Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vatsan turvotus

Lähettäjä: Ilmapallo 
Päivämäärä:   21.7.24 12:04:43

Kyselen nyt epätoivoissani täältäkin löytyykö porukalta vinkkejä tai vaikka vertaistukea. Eli ongelmani on se, että syömää mitä vaan mahani turpoaa palloksi. Ja tämä ongelma syö minulta itsetunnon ihan nollaan, erityisesti kesäisin kun ei voi piilotella oversize-villapaitaan.
Taustaksi kerrottava, että olen urheilullinen ja muuten varteltani siro ja hoikka, mutta maha pilaa kaiken (erityisesti kun tissejä ei juuri oikeastaan mulla ole, niin se maha oikein hienosti vielä korostuu…). Tuntuu että pelkkä vesilasin juominen riittää ja boom.
Tällä hetkellä ruokavalioni on maidoton, viljaton ja lihaton, mutta sellaista ruokaa mikä ei turvota en ole vielä löytänyt. Pienikin määrä laukaisee turvotuksen. Monenlaista on tullut kokeiltua. Vatsakipuja ei ole. Suoli toimii about säännöllisesti. Allergioita ei ole (tutkittu kyllä), laktoosi-intoleranssi löytyy. Työterveyslääkärille asiasta mainitsin, ei kokenut aihetta tutkia. Fodmapia kokeilin, ei apua.
Häpeä vaivasta on alkanut olla nyt niin kovaa, että olen päätynyt vetämään päivän syömättä, jos mulla on menoa illalla tai vaikka iltatreenit, koska mahan pullotus hävettää minua niin paljon. Ja esim ennen kisoja en vaan voi syödä mitään, koska harrastamistani lajeista kisaan nykyään vain ratsastuksessa ja täälläkin paljon esillä ollut ratsastajien painokeskustelu tuo vielä lisää paineita. Ja sehän ei pitkällä välillä tilannetta auta. Eikä vajailla energioilla tekeminen toimi, heikentää tekemisteni treeneissä ja kisoissa kamalan paljon.
Ja kyllähän se näkyy esim vaatevalinnoissa (en voi laittaa kireää paitaa, mekkoa tms) ja jopa parisuhteessa, koska kavahdan puolisoni kosketusta mahan alueelle, vaikka hän kuinka ihanasti sanookin ettei näe ongelmaa kuten minä.
Anteeksi tämä pitkä avautuminen, oli vähän purettavaa :D
Olisiko jollain antaa vinkkejä? Mikä sulle on auttanut? Mitä kokeilla? Ihan mitä vaan! Jos löytäisin yhdenkin ’turvotus-turvallisen’ ruoan ei mulle ole ongelma vaikka syödä pelkkää sitä loppuelämä.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 12:07:39

Nuppitohtorille?

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 12:14:15

Seuraan. Sama vika. Bmi 19, mutta pömppis löytyy. Navan kohdalta vatsanympärys on aikalailla sama kuin perseen ympärys.

Mä en toki ole käynyt lääkärissä, enkä alkanut -ton ruokavalioille, koska niin paljoa ei jaksa kiinnostaa.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 12:42:05

Kannattaa kasvattaa omaa itsetuntoa, luopua peileistä, hankkia jotain mielekästä tekemistä, lopettaa itsensä mollaus ja jatkuva tarkkailu. Kirjoituksen perusteella sulle kehkeytyy kohta syömishäiriö. Naiselle vatsan turvotus on ihan normaalia, varsinkin menkkojen aikaan.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 12:49:49

Vääristynyt kehonkuva?

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.7.24 13:12:41

IBS-tyyppistä oireilua? Kannattaa ainakin kokeilla IBS-potilaille suositeltua ruokavaliota, myös välimerenruokavaliosta voi olla apua Ruis, makeutusaineet ja aromivahventeet pois.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 13:16:35

Sama juttu. Näytän raskaana olevalta. Ihan sama mitä suuhunsa laittaa niin maha turpoaa kuin pullataikina.
Käytän välillä muotoilevia alusvaatteita, niitä kaikista kireimpiä niin menee maha vähän kasaan eikä näytä niin pallolta.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.7.24 13:23:33

Oletko kokeillut kuitulisää? Etenkin, kun olet jättänyt viljat pois, kuidusta voi olla puutetta ja suomalaiset saa kuitua muutenkin liian vähän. Itselleni auttoi Sunwic -valmiste (saa apteekista ja Ruohonjuuresta), mutta muitakin kuitu vaihtoehtoja on. Sunwic on siitä hyvä, että käy vaikka keliaakikoillekin. Mutta sen käyttöön kannattaa aloittaa varovasti, koska voi ensin vähän aiheuttaa esim. ilmavaivoja.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: Tex 
Päivämäärä:   21.7.24 13:42:21

Oi kyllä. Ei ehkä ihan noin pahana, mutta ainakin pasta, vehnä, sokeri, sipuli, maito jne turvottaa. Ei allergioita, ei mitään ärtyvään suoleen viittaavaa. Iltaisin on kuin ilmapallo, aamuisin näyttää vatsakin ihan siedettävältä. Helle vielä pahentaa.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: hwhh 
Päivämäärä:   21.7.24 14:42:48

Käytätkö makeutusainetta? Alkoholia? Sokeria? Hiilihappoja?

Ja paljonko vatsasi oikein turpoaa, kun se turpoaa ilmapalloksi?

Turpoaako mahanympäryksesi oikeasti kymmeniä senttejä vai vain muutamia senttejä? Olisi aika olennaista tietää, kasvaako mahanympäryksesi 70 sentistä 75 senttiin vai 65 sentistä 95 senttiin. Ja kuinka pitkä olet?

Minullakin maha kasvaa heti kun jotain syön. Vartalomallini on sellainen, että kyljet on tikkusuorat vaikka muuten olisinkin hoikka. Vyötäröni näyttää siis isolta edestä ja takaa, vaikka olisin mahasta todella litteä. Rintakehä on tynnyrimäinen, eli iso ja pyöreä verrattuna muuhun kroppaan. Lisäksi vatsalihasten päällä on ns. "pullataikina", joka ilmeisesti on joku naisellinen nahka, joka valmistaa vatsaa kasvamaan raskauden myötä. Tällaisille ei yleensä tule juurikaan raskausarpia toisin kuin niille, joilla vatsanahka ei ole pullataikinamainen vaan ns. kiinteämpi.

Mahani kasvaa noin 10 cm, jopa enemmän, kun se "turpoaa palloksi". Lihava en ole, sillä BMI:ni on 19-20.

On aika typerää, että ekassa lauseessa lääkäri/hoitaja sanoo, etten saa laihtua yhtään, ja seuraavassa, että vyötärönympärys on sen kokoinen, että pitää vahtia ettei kiloja pääse kertymään....

Minun mahani paisuu kaikesta, sellaiseksi palloksi kuin lapsilla. Mutta pahimpia on vehnä, sokeri ja hiilihapot. Varsinkin vehnä. Turpoan ihan muumiksi kaulasta haaroihin, jos syön vehnää...

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 14:58:17

Keto-ruokavalio ja Alflorex

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 15:08:44

Kyllä tuo voi olla merkki jostain vakavammastakin. Kannattaa miettiä onko olotila muuten millainen ja onko paino tippunut.
Ei ole normaalia että vesi turvottaa heti mahan palloksi.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 15:57:30

No eihän se normaalilta kuulosta mutta sitä se vaan monilla on. Ihan kuule puoli lasia vettä aamulla niin maha pullahtaa palloksi. Lääkärit ei auta, sanotaan että ärtybä suoli mutta miten se suoli ehti ärtyä kun vesi just vasta pääsi mahaan.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 16:15:50

Jos maha menee "palloksi" lasillisesta vettä, niin täytyy joko olla hyvin sairas tai sitten ongelma on puhtaasti pään sisällä.

Haluaisin myös tietää, mitä tämä "turpoaminen" aloittajan tapauksessa on: siis kertyykö mahaasi ilmaa, kerääkö kroppa nestettä vai mitä? Yleensä kai puhutaan ensimmäisestä, jos puhutaan turvotuksesta?

Hyvin harva ihminen näyttää aamulla ja illalla samalta. Siksi olisi kiva tietää, paljonko se maha siis kasvaa, kaksi senttiä vai kaksikymmentä senttiä?

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   21.7.24 16:22:45

Voisiko olla endometrioosi?

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: ,,d 
Päivämäärä:   22.7.24 12:42:25

"Haluaisin myös tietää, mitä tämä "turpoaminen" aloittajan tapauksessa on: siis kertyykö mahaasi ilmaa, kerääkö kroppa nestettä vai mitä? Yleensä kai puhutaan ensimmäisestä, jos puhutaan turvotuksesta?"

ja

"Paljonko vatsasi oikein turpoaa, kun se turpoaa ilmapalloksi?
Turpoaako mahanympäryksesi oikeasti kymmeniä senttejä vai vain muutamia senttejä? Olisi aika olennaista tietää, kasvaako mahanympäryksesi 70 sentistä 75 senttiin vai 65 sentistä 95 senttiin. Ja kuinka pitkä olet?"

Tuossa pari olennaista asiaa, joihin voisit vastata, että sinua kannattaa edes yrittää auttaa.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 12:50:20

"Jos maha menee "palloksi" lasillisesta vettä, niin täytyy joko olla hyvin sairas tai sitten ongelma on puhtaasti pään sisällä."

Ei täydy eikä ole. Lopeta päteminen kun et tiedä asiasta. Jos itselläsi ei ole jotakin ominaisuutta, se ei tarkoita ettei sitä ole olemassa. Kunhan kasvat vähän niin ymmärrät.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.7.24 15:55:15

Minulla on ajoittain samaa ongelmaa. En ole päässyt tarkasti kärryille, paheneeko tämä kuukautiskierron mukaan ja mikä ruoka-aine aiheuttaa eniten turvotusta, mutta minullakin maha on usein aivan kuin raskaana olisin. Tämä on tosi ahdistava vaiva!

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.7.24 16:00:45

Sama homma täälläkin. Kuukautisten aikaan maha tytpoaa ja samoin hiilaripitoisesta ruoasta. Olen opetellut elämään asian kanssa, vaikka ihmiset kyselee välillä, olenko raskaana (ja vaikka olisinkin, niin mitä se kuuluu kellekään?). Kun on aika pienikokoinen, niin turvotus erottuu selvemmin.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: musculus 
Päivämäärä:   22.7.24 16:32:15

Vika voi olla heikoissa selkä- ja vatsalihaksissa, eli huono ryhti. Nukkuessa vartalo venyy, ja siten vatsa näyttää litteältä herätessä. Päivän mittaan selkäranka menee kasaan, ryhti veltostuu ja vatsa pullahtaa eteen.

Ongelma korjaantuu, kun treenaat em. lihaksia, ja kohennat ryhtiä kaikin tavoin.
Huono ryhti voi johtua muustakin kuin heikoista lihaksista.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   22.7.24 16:41:41

Mulla endo teki tuon ja näemmä leikkauksen jälkeen ok ja parin vuoden jälkeen alkanut taas pahenemaan.

Tosin aromivahvenbe, sokeri ja, yhyyy, ruisleipä pullauttaa helposti 10cm lisää raskausvatsaa. Mut hei, täydestä meni hotellissa ja sai hyvän palvelun.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.24 16:49:29

"Ei täydy eikä ole. Lopeta päteminen kun et tiedä asiasta. Jos itselläsi ei ole jotakin ominaisuutta, se ei tarkoita ettei sitä ole olemassa. Kunhan kasvat vähän niin ymmärrät."

Jaaha, vatsan turvotus aiheuttaa ilmeisesti myös v*ttumaista asennetta ;D

Voisiko joku nyt kertoa, tarkoitetaanko tässä turvotuksella ilman kertymistä suolistoon? Vai jotain muuta?

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 17:02:19

Kantsii vielä tutkia sitä ruokavaliota. Koska sun ruokavalio on maidoton, vehnätön ja lihaton, eikä siitä ole apua, niin jatka kokeilua.

Itelle maito, vehnä, kana ja possu sekä kalat sopii ihan hyvin.

Paprika, avokado, cashew, bataatti ja sienet on mulle pahimmat turvottajat.

Kannattaa myös pureskella ruoka hitaasti ja hyvin, sekä harrastaa liikuntaa, vaikka kävelyä.

Joskus turpea vatsa ei aiheudu ruuasta, vaan vatsalihaksista. Saatko asentoa muuttamalla tai selkää suoristamalla vatsan katoamaan? En tarkoita että vetäisit napaa sisään, niin ei kukaan voi olla. Mutta työntyykö koko sun vartalo eteenpäin vatsan kohdalta?

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 17:07:19

Kaikilla turpoaa maha hieman päivän mittaan ja se on aivan normaalia.
Laita kuvat mahastasi ilman turvotusta ja turvotuksella niin antaa vähän osviittaa onko sulla vaan syömishäiriö vai oikea ongelma.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 17:36:13

Entäs jos sanot sille jo kun se lähtee, että ole vaan pilkkuun asti ja pidä hauskaa ja moiskautat pusun poskelle?

Sitten kun saisi vapaasti lähteä ja olla pitkään ilman tuomitsemista, niin jos alkaisi olemaan itsekin jo aluksi rehellinen siitä kauanko on.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.24 17:36:33

Jaaha, tuli väärään

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   22.7.24 18:36:16

Opettele vetämään häntä koipien väliin, eli kallistat lantiota hieman alhaalta eteenpäin ja teet sen nimenomaan vatsalihasten avulla. Itselläni on tapana pitää selässä hieman liian suurta notkoa, kun vinot ja suorat vatsalihakset ovat löysänä enkä aktivoi niitä. Yllättävän suuren vaikutuksen saan aikaan jo pelkästään niillä.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 20:17:58

"Päivän mittaan selkäranka menee kasaan, ryhti veltostuu ja vatsa pullahtaa eteen."

Siis kuin monta senttiä?

"Huono ryhti voi johtua muustakin kuin heikoista lihaksista."

Mistä muusta?

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: Käyrä 
Päivämäärä:   24.7.24 08:25:17

Voiko siis vatsa litistyä ja ryhti suoristua ihan pelkällä treenillä?

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: Turpo 
Päivämäärä:   24.7.24 19:21:24

Mikä on normaali turvotus, pari senttiä lisää vyötärölle?

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.7.24 19:39:21

No hiljakkoin oma kokemus järkyttävästä vatsan turvottelusta. Sai alkunsa kun jouduin syömään antibioottikuurin vitsatietulehdukseen, sen jälkeen tuntui ettei mikään enää sula, kaikki ruoka jämähti vatsaan, turvotti ja tuntui inhottavalta, vatsaa jomotti. Lopulta tajusin syödä luonnonjogurttia ja muutaman päivän jogurttikuurin jälkeen ongelma poistui.

Ei varmasti ole kaikilla sama ongelma mutta siltä varalta että jollakin on, kannattaa ehkä kokeilla. Olisi pitänyt tietysti tajuta syödä antibioottien lisäksi maitohappobakteereita, mutta sain onneksi bakteerifloorani kuntoon näinkin.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 22:15:29

Minulla on IBS. Ainoa asia joka auttoi oli lähteä liikkeelle ruoka aineista jotka sopi. Sitten yksi kerrallaan lisätään mikä sopii. Aineet jotka laukaisee oireet ei kuulu ruokavalioon.

Minulla pahin on sokeri, jota löytyy ihan kaikesta. En syö mitään valmis tai einesruokia. Vain tietyt mausteet sopii, joten kaikki pitää tarkistaa.

Kehotan kokeilemaan turvaruokien avulla rungon rakentamista. Minä aloitin laktoositon Maitorahka ja veteen tehty kaurahiutale yhdistelmällä. Esim raa'at vihannekset ei sovi yhtään, mutta uunin kautta paistettuna on ok. Yksikin purkka laukaisee hillittömän turvotuksen että aikamoista kyttäämistä tämä on. Myös annoskoko on tärkeä.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: Xxxx 
Päivämäärä:   25.7.24 00:22:53

Minulla turpoaa kylkiluista alaspäin koko vatsa. Joskus aamuisin on hullun näköinen kun vatsa on litteä mutta sen yläpuolella on turvotus. Siitä menee sitten vartti niin koko vatsa pömpöttää. Turvotukseen liittyy jatkuva röyhtäily.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: Cattu 
Päivämäärä:   25.7.24 11:53:28

IBS

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   25.7.24 12:00:27

Liittyykö teillä muuten ilmavaivoja turvotukseen? Itsellänikin on ajoittain tätä pullottamista, varsinkin ennen menkkoja, ja tuntuu että pitäisi piereskellä koko ajan.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: Mosh 
Päivämäärä:   25.7.24 14:42:56

Suosittelen kaikkia teitä jättämään kaupan hyllylle tuotteet, jotka sisältävät E-koodeja.
Ne aiheuttavat yhdessä vaikka mitä pahaa elimistölle. Hyi, ei kummakaan kun turpoaa.

Itsekin mätin näitä aikoinaan, niin tiedän mistä puhun.
Nyt syön vain tuotteita, joissa ei lue ainesosaluettelo, pl. kerma ja voi. Lihaa syön myös, mutta vain luomuna.

Maha ei turpoa ja voin hyvin.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 16:04:12

Liittyy ilmavaivoja, varsinkin illalla oikea soitanto.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: :F 
Päivämäärä:   25.7.24 16:33:19

Kuulostaa aivan endometrioosilta.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.7.24 06:46:46

Mulla alkoi tämä joskus... vähän päälle nelikymppisenä.
Ärsyttävää.
vatsa turpoaa välillä tosi paljon ja siis oikeasti niin kuin olisi viimeisillään.
Ja sama juttu, ihan lasillinen vettä voi aloitta tämän.
Ei keliakiaa tms. Veriarvot otettu muussa yhteydessä eli maksa, munuaiset ym ok tulosten mukaan..

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: hvitserk 
Päivämäärä:   26.7.24 07:12:12

Mun ei tarvitse edes laittaa suuhuni mitään, kun maha saattaa yhtäkkiä turvota. Tämä on täysi kysymysmerkki eikä syytä ole lääkärissäkään löytynyt, gynekologisellakaan puolella. Painoindeksi alimmillaan ollut 18 ja silloinkin sama juttu. Alkoi tässä kolmi-nelikymppisenä.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.24 07:22:58

Minulta on tutkittu samaa huolellisesti jo parikymmentä vuotta sitten; syy ei selvinnyt eli toiminnalliseksi todettiin. Aiemman pisterivin tapaan myös minulla Sunwic on toiminut mainiosti, ja nykyään "turvotuskohtauksia" tulee vain satunnaisesti, siis tyyliin kerran kuussa. Sitten vaan jos purkki loppuu ja oon esim viikon valmistetta käyttämättä, ongelmat palaavat päivittäisiksi. Muutaman päivän käytön jälkeen taas katoavat

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 08:22:44

En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta mulla auttoi kun aloitin maitohappobakteerivalmisteen (sellaisen, jossa on oikeasti montaa eri lajia riittävästi) ja se, että keskityn ruuan syömisessä huolelliseen pureskeluun suu kiinni.
Mahdollisimman puhdasta ruokaa myös, jos kukkaro kestää niin suosi luomua.

  Re: Vatsan turvotus

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   26.7.24 08:43:50

Kiristääkö etureidet ja meneekö selkä notkolle? Silloin vatsa työntyy ulos. Kokeile pilatesta, venyttele ja korjaa ryhtiä peilin edessä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.