Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Rakki 
Päivämäärä:   21.7.24 15:58:20

Metsälenkit on ollu mulle tavallaan semmonen oma terapia hetki, tyhjätä pää. Mutta nykyään se on kaikkea muuta. Koska metsä jossa ennen on saanu mennä rauhassa, ei enää voi kun moni muukin sen on elämäänsä löytänyt. Mikä on toki hieno asia, muttakun todella moni pitää koiriaan siellä irti. Mulla myös koiria, mutta ne on aina kiinni. Mulla on aina kauhee ressi koska jonku puskan takaa hyökkää irti oleva koira. Ja nyt kun on mustikka aika, ihmisillä on ne koirat myös siellä mukana irti poukkoillen. Mitä en ymmärrä kun eihän silloin pysty keskittyy koiran touhuihin ja havainnoimaan mitä ympärillä tapahtuu.



Mä siis pelkään kun ne irti olevat koirat tulee häkkiin omiani, jotka ei tykkää vieraista koirista. Siitä syntyy riita helposti ja on tullutkin irtokoirien kanssa. Miksi niitä koiria ei voi pitää kiinni? Se on mulle ihan ok jos se koira tottelee omistajaansa, mutta todella harva kuuntelee siinä kohtaa kun vieras koira tulee vastaan.



Harmittaa... Ärsyttää. Todella kun asia josta olen ennen nauttinut, ollu päivän tärkeä hetki. Niin nyt se ei enää sitä ole

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 16:03:42

Ota kättä pidempää mukaan ja raivoa sille koiraomistajalle

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 16:05:23

Muiden tekemisiin et voi vaikuttaa, omiisi voit. Etsi toinen metsä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 16:06:34

”Se on mulle ihan ok jos se koira tottelee omistajaansa, mutta todella harva kuuntelee siinä kohtaa kun vieras koira tulee vastaan.”

Tämäpä se ongelma on.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Rakki 
Päivämäärä:   21.7.24 16:08:02

Kyllä omassa metsässä saa tehdä mitä lystää. Mutta itse lenkkeilen ihan yleisellä ulkoilureiteillä

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 16:10:23

”Kyllä omassa metsässä saa tehdä mitä lystää.”

Mutta kun ei oikeasti edes saa. Samat säännöt koskevat siellä omassa metsässäkin tapahtuvaa koirien irtipitoa. Välittömästi kytkettävissä pitää olla näin pesimäaikaan. Ellei metsä ole aidattu.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 16:10:47

"Omissa metsissäni pidän koirani vapaana, jos se aiheuttaa pahaa mieltä jollekkin jokaisenoikeuskulkijalle niin voivoi."

Paitsi, että nyt on koirien kiinnipitoaika ja omassakin metsässä vapaana pitäminen laitonta.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   21.7.24 16:39:48

Omat koirani ovat aina vapaana, mutta eivät härki ketään. Liikumme paljon metsissä ja kaupungeissa, eikä kukaan ole koskaan valittanut irtiolevista koiristani.

En ottaisi koiraa, jos sen elämä olisi hihnan päässä tallustelua päivästä toiseen. Tätäkin kannattaa miettiä, ei ole lajityypillistä käyttäytymistä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Rakki 
Päivämäärä:   21.7.24 16:45:38

Emma, mutta kun se on ihan lakiin kirjoitettu juttu että koirat on kiinni.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.7.24 16:54:00

Rakki, laissa on kirjoitettu, että välittömästi kytkettävissä.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että koira saa olla irti, mutta jos jotain vahinkoa tapahtuu, niin ei ole ollut välittömästi kytkettävissä.

Olin tänään sienimetsällä koiran kanssa. Koira oli koko ajan narun päässä, mutta siinähän vapaana kirmaavat sesset tulee suojelukoiran ja minun väliin tervehtimään.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   21.7.24 16:54:09

Muiden eläinlajien lajityypillinen käyttäytyminen (esim. lisääntyminen) ei tunnetusti näitä "koirani on irti koska se on sen mielestä kivaa" -ihmisiä kiinnosta. Sen on saanut metsässä liikkujana huomata vuosi toisensa jälkeen eikä se ilmeisesti siitä miksikään muutu. Laki ei kiinnosta eikä mikään muu kuin oma mukavuus. Minä, minä, minä.

Yksi selitti, että onhan täällä metsässä muitakin petoja niitä poikasia jahtaamassa. No niinpä on, ja ne kuuluvat asiaan ja vievät ne saaliinsa omille poikasilleen.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Rakki 
Päivämäärä:   21.7.24 16:56:47

Joo mutta nyt olikin puhe niistä koirista, jotka eivät tottele omistajaa. Eli eivät ole välittömästi kytkettävissä. Aika harvoin olen sellaisia irtokoiria kohdannut metsässä

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Kimp 
Päivämäärä:   21.7.24 16:58:40

"Liikumme paljon metsissä ja kaupungeissa, eikä kukaan ole koskaan valittanut irtiolevista koiristani."

No ei teille irtipitäjille auta siellä mitään sanoa. Aina tulee riita, vaikka miten asiallisesti pyytäisi laittamaan koiran kiinni tai edes kutsumaan sen pois. Vastaantulija on väärässä, selitystä tulee kirosanoilla tai ilman. Tämän iun on tarpeeksi monta kertaa kokenut ei enää halua pahoittaa mieltään näillä "keskusteluilla"

Joten aloittaja, ikävä juttu mutta mitään et voi kuin vaihtaa paikkaa.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   21.7.24 17:00:01

Ghh: No mun koirat eivät ole kiinnostuneet yhdestäkään luonnoneläimestä. Tarvittaessa ne kulkevat mun takana/viereillä niin lähellä, että kyllä siinä jonkun flexissä tai liinassa kulkeva koira menee paaaaljon kauemmas. Vain käskystä saavat juosta.

Ollaan asuttu pitkään Suomen ulkopuolella ja kumma kun muualla tämä asia ei ole ollut minkäänlainen ongelma. Koirat mahtuu samoihin puistoihin (vapaana), samoille uimarannoille (vapaana), ravintoloihin ja kahviloihin jne. :) Kannattaa joskus käydä ulkomailla, matkailu avartaa.

Ja kuten Riku kirjoitti, välittömästi kytkettävissä. Toki taajamassa ei vissiin saisi vapaana olla, mutta eipä ole koskaan kukaan mutissut, jos vaikka rullaluistelen kävelyteitä koirat irti.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: tt 
Päivämäärä:   21.7.24 17:01:45

Onko muuten kellään tietoa vieläkö se yksi tyyppi pitää sitä susikoiraansa Tampereen Kaupissa irti?

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   21.7.24 17:07:08

"No mun koirat eivät ole kiinnostuneet yhdestäkään luonnoneläimestä. Tarvittaessa ne kulkevat mun takana/viereillä niin lähellä, että kyllä siinä jonkun flexissä tai liinassa kulkeva koira menee paaaaljon kauemmas. Vain käskystä saavat juosta."

Niinpä niin. Tarvittaessa kulkevat lähellä, ja sinähän sen pyynpesän tai poikueen sijainnin tiedätkin ennalta? Koiran ei tarvitse olla niistä kiinnostunut, riittää kun se juoksentelee sekaan tai pesälle, hajottaa poikueen tai karkottaa emon.

"Ollaan asuttu pitkään Suomen ulkopuolella ja kumma kun muualla tämä asia ei ole ollut minkäänlainen ongelma. Koirat mahtuu samoihin puistoihin (vapaana), samoille uimarannoille (vapaana), ravintoloihin ja kahviloihin jne. :) Kannattaa joskus käydä ulkomailla, matkailu avartaa."

Eipä haittaa hyvin käyttäytyvät koirat puistoissa eikä kahviloissa, nyt oli puhe metsistä. Kannattaa tutustua luonnonvaraisten eläinten elintapoihin, sekin voi avartaa.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   21.7.24 17:29:05

"Niinpä niin. Tarvittaessa kulkevat lähellä, ja sinähän sen pyynpesän tai poikueen sijainnin tiedätkin ennalta? Koiran ei tarvitse olla niistä kiinnostunut, riittää kun se juoksentelee sekaan tai pesälle, hajottaa poikueen tai karkottaa emon."

Selitätkö, miten flexi tai esim. 30m liina estää tämän?

P.S. Suomi on aika poikkeus myös metsien suhteen.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.7.24 17:37:31

Koirien kiinnipitolaki suojelee myös sitä koiraa.
Eli jos kaksi koiraa kohtaa metsässä, tulee tappelu, niin syyllinen on se, joka on irti.
Aivan sama vaikka olisi ulkoiluttajansa vieressä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   21.7.24 17:47:11

Tämä on arka aihe koiranomistajille. He kuvittelevat, että saavat tehdä mitä tykkää ja on vain oikeuksia ja muut ovat väärässä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Fiksu ei tee näin 
Päivämäärä:   21.7.24 17:54:45

Taitaa olla valtion maita eikä yksityisen?
Sitä luullaan taas että koiransa kanssa saa tehdä mitä vaan sielläkin.
Ikävää että järki ei asu kaikkien päässä. Selittelyä piisaa taas.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: 55555 
Päivämäärä:   21.7.24 17:58:34

Samoihin ilmiöihin törmännyt, h*oritteluakin saanut osakseni kun pyysin miestä ottamaan koiransa pois luotamme kun tuli väkisin iholle vaikka omani ilmoitti jo kaukaa ettei ole ok. Joka viikko metsässä tuli irtokoiria vastaan jotka eivät ole hanskassa. Aivan älyvapaata touhua. Omani oli pitkässä liinassa.

Vuosia sitten minulla oli myös koira joka ei ihan oikeasti mennyt mihinkään luota ilman lupaa, sellainen oikein ihmisen mieli. Pystyi pitää kaupungissakin vapaana ja yhteistyö oli saumatonta. Ei silloin kukaan mitään sanonut kun pidin sitä vapaana juoksu- ja pyörälenkeillä, monet eivät ehkä edes tajunneet koiran olevan irti kun kulki niin asiallisesti kanssani piittaamatta muista koirista tai häiriöistä. Tällaiset koirat ovat kuitenkin todella harvassa.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   21.7.24 18:27:17

"Selitätkö, miten flexi tai esim. 30m liina estää tämän?"

Väitinkö, että estäisi? Pesimäaikaan koira on pidettävä metsässä ns. silmän alla. Voihan se olla siinä ilman minkäänlaista hihnaakin. Mutta kun käskystä päästät koirasi juoksentelemaan, et tiedä mitä se tekee.

Mutta tämä on turha keskustelu, joka ei ikinä johda mihinkään.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   21.7.24 18:28:16

Tai korjataan nyt vielä, että et tiedä mitä se juoksenteleva koira saa aikaan, koska nehän eivät koskaan tee mitään.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Kimp 
Päivämäärä:   21.7.24 19:06:04

"Tämä on arka aihe koiranomistajille. He kuvittelevat, että saavat tehdä mitä tykkää ja on vain oikeuksia ja muut ovat väärässä."

Näin on. Olenkin päätellyt, että monen irtokoiran omistajan hyökkäävä ja asiaton käytös johtuu siitä, että he tietävät tekevänsä väärin. Kun siitä sitten huomautetaan, tulevat silmille kun ovat jo puolustautumismoodissa.

Olen kerran kyllä tavannut yhden joka pyynnöstä kutsui koiransa luokse ja koirakin totteli. Oli syksy, ei pesimäaika, ja hän vielä pahoitteli ettei ollut huomannut minua ennemmin ja kutsunut koiraa jo ennakolta. Kiitin.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 19:53:23

Saavatan kissatkin riehua irti pesimäaikaan tappamassa kaiken mitä liikkuu.
Minulla on ollut koiria yli 40 vuotta eikä yksikään luonnoneläin ole ollut vaarassa niitten takia. Koirat on opetettu kulkemaan polulla, siivuun ei saa poiketa.
Kissanomistajat aina selittävät etteivät kissat poistu pihapiiristä. Vaan mistä ne keskellä asumatonta metsää vastaantulevat pannoitetut katit sitten ilmestyvät? Lähimpiin taloihin on ollut parhaimmillaan yli kilometri ja siellä se peto kulkee tuhotöissä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.7.24 20:05:11

Taas tuo perustelu, koska kissatkin.

Sanotaan nyt vielä kerran mikä tuossa logiikassa ontuu.
Samalla logiikalla saan varastaa kaupasta tai vaikka ampua seuraavan vastaantulijan, koska samaa tekee joku muukin.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.7.24 20:06:04


"Liikumme paljon metsissä ja kaupungeissa, eikä kukaan ole koskaan valittanut irtiolevista koiristani."

Mekin liikumme päivittäin metsässä koira irti, mutta kukaan ei ole edes nähnyt sitä :D Otan koiran aina kiinni kun näkyy muita ja me nähdään lähes poikkeuksetta muut, ennen kuin meidät huomataan.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 20:29:32

Minäkin inhoan iholle tulevia vieraita koiria. Niin kaupungissa kuin metsässäkin.

Mutta kyllä olen pitänyt omaa koiraani irti omassa metsässäni (tai no metsätiellä) vaikka olisikin kiinnipitoaika. Koira oli sellainen "hienohelma" ettei kertaakaan elämänsä aikana poikennut tieltä metsään ja muutenkin pysyi koko ajan parinkymmenen metrin päässä ihmisestä. Jos olisi joku raikuli joka huitelisi ties missä ja yrittäisi syödä kaiken minkä liikkuu, pitäisin hihnassa.

Myös esim. hakuharrastajat treenaavat kiinnipitoaikaan metsässä. Kyllä siinäkin voi linnunpoikanen jäädä tassun alle. Pitäisin irti olevia kissoja paljon suurempana haittana kuin koiria.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   21.7.24 20:35:15

Aloittaja, I feel you! Olisin voinut kirjoittaa aloituksen. Harmittaa kovasti, miten ihanaa olisi läheisessä kaupunkimetsässä rauhassa rentoutua oman koiran kanssa kävellen, mutta oikeasti joutuu koko ajan kyttäämään, mistä puskasta vieras koira pölähtää paikalle. Yksi useamman kerran aivan kosketusetäisyydelle tullut koira on noin 40 kg uros (eikä mikään lihava labbis vaan oikeasti iso koira), joten olen säikähtänyt sitä myös itse kovasti, kun se on tullut selkäni takaa samaa polkua pitkin minun ja koirani väliin. Omistajaa ei kiinnosta tippaakaan. Olen tosissani harkinnut koiraturvasumutteen ostamista.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   21.7.24 20:43:52

"Kyllä siinäkin voi linnunpoikanen jäädä tassun alle."

Onko ymmärrys oikeasti tätä luokkaa vai onko tämä tarkoitettu ilkkumiseksi luonnoneläinten puolesta puhuville? En jaksa edes vastata, kun en tiedä kummasta on kyse.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 20:49:04

"Onko ymmärrys oikeasti tätä luokkaa vai onko tämä tarkoitettu ilkkumiseksi luonnoneläinten puolesta puhuville? En jaksa edes vastata, kun en tiedä kummasta on kyse."

Ei ollut ilkkumista. Nyt voit vastata.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   21.7.24 22:37:31

No ei sen koiran tarvitse siihen luonnonvaraiseen eläimeen kompastua eikä talloa päälle. Maassa pesivien emojen (kuten kanalinnut) karkottaminen pesältä altistaa joka kerta pesän pedoille. Niissä on tarpeeksi vastusta ilman että kotikoirat käyvät auttamassa. Myös vielä lentokyvyttömän poikueen hajottamisella on sama vaikutus. Mutta jos ei vaan välitä, niin samahan se sitten on.

Eräs koiranomistaja arveli joskus, ettei "tällaisessa metsässä" pesi linnut. Epäselväksi jäi millainen metsä se hänen mielestään oli.

No niin, hyvää yötä, ei tämä tästä kummene.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   21.7.24 22:40:44

En taas ihmettele yhtään, miksi koiraihmisistä ei tykätä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 22:52:35

Monella koiranomistajalla on vähän turhan suuret luulot oman koiransa tottelevaisuudesta. Se, että koira kotona tulee keittiöstä olohuoneeseen pyydettäessä, ei tarkota, että se tekee niin myös ulkona vapaana ollessaan :D Mullakin on koiria, mutta täytyy myöntää, että koiranomistajat osaa olla kyllä ihan kamalia, enkä yhtään ihmettele, miks niistä ei tykätä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.7.24 22:54:47

Kiinnipitoaikana koiraa ei edes saa pitää vapaana, tai sen pitää olla välittömästi kytkettävissä. No koira, joka on yli käden mitan päässä ulkoiluttajasta, ei ole välittömästi kytkettävissä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Irtokoira 
Päivämäärä:   21.7.24 23:26:49

Kukaan ei varmasti ole myöskään ollut yksityistilaisuudessa jossa alkoholia tarjotaan eikä siitä ole tehty poliisille 20€ ilmoitusta.
Kukaan ei oikaise puistoissa nurmikon poikki koska nurmikoilla ei saa kävellä.
Kukaan ei tietenkään aja tai kävele päin punaisia iltamyöhällä kun näkyvyys on hyvä eikä ketään näy missään.
Hää kylteille tietenkin haetaan ely-keskukselta lupa, kuten tilapäisiin opasteisiin kuuluu.

Eli toisin sanoen, harva omalla järjellä ajatteleva noudattaa lakia jonka noudattamatta jättäminen helpottaa omaa elämää. Etenkin kun rangaistusta ei tule. Yhtäkään viranomaista ei kiinnosta irtokoirat elleivät aiheuta oikeasti haittaa.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   21.7.24 23:31:59

Muuten vaan irtokoirat aiheuttavat jatkuvasti harmia muille. Mutta jatkakaa ihmeessä samaan tyyliin ”koska muutkin niin minäkin” itsestänne vaan tyhmiä teette.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Irtokoira 
Päivämäärä:   21.7.24 23:34:14

Eipä voisi toisten mielipiteet älyllisyydestä paljon vähempää kiinnostaa :)

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   21.7.24 23:43:24

On huomattu, että joitain kiinnostaa vain oma napa.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.7.24 23:44:00

"sen pitää olla välittömästi kytkettävissä. No koira, joka on yli käden mitan päässä ulkoiluttajasta, ei ole välittömästi kytkettävissä."

Laki ei määrittele mitään metrimäärää, vaan tämä tulkitaan niin, jos vahinko sattuu, niin silloin ei ollut välittömästi kytkettävissä. Eli niin pitkään kun ei mitään satu on koira ollut välittömästi kytkettävissä.
Vastaava homma kuin tankojuoppouden kanssa. Päihtyneenä ei saa ajaa mitään ajoneuvoa, mutta fillarille ei ole promillerajaa, vaan saat ajaa vaikka viiden promillen humalassa, kunhan et aiheuta vaaraa muille, jos taas ajat vaikka 0.1 promillen "humalassa" fillarilla autoa päin niin olet tankojuoppo.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 23:49:22

Ilman koiraakaan ulkoillessa ei ole mukava kun joku howavartin tyylinen koira juoksee suoraan kohti haukkuen.
Omistajat 50 metrin päässä kutsuvat koiraa tuloksetta, kun yritän hivuttautua kauemmaksi koiran seuratessa.
Kaupungin metsäaluetta kyseessä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.24 00:06:56

Käsi ylös kuka oikeasti aina metsässä kulkiessaan katsoo koko ajan ympärilleen ja jalkoihin ettei koira tai ihminen itse kävele pesän päälle tai lähelle? Ne pesät kun ei ole mitään kovin hyvin erottuvia. Melko stressaavaa tuommoinen. Koirakaan ei semmoisesta kyttäämisestä nauti, varsinkin jos pitää lyhyessä hihnassa kulkea puolet vuodesta eikä yhtään päästä revittelemään missään.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   22.7.24 00:11:18

Iso aidattu piha, on sitä varten jossa koirat revittelee joka päivä. Eivät todellakaan juoksentele metsässä häiritsemässä eläimiä ja muita koiria ja ihmisiä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Iiris 
Päivämäärä:   22.7.24 00:29:42

Valitettavasti tuossa ei taida auttaa kuin etsiä uusi paikka jossa voit ulkoilla rennosti ja tyhjätä pääsi. Voit tietenkin sanoa irtokoirien omistajille asiasta, mutta he tietävät jo eivätkä halua kuulla sanottavaasi, luultavimmin päiväsi huononee eikä suinkaan parane kun koirat sanoa.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   22.7.24 00:34:37

"Käsi ylös kuka oikeasti aina metsässä kulkiessaan katsoo koko ajan ympärilleen ja jalkoihin"

Käsi ylhäällä.
Ei niitä sieniä muuten löydä, mutta totta. Metsäkanalintu menee maihin, jos se tuntee olonsa uhatuksi ja saattaa pyrähtää karkuun vaikka olet jo ohittanut sen.
On aika hektistä hommaa, kun on metsäkanalinnun metsästys.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 01:02:55

En ikinä ottaisi koiraa jos olisin niin köyhä ja avuton etten kykenisi ostamaan isoa tonttia ja aitaamaan sitä niin että koira saa juosta vapaana laillisesti ja turvallisesti.

Vain totaalinen roskaväki pitää koiraa irti metsässä kun on kiinnipitoaika.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Minä, minä 
Päivämäärä:   22.7.24 01:17:09

Välittömästi kytkettävissä on vain mainittu metsästyslain
51 § Koiran kiinnipitovelvollisuus, Kohdassa käsitellään koiran pitoa omalla alueella.

Kun taas:
53 § Koiran pitäminen toisen alueella
"Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella."
Eli yksiselitteisesti kielletty koiran irtipitäminen alueella joka on toisen omistuksessa JA SINULLA EI OLE ERIKSEEN LUPAA MAAOMISTAJALTA TAI SEN HETKISELTÄ METSÄSTYSOIKEUDEN HALTIJALTA PITÄÄ KOIRAA ALUEELLA IRTI.

Eli jos ei ole kuvetta kaivaa rahaa oman maan ostoon, pidä ne rakkisi kiinni. Ja vikinä jostain järjestyssäännöstä tulee unohtaa, METSÄSTYLAKI on voimassa kaikilla alueilla.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Haukku 
Päivämäärä:   22.7.24 01:39:16

Ihmiskunnan aggressiivisimpia ihmisiä ovat kyllä nämä rakittelijat ja muut räyhääjät joiden maailma sortuu joka kerta kun joku koirayksilö liikkuu jossain ilman hihnaa. Vaikkei kukaan näkisi sitä, se on jotain kavalluksesta, petoksesta ja sukurutsasta seuraavaa, pahempaan suuntaan.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 02:03:22

Tässä meidän vieressä on metsä, jossa liikun koiran kanssa ja en ole siellä koskaan nähnyt muita koiria. Siellä saattaa olla tyyliin kerran vuodessa pyöräilijöitä ja tietysti otan koiran heti kiinni, jos jonkun ulkoilijan huomaan. Koirani on lisäksi maailman nössöin pieni pampula, joka mm. pelkää jäniksiä ja seuraa minua kuin hai laivaa. Kotipihalla on koira- aidat ja ei se sieltäkään tajua karata vaikka portti olisi unohtunut auki.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 05:55:19

Ota pieni hiuslakkapullo mukaan ja suihkuta koiran silmille. Ikävä temppu, mutta kun omistaja on idiootti niin muu ei auta. Tarpeeksi monta kertaa kun toistuu, niin koira alkaa pysyä kiinni - ei siksi, että omistaja ymmärtäisi aiheuttavansa muille haittaa vaan siksi, että se haluaa suojella sitä turhaketta.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 06:31:54

”Käsi ylös kuka oikeasti aina metsässä kulkiessaan katsoo koko ajan ympärilleen ja jalkoihin ettei koira tai ihminen itse kävele pesän päälle tai lähelle?”

Käsi ylös! En kyllä varsinaisesti pesien vuoksi, mutta asutaan kyyrikkaalla seudulla, joten pakko pitää silmät auki. Kolmen metrin hihna käytössä aina, metsäretkillä viiden metrin. Koira kävelee pääsääntöisesti aina polkua pitkin.

Jotta elämä ei olisi vain hihnassa kulkemista, niin vuokrataan vähintään kerran viikossa pariksi tunniksi koirametsä, jossa pääsee koirakavereiden kanssa kulkemaan vapaasti. Hakusessa on oma metsä, ettei aina tarvitsisi vuokrata ja sumplia varaamisen kanssa.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Oma napa taas 
Päivämäärä:   22.7.24 07:01:40

Edelleen kaikille jotka eivät käsitä lain tarkoitusta täytyy muistuttaa että laki ei voi erotella koiria sen mukaan mikä niistä mahdollisesti lähtee ajamaan riistaa. Se täytyy itsekkäänkin ihmisen ymmärtää.
Eihän siitä mitään tulisi jos kaikki olisivat yhtä välinpitämättömiä kuin täällä moni kirjoittaja.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Lanttu 
Päivämäärä:   22.7.24 07:09:09

Odottakaapas, kun alkavat lähestyä vuodenvaihteen ilotulitukset. Sen pienen hetken nämä irtokoirien omistajatkin ovat huolissaan metsäneläimistä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: 4x. 
Päivämäärä:   22.7.24 07:36:10

Siellä taluttimen toisessa päässä on aina se viisas ihminen, vai onkohan sittenkään.... Ärsyttää nuo irtokoirat, mutta niiden omistajat vielä enemmän, etenkin nuo "minä pidän koirani irti vaikka missä"-tyypit.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Metsänomsitaja 
Päivämäärä:   22.7.24 09:44:20

Minua puolestaan harmitti kovastikin kun muut löysivät metsäni, jossa olin ennen saanut lenkkeillä itse tekemälläni reitillä koirieni kanssa. Koirat irti. Koska varsinkin ponia ajaen on aika mahdoton pitää ne kiinni. Pysyvät lähellä ponia ja tehdyllä tiellä. Kyllähän tuo harmittaa että nykyään on pakko pitää omalla maallaan koiransa kiinni mutta en halua joutua korvausvastuuseen jos jonkun koira saa hihnan päässä omani kiihtymään ja jotain sattuu.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   22.7.24 10:12:02

"Omat koirani ovat aina vapaana, mutta eivät härki ketään. Liikumme paljon metsissä ja kaupungeissa, eikä kukaan ole koskaan valittanut irtiolevista koiristani."

Tätä mieltä on omastaan lähes jokainen koiranomistaja, että eihän nyt meidän Sesse mitään. Kunnes oho, aivan yllättäen kävikin kiinni lenkkeilijän pohkeeseen. Ne koirat kun on kotona tutuille ihmisille usein aika erilaisia kuin vieraille, jotka saattavat niitä vaikka pelätä. Eikä Suomessa kukaan kehtaa mitään suoraan sanoa, siitä on turha vetää johtopäätöksiä. Hiljaisen vitutuksen määrää voi vain arvailla ja keskustelupalstoilta lueskella.

"No mun koirat eivät ole kiinnostuneet yhdestäkään luonnoneläimestä. Tarvittaessa ne kulkevat mun takana/viereillä niin lähellä, että kyllä siinä jonkun flexissä tai liinassa kulkeva koira menee paaaaljon kauemmas. Vain käskystä saavat juosta."

Kuten edellä. Kyllähän nyt meidän Sesse tottelee ja on muutenkin kuin enkeli.

"Ollaan asuttu pitkään Suomen ulkopuolella ja kumma kun muualla tämä asia ei ole ollut minkäänlainen ongelma. Koirat mahtuu samoihin puistoihin (vapaana), samoille uimarannoille (vapaana), ravintoloihin ja kahviloihin jne. :) Kannattaa joskus käydä ulkomailla, matkailu avartaa."
Joo ei kiinnosta matkustella sellaisissa maissa, joissa koirat saavat paskoa uimarannat ja vedet. Puistojahan ne toki paskovat myös Suomessa, ja joihinkin kahviloihinkin on koirat nykyään tervetulleita. Itse jätän sellaiset paikat väliin.

"Ja kuten Riku kirjoitti, välittömästi kytkettävissä. Toki taajamassa ei vissiin saisi vapaana olla, mutta eipä ole koskaan kukaan mutissut, jos vaikka rullaluistelen kävelyteitä koirat irti."
Kuten edellä totesin, ei Suomessa kehdata suoraan sanoa vaikka kuinka vituttaisi.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Miau 
Päivämäärä:   22.7.24 11:40:06

Ei muuta kuin ottaa kiinni ja vie lopetettavaksi!

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: wh 
Päivämäärä:   22.7.24 12:29:33

Kiinnipitoaikana ei koiria saa pitää metsässä irti vaikka ne olisivatkin hyvin koulutettuja.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 12:48:15

” Kiinnipitoaikana ei koiria saa pitää metsässä irti vaikka ne olisivatkin hyvin koulutettuja.”

Saa. Jos ovat välittömästi kytkettävissä, eli tulevat kutsusta aina ja heti luokse sekä pysyvät näköetäisyydellä.

Lisäksi esimerkiksi noutajia saa kouluttaa kiinnipitoaikanakin vapaana.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Haku 
Päivämäärä:   22.7.24 13:24:35

Mielestäni näitä koiravihaajia ei pitäisi etsiä jos eksyvät. Koska heidän mielestä hakua ei saa treenata niin ei he myöskään ikinä tarvitse apua tai eksy. Kysyykö vaikka niiltä pesiviltä linnuilta...

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 13:38:42

""Ollaan asuttu pitkään Suomen ulkopuolella ja kumma kun muualla tämä asia ei ole ollut minkäänlainen ongelma. Koirat mahtuu samoihin puistoihin (vapaana), samoille uimarannoille (vapaana), ravintoloihin ja kahviloihin jne. :) Kannattaa joskus käydä ulkomailla, matkailu avartaa."

^ Joo, olen asunut myös pitkään Suomen ulkopulella. Kaikki eivät kykene näkemään pinnan alle - reaktiiviset koirat joutuvat nopeasti piikille, joka olisi se lempein vaihtoehto - yleensä koirat jotka eivät ole täysin vapaana pidettäviä ja suhtaudu irtokoiriin säyseästi, jätetään pienelle betonipatiolle loppuelämäkseen elämään pentuajan päätyttyä. Siellä möllöttävät vanhoille päiville ilman mitään liikuntaa tai aktiviteettia ikinä, jos ovat onnekkaita - jos taas koira alkaa keksimään itselleen tekemistä, niin nopeasti hylätään tarhalle.
Samoissa maissa niitä koirahyökkäyksiä- ja tappeluita tapahtuu paljon. Niistä ei vain puhuta ja tappelun aloittaneet päätyvät sinne pienelle patiolle loppuelämäkseen asumaan.

Uskomatonta että suomalaiset ihannoivat kulttuureita missä koira saa elää koiran elämää ainoastaan mikäli se itsestään sattuu kasvamaan koiraksi joka on taitava välttämään konflikteja muiden koirien kanssa, ja loput hylätään patioille ja tarhoille ja viedään piikille. Joo, samanlainen halutaan Suomeenkin niin ei tarvitse enää kenenkään ottaa vastuuta koiran kouluttamisesta - jos katu ei kasvata, niin se on koiran syytä ja heitetään tappojonoon tarhalle. Eläinrakasta toimintaa :)

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Vai Haku 
Päivämäärä:   22.7.24 13:40:48

Kyllä asialliset koiraharrastajat toimivat yhdistysten kautta jakäyvät kysymässä luvat hakukoirien harjoittamiseen.
Nämä hakukoira sessen itsenäiset kouluttajat jyräävät metsään ja hokevat hakua.
Kameroita sen verran metsässä kuvaamassa että löytyy todisteet poliisille metsästyslain 53 § rikkomisesta. Ja voivat kirjoittaa sakot metsästyslain 75 § - Metsästyslain säännösten rikkominen mukaisesti
.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 17:02:02

Mulla on pelkoaan rähisevä iso koira. Nyt mökkikaudella on monesti juossut irtokoira suoraan sen naamaan. Oma pärähtää ja kiskoo itseään karkuun paniikissa. Omistajat suuttuu mulle, jolla on koira hihnassa ja yritän kävellä tietä eteenpäin. Koska minun iso koirani rähähtää, vaikka heidän koiransa on ystävällinen. On suorastaan raivostuttavaa, että tämmöistäkin joutuu sietämään.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 17:05:00

Just viikonloppuna potkaisin irti ollutta koiraa naamaan, kun se tuli iholle. Jos ei olis sillä perääntynyt, niin olis pitänyt tarttua villoihin. Pidän eläimistä, mutta inhoan koiranomistajia.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   22.7.24 17:06:31

Kerron tänne uudelleen, kun lähden nyt sienimetsälle suojelukoiran kanssa.
Muistakaa pitää ne hienosti käyttäytyvät sessenne kiinni, ettei käy vahinkoa.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   22.7.24 17:40:13

Ei täällä kukaan koiria vihaa, vaan vastuuttomia ihmisiä joilla on vain oikeuksia. Näiden koirat hyökkäävät ihan säännöllisesti toisien koirien kimppuun, änkee ihmisien iholle, kakkivat minne sattuu ja kusetetaan toisen pihaan. Näistä tapauksista on jatkuvasti valituksia, niin niitähän riittää.

Työkoirat harvemmin kuuluvat tähän porukkaan, kun niillä on jo oikeasti taitoa olemassa.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 17:49:18

” Työkoirat harvemmin kuuluvat tähän porukkaan, kun niillä on jo oikeasti taitoa olemassa.”

Pakko kysyä, että syntyykö ne työkoirat taitojensa kanssa :D

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 17:51:15

Itseä taas ärsyttää sama kun kuljen lapsen kanssa metsässä ja irtokoiria saa hätistellä pois. Lapsi joka ennen oli koirien kanssa rohkea, on alkanut araksi kun irtokoira kaatoi hänet yllättäen metsässä.

Paras oli kun irtokoiran omistaja totesi että ”pakkoko niitä lapsia on tänne tuoda” :D Hohhoijakkaa.

Itselläkin on ollut koira, mutta se ei koskaan päässyt tervehtimään toisia koiria hihnassa tai irtona, ilman että olisi etukäteen sovittu treffit.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   22.7.24 18:03:54

”Pakko kysyä, että syntyykö ne työkoirat taitojensa kanssa :D”

Oho, tulipas kirjoitettua päätön lause :D sori!
Tarkoitin, että työkoirien takaa löytyy taitavia omistajia.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 18:28:22

Irtokoirien omistajat on syyllisiä koirapelkoon ja -vihaan, jota sitten valitettavasti ilmennetään esimerkiksi myrkkysyöteillä.

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   22.7.24 18:54:50

Ei se koirien kanssa ulkomailla todellakaan ole mitenkään auvoisempaa eikä se koirien irtipito toimi läheskään niin usein kuin toivoisi. Toki täällä kulkee paljon enemmän hyvin käyttäytyviä irti olevia koiria Suomeen verrattuna, mutta myös paljon enemmän koiria jotka ovat irti ja juoksevat miten sattuu. Itse joudun näitä jälkimmäisiä sitten hätistelemään pois oman koirani kimpusta, joka ei pidä muista uroksista. Ja toki tästä seuraa se, että omani on reaktiivisempi muita koiria kohtaan. Irtiolevien koirien omistajille se on sellainen "ohhoh hups mites se nyt noin" tapahtuma ja minulle hyökkäykset tarkoittaa aina isoa takapakkia koulutuksessa. Että ärsyttää toisten välinpitämättömyys. Onneksi ei sentään ole vielä haavoja vaativia tappeluita syntynyt..

  Re: Irtokoirat metsissä, ärsytys

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   23.7.24 15:20:44

Kun vielä oli karjalan karhukoira, lenkkeilin sen kanssa omilla mailla koira kytkettynä ja pari kertaa hyökkäsi irtokoira kimppuun ja tappeluhan siinä syntyi.

Irtokoirien omistajat veivät mukisematta ja korvauksista mitään puhumatta lemmikkinsä eläinlääkäriin. Karhukoiralle ei käynyt kuinkaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.