Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   19.7.24 14:52:27

Olipa hankala otsikoida. Mutta miten te koette oman kehonne rajat parisuhteessa ollessanne? Onko teistä ihan ok, että toinen koskee esimerkiksi rintoja tai takamusta muutoinkin, kuin seksin aikana? Oletteko keskustelleet näistä rajoista kumppaninne kanssa? Tiedän tuon olevan tosi monelle ihan ok ja toivottavaakin, mutta itselläni on menneisyyteni vuoksi nykyisessä suhteessani alkanut tulla epämiellyttäviä fiiliksiä siitä, että kumppani vain ottaa ja puristelee rintojani. Sitä on vaikea ottaa puheeksi, pelkään että toinen loukkaantuu tai vetäytyy. Olin aikoinaan 12v suhteessa, jossa oli mm. seksuaalista ahdistelua, painostusta, pettämistä ja muuta kumppanin toimesta. Aloitin terapian näin 10v suhteen jälkeen kun huomasin, että alkaa nousta traumaoireilua tuolta jostain syvältä. Pelkään, että se pilaa nykyisen hyvän ja turvallisen parisuhteeni. Mies siis muuten erittäin hyvä ja kunnioittava kumppani, mutta tuo yksi asia on alkanut häiritsemään. Ei itse tajua siinä olevan mitään kummallista ja kuten jo alussa totesinkin, varmasti monelle naiselle tuo on ihan ok. En vain haluaisi rikkoa jälleen omia rajojani.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: Ule 
Päivämäärä:   19.7.24 14:57:50

Totta kai sä saat sanoa, että puristelu tuntuu ikävältä ja tuo mieleen huonoja muistoja. Voitte sopia, että jos haluat kosketusta, niin otat miehen käden ja laitat sen kehollesi. Tai sitten mies opettelee koskemaan hellemmin. Jos suhde pilaantuu tuohon, niin sitten se on niin. Et ole hankala, sinulla on hyvin selvät syyt siihen miksi puristelu tuntuu pahalta.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: .. f. 
Päivämäärä:   19.7.24 15:25:26

On ok ja olisi kovin toivottavaakin, mutta valitettavasti puolisoni ei sitä harrasta.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 15:27:42

Sinulla on aina oikeus omiin rajoihisi, olivat niiden syyt mitä tahansa ja oli kumppanilla sitten miten normaaleita ja hyväntahtoisia tapoja ikinä.

Riittää, että joku ei halua jotain. Sitä ei sitten saa tapahtua.

Pelkäätkö, että mies jättä sinut, jos ilmaiset omaa tahtoasi?

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.24 15:29:32

Miksi olet suhteessa jossa et voi keskustella kumppanisi kanssa? Koska tässähän ei ole kyse siitä, että kumppanisi toimisi jotenkin väärin koska hänhän ei voi tietää sinun ajatuksiasi jos et osaa AVATA SUUTASI JA PUHUA.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: Tr 
Päivämäärä:   19.7.24 15:30:31

No on ok vaikka ärsyttäähän se kun mies "hyökkää" takalistoon kiinni kun pyllistelen tiskikoneella tai änkeää pussaamaan kun osuu eteeni esim vessaan mennessäni.
Olen sanonut että oletpa ärsyttävä ja että onko pakko just silloin kun teen jotain, mutta ei ole auttanut. Monesti jos ärsyynnyn niin pussaa niin monta kertaa että minua alkaa naurattamaan.
Täytyy varmaan endu kerralla ehdottaa vakavaa keskustelua asian tiimoilta, mutta siitä on tuskin apua kun tätä on jatkunut jo 23 vuotta.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   19.7.24 15:32:29

Jos kumppanisi on oikeasti hyvä ja kunnioittava, hänelle voi sanoa millaisesta koskettelusta et pidä.

Minulla ei ole mitään traumoja, mutta pitäisin kyllä rintojen puristelua ohikulkiessa naista alentavana reviirin merkkailuna ja sellaista tekevää miestä junttina.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   19.7.24 15:36:44

Minä sanon jokainen kerta kun kosketus on itselle epämiellyttävää. Siis ihan siinä hetkessä. Etenkin esnsimmäisellä kerralla kun käy sanon ihan neutraalisti että hei toi ei tunnu kivalta koska x, teetkö näin mieluummin. Ja jos saman tyyppinen juttu toistuu niin sanon napakammin. Miehellä on oikeasti tosi voimakkaat sormet ja hän helposti aliarvioi käyttämänsä voiman kun ottaa kiinni sormilla, olen ihan hänen käsivarteen demonstroinut miten eroaa sormilla vs kämmenellä koskeminen.

Omista rajoista kiinni pitämisestä kannattaa tehdä osa suhdetta. Se ei tarkoita että toinen on jotenkin kamala ihminen vaan se tarkoittaa sitä että opetat kumppanille mikä sinusta tuntuu hyvältä. Helpointa on mielestäni aina sanoa siinä tilanteessa ja mieluiten juuri niin että ohjaa siihen mistä itse pitää. Eli jos sulla on joku alue kehosta missä tykkäät kosketuksesta, kerro miehelle että koskettaa sitä. Tai että haluat aina varoituksen ennen kuin mies koskee noihin alueisiin. Tai mikä vaan sinulle sopiikaan parhaiten.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.7.24 15:39:58

Vai junttina?
Kyllä meillä saa toista koskettaa! Ei siinä ole mitään pahaa. Toki riippuu tavasta miten sen tekee.
"Öhö öhö tissit!"-tyylillä ei, mutta kaunis kosketus "Haluan sinua
"-tyylillä on ok.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.7.24 15:44:18

Eikä sitäkään tarvitse pelätä, että mies ensin vähän säikähtää kun kuulee tehneensä jotain, mistä et pidä. On ihan luonnollista ylikorjata tilannetta vähän liikaa päinvastaiseen. Sitten yhdessä löydätte sen kultaisen keskitien, eli opitte milloin mikäkin kosketus on hyvä.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.7.24 17:18:16

Saa koskea, ei olla asiasta erityisemmin keskusteltu. Itse olen välillä vähän herkkis fyysisen kontaktin suhteen ja silloin sanon etten halua kosketusta. Ja kyse ei ole mistään että mies olisi yhtäkkiä puristellut rinnoista tms. vaan ihan ylipäätään vaikka käteen koskettamisesta. Joskus kaikki kontakti on vain epämiellyttävää. Mies ei loukkaannu tästä.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   19.7.24 17:40:48

Ei se ole hyvä ja turvallinen parisuhde, jos et voi asiallisesti kertoa, millaisesta kosketuksesta pidät ja millaisesta et. Sinulla on selkeästi vääristynyt kuva parisuhteesta.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   19.7.24 17:41:57

Puhukaa, puhukaa, PUHUKAA! Suhteeseen kuuluu keskustelu.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.24 17:43:47

Kosketellaan toisiamme ihan jatkuvasti, mutta se ei todellakaan ole mitään "mies puristaa yhtäkkiä tissistä" -tyylistä vaan pusuja, halailua ja silittelyä. Mies ei koskaan ole ollut mitenkään kovakourainen. Jos joku tuntuisi epämukavalta niin avaisin suuni ja mies varmasti myös kunnioittaisi tahtoani. Ja sama tietysti toisin päin.

On mielestäni ihan eri asia koskea toiseen lempeästi jos tämä tulee sohvalla ihan viereen, kuin mennä puristamaan tissistä jos toinen on vaikka tekemässä jotain omaa juttuaan :/ Minusta jälkimmäisessä esimerkissä mieheltä ehkä puuttuu tilannetaitoa ja/tai toisen kunnioitusta.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: nopppa 
Päivämäärä:   19.7.24 17:57:13

Lähettäjä: täti
Päivämäärä: 19.7.24 17:40:48

Ei se ole hyvä ja turvallinen parisuhde, jos et voi asiallisesti kertoa, millaisesta kosketuksesta pidät ja millaisesta et. Sinulla on selkeästi vääristynyt kuva parisuhteesta.

Siis tämä! Asioista täytyy puhua avoimesti.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.24 18:22:51

Meillä vain sääntönä, että kieltoa pitää uskoa heti (eikä siitä saa loukkaantua). Muutoin olemme "vapaata riistaa" toisillemme

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: tykkään 
Päivämäärä:   19.7.24 18:37:52

"No on ok vaikka ärsyttäähän se kun mies "hyökkää" takalistoon kiinni kun pyllistelen tiskikoneella tai änkeää pussaamaan kun osuu eteeni esim vessaan mennessäni."

Näin meitä on erilaisia. Itse taas tykkään, kun täytän vaikka tiskikonetta ja mies hyökkää puristelemaan takapuolesta. Tulee olo, ettei hän voi vastustaa minua ja onhan tuo rakkaudenosoitus myös.

Aloittajalle, ota rohkeasti asia puheeksi.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   19.7.24 18:45:29

Älä ota miehen kättä koskettelemaan itseäsi ilman miehen lupaa!

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.7.24 19:00:10

No tottakai oma puoliso saa kosketella jos haluaa- jos on normaali tyyppi eikä mikään ihme käpäläijä mutta niillehän annetaan lapikasta.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   19.7.24 20:30:51

Ensiksikin, jokaisella on oikeus asettaa rajat juuri siihen, missä kokee niiden olevan. Mutta kun kukaan ei ole ajatustenlukija. Kuinka mies voi tietää, ettei hänen koskettelunsa ole ok, jos aloittaja ei sitä miehelle kerro? Ja jos itse mietin, niin minusta olisi tuhannesti loukkaavampaa se, että puolisoni vaikenisi jostakin ongelmasta ja kärsisi yksinään, mieluummin kuin puhuisi. Siitä tulisi huijattu olo, ja sellainen ettei minuun luoteta.

Eli, nyt aloittaja suu auki. Ei ole helppoa, mutta silti ainoa oikea vaihtoehto.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 20:50:26

En tykkää mistään lääppimisestä tai puristelusta. Pusuista ja lempeistä kosketuksista ohimennen kyllä.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: Vdf 
Päivämäärä:   19.7.24 21:44:11

Minua ei puristelut haittaa (kunhan ei purista niin lujaa että sattuu). En voi kuitenkaan sietää sitä, että napaani kosketaan. No tokihan mies yritti heti mennä sinne tökkimään kun kerroin asiasta. Sain sellaisen raivarin ettei tehnyt sitä virhettä uudelleen. Kyllähän se siinä yritti vähän mököttää raivarista, mutta totesin että turhaan mököttää kun oli oma vika eli ei kuunnellut normaalia puhetta.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: ei vaan kiinnosta 
Päivämäärä:   19.7.24 21:47:16

Ei mies koske mua

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 21:48:10

Sillä ei ole mitään väliä vaikka joku asia olisi kirjaimellisesti kaikille muille ihmisille ok jos se ei ole sitä sinulle.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   19.7.24 21:59:27

Itseä kyllä ihmetyttää jos ihminen jonka kanssa tehdään kaikkea seksiin liittyvää aktiivisesti ja muutenkin osoitetaan hellyyttä niin ei saisi huomiota osoittaakseen koskettaa ja leikkimielisesti puristaa pehmeästi pyllystä koska vaan mutta tosiaan erikoista jos ei asiasta voi sanoa jos se tuntuu epämiellyttävältä. Sen verran voin sanoa että muutaman vuoden seurustelun ja yhteiselämän jälkeen kun tuota ei tapahdu ihan spontaanisri enää niin sitä varmasti toivoisi myös tapahtuvan ja saavan sitä huomiota!

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   20.7.24 00:38:48

Kiitos vastauksista, täytyy koota itsensä ja vain ottaa asia puheeksi. Kaikesta, siis ihan kaikesta ollaan puhuttu tämän miehen kanssa ja reilu vuosi oltu yhdessä. Nyt tämä yksi asia on jostain syystä alkanut minua vaivaamaan ja pelkään miehen reaktiota siksi, koska on niin herkkä eikä koskaan haluaisi pahoittaa mieltäni. Nyt sitten kun on jo näin kauan mennyt aikaa ja nyt vasta alan tästä sanomaan, ei varmasti tunnu mukavalta. Suhteessa ei ole vikaa, eikä miehessä, vaan minussa kun en saa sanottua asiaa. Minä olen lapsuudessani saanut sen mallin, ettei minun rajojani kunnioiteta eikä niitä ole olemassakaan, aikuisena niitä nyt sitten opettelen. En edes tiedä itsekään missä ne menevät. Tämäkin asia on alkanut tosiaan vasta hiljattain tuntumaankin aika ikävältä. Mutta kiitos rohkaisusta, otan tämän työn alle nyt tosissaan.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   20.7.24 03:13:57

Aloittaja kerro nimenomaan tuo kaikki sille miehellesi!!

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   20.7.24 04:18:10

Juuri niinkuin edellinen kommentoija sanoi. Kerro miehellesi kaikki. Se, että tunnet olosi noissa tilanteissa epämukavaksi, muttq myös se, mistä se johtuu. Korosta, ettei olosi ole miehen syy, vaan se johtuu aiemmista traumoistasi. Jos mies on aidosti herkkä, hän on myös empaattinen. Ja empaattinen ihminen ymmärtää varmasti. Ja jos jostakin syystä kävisi niin, ettei ymmärrä… silloin sinun on parempi ilman häntä. Jos pakotat itsesi suhteeseen jossa sinun ei ole hyvä olla, rikot vaik itseäsi vielä lisää.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.24 05:17:04

Voihan se olla hyvä mies, jos ei hakkaa ja rääkkää ja huijaa ja sitä myöten hyvä isäkin, mutta jos sanot, että älä puristele tissejä, en tykkää ja se suuttuu siitä, niin se ei ole oikea mies sinulle.
Usko pois, sellaisiakin miehiä on, jotka ei puristele tissejä reflektinomaisesti, mutta sellaisen löytämiseen voi kulua aikaa..
Ja jos sinulla on kello ja biologinenkello tikittämässä ja lapset, talot ja velat tähtäimessä, niin pure hammasta ja anna puristella tissejä.
Helpompaa se on kuin ottaa pataan samassa tahdissa tai molempia ja kakarat seuraa sivusta.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: Bee 
Päivämäärä:   20.7.24 09:27:09

"Minulla ei ole mitään traumoja, mutta pitäisin kyllä rintojen puristelua ohikulkiessa naista alentavana reviirin merkkailuna ja sellaista tekevää miestä junttina."

Mites kun mä naisena saatan ohikulkiessa puristaa miestä kiveksistä tai pakaroista? Tai kysymättä menen hajareisin päälle imitoimaan s*ksiä? Alennanko miestä? =D

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   20.7.24 12:01:08

Kyllä tuo mies ihan oikeasti herkkä on. Liikuttuu helposti ihan vaikka elokuvaa katsoessaan, itkee avoimesti vaikka alkuun vähän nolosteli. On tosi huomaavainen ja hellä, tuo puristelukaan ei siis ole mitään kipeää tekevää vaan tekee sen hellästi. Halailee, pussailee ja silittelee paljon. Kehuu ja kannustaa, kertoo rakastavansa jne. Tietää taustastani, itsellään on myös traumatausta mutta erilaisten asioiden vuoksi. Lapset on meillä jo tehty molemmilla, kohta muuttavat pois kotoakin. Yhteen ei muuteta ennen.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.7.24 23:08:21

Jokaisella on myös parisuhteessa oikeus kehorauhaan. Koskee miehiä ja naisia. Lupa kannattaa kysyä, miten haluaa tai saa koskea vai haluaako. Sama myös toisin päin, ei ole pakko koskea, jos ei tunnu hyvältä itsestä.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   20.7.24 23:25:52

Puhuminen on oikeasti hyvä vinkki. Ja jokaisella todellakin on oikeus vetää omat rajansa.

Olin nuorempana suhteessa, jossa ei mun rajoja kunnioitettu ja väkisin nainti oli ok koska tykkäät kuitenkin. Nykyisen suhteen alkuvuosina mulla oli paljon ongelmia seksuaalisuuden ja fyysisen kosketuksen kanssa. Moni niistä tuli itsellenikin yllätyksenä ja saatoin esimerkiksi alkaa itkeä yhtäkkiä kesken kaiken tai hyvältä tuntunut kosketus alkoikin ällöttää. Miehen suhtautuminen ja tuki auttoi niistä yli, eikä mun ole koskaan tarvinnut epäillä etteikö hän kunnioittaisi mun fiiliksiä tai rajoja missä tahansa tilanteessa.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   22.7.24 05:57:44

Kaikkia ongelmia ei voi ratkaista, ei ehkä tuota aloittajankaan, mutta monista voi kasvaa ulos. Ehkä tuostakin. Eikö teistä kukaan ole kiinnostunut siitä, aidosti, miltä kumppanista se kosketus tuntuu, onhan se ilmeistä että hänellä on tarve koskettaa juuri noin. En ihmettelisi, jos keskustelun jälkeen kosketuksesta katoaa aitous. Monelle naiselle ei minäkuvaan sovi edes nähdä itseänsä/tulla nähdyksi miehen silmin. Vain ihminen voi saada noin luonnollisista ja ihanista asioista aikaiseksi huumorintajuttoman väännön.

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   22.7.24 07:47:46

"Onko teistä ihan ok, että toinen koskee esimerkiksi rintoja tai takamusta muutoinkin, kuin seksin aikana?" KYLLÄ, kiihottavaa :)

  Re: Oman kehon rajat parisuhteessa, miten teillä?

Lähettäjä: Ritz 
Päivämäärä:   22.7.24 09:02:39

Kyllä meillä kosketellaan. Pitkin päivää aina ohimennen tapahtuva sipaisu tai kevyt puristelu on meidän tapa "kullitella". Hipsuttelu kuuluu asiaan myös kun makoillaan töllön ääressä. Kesken kotiaskareen mies saattaa tulla puristelemaan pakaroita, ja se tuntuu oikeasti hyvältä ja rentouttavalta kun sormet käy lihakseen oikein, kuin pieni hierontahetki joka päivä. Mies on myös sanonut että näytän seksikkäältä kun kumartelen vaatteita pyykkikoneeseen ja hänellä on aina lupa koskea tai tehdä aloite seksiin.

Emme toki ole toisissamme kiinni 24/7 eikä seksiäkään ole päivittäin. Kumpikaan ei ole joutunut torjutuksi, eli seksiä on aina kun jompikumpi sitä haluaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.