 
Päivämäärä:   22.7.24 23:05:45

Ällö: toistat samaa asiaa.

Huomasitko, että otsikossa mainitaan marjastus? Tässä keskustellaan marjastuksesta - ei loimien pesusta, sienestyksestä tai muusta. Marjastuksesta.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 23:08:07

Ja jokaisen ei tarvitse pitää marjastuksesta tai käydä marjassa, eivätkä he silti ole laiskoja tai ihmisiä, jotka eivät siedä "pientä epämukavuutta", kuten itse taisit mainita.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 23:17:27

No itse ainakin olen laiska ja mukavuudenhaluinen. Miksi tuhlaisin elämääni epämukaviin asioihin, kun voin tehdä juttuja joista nautin.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Tyyy 
Päivämäärä:   22.7.24 23:20:31

Laiskuudesta en ole puhunut sanaakaan. Jos ihmisellä on aikaa paljon ja tarvetta viettää aikaa kanssani paljon, niin vaikuttaa, että ihmisellä ei ole kykyä sietää pientä epämukavuutta, jotta voisi olla tunnin pari marjassa. Se on vaan fakta.

En paheksu, ihmettelen vaan ehdottomuutta tämän kyseisen melko tavanomaisen ja hyödyllisen ajanviettotavan suhteen.

Mutta en jaksa aiheesta kanssasi vääntää, käytän aikani mieluumin hyödylliseen marjastukseen.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 23:27:39

"Ja kyllä näitä kommentteja lukiessa tulee tunne, että ihmiset fyysisesti ja psyykkisesti ovat heikompaa tekoa. Ihailen aiempia sukupolvia, joille tekeminen oli luontaista. Nykyään istuminen on luontaista."

Tämä ei siis ollut vähättelyä marjastamista karsastavia kohtaan? Näkölattomuutta lähinnä.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   22.7.24 23:29:47

Onhan se marjastus tekemistä siinä missä muukin. Kaikki eivät vain tykkää kaikesta. Sinut leimataan täällä epämiellyttäväksi tyypiksi koska kiukuttelet kun kaverit eivät halua marjastamaan ja leimaat muut ihmiset heikoiksi jos he eivät halua poimia kanssasi marjoja.

"Jos ihmisellä on aikaa paljon ja tarvetta viettää aikaa kanssani paljon, niin vaikuttaa, että ihmisellä ei ole kykyä sietää pientä epämukavuutta, jotta voisi olla tunnin pari marjassa."

Miksi sitä epämukavuutta pitäisi sietää? Koska sinun seurasi on niin hyvää? Tuskin.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.7.24 23:32:28

Sieneen voin lähteäkin, mutta VIHAAN vihaan vihaan sydämeni pohjasta marjastusta. Sienten perässä kulkiessa pääsee edes hyttysiä karkuun ja saa liikkua, mutta se paikallaan kykkiminen ja marjojen nyppiminen on inhottavinta ja tylsintä mitä tiedän ilman hyttysiäkin, mutta niiden kanssa aivan sietämätöntä. Ja on kokeiltu kaikki mahdolliset myrkyt ilman merkittävää apua.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.24 00:15:00

Olen ehdottanut, että voin tulla mutta niin tulee myös thermacell x 2. Ei kelpaa seura sen jälkeen.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 00:33:02

Todellakin marjasin jos terveys antaisi myöden!

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.7.24 05:31:58

Marjastus on hidasta ja tylsää ja ottaa selän päälle.
Sieniä kerään nopeasti.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   23.7.24 05:37:28

Me syödään marjoja päivittäin aamupalalla.Omien lisäksi poimin lasten perheille.Tykkään marjastamisesta.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   23.7.24 06:46:35

Minä harrastan kestävyysjuoksua ja maastojuoksua, mutta inhoan marjastamista. Varmaan pitäisi pyytää aloittaja mukaan maratonille, ja jos ei tule, haukkua laiskaksi lösöperseeksi, joka ei kestä pientä epämukavuutta.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   23.7.24 06:57:26

Aloittaja kuulostaa juuri sellaiselta tyypillä, jonka seuraa ei selvin päin kestä.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Keräilijä 
Päivämäärä:   23.7.24 07:13:16

Aloittaja kuulostaa ihan normaalilta
Ikävää että kaverit eivät ole marjaihmisiä

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Kopea 
Päivämäärä:   23.7.24 08:12:18

Itse taas rakastan marjastusta. Poimin kaikkea, hillat, mustikat, puolukat, vadelmat, viinimarjat ja karviaiset. Yleensä käyn äidin kanssa edelleen, mutta on myös pari kaveria, joiden kanssa käyn ja hekin pitävät siitä.

Rakastan syödä talvella marjoja joka päivä. Ovathan ne myös terveellisiä.

Onhan ne ötökät tympeitä ja se hiki, joka tulee, kun pitää pukeutua peittävästi, mutta olen asennoitunut niin, että se kuuluu asiaan, jos ei halua puremia ja pistoja.

Olen käynyt marjassa porukoiden mukana siitä asti, ku opin kävelemään eikä jäänyt traumoja.

Minua ihmetyttää myös nykyajan ihmiset, kun ei kehdata tehdä mitään itse, mutta tapansa kullakin.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 08:42:07

Aloittaja kysyy, saa vastauksen, vähättelee muita ja nauraa, kuinka ovat marttyyreja. Mitähän seuraavaksi.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.24 09:23:33

"Minua ihmetyttää myös nykyajan ihmiset, kun ei kehdata tehdä mitään itse, mutta tapansa kullakin.:
Ai nyt siitä tuli vielä kaiken lisäksi kehtaamisasia? LOL. Sä et varmaan syö paskaa vaan koska et kehtaa, muutoin kyllä.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   23.7.24 09:24:41

Oliko se marjastus nyt sitten yhtäkuin kaikki tekeminen?

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 10:24:39

Aika absurdia tulla hevospalstalle haukkumaan ihmisiä laiskoiksi ja mukavuudenhaluisiksi. Hevosihmiset raatavat naama turpeessa aamusta iltaan, tehden nimenomaan itse ja alkeellisin välinein. Hevosihmiset ovat ulkona tuulessa ja pakkasessa työn touhussa silloinkin, kun aloittaja kääntää kylkeään sohvalla ja haaveilee seuraavan kesän leppoisista marjastuskeleistä. En tiedä yhtäkään tallinpitäjää, jolla olisi töiltään aikaa harrastella jotain marjastusta, ja harvalla hevosenomistajallakaan on. Tällaiset ihmisten laiskoiksi ja mukavuudenhaluisiksi huutelut kannattaa osoittaa vaikka jonnekin pelipalstalle, sieltä saattaa sellaisia ihmisiä löytyäkin, jotka vierastavat fyysistä tekemistä.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 10:30:58

"Oliko se marjastus nyt sitten yhtäkuin kaikki tekeminen?"

on. jos et tykkää jostain niin joko olet laiska tai et vaan ole kohdannut sellaista ihmistä, asiaa tms. joka saa sinut tykkäämään siitä.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Keräilijä 
Päivämäärä:   23.7.24 11:00:39

Kehtaaminen tarkoittaa viitsimistäkin...
Ja kyllä sellaista viitsii tehdä josta kokee saavansa tyydytystä. Moni saa tyydytystä siitä että näkee työnsä tuloksen konkreettisesti heti ja fyysinen rasitus on vaan hyvä tunne. Marjastus voi olla vastapainoa nykyiselle työlle josta ei saa noita kokemuksia.
No näin ei ole kaikilla ja loukata ja loukkaantua täällä kyllä osataan tällaisestakin asiasta. Ihmeellistä syyttelyä ei voi muuta sanoa. Aikuistuakin voisi.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Tyyy 
Päivämäärä:   23.7.24 11:01:07

Hauska kun palstalla yhtäkkiä kaikki identifioituu ahkeriksi talliyrittäjiksi, vaikka yleensä 99% on vain täällä ostamassa heiltä palveluja ja mankumassa palvelun laadusta :D

Ja lukutaito ihmiset, onko sitä tai voiko sitä tältä joukolta edes vaatia. Puhun tässä ihmisistä, joilla on aikaa hengailla. Kommentit on tosi tyylittömiä ja tuollainen osoittaa vaan, minun mielikuvani osuvaksi. Lonkero käteen, puhelin toiseen ja valittamaan naiset. Se koira älähtää jne.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.24 11:49:49

Tähän mennessä ap on haukkunut kaikki tähän ketjuun kirjoittaneet psyykkisesti ja fyysisesti laiskoiksi lonkero kädessä istuskelijoiksi, vaikka aika moni ketjuun kirjoittanut on kuvaillut ajankäyttönsä varsin toisenlaiseksi. Ilmeisesti tuo lonkero kädessä terassilla istuskelu on ap:lle niin vakiintunut vapaa-ajan käyttömuoto, että hänen on vaikea uskoa kenenkään elävän toisin.

  Re: Marjastus - oikeastiko niin kamalaa?

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   23.7.24 12:09:33

Pelkääkö kukaan marjastaja punkkeja?

Itse olen kyllä kerännyt mustikkaa ja villivadelmia vaikka tämä mietityttää.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.