Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Älä lataa puhelinta sängyssä!

Lähettäjä: varoitus 
Päivämäärä:   19.7.24 16:53:34

Äläkä nuku se pään vieressä...

Re: Älä lataa puhelinta sängyssä!

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   19.7.24 17:27:05

Ai miksei?

Lähettäjä: kriik 
Päivämäärä:   19.7.24 18:03:59

Puhelimet säteilee. Ja mikrot. Puhelimella vain kajarin kautta jos suinkin mahdollista. Mikroaaltouunin edessä ei saa seisoa sillä säteily tulee läpi luukusta.

Lähettäjä: Illuminati 
Päivämäärä:   19.7.24 18:14:38

Juu, äläkä ole samassa huoneessa television tai radion kanssa, saatat kuolla säteilyyn vartissa.

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   19.7.24 18:17:34

Muistakaa myös että onanointi vie näön

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   19.7.24 18:18:42

Muistakaa pistää foliota päähän.

Lähettäjä*Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.7.24 18:19:20

Puhelimen akku saattaa latautuessaan tyynyn alla aiheuttaa palovaaran ja näitä tapauksia on ollut varsinkin IPhonen kanssa.
Eli se kallein ei ole välttämättä se turvallisin.

Lähettäjä: C.A 
Päivämäärä:   19.7.24 20:02:33

Jos joku on vieläkin niin tyhmä, että lataa puhelinta yöllä sängyssä, niin sietääkin palaa semmoisen tönö kokonaan. Ehkä sitten seuraavan kerran miettii, että oliko se valvomaton pitkä lataus ok.

Päivämäärä:   19.7.24 20:17:11

"Jos joku on vieläkin niin tyhmä, että lataa puhelinta yöllä sängyssä, niin sietääkin palaa semmoisen tönö kokonaan. Ehkä sitten seuraavan kerran miettii, että oliko se valvomaton pitkä lataus ok."

No missä ja milloin se pitäisi ladata?
Ei tietenkään tyynyn alla, mutta valvotko itse puhelimen latausta?
Valvotko pesukonetta?
Valvotko lapsia, kun he ovat ulkona?
Entä kissaa?

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   19.7.24 20:21:26

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62cd5575-d7ed-4e7c-9b2d-58033c76a25b

Olisko tämä juttu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.24 20:22:35

Asiaan voi vaikuttaa myös se että käytetään kiinalaista halpislaturia.

Päivämäärä:   19.7.24 21:15:45

Riku, kyllä. Lataan puhelimen ainoastaan silloin kun olen hereillä ja samoissa tiloissa. Ei tuota minkäänlaista ongelmaa. Pesukone myöskin päällä vain silloin, kun puuhastelen kotona muutakin.

Päivämäärä:   19.7.24 21:39:52

Mahtaa olla hankala elämä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 21:47:02

Olen ladannut siitä asti kun ensimmäisen kännykkäni sain yläasteikäisenä ja aion ladata tänäänkin. Yöllä, nukkuessani ja puhelin sängyssä.

Päivämäärä:   19.7.24 22:16:57

Ennen latasin nukkuessani, en tosin pitänyt kännykkää sängyssä vaan yöpöydällä. Nykyisin lataan illalla ennen nukkumaanmenoa. Ei ole sen hankalampaa, ja ompahan yksi riski vähemmän.

Päivämäärä:   20.7.24 07:13:55

Riku, ei ole laisinkaan hankala elämä mulla.
Sulla ilmeisesti on, kun puhelimen lataaminen ei onnistu kuin öisin. Ootko niin kiinni luurissa, ettei esim. ruuanlaiton ja ruokailun ajaksi voi laittaa latautumaan?

Päivämäärä:   20.7.24 07:56:06

"Ifin mukaan yleisin – ja vaarallisin – paikka ladata kännykkää on makuuhuone. Puhelin ei saisi latautua etenkään sohvalla tai sängyssä. Latausalustan pitäisi olla palamatonta materiaalia.

– Turvallisinta on ladata valvotusti ja irrottaa laite laturista heti, kun lataus on valmis. Jos koet, että puhelinta on pakko ladata yöllä, älä lataa samassa huoneessa, missä nukut. Tällöin jää aikaa reagoida mahdollisen palon syttyessä eikä altistu myrkylliselle savulle. Tästä kannattaa keskustella perheissä, joissa on tiiviisti kännykän kanssa viihtyviä nuoria, Ifin kotivakuutusten tuotepäällikkö Laura Utunen sanoo tiedotteessa."

https://www.is.fi/digitoday/art-2000008020142.html

Päivämäärä:   20.7.24 09:24:46

Litium akuista on peloteltu yli kymmenen vuotta ja jengi on aivan hysteerisenä.
Minulla on kerran yksi pehmeäkuorinen syttynyt tuleen ja sekin siksi, kun koiranpentu keksi avata kaapinoven, ottaa sieltä liposafe pussin, avata pussin ja puraista akusta.
Tänä päivänä en tiedä miten koira sai pussin auki, kun minä tarvitsen siihen hommaan kaksi kättä.

Todellisuudessa litiumakut ovat turvallisempia kuin vanhat nikkeliakut. Ne kun räjähti , eikä antaneet siitä mitään varoitusta.
Nykyisissä kännyköissä on ylilämpenemissuoja, koska jos litiumkenno vikaantuu, se lämpenee.

Eli voit melko huoletta latailla puhelintasi.

Päivämäärä:   20.7.24 09:39:19

Lisätään vielä, että ei litiumakku yhtäkkiä liekkiin roihahda, vaan ensin se lämpenee, alkaa turvota ja kun kuoret on poksahdelleet irti ja suojamuovi repeytynyt niin litium pääsee ilman kanssa tekemisiin, niin se syttyy tuleen.
Eli se varoittaa aika pitkään.

Kännykässä ei muutenkaan ole kuin yksi tai kaksi kennoa, niin riski vikaantumiselle on mitätön, paitsi jos on käytössä vanha IPhone.
Läppärit, sähköpyörien akut ja muut vastaavat ovat se riski, koska niissä kennoja on kymmeniä.

Päivämäärä:   20.7.24 10:10:18

Riku, saat mun puolesta ladata puhelintasi ihan missä haluat. Saat myös ajaa ylinopeutta, olla käyttämättä turvavyötä, polttaa tupakkaa tai ihan mitä muuta tahansa typerää. Voit myös jankuttaa täällä tästä asiasta ja saada itsellesi fiiliksen "oon kova jätkä kun uskallan ladata puhelinta sängyssä, kerron sen kaikille, kyllä nyt kaikki arvostaa ja kunnioittaa".
Me kyllä tiedetään ilman sun tätä tämänkertaista öyhöttämistäkin, että sulla on korostunut tarve esitellä olevasi parempi ja fiksumpi kuin muut ihmiset tai jonkun alan ammattilaiset.

"Kun litiumioniakku vikaantuu, esimerkiksi kolhiintumisen seurauksena, kaikki palon edellytykset löytyvät akusta itsestään. Lämpökarkaaminen aiheuttaa lämmön nousemisen akussa, palo ei tarvitse ulkopuolista happea, koska katodin metallioksideista palo saa tarvitsemansa hapen, itse akku ja sen ympäröivä materiaali ovat yleensä palavaa materiaalia."

Aika moni meistä on kolauttanut puhelimensa joskus, jolloin se on mahdollisesti vaurioitunut. Kohtuullisen halpa ha helppo tapa säästyä mahdolliselta asuntopalolta, jos puhelinta ei lataa yöllä sängyssä.

Päivämäärä:   20.7.24 10:17:36

Aivan turhaan otat itseesi.
Kerroin vain, että ei niin vaarallisia ole, mitä skandaalilehdistö antaa ymmärtää.

Kyllä litiumakku kolauksen kestää. Se on nestettä.
Ja itseasiassa olen näissä asiantuntija, että oliko muuta?

Päivämäärä:   20.7.24 10:18:51

Miten en ole kymmenien vuosien aikana saanut yhtäkään asuntopaloa aikaan vaikka aina olen ladannut puhelinta yöllä sängyssä? Tuosta niin paljon pelotellaan että luulisi niitä sitten sattuvan hyvin herkästi.

Päivämäärä:   20.7.24 10:20:41

Se mikä näissä on vaarallisin , on se, että akkua ladataan liian suurella virralla.
Eli käytä vain laitteen omaa laturia (joka on muuten vain muuntaja) tai pienitehoisempaa. Ei koskaan suurempaa virtaa antavaa.

Päivämäärä:   20.7.24 10:21:54

Voit varmaan linkata jonkun lähteen väitteellesi, että olet asiantuntija tässä asiassa.

Päivämäärä:   20.7.24 10:24:01

Minkähänlaisen linkin haluat.
Kerronko toimintaperiaatteet?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   20.7.24 10:25:02

Ei kai se vika välttämättä puhelimessa ole, vaan laturissa/laturi johdossa?

Itse en todellakaan lataa puhelinta yöllä eikä ole millään muotoa hankala elämä :D Akku kestää pitkään ja puhelinta voi ladata vieressään vaikka samalla, kun istuu sohvalla. Mikä tässä on vaikeaa?

Mulle on käynyt kaksi kertaa niin, että laturin johto on kärähtänyt puhelimen sisään. Tokalla kerralla se kärähti niin pahasti, että johdon pään metalliosa suli puhelimen sisään. Ongin sitä sitten pinseteillä sieltä pois. Ja kyseessä oli Oneplus-puhelin ja puhelimen mukana tullut Oneplussan laturi. Eli joo, enää en todellakaan lataa ilman, että olen itse vieressä. Sen onneksi haistaa aika nopeasti, jos johto kärähtää.

Päivämäärä:   20.7.24 10:25:33

Joku lehtijuttu, jossa sinuu on haastateltu asian tiimoilta. Oma julkaisu alan lehdessä. Työpaikka, jossa työskentelet asian kanssa.

Päivämäärä:   20.7.24 10:38:17

Eipä taida litium ja nikkeliakuista olla olemassa alan lehteä, mutta näiden kanssa on tullut pelattua yli kolmekymmentä vuotta aktiivisena harrastajana.
Mutta nyt tuli mieleen, että olen aiheesta tehnyt oman osan Alfamerin oppaaseen joskus 20 vuotta sitten.
Jostain divarista saattaa vielä kyseinen opus löytyä, mutta pahoin pelkään, että oma on kadonnut jo ajat sitten.

Päivämäärä:   20.7.24 10:42:59

Uskallan siis väittää, että tietoni näistä akuista on varmasti parempi kuin CA:n linkittämällä kotivakuutusmyyjällä.

Päivämäärä:   20.7.24 11:06:59

Riku, hyvä että olet harrastellut asiaa. Uskon silti esim. Tukesia enemmän kuin netissä nimetöntä pätijää.

https://tukes.fi/litiumioniakkujen-turvallinen-kayttaminen

"Irrota laite laturista, kun lataus on valmis.Älä lataa akkua hyllyssä tai huonekalun alla. Lataamisen alustan on oltava palamaton."

Päivämäärä:   20.7.24 11:28:14

Lataatteko siis puhelimia jonkun uunipellin päällä jos ei saa alusta syttyä tuleen?

Päivämäärä:   20.7.24 11:30:06

CA, olenko väittänyt jotenkin tuota vastaan?
Enemmänkin samaa mieltä, että ei puhelinta tyynyn alle.

Tuossa jutussa kerrotaan akuista yleisesti ja juurikin suuret akut ovat riski.
Kännykässä on edelleen ylikuumenemissuoja ja pieni akku, mutta se mitä tuossa haetaan takaa on tilanne, kun ladataan suuria akkuja oikeilla latureilla
Niiden kanssa tietämätön polttaa talonsa aika helposti.

Ostetaan Kiinasta iso drone ja ladataan 5000mAh 8s akkua keittiön tasolla. Siinä on jo palokuormaa niin paljon, että keskiverto takka ei sitä kestä.

Päivämäärä:   20.7.24 11:31:22

"Lataatteko siis puhelimia jonkun uunipellin päällä jos ei saa alusta syttyä tuleen?"

Keittiön rosteritaso on näillä se yleisin paikka.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   20.7.24 11:39:50

Olisi muuten Tukesin sivuillakin vähän päivitettävää, kun eivät lipopusseista tiedä. Niitä on kuitenkin ollut myytävänä ainakin 20 vuotta.

Tästä C.A hommaa itselleen tällaisen, niin saa yönsä nukkua rauhassa.

https://tinyurl.com/3bv8t2pt

Mites muuten arvon skeptikko C.A, onko puhelin ainoa akulla toimiva laite kotonasi vai lataatko kaikki palamattomalla alustalla valvottuna?

Kai sulta robotti-imuri löytyy?
Entäs sähköhammasharja?
Usb kaiutin, langattomat kuulokkeet?

Lähettäjä: Lime 
Päivämäärä:   20.7.24 11:55:29

Siis mikä ihme pätemisen tarve Remontti rikulla on aina?? Jos sanotaan että on vaarallista ladata akkua sängyssä / valvomatta, miksi pitää väittää vastaan niin kuin 4-vuotias??

----------

''No missä ja milloin se pitäisi ladata?
Ei tietenkään tyynyn alla, mutta valvotko itse puhelimen latausta?''

- Kyllä valvon!! Lataan sen aina ENNEN nukkumaanmenoa tai töissä työpöydällä. Huomaan jos puhelin alkaa kuumentua oudosti.

----------

''Valvotko pesukonetta?''

- Todellakin valvon! Korkeintaan voin viedä roskat ulos (1 min), mutta muuten olen
kotona kyllä.

----------

Valvotko lapsia, kun he ovat ulkona?

- Jos olisi omia, niin todellakin valvoisin. Entisessä elämässä uusperheessä vahdin myös miehen lapsia ulkona.

---------

Entä kissaa?

- Kissa ei ulkoile valvomatta, todellakaan. En päästäisi sitä kenen tahansa kissankiusaajan armoille tai jätä sitä autoteille kuljeksimaan!

---------

Ja elämä on erittäin helppoa näiden osalta. :D

Päivämäärä:   20.7.24 12:02:56

Lataan puhelimen aina yöllä. En kylläkään pidä sitä sängyssä vaan pöydällä on MagSafe.

Lähettäjä: Selvä 
Päivämäärä:   20.7.24 12:03:22

Meillä ei ole mikään laite laturissa silloin kun kaikki on poissa kotoa tai nukkumassa. En oo koskaan kokenut sitä hankalaksi. Mua ei kiinnosta se mitä Riku tietää akuista, vaan se että mun kokemuksen mukaan joskus ladatessa akut lämpenee. Joskus voi tulla eteen se eka kerta, kun kunnollinen ja asiallinen akku tai laturi vikaantuu. Ei sen tiedostaminen sitä tarkoita että olisi hysteerinen. Ei esimerkiksi pyöräilykypärän käyttäminen ole sen hysteerisempää, vaikka kaatuminen ja päävamma on epätodennäköistä.

Päivämäärä:   20.7.24 12:07:17

Lataan puhelintani usein sängyssä. En kyllä koskaan lataa itseäni ja puhelintani samaan aikaan. Nukun myös puhelimen vieressä, mutta puhelin ei ole vieläkään laturissa.

Lähettäjä: One+ 
Päivämäärä:   20.7.24 12:13:17

Sängyn vieressä lattialla lataan puhelinta sen vartin minkä täyteen lataus kestää. Välillä lataan myös muualla mutta en kyllä sängyssä koskaan. Puhelimessa on myös optimoitu yölataus joka kestäisi koko yön mutta ennemmin lataan pikalatauksella.

Päivämäärä:   20.7.24 12:23:02

"Puhelimessa on myös optimoitu yölataus joka kestäisi koko yön"

Löytyy muuten aika monesta puhelimesta ja kannattaa käyttää.
Se säästää akkua, kun ladataan pienellä virralla.
Puhelimien akut ovat muutenkin suht pienellä c-arvolla ja lataaminen suurimmalla mahdollisella virralla lyhentää aina akun elinikää.
Ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin se yölataus on huomattavasti turvallisempi tapa kuin pikalataus.
Jos siis pikalataukselka akku täyttyy vartissa se tarkoittaa, että latausvirta täytyy olla nelinkertainen akun kapasiteettiin nähden.
Se taas meinaa sitä, että c-arvo täytyy olla vähintään 40 ja vaikkapa 5 ampeeritunnin akulle lataus täytyy olla 20ampeeria ja se on jo paljon.

Tästäkin joku ottaa taas nokkiinsa, mutta eipä kiinnosta kiukuttelut.

Lähettäjä: One+ 
Päivämäärä:   20.7.24 14:22:21

Akun pikalatauksessa Nord CE 2 pesee monet monta kertaa kalliimmatkin huippupuhelimet esimerkiksi Samsungin valikoimista, ja nopea lataus on ehdoton vahvuus Nord CE 2:ssa.
Myös akunkesto on hyvällä tasolla. Kohtuullisen kokoinen AMOLED-näyttö yhdistettynä kuitenkin suhteelliseen kookkaaseen 4 500 milliampeeritunnin akkuun tarjoaa mukavan käyttöajan, joka voi yltää jopa kahteen päivään varsin aktiivisellakin käytöllä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.