Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   21.7.24 11:17:06

Kartotan vähän, millainen mielikuva nykypäivän ihmisillä on maatalouslomittajan työnkuvasta ja palkasta.
Minkälaiseksi sinä miellät ne, millaisissa paikoissa, millaisilla välineillä, millaisella palkalla? Miten ajattelet alalle pääsevän?
Lomittajapulan syitä mietin vain, että miten asiaa voisi korjata.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: jaaha 
Päivämäärä:   21.7.24 11:23:15

suurin syy työvoimapulaan on se 2x reissaaminen kodin ja tilan väliä. ei oikein muuta ehdi tai ainakin kytättävä kelloa jatkuvasti. lapsiperheelle todella hankalaa.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   21.7.24 11:25:44

Saako kertoa totuuksia? Vaihdoin alaa. Saan teollisuudesta kesätyöntekijänä samaa palkkaa kuin lomittajana 20v työkokemuksella. Menen töihin vain kerran päivässä polkupyörällä, työmatka-aika 24min/vrk. Todellakin olisi pitänyt vaihtaa jo aikoja sitten!

Toki jatko tuolla ei ole taattua, mutta siisteydestä, ahkeruudesta ja omatoimisuudesta olen saanut pomoilta paljon positiivista palautetta. Enkä keski-ikäisenä jää ainakaan jälkeen, kun nuoremmat kesätyöntekijät kiipeää portaissa...

Voisin nyt vuoden verran uutta alaa opiskeltuani (josta puolet olen ollut oppisopimuksella töissä) sanoa, että lomittamaan voin lähteä takaisin, jos kuukausipalkka alkaa kasilla tai ysillä ja henkilöstöjohtaminen saadaan kuntoon.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.7.24 11:28:30

Ongelma on pientilojen katoaminen. Nuoruudessa i pystyi lomittamaan kohtuullisen matkan päässä olevia saman kylän tiloja ja elää sillä. Samat tilat kierrossa ympäri vuoden. Tuttuja paikkoja, kohtuulliset matkat, ei halitannut käydä kahdesti päivässä.

Nykyään tilat on isoja ja kaukana toisistaan ja samanlaista kiertoa ei saa enää aikaan. Järjettömät matkat ja tauko päivällä menee ihan hukkaan.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   21.7.24 11:29:02

2xpv. töihin ajaminen on suurimmalle osalle se syy. Tuohon ei oikein suostu muut kuin ulkomaalaiset.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 11:36:57

No tekee sitä, mitä kulloinkin silloisella tilalla pitää tehdä.

- huono palkka
- työpäivä voi jakaantua kahteen osaan, menee aikaa työmatkoihin
- et tiedä aina tarkkaan missä olet töissä

Olen agrologi koulutukseltani enkä ole päivääkään miettinyt lomittajaksi lähtemistä.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   21.7.24 11:38:14

Meillä oli aiemmin laaja työterveyshuolto, mutta alueiden yhdistymisen myötä meille jäi vain suppea tth, joka käsittää lain minimin. Aiemmin pystyin sentään ajattelemaan, että se yksityinen työterveys on osa palkkaani ja saan hoitoa tarvittaessa. Alueiden yhdistymisen yhteydessä kukaan ei maininnut tästä heikennyksestä, että olisin osannut hankkia itselleni vaikkapa sairausvakuutusta... Asiasta ilmoitettiin vain jälkeenpäin sähköpostilla.

Aiemmin oli lähiesimes, joka tunsi sekä tilalliset että minut työntekijänä. Tein lopulta yli vuoden töitä niin, että lähiesimieheni oli kerran soittanut minulle yhden puhelun. En koskaan ollut häntä tavannut eikä hänellä näinollen kyllä ollut mitään käsitystä minusta ihmisenä. Varmaan papereissa vain luki, että "hoita työnsä", "laita minne vaan". Ja sen kyllä huomasi, hyppyytti laidasta laitaan, paikkaamassa muiden tekemisiä. Yhden päivän parsimiskeikkoja ja "työtä" -listoja, joihin sitten soitettiin johonkin 200km päähän sijaisapuun, "kun sinähän oot tehny tämmösellä Tähtifix Ufotauruksella apetta ennenkin". Koskaan ei aamulla voinu tietää, että onko illalla vielä menossa samalle tilalle vai keksiikö johtavat lomittajat jotain jännää päivän aikana.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.7.24 12:16:22

Nyt on työmatkat tosiaan pidentyneet älyttömästi kun pienet karjat kadonneet ja lomaoikeutettuja tiloja on harvassa.
Ikävintä oli lähteä aina kaksi kertaa päivässä töihin. Iltapäivälläkin sai kuikuill akelloa mitä ehtii tehdä ja mitä ei ennen töihin menoa. Tilalliset olivat täällä kaikki mukavia.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   21.7.24 13:00:55

Pitkät työmatkat, hirveän huonot tiet ainakin siellä loppupäässä. Järjetön kiire ja vaaditaan tekemään enemmän kuin ehtii. Palkka ei vastaa sitä minkä vastuun saa niskaansa.

Kaikki halukkaat pääsevät nykyisin niihin hommiin. Työvoimapula ei ole yllätys, koska ihmiset ovat mukavuudenhaluisia. Ei kukaan jaksa raataa oikeasti niska limassa fyysistä työtä paskoilla välineillä. Työn fyysisyys on vähentynyt, on sitä kuitenkin enemmän kuin toimistohommissa, niin että saa itselleen pysyviä rasitusvammoja. Lisäksi saat hajuhaitan kaupan päälle.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   21.7.24 14:01:13

Harmillista, että jo näissä vastauksissa huomaa vanhat aatteet.

Mulla on keskimääränen työmatka n. 20km (toki päivässä tulee jo 80km mutta ajallisesti lopulta ihan ok). Tuosta matkasta ehkä aina kilometri hiekkatietä. Saan tehdä lämpimät ruoat päivällä, ehdin hoitaa virka-ajan asioita, nukkua päikkärit.
Palkka on mulla n. 16€/h (amistutkinto, pari vuotta kokemusta, teen konetöitä ja robotteja pääsääntöisesti), plus lisät plus km-korvaukset plus muut korvaukset (tilille joka kuukausi 2200€-2800€). Osa-aikasena.
Työpäivät on tiedossa, toki joskus paikka saattaa puuttua mutta kun vakitilat alkaa pyöriä, niin kerran kahdessa kuukaudessa saattaa tulla että tiedän pari päivää vasta edellisenä päivänä.
Kiirettä on muutamassa paikassa ja toimistolle kelpaa syyksi kyllä melkein mikä tahansa, kun sanoo että mieluummin rauhassa ja aikaa kuluttaen kuin virheitä tehden.
Työterveyshuolto pelaa meillä ainakin tosi hyvin, varmasti riippuu mihin minkäkin alueen tth on kilpailutettu.
Kaikki ei pärjää alalla kuten ehkä vielä 20v sitten, koneellistumisen ja erilaisten tekniikoiden takia, sekä sen tietotaidon mitä tarvitaan.
Se on kyllä totta, että osaava johtava lomittaja (lähiesimies) on kullanarvoinen. Omalleni annan kiitoksia säännöllisesti että meillä on yhteisymmärrys, mille tiloille ja töihin sovin.

Huomaa muuten sen että maataloudessa toimistopuolen ihmisten pitäisi käydä myös lomittamassa. Monella on selvästi vanhoja ja vääriä käsityksiä, sekä se oikea arki tiloilla täysin hukassa. Ei sillä, omakin ajatus on opiskella agrologiksi, mutta töiden ohella ja niitä jättämättä. Ihan vaan koska miksei.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   21.7.24 14:03:52

Luulen lomittajan tekevän kaikki tilan työt silloin kun isäntäväki pitää lomaa.
Jos vanhempi navetta, niin laitteet ja koneet ehkä vanhempia ja robottinavetoissa työ ehkä vähän erilaista..?
Varmaankin tosi fyysistä työtä kuitenkin.

Itselläni ei fysiikka kestäisi.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   21.7.24 14:36:31

Itseä ei huvita noin huonolla palkalla (esimerkikdi mainittu 16e/h on huono minusta) herätä järkyttävän aikaisin ja mahdollisesti tehdä vuoroa kahdessa erässä. Helpommallakin saa tuon saman palkan.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   21.7.24 14:42:14

Nuorena lomitin. Lopetin, koska

- parsinavetat oli enemmistö ja epäergonomisia
- etäisyydet tuloihin oli 30-100 km. Kaksi kertaa edes takaisin tuon matkan ajo oli plusmiinus hommaa.
- huono palkka
- halusin tehdä elämälläni muutakin kuin töitä.
- töitä oli 6-14 päivän putkissa

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   21.7.24 15:25:36

Aloittaja ei taida olla Kaakkois-Suomen alueella. :D
Voisin lähteä lomittajaksi jos palkka ois 16€, tilat kohtuullisen matkan päässä ja hommat toimisi toimiston puolella. Tällä hetkellä tuntuu, että kaikki osapuolet on jo täysin kypsiä toisiinsa, kun mikään ei toimi eikä kukaan ota vastuuta mistään.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.24 16:14:58

"Palkka on mulla n. 16€/h (amistutkinto, pari vuotta kokemusta, teen konetöitä ja robotteja pääsääntöisesti), plus lisät plus km-korvaukset plus muut korvaukset (tilille joka kuukausi 2200€-2800€). Osa-aikasena."

Siis mistä sun tili muodostuu jos sun tuntipalkka on 16, teet töitä osa-aikaisena ja saat nettona noin paljon? Avaappa vähän.

16 euron tuntipalkka on HUONO.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   21.7.24 16:21:13

No ei ole huono palkka 16€/h. :D

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Heli 
Päivämäärä:   21.7.24 17:28:12

”No ei ole huono palkka 16€/h. :D”

No onhan. Lomittajan täytyy kuitenkin pystyä toimimaan monilla eri tiloilla ja oppia tilojen tavat ja laitteet.
Itse työskentelin ennen hevosalalla, samssa tallissa joka päivä, samat tilat ja välineet jne enkä todellakaan olisi nostanut persettä sohvasta 16€ tuntipalkalla.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.7.24 17:34:20

Oma käsitykseni on, että työpäivä on jakautunut kahtia, ensin aamu ja sitten ilta. Esim maitotiloilla lehmät lypsetään koneiden avulla, huolehditaan niiden perusterveydenhuollosta ja tilojen siisteydestä.

Hämmentävää, että monista 16 e on huono palkka. Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä täällä ihmiset tienaa. Aikoinaan aloittaessani työt palkkani oli 6,80 e. :D

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   21.7.24 17:38:31

Lomittajalla on lisiä, ilta/yö. Lauantai ja pyhä, pyhäpalkka on tupla. Pyhiä tulee pakostakin tehtyä, koska työputket kestävät jopa 11 päivää. Että tilille tulee kolmatta tonnia, täytyy töitä tehdä ihan 100% mukaan, ehkä ylimääräistäkin. Mahdollista se toki on. Peruspalkan tuntipalkka 16 euroa? Lisät päälle, niin tuntipalkka kasvaa, kannattaa laskea se oikea tuntipalkka.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   21.7.24 17:41:23

”No onhan. Lomittajan täytyy kuitenkin pystyä toimimaan monilla eri tiloilla ja oppia tilojen tavat ja laitteet.”

Olen kyllä ollut lomittaja, niin tiedän tarkalleen mitä se on.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 17:48:26

16e/h on kyllä todella hyvä palkka. Itse aloitin 10v sitten 8e ja nyt on 12e :D

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.7.24 17:53:07

., tämä. Mulla on tuntipalkka 18.50 e nousee syksyllä. Aloittaessani palkka oli 6.80 e. Saan myös lisät päälle ja ei ole lainkaan mahdotonta, että palkkaa saa verojen jälkeen 2700-3000 e. En pidä tätä huonona koulutukseen nähden.

16 e palkka on aika perus duunarityöstä. Mutta eipä seuraa työtkään kotiin.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Kiira 
Päivämäärä:   21.7.24 18:20:34

Lomittajalla on iso vastuu.Hän vastaa eläinten hoidosta ja terveystarkkailusta.Pitää hallita erilaisia koneita.Pitää olla ongelmanratkaisukykyä .

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   21.7.24 19:14:21

Nautojen lisäksi hoidetaan tietysti siat, kanat, hevoset ja lampaat. Tällä alueella myös turkistarhoja lomituksen piirissä. Kaiketi myös porotilalliset voivat saada lomittajan tietyin ehdoin.

Nautatilojakin on monenlaisia. On maitotiloja, lihatiloja ja vasikkakasvattamoa. Jokaisessa omat spesiaalit hommansa.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.7.24 19:23:05

Kilometrikorvaukset nostaa sitä tilille maksettavaa summaa paljonkin, jos työmatka on pitkä.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   21.7.24 23:01:04

Lomitushommia tehnyt 20 vuotta ja oon kyllä itse tykännyt tästä ammatista. :) Agrologi koulutukseltani, mutta ei oo paremmat työt kiinnostaneet. :'D Onneksi on ihan järkevät työmatkat (puolen tunnin ajomatkan päässä oikeastaan kaikki, osa lähempänä), mukavat tilalliset ja ihan ok pomo(t) toimistolla. Palkkaa tilille tulee +/- 3000 e. Asun yksin, niin ei tarvitse huolehtia perheen kanssa seurustelusta, eikä lemmikeitäkään ole (paitsi hevonen joka tallipaikalla). Mitään tähdellistä tekemistä työpäivinä ei ole, yleensä tulee päivätorkut otettua ja sitten tallille ja sieltäpäin sitten töihin. Mulla muutamat tilat onneksi sellaisia, että ei ole niin tarkkaa moneksi tulee navetalle, että ei haittaa jos myöhästyy jos tallilla meneekin pidempään. Vapaapäivinä voi sitten siivota ja käydä ruokakaupassa (syön aika pitkälti valmisruokia tai käyn grillillä syömässä, että ruuanlaittoonkaan ei kauheasti aikaa mene). Itseä ei haju haittaa. En edes sitä huomaa kotona. :D Läheskään aina ei tule navetan jälkeen käytyä suihkussa ja tuolla vessassa ne mun töissäkulkuvaatteet roikkuu (jotka varmasti myös haisevat navetalta kun navetan pukkarissa ovat). Isoin negatiivinen asia on se kun illat on aina töissä eikä pääse mihinkään esim. Kansalaisopiston kursseille. En sitten tiedä tulisko sittenkään mentyä vaikka illat vapaata olisikin. Aika hyvin saa vapaita järjestettyä jos tietää hyvissäajoin jonkun menon tai jos pystyy työkaverin kanssa päikseen vaihtaa työpäiviä. Yli viikon työputken on tympeitä, varsinkin jos samalla tilalla koko pätkä. Onneksi sitten vastaavasti voi olla viikkokin vapaata.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Tosi on. 
Päivämäärä:   22.7.24 00:40:36

Neljä vuotta riitti. Lopetin koska;
* paska palkka vastuuseen nähden
* km-korvaus vain toisesta edestakaisin matkasta.
* kaksiosainen työpäivä
* välimatkat
* ne tilat missä lomittaja on kuin orjatyöläinen
* ne tilat missä koneet ei toimi ja eläinten hoito sitä sun tätä
* johtavan lomittajan eli esimiehen johtamistaito
* kellon kanssa "juokseminen"

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.7.24 00:45:51

Lomittaja tekee joko emännän tai isännän työt. Navetalla esim. paskankolaukset, makuualustat siistiksi, vesistä huolehtimiset, appeenjaot, robottien pesut, tarvittavat hoidot, ohjaukset robottiin, siirrot oikeisiin laidunlohkoohin ym.

Jos taas on ”maksettuja vapaita” (eli ei virallisia lomapäiviä), voi teettää myös muita hommia, kuten siivouksia, haravointia, aitahommia ym. Hyvä ja luotettava lomittaja on aarre <3

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 08:17:43

Kipa, minä lopetin siksi, koska en voisi elää tuollaista elämää. Minulla on elämässäni paljon muutakin kuin vain työ.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 09:40:22

Toimin lomittajana 10 vuotta lopetin koska tuntipalkka vastuuseen nähden huono, kaksiosainen päivä työmatkoihin kulu yhteensä yleensä n. 80-100min/pv. Tuo 16 € on huono jos täytyy koneita käyttää yms. 16 € voin lähtä paskoja kolaamaan, lypsämään isännän tai emännän kaveriksi mutta en olemaan vastuussa apoeitten teosta parin robotin toiminnasta yms.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   22.7.24 09:47:02

Duunarityöstä 16e/h on ok, mutta minulle henkilökohtaisesti liian vähän, että sitä hommaa tekisin ja sitähän aloittaja kyseli.

Nyt teen kyllä duunarihommaa mielestäni, mutta palkka parempi.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 10:00:38

Joo 16€ on hyvä palkka kun vastuu jakautuu useamman tekijän kesken ja työ on yksinkertaista toistotyötä, mutta tätä lomittajan työ ei nykyään enää ole.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   22.7.24 10:17:02

Tosi on: verotukseen saa laittaa sen toisen edestakaisen matkan.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 10:44:01

Kipa: miksei ensimmäistä? Kyllä minä ilmoitan normaalissa päivätyössäkin kilometrit verottajalle, kun ei ole julkista liikennettä käytettävissä.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   22.7.24 11:10:22

Hmmm: kyllä, mun tuntipalkka tarkalleen on 15,75€ ja työaika 130h/4vkoa eli n. 85%. Siihen päälle lisät ja korvaukset. Eli ilta, yö, lauantai, sunnuntai+ muut pyhät, kilometrikorvaukset, pesukorvaukset jne (korvaukset verottomia).
Pikaisen googlauksen perusteella keskituntiansio on 16,8€ ollu 2021 joten aika keskiverrosti tässä siis menee.
Ja ehkä olen outo, mutta tykkään siitä kun osaan montaa eri tekniikkaa ja laitetta käyttää. Perusasiat, eli ruokinta, siivous ja mahdollinen lypsy kuitenkin on se lähtökohta.
Mulla on myös paljon vapaata kun on tarpeeks yli 6,5h päiviä (130h/4vkolle 5 työpäivää viikossa on 6,5h päivässä, eli jos teen vaikka neljä päivää 8h päiviä, on neljässä päivässä tehty saman verran mitä viidessä päivässä 6,5h päiviä). Nytkin 4 päivää vapaata putkeen.

Ilmeisesti mulla on siis vaan hirveen hyvä alue, hyvät tilat, hyvät lähiesimiehet. Harmillista, jos näin ei oo kaikkialla. Ihmisten pitäis antaa palautetta enemmän niin asioille voi tulla muutostakin. Meillä ainakin tuli toisen johtavan lomittajan kohdalla kun tilalliset ja lomittajat anto palautetta.

. : siksi että toisesta matkasta saa jo verottoman korvauksen. Toinen sitte verotukseen. Muuten veroetu tulisi molemmista.

Täällä silti huomaa että ihmisillä on vanhat käsitykset joita viljellään edelleen, käymättä edes kokeilemassa. Muutaman kuukauden jälkeen vasta tietää, osaako yhtään mitään. Ja silti aina välillä on paikkoja, missä olemista laskee minuutti minuutilta, koska pääsee pois, mutta tyytyväinen olo kun onnistuu.
Ja ei sillä, ihmiset pitävät eri asioista, mutta jos vaikka lapsenne miettii, että haluaisi kokeilla, toivottavasti ette lyttää. Ei tämä huonoin ala ole, mutta yleinen mielipide tuntuu lyttäävän sen ilman parempia tietoja.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.24 12:07:02

Missäpäin lomittaja repii liki 3000 palkkoja, muutan heti sinne.
Täällä ei ole 20vuoteen palkattu täysaikaisia, eikä osa-aikaiset tollasiin summiin pääse, tuskin kukaan. Tai sitten lasket helv*tin moiset kilom.korvaukset siihen.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   22.7.24 15:44:21

^ itse kuulun Etelä-Pohjanmaan lomituspalveluyksikköön.

"Kurikan kaupungin hallinnoima Etelä-Pohjanmaan lomituspalveluyksikkö hoitaa maatalousyrittäjien lomituspalvelut Etelä-Pohjanmaan, Laihian ja Kristiinankaupungin alueella ja saman alueen turkistuottajien lomituspalvelut lukuun ottamatta Suupohjan aluetta (Isojoki, Kauhajoki, Karijoki, Kristiinankaupunki ja Teuva), jonka turkistuottajien lomituspalveluista huolehtii Pedersören paikallisyksikkö. Lomituspalvelut kattavat Alajärven, Alavuden, Kristiinankaupungin, Kauhajoen, Kauhavan, Kurikan, Lapuan, Seinäjoen ja Ähtärin kaupungit sekä Evijärven, Ilmajoen, Isojoen, Isonkyrön, Karijoen, Kuortaneen, Laihian, Lappajärven, Soinin, Teuvan ja Vimpelin kunnat."

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: ++++ 
Päivämäärä:   22.7.24 16:12:46

Vastuusta puhuminen on sinällään hassua, kun on vakuutukset, rikkinäiset koneet kuuluu talon vastuulle, samoin hyvä perehdytys. Lomittaja ei edes saa tehdä kovin erikoisia asioita varsinkaan tavallisessa vuosilomalomituksessa ja maksullisissakaan ei saa teettää muita kuin karjanhoitotöitä. Totta kai työ pitää tehdä hyvin, mutta saa olla laiska puusilmä ja hätäinen ilman karjasilmää, että tekee hommat päin @!#$ä (toki näitäkin on).
Ehkä sitten hommat on itselle niin selkärangasta tulevia, että en tunne kovaa vastuuta hommasta, vaikka työt haluan tehdä hyvin.

Jännä myös, miksi ihmiset pelkäävät tekniikan kanssa puuhastelua. Itsekin nostin palkkakuokkaa juurikin appeenteolla ja konetöillä.

  Re: Mitä SINÄ luulet maatalouslomittajan tekevän?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.7.24 16:27:23

Työturvallisuusasiat on tosi usein päin persettä suoraan sanoen. Niihin on vaikeaa puuttua. Niistä tietävät kyllä tilalliset ja johtavat, mutta johtavilla ei ole munaa laittaa tilaa lomituskieltoon ja isännät vetoaa aitoon tai keksittyyn jaksamattomuuteen ja samat hengenvaaralliset viritykset saa olla vuodesta toiseen. Kyseessä on kuitenkin toisen ihmisen koti, kauhean vaikeaa on sanoa niistä välttämättömistäkin asioista, että miten pitäis olla ja elää.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.