Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuka jaksaa nousta joka aamu...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.24 16:23:47

5 aikaan aamulla siivoamaan? Joka ikinen aamu ne samat vessanpöntöt ja lavuaarit ja lattiat. Miksei tuo vois alkaa vaikka klo 7?

Re: Kuka jaksaa nousta joka aamu...

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   20.7.24 16:31:43

Jos se haluaa. Aika moni nousee samaan aikaan joka aamu siivoamaan tallia tai navettaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.7.24 16:40:47

Kai ne on mukavampi siivota hiljaiseen aikaan.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   20.7.24 16:48:38

Menee ajoissa illalla nukkumaan niin ei tuo ole mitenkään mahdotonta. Ja jos duunit ei miellytä, menee kouluun ja pääsee parempiin duuneihin. Niin se vaan on että harva vessasiivoaja voi omat työaikansa valita.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   20.7.24 16:58:00

Varmaan jaksaa samalla tavalla, kuin muutkin omiin töihinsä.

Lähettäjä: zzz 
Päivämäärä:   20.7.24 17:01:22

Päikkärit on keksitty.

Lähettäjä: ejff 
Päivämäärä:   20.7.24 17:31:16

Helpompi siivota kun tilat on tyhjilään ja muut työntekijät ei vielä ole paikalla.

On todella ärsyttävä yrittää siivota esim. toimistotiloja, kun toimistotyöntekijät ovat paikalla ja tekevät töitään. Siivooja on koko ajan tiellä ja siivoojaa halveksitaan. Valitetaan siitä, että siivooja ei tee työtään kunnolla, vaikka hänellä ei ole mitään mahdollsiuutta siivota, kun toimistotyöntekijä istuu pöytänsä ääressä hievahtamatta ja kaikki tavarat levällään pitkin pöytiä ja lattioita. Myös esim. takki on pöydällä sen sijaan, että se olisi naulakossa. Siivoojalla ei ole lupaa häiritä toimistotyöntekijöitä ja siirrellä heidän tavaroitaan, joten hädin tuskin uskaltaa roskiakaan hakea, ja siitäkin voi tulla valitusta, että siivooja häiritsee.

Joillakin on myös palavereita ja silloin huoneeseen ei tietenkään pääse, ja se jää siivoamatta. Ja siitäkin tulee valitusta. Kun ei viitsitä edes kertoa, että milloin huoneeseen pääsee. Ovessa voi olla lappu "Olen palaverissa", mtta se ei kerro, onko kyseisessä huoneessa palaveri meneillään vai onko kyseinen henkilö palaverissa muualla. Jos ajattelet ensimmäistä vaihtoehtoa, jääkin huone siivoamatta, kun et uskalla mennä häiritsemään. Saat valituksen niskaasi. Jos taas ajattelet jälkimmäistä, niin sitten saat haukut ja valituksen niskaan siitä, kun häiritsit kesken palaverin...

Lattiat pitäisi pestä koneellisesti kerran viikossa, mutta siitäkin tulee valitusta. Kamala melu käytävästä, ei voi keskittyä. Toimistohuoneisiin ei voi koneen kanssa mennä pyörähtämään, koska kamala meteli ja siivooja häiritsee. Ja kun lattioita ei koneteta, valitetaan siitä, että lattiat ovat likaiset.

Lisäksi kun käytävillä ramppaa tai istuu porukkaa, niin niitä on ihan mahdoton siivota juuri silloin, kun ihmiset eivät väistä. Ja vessojen siivoaminenkin on mahdotonta, kun ihmiset ryntäävät juuri siihen vessaan/koppiin, jota olit menossa siivoamaan, vaikka muut kopit/viereinen vessa olisi jo siivottu ja siihen olisi voinut mennä. Kun eihän ne ryntääjät tajua kysyä, että saako tänne tulla, vaan mitään sanomatta kiilaavat siivoojan ohi juuri siihen yhteen siivoamattomaan koppiin/vessaan, vaikka vieressä olisi 4 kpl siivottuja koppeja/vessoja. Joudut odottelemaan, työaikaa menee hukkaan, ja tulee entistä pahempi kiire. Työaikaa kun ei ole mitoitettu mitenkään ruhtinaallisesti.

Kesken päivän siivoamisissa on sekin vika, että joku käy saman tien sotkemassa sen mitä siivosit, ja saat haukut siitä, ettet ole siivonnut kyseistä tilaa ollenkaan. Eli kun siivosit vessan, joku paskoo siellä heti ympäriinsä. Kun moppasit käytävät, joku tulee saman tien kävelemän sinne kuraisilla kengillä (uskokaa pois, tämä onnistuu myös, vaikka ulko-ovilla olisi isot kumiritilät ja kuramatot...). Kun siivosit kahvihuoneen, joku tulee saman ties kippaamaan kahvit lattialle ja pöydälle, murustelee pullapitkon pitkin poikin ja laittaa pomollesi valituksen, ettei siivooja ole käynyt siivoamassa.

On siis helpompi, kun siivooja käy tekemässä työt ilalla tai aamulla kun tilat on muista työntekijöistä ja asiakkaista tyhjät, niin siivooja saa tehdä työnsä hyvin ja rauhassa eikä tarvitse häiritä arvokkaita toimistotyöntekijöitä, saati heidän asiakkaitaan.

Lähettäjä: Duunariäijä 
Päivämäärä:   20.7.24 17:56:45

Siivoojista puheen ollen:
Olin aikoinaan eräässä tehtaassa töissä, jossa oli työntekijöinä arviolta 35% naisia ja 65% miehiä.
Työntekijät siivosivat tuotantopuolen itse, mutta sosiaalitiloissa ja "toimistoissa" kävi siivoojat.
Lähes aina siivoojana oli nuorehko nätti nainen.
Tehtaan ämmät aina naljailivat ja vittuilivat hänelle ties mistä syystä. Kerran näin hänet siivoamassa miesten pukuhuoneessa kyyneleet kasvoillaan, ja kysyin mikä hätänä?
Seuraavana olisi kuulemma siivottava naisten pukuhuone.

Lähettäjä: joopajoo 
Päivämäärä:   20.7.24 19:45:17

"Ja jos duunit ei miellytä, menee kouluun ja pääsee parempiin duuneihin. Niin se vaan on että harva vessasiivoaja voi omat työaikansa valita."

No sehän onkin kaikille näin yksinkertaista. Joku voi vaikka opiskella sitä parempaa ammattia ja joutua samalla tekemään siivoustyötä.
Sitten on minunlaisiani ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti koulussa pärjää ja on pakko tehdä pskaduuneja.

Ja joo, mietin tuossa hiljattain siivoustyöhön palaamista. Katsoin jotain rappusiivoojan paikkaa ja aikaisimmat työvuorot kuulemma alkavat jo klo 5... Aivan järjetöntä.
Aikanaan kun siivousta tein, tein ilta-aikaan ja sai rauhassa tehdä, kun liikkeet ja toimistot olivat jo kiinni. En tajua, miksi suurin osa paikoista pitää siivota aikaisin aamulla tai päivällä ihmisten ollessa paikalla sen sijaan, että ne voisi siivota illalla tyhjillään ollessa.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   20.7.24 19:47:55

"En tajua, miksi suurin osa paikoista pitää siivota aikaisin aamulla tai päivällä ihmisten ollessa paikalla sen sijaan, että ne voisi siivota illalla tyhjillään ollessa."

Hälytysjärjestelmän takia.

Päivämäärä:   20.7.24 19:49:33

"Hälytysjärjestelmän takia"

Että mitä? Kyllä minulle ainakin iltasiivoojana annettiin hälykoodit kohteisiin.

Lähettäjä: k5 
Päivämäärä:   20.7.24 20:11:11

""Hälytysjärjestelmän takia"

Että mitä? Kyllä minulle ainakin iltasiivoojana annettiin hälykoodit kohteisiin."

Minä olen ollut aamusiivoojana kohteissa, joissa oli hälytysjärjestelmä. Kyllä me siivoojat osasimme koodin näpytellä aamulla. Miksi ei siis voisi näpytellä koodia hälytysjärjestelmän poiskytkemiseksi illalla?

Osasimme me sen kytkeä myös takaisin päälle esim. viikonloppuna, kun meidän jälkeemme ei tullut ketään heti töihin.

Lähettäjä: Hupsista 
Päivämäärä:   20.7.24 20:24:20

En ole siivooja mut mieluusti menen töihin klo 5.30 jälkeen. Pääsee ajoissa pois. Ei ole pakko valvoa myöhään.

Päivämäärä:   20.7.24 21:03:46

Kenelle sopii mikäkin, niin meitä on erilaisia.
Itselle aikainen aamutyö on painajainen enkä ikinä suostuisi tuollaiseen työaikaan. Minulle ei ole mitään iloa siitä, että pääsee ajoissa pois, kun koomailen vain sitten loppupäivän kuolemanväsyneenä enkä kuitenkaan jaksa mitään.
Ja ärsyttävää elää tuollaista mummorytmiä ja mennä nukkumaan alkuillasta.

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   20.7.24 21:05:13

Duunariäijä: onpas teillä ollut ikävää työpaikkakiusaamista. Onneksi autoit siivoojaa ja menitte yhdessä pomon puheille. Iso peukku.

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   20.7.24 21:07:11

Puuttuiko esimies tuohon ämmittelyyn millään tavalla?

Päivämäärä:   20.7.24 21:08:51

Mitä väliä sillä on mihin aikaan menee nukkumaan. Alkuilta hyvä. Valoisan aikaan talvellakin pääsee kotiin ja koirien kanssa lenkille.

Päivämäärä:   20.7.24 21:24:10

"Mitä väliä sillä on mihin aikaan menee nukkumaan. Alkuilta hyvä. Valoisan aikaan talvellakin pääsee kotiin ja koirien kanssa lenkille"

No iltaihmisenä alkuillasta on ihan syvältä mennä nukkumaan. Minulla on energiaa illalla ja päivällä. Aikaisin aamulla ei todellakaan. Ilta on minun aikaani.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   20.7.24 21:31:47

Se että meitä on illanvirkkuja ja aamuvirkkuja ei tee aamuvirkusta mummorytmistä.
Minä olen murrosiän jälkeen ollut aamuvirkku. Iän karttuessa unen tarve vielä vähenee.

Eli aloittaja vaihtaa duuniin, jossa saa nukkua pitkään.

Lähettäjä: b - 68 
Päivämäärä:   20.7.24 21:37:57

Aloittajalta vois kysyä et kuinka sanomalehdenjakaja jaksaa nousta joka aamu 2 aikaan yöllä ja ajaa sen saman lenkin joka hiton kelissä.
Ammatinvalintakysymyksiä sanoisin.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   20.7.24 21:47:29

Jos aamuvirkuilla on mummorytmi, niin onko iltavirkuilla teinirytmi?

Päivämäärä:   21.7.24 09:00:12

Minä oon sitten HT.netin älykköjen mielestä ollut mummorytmissä jo lapsena. Huvittavaa. En tajua mikä siinä on niin ihmeellistä että menee ajoissa nukkumaan? Ihan samoja asioita voi tehdä valvoipa myöhään tai ei.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   21.7.24 12:44:13

Oon ohan toimistorotta, mutta herään 5:15 (talviajassa 4:15), käyn uimassa pari kertaa viikossa ennen töihinmenoa.

Luontaisesti olen iltavirkku, mutta eihän virka-aikaan tehtäviä töitä voi tehdä, jos nukkuu 02-10, niinkuin nyt taas lomalla oma sisäinen rytmini on vääntynyt. Tuo pakkoaamuherääminen onnistuu kyllä, ja laidunajan loputtua pistän viikonloppuisinkin kellon soimaan kahdeksalta. Pitkän viikonlopun esim. pääsiäisen aikana rytmini kääntyisi jo tuohon 02-10:een, jos en aikaistaisi herätyskellolla heräämistäni.

Päivämäärä:   21.7.24 16:46:34

Mitäpä sitä ei rahan takia tekisi kun on pakko, mielummin sitä syleskelisi kattoon kotona.
Herätys aikaisin ei aina maistu, päikkärit pitää usein ottaa sekä mennä ajoissa nukkumaan mutta onhan se kiva sitten olla ajoissa kotona kun työpäivä on tehty.
Tiedän monta paskempaakin ammattia, itsellä mukavat kohteet ja asiakkaat.
Ja kunn on aina vähän kiire, paljon tekemistä niin työpäivä menee nopeasti.
Palkkakin on ihan kelvollinen kun on tunteja riittävästi, kun teet paljon töitä saat lisää liksaa sekä lisät viikonloppu/yötöistä.
Itse teen aina ylimääräistä kun pystyy. On tämä hevosalan työpaikkoihin verrattuna aika luksusta, niitäkin tuli tehtyä puoli-ilmaiseksi järjettömillä työajoilla.
Myös aika paljon siistimpää sisätyötä.

Lähettäjä: gf 
Päivämäärä:   21.7.24 16:49:40

Itse siivoilisin mieluiten yöllä.

Päivämäärä:   22.7.24 00:50:30

Aikanaan rahoitin opintoja siivoojana ja todellakin valitsin ne yön/aamuyön vuorot, koska ne hommat hoituu rauhassa nopeasti ja hyvin, kun ihmiset eivät sotke sitä tehtyä työtä samaan aikaan kun yrität siivota.

Päivämäärä:   22.7.24 00:51:35

Mene aikaisemmin nukkumaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.24 07:26:14

Voi vaihtaa työpaikkaa sellaiseen, jossa työaika ei ala niin aikaisin. Ajattele vaikka leipomoita, joissa tavallinen työaika alkaa neljältä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.