Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: Illusia 
Päivämäärä:   19.7.24 15:49:54

Olen pohtinut pedagisten opintojen (ts. ammatillisen opettajan opintojen) käymistä ja yrittää siirtyä amikseen opettamaan. Ala on tekniikan ala.
Kuulisin mielelläni kaikenlaisia kokemuksia työstä. Myös palkka ja lomakäytänteet kiinnostavat.
Kiitos etukäteen.

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   19.7.24 15:54:40

Olen amiksessa töissä, mutta en ammattiopena vaan aineenopena (ns. yto-ope eli opetan kieliä).
Tes on sama, eli lomaa 12 viikkoa vuodessa, voi olla ns. Normi loma-aikoina eli syksyllä viikko, joulun alla 2, maaliskuussa yksi ja kesällä 8, mutta voidaan myös siirrellä, etteivät kaikki ol3 yhtäaikaa lomalla (kun nykyisin opetetaan juhannukselle asti).

Palkka minulla vielä ilman ikäisiä 3800 e. Voit katsoa sen suoraan ovtessistä.

Työ on entistä tiukempaa vuosityöajan kanssa, eli 1500 tuntia töitä vuodesta, ja siitä vain 25% sitomatonta eli suunnittelua, kirjaamisia ym.
Lisänä kaikenmaailman hankehumppaa, tiimejä ym., mutta itsessään opettamistakin 27 tuntia viikossa eli paljon enemmän kuin vaikka yläkoulussa.
Työn mukavuus riippuu paljon opiskelijatyypistä. Jos on epämptivoitunutta, oppivelvollisuuden takia kouluun pakotettua sakkia, niin ei ole herkkua. Toisaalta usein on oikeasti motivoitunutta porukkaa, joka loistaa, kun pääsee käytännön hommiin.

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 19:50:18

Nuorten kanssa tietyillä aloilla pelkkää pa*kaa, aikuisempien kanssa ja joillain aloilla nuortenkin joskus ihan mukavaa. Nyt kun valtio vetää rahat pois aikuisten koulutuksesta ja jäljelle jää vain nuoret oppivelvolliset, voi olla ettei opepaikkoja hetkeen juuri tule. Monessa amiksessa yt:t menossa tai tulossa.

Omassa amiksessani esim. raksalla työkalut meni lukkojen taakse, kun oppivelvollisuus laajeni, sen verran hullua porukkaa ja puukot rupesi lenteleen. Tulijat ei enää erota ruuvimeisseliä vasarasta. (Tulihan näitä ennenkin, mutta tajusivat lopettaa tai potkittiin pois viimeistään syyskuussa, nyt on pakko jäädä.)

Pahimpia on alat, joille on helpoin päästä. Yleensä poikavoittoiset tekniikan alat. Opiskelun kanssa sillä pelleilyllä ei ole mitään tekemistä. Ne, jotka oikeasti haluavat oppia, pistetään sitten työpaikoille oppisopimuksella mahdollisimman pian.

Itse irtisanoin itseni kun oppivelvollisia oli hetki katseltu. Joku itsekunnioitus pitää olla. Palkka toki on ok, mutta 12 viikkoa lomaakaan ei auta tuossa sirkuksessa.

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: Daalis 
Päivämäärä:   19.7.24 22:37:10

Tekniikan alalta on paljon eläköityviä opettajia luulis siis töitä löytyvän. Palkat on listan mukaan löytyy netistä.
Työ on henkisesti raskasta ja riippuu koulutusjohtajasta miten hyvin on suunniteltu työt että toimiiko vai tuleeko muutoksia pitkin vuotta. Vanhemmille opettajille on yleensä ne tietyt määrätyt luokat ja uudet saa kaiken muun mitä muut eivät halua ottaa.. sisältää hankkeet, kiire sijaisuudet, jne.
Tosiaan ne nuoret on nykyään melkoisia, ongelmia on laidasta laitaan ihan normi luokallakin. Sitten erkat tietty erikseen jos niitä pidät.
Kahta samanlaista päivää ei taatusti ole. Jossain on ollut hyvä työyhteisö jossain taas ihan surkea. Pomoja on laidasta laitaan.

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä*Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.7.24 22:46:25

Teen vipparin hommia silloin ja tällaisena vanhana starbuna on käytännön opetus aika helppoa.
Teoriaa ei jaksa kukaan.
Aikuispuolella on taas täysin eri meininki.

Täytyy muistaa, että ammattikoululaiset ovat vielä lapsia ja pahimmassa iässä.

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   19.7.24 22:46:55

"Sitten erkat tietty erikseen jos niitä pidät."

Eipä tuolle taida olla vaihtoehtoja. Kaikissa amiksissa, joissa olen ollut, on erkat ihan samassa ryhmässä muiden kanssa. Nykyään ei ole erikseen mitään "öpöstäluokkia", mutta toki Luovilla suurempaa apua tarvitsevat (Okei, ei kaikki sinnekään mahdu ja ovat tavan amiksissa).
Erkat voi olla muuten tosi hyviä työmiehiä ja -naisia, vaikka tarvitsisivat apua oppimisessa. Useinkaan ongelmat eivät edes näy käytännön hommissa, vaan yto-tunneilla luokassa istuessa.

Totta on muuten tuo, että nyt on melkoset yt-uhat päällä amiksissa. Voit toki silti saada sijaisuuden tai eläköityvältå virankin hyvällä tuurilla. Aina kannattaa kokeilla. Ja ne amkin pedagogiset on tosi helpot ja sujuvat käydä työn ohella, eli käy ihmeessä.

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä*Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.7.24 22:48:43

"Ja ne amkin pedagogiset on tosi helpot ja sujuvat käydä työn ohella, eli käy ihmeessä."

Yhdyn edelliseen.
Aivan naurettavan helppoa.

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   20.7.24 21:44:13

Äitini jäi muutama vuosi sitten eläkkeelle amiksen opettajan hommista. Hänen kokemuksensa oli ainakin se, että ryhmät ovat täynnä erityistä ja tehostettua tukea tarvitsevia sekä suomea osaamattomia eikä varsinaiseen opettamiseen jää aikaa ollenkaan. Työpäivät venyivät helposti 12-tuntisiksi eikä sekään riittänyt.

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: Kaktus perseessä 
Päivämäärä:   20.7.24 22:29:10

E, ei amiksessa ole tehostettua tukea kuten peruskoulussa (jossa on kolmiportainen tuki). On vain yleinen ja erityinen tuki.

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   20.7.24 22:31:58

Lähipiirissä kaksi eri alan amisopea. Kummaltakin kuulee jatkuvasti, miten motivoituneiden aikuisten opettaminen on pääsääntöisesti mukavaa, mutta nuorisoryhmien ei sitten niinkään. Meno ei ole juuri parempaa kuin peruskoulussa, ja me kaikki varmasti tiedämme, millaista siellä on. Opettajan aika per oppilas on tosi rajallista, joten itseohjautuvat, keskittymiskykyiset ja muutenkin reippaat fiksut tyypit pärjäävät ja osa sitten enemmän tai vähemmän on koulussa hengailemassa kuin opiskelemassa silloin kuin sinne jaksaa raahautua. Jos luulee, että amisikäisiä saa jo ”vain” opettaa niin ei, edelleen saa olla poliisi, psykologi, sosiaalityöntekijä ja mitä ikinä siinä oman työn ohessa.

Iso yleinen ongelma iästä riippumatta on monen opiskelijan hyvin heikko suomen taito, eikä nyt siis puhuta siitä isosta joukosta ysiluokkalaisia kantasuomalaisia, joista uutisissa ollaan huolestuneita, vaan ihan sellaisista maahanmuuttajista, jotka eivät ymmärrä tehtävänantoa, eivät pysty noudattamaan turvallisuusohjeita jne. Monet tällaisista eivät osaa englantiakaan sen paremmin. Tietysti todella hyvä, jos esimerkiksi kotiäiteinä vuosia ja vuosia olleita saadaan integroitumisen alkuun koulutuksen kautta, kielikin sitä kautta tarttunee kun on jotakin kontaktia suomalaisiin, mutta haasteita aiheuttaa.

Palkka tuntemillani henkilöillä on neljän ja viiden tonnin välillä riippuen mm. siitä mitä kaikkea vastuuta milloinkin on sen ihan perustyön lisäksi. Näin ainakin pari vuotta sitten.

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   20.7.24 22:40:34

"E, ei amiksessa ole tehostettua tukea kuten peruskoulussa (jossa on kolmiportainen tuki). On vain yleinen ja erityinen tuki."

Niin? Ei kai kukaan ole niin väittänytkään? Itse ainakin puhuin vain tarpeesta, en amiksen todellisuudesta (äitini sanoi, että ryhmissä on paljon myös avustajan tarpeisia, mutta ei se tarkoita, että heillä on avustaja...).

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: Kaktus perseessä 
Päivämäärä:   21.7.24 02:48:54

Yrityshän se on tuokin virhettänsä paikkailla :D

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   21.7.24 09:39:22

Itsellä oli suunnitelma, että olisin hankkinut ammattipuolen pedagokisen pätevyyden, mutta pohjakoulutukseni ei riitä, enkä saa vakituista opettajan paikkaa ilman pätevyyttää (koska päteviäkin hakijoita on ja toisekseen, opettajan vakipaikkoja on todella vähän).

Itsellä tuli ammatinvaihto eteen kun rikoin jalkani, ja fyysisyyttä sisältävä työ on nyt haastavaa. (pystyn "normaali elämässä" kävelemään yms, en nyt vaelluksille lähtemään).

Olen opettajana pitänyt ammattipuolella pieniä kursseja ja vaikka se nyt on sitä, että aamulla 10 hengen ryhmästä voi olla 2 paikalla ja iltapäivällä viisi, niin olen tykännyt opettamisesta ja tyylini on myös sopinut opiskelioille -ilmeisesti vankka työelämäkokemus puhuu.

Mä olen tuntityöläinen, joten mä joudun aika vähän opiskelioiden ns. muita ongelmia selvittämään, mutta kuulostaahan tuo vakiopettajan työ aika sosiaaliakeskukselta toimimiselta.

Nyt joka tapauksessa opiskelen aineenopettajaksi (eli tulee pätevyys esim. yläasteella opettaa tiettyjä aineita) ja täytyy sanoa, että toivon etten ammattipuolta tule opettamaan, vaikka sitä voisin juuri näiden yhteisten pakollisten aineiden osalta sitten tehdä. Tässä aivan se, että amatsun puolella se kiinnostus yhteisiin aineisiin tuntuu vielä vähäisemmältä kun ammattiaineiseen ja lukiossa sentään osa opiskelioista on oikeasti motivoituneita.

  Re: Amiksen opettaja, kerro työstäsi!

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   21.7.24 17:43:44

En ole amiksen opettaja mutta kuitenkin aineenopettaja aiemmin perusopetuksessa ja lukiossa ja nykyään korkeakoulussa. Jos joku olisi mulle sanonut nuorena että teen urani opettajana, olisin pitänyt sitä vitsinä. En ole ikinä ollut "opettajatyyppiä", mutta ekasta sijaisuudesta se sitten lähti ja nyt mulla on jo yli 20 vuoden ura takana. Tein pedagogiset aikoinaan sitten työn ohessa. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan opettajan uraa jos yhtään kiinnostaa! Ekat vuodet voi olla rankkoja mutta kun se oma tatsi löytyy, sitten selviää onko opettaminen sun juttu. Opettamisessa tarvitaan niin paljon muitakin ominaisuuksia kuin pelkkä aineenhallinta, jota tuntuu aina olevan yhä vähemmän ja vähemmän, kun aika menee kaikkeen muuhun oheistyöhön. Opiskelija-aineksesta yhdyn noihin edellisiin kommentteihin, tsemppiä kaikille amiksen opettajille!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.