Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   19.7.24 18:04:16

Ensinnäkin, tiedän, että olen toki moneen verrattuna onnellisessa asemassa, kun töitä on ainakin suurimmaksi osaksi riittänyt, mutta purampa nyt kuitenkin tuntojani.

Valmistuin kuusi vuotta sitten kauppatieteiden maisteriksi. Olen aina tiennyt, etten ole mikään penaalin terävin kynä ja esim. soveltaminen on itselleni välillä hieman haasteellista, samoin kovin pikkutarkka työ. Tiedostin jo ennen opintoja, että miksikään huipputuloiseksi johtajaksi en tule koskaan etenemään ja se on todellakin ok itselleni, en myöskään ole sellainen ihminen, jolla työ olisi elämän keskipiste, vaan enemmänkin se on ns. pakollinen paha. Tämä ei silti estä minua yrittämästä töissä parastani.

Toivoin siis, että tutkinto toisi kuitenkin sellaiset tulot, ettei tarvitse kitkuttaa ja suht varman työllistymisen. Mutta mitä vielä... Olen työllistynyt koko kuuden vuoden ajan vain lyhyisiin 4-9 kk työsuhteisiin tai virkoihin, pisimmillään kerran oli 14 kk. Välissä olen ollut paristi myös työttömänä puolisen vuotta. Työkokemukseni on lähinnä erilaisia assarin hommia ja joka kerta vähän erilaisissa tehtävissä. Joo, olen yrittänyt työtä hakiessa korostaa, että ainakin minulla on kokemusta sopeutumisesta ja uuden oppimisesta, mutta ei se pitkälle kanna...

Olen siis ollut viimeiset yli kuusi vuotta käytännössä jatkuvasti työnhaussa... Välillä on muutama kuukausi, ettei tarvitse hakea ja sitten taas pakko aloittaa rumba, kun työt loppumassa, eikä ehkä jatkoa ole tiedossa. Ja täytyy yrittää epätoivoisesti myydä itseään ja omaa muka-osaamistaan ja nähdä vaivaa paitsi hakemuksen suhteen ja jos onnekkaasti etenee haussa, niin pahimmillaan joutuu käymään läpi videokysymykset, haastattelun, sovelutuvuusarvioinnit, psykologisen arvioinnin, tiimiläisten haastattelun ja toimitusjohtajan haastattelun (huom. nämä kaikki "pelkkää" vaikkapa HR-assistentin tai toimistosihteerin tms paikkaa varten), eli ottamaan (ellei ole työtön silloin) vapaata silloisesta työstä ja näkemään valtavasti vaivaa, vain hävitäkseen jollekulle kokeneemmalle.

Tuntuu, etten oikeasti enää kestä tätä epävarmuutta ja jatkuvaa työnhakua. Nytkin taas edessä jokasyksyinen ongelma, etten tiedä uskallanko esim. ilmoittautua harrastuksiin, kun a) en tiedä onko rahaa harrastaa vai olenko kohta työtön b) joudunko muuttamaan saadakseni työtä c) onko esim. mahdolliselle työpaikalle pitkä matka ja en ehtisikään harrastuksiin. Yhtään ei voi elämää suunnitella pidemmälle ja taloudellinen epävarmuus on myös läsnä. En ole vielä ikinä saanut edes kolmosella alkavaa bruttopalkkaa, mikä on tällä koulutuksella jopa vähän noloa. En tietenkään silti ole oikeasti köyhä. Mutta koska yritän saada vähän jemmaan pahan päivän varalle, niin asun esimerkiksi edelleen näin päälle kolmekymppisenä 28 neliön vuokra-asunnossa, jonka pinnat ovat 1990-luvulta ja lattialla on muovimatto.

Tulee itku kun ajattelen, että taas pitäisi alkaa etsiä työpaikkaa, jonka vaatimukset voisin täyttää. Juuri etsiskelin LinkedInissä työpaikkoja ja totesin taas kerran, että kaikki entiset opiskelukaverit työskentelevät joko vaativissa asiantuntijatehtävissä tai monet ihan korkeissa johtotehtävissä. Ja minä haeskelen sekalaisen CV:ni jatkoksiksi seuraava sekalaista assarin paikkaa... Joka kerta ajattelen, että tarvitsen yhden hyvän työkokemuksen ja roolin, jossa pääsen oppimaan ja saamaan asiantuntijuutta, mutta sellaista ei löydy, tai sitten kesto on juuri joku 4 kuukautta, jossa ei vielä kasveta huippuasiantuntijaksi, vaikka toki jokainen työ jotain opettaa..

Tuntuu, etten tällä hetkellä kaipaisi kuin vakautta. Toki vakkarityöstäkin voi joutua vaikka lomautetuksi tai voi tulla konkurssi, mutta kuitenkin. Mutta en tiedä mistä sitä voisi löytää. Olen hakenut välillä esim. kauppoihin töihin, mutta ehkä siellä ajatellaan, etten ole tosissani, koska en ole ikinä päässyt jatkoon.

Loppuu oikeasti voimat tähän epävarmuuteen. Nykyiset työt siis loppumassa taas syyskuun loppuun ja pelkään, että työttömyys kutsuu taas. Olen oikeasti viime vuosina tehnyt SATOJA hakemuksia.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   19.7.24 18:08:29

Ihan samat mietteet täälläkin, paitsi että olen tällä hetkellä työtön, eikä toivoakaan, että töitä saisin... Jotenkin masentaa, että hyvästä koulutuksesta huolimatta ei saa töitä. Ja ainaiset rahahuolet tietenkin.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   19.7.24 18:16:56

Tää nyt aika kulunut mutta olen tosissani:
Opiskelkaa sairaanhoitajiksi.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.7.24 18:24:43

Tuosta syystä minä lähdin pois kaupalliselta alalta ja kouluttauduin sote-alalle. Koulutus oli helppo ja nopea, ja töitä riittää.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   19.7.24 18:41:33

Olisiko heittä sote-alalta ideaa, jossa a) olisi lyhyt koulutus b) ei tarvitse lähtökohtaisesti nähdä verta tai muita eritteitä ja c) joka ei ole myöskään psyykkisesti superraskasta (eläydyn helposti liikaa ja menisi oma mielenterveys esim. sosiaalipuolen töissä, jos näkisi liian rankkoja asioita)

Kyllähän myös KTM:n tutkinnon pitäisi olla suht varma työllistäjä, eli en ole opiskellut mitään hilavitkuttimien muotoilua tai joikujen luomista, mutta eipä näin näköjään ole kaikkien kohdalla... Opintolainaa on tosiaan edelleen jäljellä, joten ihan hirveän pitkälti tässä ei voi lähteä uudelleenkouluttautumaankaan... Jos ei olisi rahasta kiinni niin olisin jo keksinyt jonkun toisen alan...

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   19.7.24 18:50:14

Sairaanhoitajaksi opiskelun aikana pitää yleensä sietää verta ja eritteitä (niihin myös tottuu eikä kukaan niitä innolla odota), mutta työllistyä voi siisteihin päivätöihin. Ammattirooli huolehtii siitä, ettei potilaiden asioita oikeasti murehdi. Palkka on nykyään helposti se 3000e/kk vaikka ei tekisi vuorotyötä.

Opparin teon saa mm. hyväksiluettua jos on ylempi korkeakoulututkinto pohjalla.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   19.7.24 18:52:59

Aloittaja, hae rohkeasti töitä. Kuusi vuotta on vähän kokemusta että aikaa on.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.24 18:53:11

Toimintaterapeutti, fysioterapeutti, kuntoutusohjaaja. Psykiatrisen puolen sairaanhoitaja.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   19.7.24 18:59:40

Eihän aloittaja sanonut, etteikö hakisi töitä edelleen kokoajan... Jos on kuitenkin suuren osan ajan työllistynyt niin on siinä saanut nähdä vaivaakin

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: matka 
Päivämäärä:   19.7.24 19:03:02

Opiskele hoitoalalle. Tai bioanalyytikko? Opintovaiheessa pitää kestää eritteet ja työn raskaus, mutta ota tavoitteeksi vaikka hakeutua lääkefirmaan tms.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.24 19:08:10

KTM on vähän sellainen tutkinto, että vaatii jo opiskeluaikana sitä verkostoitumista. Loppujen lopuksi hyvän työpaikan saamiseen ei ehkä vaadita kun sitä, että tunnet jonkun oikean henkilön.

Panosta CV:n tekoon ja Linkkariin, näillä moni on päässyt jo pitkälle. Tutustu, verkostoidu.

Tsemppiä!

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.7.24 23:11:09

No bioanalyytikkonimenomaan tutkii verta ja erilaisia eritteitä ja niitähän aloittaja haluu välttää. Toimintaterapeuteista on kova pula, myös puheterapeuteista.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.7.24 23:20:42

Oletko julkiselta puolelta hakenut hommia? Esim. Kela, työkkäri, ulosotto, verovirasto tai kunnallishallinto. Kaveri on ensin tradenomina ja sittemmin KTM:na tehnyt tämäntyyppistä uraa.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.7.24 23:30:31

Röntgenhoitajaksi! Meistä on pulaa, tosin nyt ainakin Metropolialla noussut sisäänottomäärät ensi syksystä alkaen. Toki osa karsiutuu aina pois alussa. Riippuu työpaikasta mutta hyvin mahdollista olla olematta eritteiden kanssa tekemisissä.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: Sh -19 
Päivämäärä:   19.7.24 23:37:03

y: "Palkka on nykyään helposti se 3000e/kk vaikka ei tekisi vuorotyötä."
-Mihin väitteesi perustuu? Mielelläni kuulisin missäpäin vuorotyötä tekemättömän palkka helposti on yli 3000€?

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.7.24 23:43:34

” Mihin väitteesi perustuu? Mielelläni kuulisin missäpäin vuorotyötä tekemättömän palkka helposti on yli 3000€?”

Esim Keusote, sairaanhoitajan peruspalkka on hiukan yli 3000 euroa.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   20.7.24 00:03:40

Siis olet valmistunut yliopistosta. Et todellakaan lähde nyt opiskelemaan kolmea vuotta joksikin sairaanhoitajaksi. Haet oman alan töitä niin kauan että saat hyväpalkkaisen sellaisen. Sitä odotellessa voi tietysti ensi hätään tehdä töitä vaikka kaupan kassalla.

T. Sairaanhoitaja

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   20.7.24 00:03:43

"Mihin väitteesi perustuu? Mielelläni kuulisin missäpäin vuorotyötä tekemättömän palkka helposti on yli 3000€?"

HUS ainakin maksaa about kaikille polityötä tekeville palkkaa kolmosluokan mukaan eli n. 3060e/kk. Tiedän koska olen siellä töissä ja mainitaanhan tuo palkka usein työpaikkailmoissakin.
Palkathan siis nousi viimeksi viime kuussa, sitä ennen oli himpun alle 3000

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: joku vaan 
Päivämäärä:   20.7.24 09:14:11

Kannattaa miettiä oletko valmis jatkamaan samaa, mitä olet aiemminkin tehnyt, ja kuinka pitkään oma kanttisi kestää. Kouluttautuminen uudelle alalle on ihan hyvä vaihtoehto, eikä poissulje molempien alojen työn etsimistä. Kaveri oli pitkään sairaanhoitajana mutta väsyi ainaiseen kiireeseen ja siihen, ettei ollut aikaa tehdä työtä kunnolla. Hän opiskeli muutama vuosi sitten bussikuskiksi. Koulutus on lyhyt ja palkka kohtuullinen, 3000-4000 € kk riippuen millaisia vuoroja on tehnyt. Kaveri on aamuihminen joten aikaiset aamut sopivat hänelle hyvin ja iltapäivästä on aikaa tehdä muuta (päikkäreiden jälkeen kuulemma).

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.7.24 09:20:25

Mäkin olen vuonna 2017 valmistunut amk:sta. Töitä on sinänsä riittänyt, on ollut pidempiä sijaisuuksia, vain muutamia kuukausia työttömyyttä. Mutta on se vaan ärsyttävää, kun mietit, että no niin kolmen kuukauden päästä loppuu tämä soppari, pitää taas alkaa hakea töitä. Ei ole vakkaripaikkaa. Nykyinen työsoppari päättyy lokakuun lopussa eli kolmen kuukauden päästä. Hain keväällä sairaanhoitajaksi ja pääsinkin, nyt pitää vaan miettiä, että otanko sen paikan vastaan. Varma työ houkuttelisi.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.7.24 09:22:17

"Kouluttautuminen uudelle alalle on ihan hyvä vaihtoehto, eikä poissulje molempien alojen työn etsimistä."

Tää on muuten sellainen, mitä en ole tullut ajatelleeksi. Olen jotenkin ajatellut, että jos lähden opiskelemaan alaa A, en enää olen alalla B. Mutta joo eihän se niin mene. Toki varmaan ei mikään plussa työnhaussa, että olet sitä alaa vaihtanut.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.7.24 09:26:30

Minä olen tuo kaupalliselta alalta soteen vaihtanut, ja kyllä katselen paikkoja molemmilta aloilta. En ole siis koskaan mieltänyt, että tuo toinen olisi lakannut olemasta, päinvastoin. Tällä hetkellä en kyllä mitenkään haikaile sinne palaamista, tykkään tästä varmasta, yksinkertaisesta työstäni, ja palkkakin on mielestäni hyvä. Tottakai tuo business-ajattelu näkyy myös nykyisessä työssäni, ja pidän siitä, että pystyn tarkastelemaan sote-puolen asioita myös näiden business-lasteni lävitse.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.7.24 09:35:09

Toivo, että tulee oikea työvoimapula, eikä TA:lla ole enää varaa valita sadoista täydellisistä hakijoista. Tai lähde ulkomaille työnhakuun.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.24 09:54:10

Onhan siitä ollut juttua, että korkeakoulutetuilla se on helposti tuota. Koulutetaan liikaa tarpeeseen nähden monella alalla, ja työsuhteet on stressaavaa pätkää. On kyllä taatusti raskasta!

Jos jäät työttömäksi, jatka työnhakua ja opiskele samalla vara-ammattia itsellesi jos mahdollista. Itse olen hoitaja, ja opiskellut kaikenlaista muutakin mutta tuo hoitajantutkinto on aina ollut taustailemassa eikä päivääkään ole tarvinnut työttömänä siksi olla. Toki pidän myös hoitotyöstä. Palkka on tällä hetkellä kova, brutto 4000-5000 ollut viime kuukausina, kyllä myös jonkin verran jatkuvaa ylityötä (hälytysvuoroja). Ja olen siis ihan vaan lähihoitaja.

Ei se auta, vaikka olisi unelma-alalleen koulutettu, jos vaan töitä ei ole, sitten pitää tehdä muuta. Saat todella nopeasti ja helposti opiskeluvalmiuksillasi jonkun ammatin lisäksi.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.24 10:09:07

”Hain keväällä sairaanhoitajaksi ja pääsinkin, nyt pitää vaan miettiä, että otanko sen paikan vastaan. Varma työ houkuttelisi.”

Vaikka hoitoalalla sinänsä töitä onkin, niin vakkaripaikasta suurin osa hoitajista saa haaveilla monta vuotta. Eikä ole mitenkään epätavallista, että työntekijän tarve loppuu sillä osastolla, jossa olet juuri ollut muutaman kuukauden ja sitten seuraava muutaman kuukauden pätkä ollaan jossain muulla osastolla. Varsinkin jos on yhtään kranttu erikoistumisalan suhteen, niin myöskään ”työttömänä” oleminen ei ole mitenkään mahdotonta lyhyen jakson ajan. Esimerkiksi itse olin viime syksynä ”työttömänä” kuukauden, mutta tein sitten omalle erikoisalalle keikkaa ja aikalailla täysiä viikkotunteja sitä kautta. Toki keikkojen tuleminen on aina vähän epävarmaa, eikä niiden varaan pysty pitkäksi aikaa heittäytymään.

t. Sh

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.24 10:15:17

Kyllä tosiaan jos haluaa juuri jotain tiettyä hoitajantyötä, sitä ei välttämättä ole heti saatavissa ainakaan vakituiseksi. Jotkut tehtävät ja yksiköt ovat hyvin suosittuja. Mutta jos kiinnostaa yhtään työ vanhusten parissa, niin siellä on tehtävää aivan varmasti. Itsellä työsuhteet on alkaneet soitolla sisään-periaatteella. Mutta työskentelenkin vanhusten parissa, joka on itselleni mielekkäintä.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.7.24 10:19:49

No itselle ainakaan ”varma työ” ei tarkoita vakituista työtä, vaan sitä, että mahdollisuuksia on. Ei minulla tälläkään hetkellä ole vakipaikkaa, mutta ensimmäistä kertaa elämässäni se ei minua haittaa tai huoleta. Paikkoja on niin paljon tarjolla, etten murehdi hetkeäkään uuden löytymisestä. Edellisellä alalla paikkoja aukesi ehkä kerran parissa kuukaudessa, hakijoita oli helposti sata ja palkka saattoi olla nipin napin 2000 euroa. Onhan tämä nyt ihan eri tilanne. Itse asiassa minulla ei ole koskaan elämässäni ollut vakituista työpaikkaa, ja olen sentään viisikymppinen.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.7.24 10:48:48

"Vaikka hoitoalalla sinänsä töitä onkin, niin vakkaripaikasta suurin osa hoitajista saa haaveilla monta vuotta."

Varma työ ei tarkoita vakkaripaikkaa. Vaan tosiaan sitä, että on erilaisia mahdollisuuksia.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   20.7.24 10:51:34

Aloittaja juuri valitti, kuinka ei jatkuvasti jaksa hakea uutta työtä. Eli haluanee vakityön ja sen tuoman turvan

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: jepjep 
Päivämäärä:   20.7.24 10:57:00

Tuttua vastavalmistuneena korkeakoulutettuna, ja nyt laajojen YT-kierrosten pyörähtäessä käyntiin tuskin saa enää sitäkään vähää töitä.

Itse onneksi olen tehnyt sen verran oman alan hommaa et uskallan suunnata ulkomaille. Sitä aloittaja sinullekin suosittelisin. Kannattaa jättää uppoava laiva.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.24 11:40:28

Ei varmaan kannata hakea tuolla koulutuksella niitä assistentin hommia. Koulutuksella pitää hakea sitä vastaavia töitä. Kun johonkin saa jalan sijaa, siitä on helppo jatkaa. Kannattaa hakea myös vakituisia työsuhteita eikä määräaikaisuuksia.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.24 11:44:23

Ja hakemukseen on syytä kirjoittaa miten osaaminen tai tietämys soveltuu etsittävään tehtävään vaikka sitten olisi itse opiskellut jotain, jos ei työssä ole tullut vastaan. Tuolla olen valmis oppimaan ei tosiaan pitkälle pötkitä, sen olen huomannut.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.7.24 11:49:44

Ongelma vaan on siinä, että kun ei saa sitä jalansijaa omalle alalle, vaikka miten hakee. Jos taas ei hae assarin paikkoja, niin sitten on työttömänä. Harva hakee määäraikaisuuksia siksi että haluaa, vaan koska on pakko, kun ei muutakaan saa. Useilla aloilla työpaikan hakeminen on lottoon verrattavissa, joku voittaa ja monet ei.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.7.24 12:02:35

"Tuolla olen valmis oppimaan ei tosiaan pitkälle pötkitä, sen olen huomannut."

Ei niin, tämä on väärä lähestymistapa. Työnantaja haluaa tietää miten voi työntekijästä hyötyä, eli mitä OSAAMISTA työntekijä tuo tullessaan. Ei työnantaja ole kiinnostunut siitä mitä tt on valmis oppimaan. Työnantajan on saatava hyötyä työntekijästä, heti. Näin se vaan nykymaailmassa on. Työnhakijan on mietittävä omat vahvuutensa hakemaansa työpaikkaan siltä kantilta, mitä pystyy ta:lle tarjoamaan ja mitä vahvuuksia itseltä mahdollisesti muihin hakijoihin verrattuna löytyy.

Silloin kun haetaan harjoittelijan paikkaa ollaan valmiita oppimaan, mutta asiantuntijan paikkaa hakiessa pitää olla valmis tuomaan työnantajalle jotain osaamista, kokemusta tai muita vahvuuksia.

Yksi vaihtoehto olisi opiskella tutkinto sellaiselle alalle, jossa olisi hyötyä myös tuosta kaupallisesta tutkinnosta. Alalle missä olisi parempi työllisyys ja jossa työnhakijoiden joukossa ap erottuisi edukseen lisänä olevalla KTM tutkinnolla.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.24 12:24:10

Auttaisiko vaikka jos ottaisi jotain kursseja avoimesta yliopistosta tai muusta ja näillä voisi perustella osaamista johonkin tehtävään. Pitäisi tietysti tietää mistä on kiinnostunut ja millaisia tehtäviä aikoo hakea.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   20.7.24 14:05:26

Kouluttautuminen uudelle alalle tuntuu kyllä aika mahdottomalta tai vähintään haastavalta, sillä opintolainaa en voi enää ottaa lisää, kun vanhaakin on maksettavana ja opintotukikuukausiakaan ei enää montaa ole. Säästöjä on hieman pahanpäivän varalle, mutta paha päivä voi iskea opiskellessakin. Eli työtä olisi yhtä lailla pakko löytää opintojen rinnallekin.

Ja se on totta, että vaikka nuo hakemani assarin paikatkin ovat sellaisia, että työn oppisi tarvittaessa lähes kuka tahansa, niin siitä huolimatta ei ole mitään jakoa päästä, jos ei ole jo ainakin jonkinlaista vastaavaa kokemusta. Ei riitä, vaikka intoa ja kapasitettia oppia olisi kuinka, pitää olla jo sitä osaamista ja kokemusta.

Nyt viimeiseksi olenkin ollut valtiolla töissä ja iloitsin tänne päästessäni, että nyt saan julkisella puolella jalkaa oven väliin. Noh, nytpä valtiolla laitetaan porukkaa pihalle, joten ei toivoakaan, että oma määräaikaisuus jatkuisi ja avoimia paikkoja on hyvin vähän ja kilpailu kovaa. Suurimpaan osaan paikoista mihin haen, oli sitten yksityinen tai julkinen puoli, on helposti 200-400 hakijaa. Jos ei ole soveltuvaa kokemusta, niin aika pieni mahis päästä edes haastatteluun. Hain juuri myös eräälle hyvin pienelle kunnalle töihin ja hakijoita oli kuulemma 250 (!).

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.7.24 14:08:57

^ Opiskelu on sallittua töiden tai työttömyyden ohella. Harvoin aikuisopiskelijat heittäytyvät kokopäiväiseksi opiskelijaksi opintotuelle, vaan opintoja tehdään muun elämän ohessa.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   20.7.24 14:15:31

On kyllä aika tiukat kriteerit, kuka ja mitä saa lähteä opiskelemaan työttömyystuella? Ehkä, jos sinulla on tyyliin taiteellinen koulutus ja olet ollut viimeiset 5 vuotta työtön ja haluat lähteä opiskelemaan hoitoalaa, niin saat luvan. Mutta pienen hetken työttömänä ollut nuori KTM ei todellakaan tule saamaan puoltoa opiskelulle työttömyysetuudella.

Ja jos aloittajan on jo nyt vaikeaa löytää töitä, niin yhtälaillahan hänen pitäisi elääkseen siihen opintojen rinnalle löytää työ...

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.24 14:18:03

Niin, jos haluaa heittäytyä täysipäiväiseksi opiskelijaksi jollain tuella niin on ehtoja. Sen sijaan opintoja suorittava, joka on koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä saa kyllä opiskella mitä haluaa.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   20.7.24 14:32:57

Ehkä jos on aloittanut opinnot ennen työttömyyttä, mutta työttämänä ollessa opintojen aloittamiseen on kyllä todella tiukat ehdot, vaikka kuinka olisi työmarkkinoiden käytettävissä. Esim. itse olin työttämänä ja olisin halunnut lähteä suorittamaan tutkintoa, ei todellakaan herunut lupaa, koska itselläni oli jo AMK-tutkinto. Vaikka olisin uusien opintojen ohessa ollut valmis ottamaan vastaan vaikka kokoaikatyötä milloin vain.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.7.24 15:24:48

Itse suoritin AMK-koulutuksen työttömyystuella, pohjalla siis KTM. Minulle lupa heltisi helposti ja päivärahat oli suorastaan ruhtinaalliset korotuksineen. Mutta toki ne ei ihan koko opiskeluajaksi riittäneet, vaikka suoritin koulutuksen nopeutettuna.

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   21.7.24 08:12:17

Ehkä X kokemus on vanhempi kuin parilta viime vuodelta, tai sitten jossain TE-toimistossa tulkitaan hyvin kepeästi nykyisiä lakeja ja ohjeita...

  Re: En enää jaksa epävarmuutta (on töistä)

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   21.7.24 08:20:06

Järkyttäviä hakijamääriä! Onneksi itse olen melko marginaalisella alalla ja hakijoita on paikkoihin yleensä 10-40.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.