Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: ejje 
Päivämäärä:   19.7.24 14:11:49

Olen aina ihmetellyt sitä, miksi pitää peittää ikääntymisen merkit, piilottaa harmaat hiukset ja näyttää ikäistään nuoremmalta. Ja miksi se on hyvä asia, kun joku ei nelikymppisenä näytä nelikymppiseltä vaan kolmekymppiseltä? Ja onko siitäkään kamalasti haittaa, jos näyttää ikäistään vanhemmalta? Jos ei ole vakavasti sairas, niin mitä vikaa siinä on, jos on vähän juonteita kertynyt elämän varrella?

Ja aina kun joku näyttää ikäistään nuoremmalta, tai sanoo, että moni kommentoi hänen näyttävän ikäistään nuoremmalta, niin se herättää muissa raivoa. Hyökätään rähjäämään, että ei muuten näytä. Luulee vain näyttävänsä kun sitä ja tätä.

Jos on tietyn ikäinen, niin miksi pitäisi näyttää kymmenen vuotta nuoremmalta? Mitä pahaa siinä on, että näyttää ikäiseltään?

Muutenkin ihmetyttää, että miksi ulkonäkö on niin tärkeä asia. Ihmisillä menee hirveästi aikaa ja energiaa ulkonäöstä huolehtimiseen ja ulkonäön murehtimiseen, kun ei ole senhetkisten kauneusihanteiden mukainen. Mutta mikä pakko on ollakaan?

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   19.7.24 14:14:59

Nykymaailma on niin raadollinen paikka. Naiset, jotka ovat somessa, saavat aivan hirveää vihapuhetta niskaansa varsinkin ulkonäöstään. Siis kyllä, ihmiset jopa uhkaavat tappaa, jos joku on väärän näköinen.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.24 14:22:08

Mulla on hento ja nuoren kuuloinen ääni ja lisäksi näytän kolmekymppiseltä näin 45v vuotiaana. Siitä ei ole kuin haittaa, koska teen asiantuntijatyötä.

No, aika korjannee ainakin naaman kohdalla tämän tilanteen lähivuosina. Kaulaan onkin tullut jo lupaava heltta.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.24 14:24:24

Kai nuoruus kuvastaa elinvoimaa ja terveyttä.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: ejje 
Päivämäärä:   19.7.24 14:25:32

Eihän tämä ole mikään uusi ja somen mukanaan tuoma ilmiö. Kyllä tätä ikääntymisen peittämistä ja ikäistään nuoremmalta näyttämistä on ollut jo aikana ennen internettiä ja somea...

Ja eihän ikääntymistä yritetä pelkästään somessa peitellä. Kyllä sitä tekevät nekin, jotka eivät kuvapostauksellisia someja edes käytä ja mitään kuvia itsestään nettiin laita.

Ihmettelin tätä jo ysärillä kun olin itse vielä yläasteella. Telkkarista tuli jotain hiusvärimainoksia "tämä väri peittää harmaat täydellisesti" ja naamarasvamainoksia, joka estää tai peittää ikääntymisen merkit ja peittää juonteet.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   19.7.24 14:28:36

Joo, some vain on pahentanut asiaa. Jos ysärillä jollakulla oli yksittäinen harmaa hius, kukaan ei huutanut "tapa itsesi ja anna tilaa nuoremmille". Tosin nykyään harmaita jopa värjätään, mutta silti... Toki jos ei halua harmaata päätä, vaan vaikkapa punaisen, niin pitää valita väri, joka peittää ne harmaat. Kaikki värit eivät kai tartu niihin.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.7.24 14:32:33

Miltä sitten pitäisi näyttää?

Miltä aloittajan mielestä näyttää nelikymppinen, entä kuuskymppinen?

Mä olen 59-v, pitäiskö mulla olla sellainen permanentti, mitä nykyään on kahdeksan kymppisillä? Heillä se permis on ol ollut siitä asti kun täyttivät 20.
Jos joku on värjännyt hiuksensa siitä asti, kun täytti 20, niin missä iässä hiusten värjäys pitäisi lopettaa, jotta "näyttäisi ikäiseltään"?

Missä iässä muodin seuraaminen pitää lopettaa, ja alkaa käyttää joitain mummovaatteita?
Missä iässä pitää alkaa lihoa yhtä läskeiksi kun nykynuoriso?

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä*Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.7.24 14:37:32

Nisu, minä olen taas huomannut, että harmaita hiuksia peitellään nykyään vähemmän.
Ysärillä jokaisella mummolla oli kastanjan väriset hiukset, koska harmaat eivät olleet muotia.

Itselle ensimmäiset harmaat tuli 27 vuotiaana ja nyt 20 vuotta myöhemmin kyljet ja parta täysin harmaat, mutta sehän on miehelle vain charmikkuutta ja varsinkin, kun on tumma.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   19.7.24 14:46:05

Riku, joo, miehillä se on hottia. Naisilla ei niinkään, mutta ei se haittaakaan yhtään mitään.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.24 14:46:59

Mun oma äiti on 70-vuotias ja voisin aivan hyvin pukeutua hänen kanssa samoihin vaatteisiin. Käyttää kivoja takkeja, kenkiä, mekkoja, farkkuja, puseroita jne. On aina värjännyt hiukset ja käy kampaajalla säännöllisesti, meikkaa myös aina ulos lähtiessä. Jutuista kyllä huomaa, että alkaa vähän jo höperöityä. Äiti oli aikoinaan koulussa töissä niin pysyi ajan hermoilla, eikä lähtenyt mummotyyliin. Äidin sisko taas on 82v. ja tosi nuorekas hänkin. Ajaa pyörällä ruokakauppaan, käy kampaajalla ja pukeutuu kivasti. Mitä nuoruudesta omaa mummoani muistelen, niin mummolla oli aina sellainen lyhyt permanentattu tukka, beiget sukkahousut, mekko tai hame, trenssitakki ja mummokengät. Nykyajan mummot on vähän eri mallia.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä*Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.7.24 14:49:37

Eikä se naisellakaan huono ole, kun ikää tulee ja harmaantuu.
Oikeastaan mielestäni kaunista, kun tummalla naisella on hieman harmaata.
Värjätty tasavärinen on kovin teennäisen näköinen.
Vaaleilla ei tällaista ongelmaa ole.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: ejje 
Päivämäärä:   19.7.24 14:50:30

*
Miksi sinä minulle rähjäät? Tämä asia näytti olevan sinulle niin arka paikka että räjähdit ihan kunnolla, vaikken ole esittänyt mitään tuollaisia väitteitä, joihin vaadit minulta todisteita :')

En kai minä sitä määrittele, miltä jonkun kuuluu näyttää. Ihmettelen vain sitä, miksi pitäisi näyttää joltain muulta kuin mitä luonnostaan on, eli miksi yritetään kuumeisesti peittää tai täyttää ne juonteet ja harmaat hiukset sen sijaan, että annettaisiin niiden tulla ja olla asiasta sen enempää stressaamatta?

Kai nelikymppinen näyttää siltä kuin nelikymppisenä luonnostaan näyttää ja kuusikymppinen siltä kuin miltä kuusikymppisenä luonnostaan näyttää. Eihän siinä minun mielipiteeni mitään merkkaa, kun ei se ole mielipideasia, miten kenelläkin ulkonäkö muuttuu tai on muuttumatta vuosien mittaan.

Enkä minä puhunut mitään muodista, sen seuraamisesta tai seuraamisen lopettamisesta, enkä varsinkaan lihomisesta ta laihtumisesta. Miksi siis rähjäät noista asioista minulle?

Missä minä oikein väitin, että sinulla pitäisi olla käkkäräpermanentti tai sinun kuuluisi näyttää muodin mukaiselta tai olla lihava? Vähän sitä luetunymmärtämistä pään sisään ja raivoa jollekin muulle, jooko? :)

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Hmh 
Päivämäärä:   19.7.24 14:51:07

"Olen aina ihmetellyt sitä, miksi pitää peittää ikääntymisen merkit, piilottaa harmaat hiukset ja näyttää ikäistään nuoremmalta."

Olen piilottanut hiusteni todellista väriä 15-vuotiaasta lähtien, joten se ei liity mitenkään ikääntymiseen vaan tyytymättömyyteen omaan silloiseen luonnonväriin. Nyt kun harmaita hiuksia on kasvanut jo pitkään ovat hiukseni jo hyvin lähellä niiden luonnollista väriä, koska harmaan sävyni on kaunis.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä*Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.7.24 14:58:12

"trenssitakki"

Hauskoja nämä muodin termit.
Trenssitakki on taisteluhautatakki "trench coat" ensimmäisestä maailmansodasta

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: ne4 
Päivämäärä:   19.7.24 14:59:43

Hmh: Ehkä aloitus ei sitten koske sinua kun et aloittanut hiustesi värjäämistä siksi että haluat peittää harmaat hiukset. Jo vuosikymmeniä monia hiusvärejä on markkinoitu sillä että "peittää harmaat hiukset täydellisesti".

Joskus ihemttelen että miten ihmiset voivat olla näin lukutaidottomia.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Hmh 
Päivämäärä:   19.7.24 15:07:05

No minun ikäluokastani ns kaikki ovat aloittaneet värjäämään hiuksiaan teini-ikäisenä, joten jos vastaajiksi kelpaavat vain 20-50-luvulla syntyneet, niin se kannattaa kertoa jo aloituksessa. He ovat sitä ikäluokkaa, joille viime vuosituhannella markkinoitiin harmaiden peittämistä ja useimmat aloittivat hiustensa värjäämisen vasta harmaiden takia.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   19.7.24 15:10:51

Median markkinointi on tehokkaasti uponnut siitä lähtien kuin sanomalehteä ja jonkun sortin mediaa on ollut. Kosmetiikkateollisuus on miljardibisnes. Niin kauan kuin naiset menee halpaan ja uskoo mainoksia, että pakko näyttää nuoremmalta, niin ei mitään syytä lopettaa.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä*Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.7.24 15:13:33

Hmh, hiuksia on värjätty jo aikana ennen antiikkia.
Vielä tänä päivänä Afrikassa on tiettyjen heimojen kauneusihanne punaiset hiukset ja se muuten toteutetaan pesemällä mustat hiukset lehmän kusella.
Siitä varmaan tulee termi kusen polttamat hiukset.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   19.7.24 15:14:18

Hassua muuten on myös se, että jossain vaiheessa tietyssä iässä piti näyttää "aikuiselta". Siis naiset painostivat nuorempiaan esimerkiksi leikkaamaan ja permanenttaamaan hiuksensa, että näyttää aikuiselta. Sitten kulkivat pikku vanhuksia toinen toisensa hyväksyen.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.7.24 15:20:28

Jokainen on oman aikansa "tuotos".
40-luvulla syntyneet värjäävät harmaat piiloon, koska se oli heidän nuoruudessaan tapana.
50-60-luvuilla syntyneet ovat värjänneet hiuksiaan kaksikymppisistä asti.

Kun nykyiset kaksikymppiset ovat kuuskymppisiä, niin heillä on edelleen pinkit hiukset ja tatuoinnit.

Nykyiset kasikymppiset ovat pukeutuneet nuorista asti farkkuihin. Miksi heidän yhtäkkiä pitäisi jotakin muuta päälleen laittaa.

Mä olen 59-v, en ole ikinä värjännyt hiuksiani. Mutta ei ole kyllä ainuttakaan harmaata hiusta. Jos niitä ilmestyy, niin varmaan sitten käyn värjäyttämässä hiuksia omaan väriin.
Mummopermanenttia en ota. Ja pukeudun just niin kuin tykkään. Näytän sitten miten nuorelta tai vanhalta vaan.
Meikannut olen 13-vuotiasta, ja meikkaan vastakin. Toki en enää laita vihreää ripsiväriä niin kuin kasarilla.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   19.7.24 17:07:00

Mun mummut syntyivät 1917 ja 1922.

Tuo 17 syntynyt käytti peruukkia (jep) vuosikymmeniä, koska hällä oli kulemma kaamee luiru tukka. En tiedä, koska oli peruukin käyttämisen alottanut, mutta 60-luvun kuvissa saattaa hällä päässä ollut - 60-luvun kaupunkilaistädin kampaustyyli oli melkoisen pöyhkeä pallo, ja siihen ei varmaankaan omat hiukset kaikilla riittänyt. Yhdellä siskollaan oli ainakin kans peruukki samoihin aikoihin. Peruukki oli inha, hengittämätön ja lensi aina kotioloissa jemmaan asap. Sitten yhtäkkiä vuosituhannen vaihteessa, eli noin kasikymppisenä mummuni jätti peruukin käytön kokonaan pois ja alkoi ottaa hohtavan helmenharmaisiin hiuksiinsa kevyttä perimistä tosi söötit hiukset, eikä ollenkaan luiruimmasta päästä, ja väri tosiaan oli huikea. Tää mummu myös nypitytti mulla kulmakarvansa ja ostin hälle myös kulmakarvavärin.

22 syntynyt mummuni oli likimain mustahiuksinen alunperin, ja harmaantui varsin maltillisesti. Värjäytteli kampaajallaan ajoittain tummaksi, ja joskus ysärillä tätini kanssa värjättiin mummun hiukset itse, naurun ja käkätyksen määrä oli melkoinen.

Molemmat mummuni meikkasivat pukeutuivat kuin sen ajan kaupunkilaismummut pukeutuivat.

70+-vuotias äitini otti kasarilta lähtien raitoja tummanruskeisiin hiuksiinsa. Kierra katkesi syöpähoitoihin ja hiustenlähtöön. Peruukkia piti hetken ja kun omat hiukset alkoivat kasvaa uudelleen, olivat ne kuin liukuvärjätyt tummasta vaaleamman harmaaseen, ihan törkeen hienot. Äitini muuten pukeutuu usein sellaisiin vaatteisiin, jotka päätyvät lopulta mulle tai tyttärelleni (25). Sen sijaan 60+-vuotiaan tätini kanssa ei mahduta edes samaan vaatekauppaan :D

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: anana 
Päivämäärä:   19.7.24 17:13:51

Koeta nyt jo opetella lukemaan ja ymmärtämään mikä oli aiheena. Ja vasta siihen mistä puhutaan, älä ala vängätä aiheen vierestä.

Aiheena on se että miksi ihminen ei saa näyttää ikäiseltään ja vanhentua luonnollisesti vuosien mittaan ja miksi yritetään näyttää ikäistään nuoremmalta ja peittää ikääntymisen merkit. Siihen ei liity mitenkään se että joku Hmh tai kaverinsa kyllästyi tylsän värisiin hiuksiinsa teininä ja halusi värjätä ne eri väriksiksi. Ei siihen liity sekään että joku haluaa pukeutua muodin mukaisesti tai jotakuta ei kiinnosta pätkääkään seurata muotia. Vaan kyseessä on se että ulkomuoto muuttuu luonnostaan iän myötä ja mikä siinä on niin kamalaa että sitä muuttumista ei saa näyttää vaan se koetetaan kaikin keinoin peittää täyteaineilla, ihovoiteilla, kasvojenkiristyksellä, hiusten värjäämisellä, jne.

Mitähän näillä lukutaidottomille sennuille pitäisi tosiaan tehdä?

Olen minäkin hiukseni värjännyt nuorena, viimeksi 25-vuotiaana. Mutten tehnyt sitä koska halusin näyttää nuoremmalta tai peittää harmaat hiukset. Vaan siksi että halusin kokeilla eri värejä. Eikä minua haittaa että nyt nelikymppisenä näytän naamasta vanhemmalta kuin 19-vuotiaana. En ole koskaan käyttänyt silmänympärysvoidetta enkä mitään kalliita ihovoiteita. Eikä ole tarvetta, koska ei minua haittaa että iän myötä myös ikääntyminen näkyy.

Mutta minulla on kavereita, jopa 10 v nuorempia kuin minä jotka käyvät säännöllisesti ottamassa pistoksia naamaan ettei tule esim. otsaryppyä. On täytteitä ja lisäkkeitä siellä täällä kuten kynnet, ripset, hiukset, huulet, laitettu silarit, otetaan ties mitä kasvohoitoja ja koetetaan päästä eroon selluliitista. Siis ihan normaaleja asioita, joita tulee lähes kaikille vuosien myötä. Mutta kun pitää näyttää nuorelta ja samalta kuin 18-vuotiaana. No, eivät näytä.

Moni myös kauhistelee iän mukanaan tuomia merkkejä vaikka ne ovat vain persoonallisia kun ikää on lähempänä 50 kuin 40 vuotta. Jotain kamalaa siinä varmasti on että eletty elämä näkyy.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 17:22:17

No siks koska markkinoidaan ja mainostetaan tuotteita että näillä näytät nuoremmalta ja tätä tuotetta kun käytät niin et vanhene tai rupsahda ikinä ja akat on aivopesty että täytyy näyttää nuoremmalta eikä koko väitettä ole kyseenalaistettu pahemmin.

Hyvä aloittaja että kysyit, miks täytyy näyttää nuoremmalta. Emmä tiedä miks.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.24 17:46:52

Olen pohtinut samaa kuin aloittaja. Minusta on kaunista, kun ihminen viihtyy kehossaan ja näyttää siltä, mitä hän on. Eletty elämä ja oma persoona saa tulla esiin.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.7.24 17:55:46

Kyllä ikäiseltään näyttäminen on ok, mutta moni näyttää tarpeettoman vanhalta ikäänsä nähden. On esimerkiksi turhaan rypistetty naamaa auringonotolla ja tupakoinnilla. Myös ylipaino vanhentaa olemusta huomattavasti. Ku vertaan vaikka mun erittäin terveellisesti aina elänyttä 70-v äitiäni ja hänen saman ikäisiä vähemmän terveellisesti eläneitä kavereitaan, niin kyllä sekä huonot että hyvät elämäntavat näkyy vaikka kuinka värjäisi hiuksia tai olisi vääjäämättä. Eikä se epäterveellisyys välttämättä ole mitään laiskuutta tai oma vika, esim. mummoni joutui tekemään rankkoja ulkotöitä koko ikänsä ja oli kyllä jo kuusikymppisenä ihan "loppuun kuluneen" näköinen vaikkei takuulla ollut mikään röökiä vetävä solariumissa makaaja. Mutta meillä, joilla on mahdollisuus valita, koen jonkinlaisena sivistymättömyyden merkkinä jos ei huolehdi itsestään, enkä siis tarkoita tällä mitään ripsienpidennyksiä...

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 17:57:28

Nimimerkki juu osasi hyvin vastata kysymykseen, MIKSI täytyy täyttää nuoremmalta.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä*Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.7.24 18:13:19

Sivistyneen ihmisen merkki on myös se, että ymmärtää, ettei kaikki halua olla toimistossa töissä.
Minua v1tuttaa toimistopäivät ja haluaisin olla vaan työmaalla. Kyllä se jälkensä jättää. Niin kroppaan kuin työmaalle.
Tulen todennäköisesti kuolemaan saappaat jalassa sata vuotiaana gubbena matkalla töistä kotiin.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   19.7.24 18:19:05

Yhteiskunta mennyt sellaiseksi, että ihannoidaan vaikka kauneusleikkaukdilla nuorennettuja ulkonäköjä. Tämä siis naisten kohdalla.
Ihmiset photoshoppaa kuvia medioihin ollakseen nuoremman näköisiä. On paljon geeneistä kiinni ikääntymisen merkit, tukevat tai pyöreäkasvoiset näyttävät usein nuoremmilta koska kasvoissa ihonalla rasvaa tai lihasta enemmä

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Linnikka 
Päivämäärä:   19.7.24 18:23:30

Kai se on pohjimmiltaan kuolemanpelkoa ja mainostajat käyttävät tätä härskisti hyväksi. Kun kuvittelee näyttävänsä nuoremmalta, niin kuolemakin tuntuu olevan muka kauempana.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: ejje 
Päivämäärä:   19.7.24 18:48:27

"No siks koska markkinoidaan ja mainostetaan tuotteita että näillä näytät nuoremmalta ja tätä tuotetta kun käytät niin et vanhene tai rupsahda ikinä ja akat on aivopesty että täytyy näyttää nuoremmalta eikä koko väitettä ole kyseenalaistettu pahemmin."

Tuota ihmettelenkin, että miksi väitettä ei ole kyseenalaistettu. Olisikin kiva kysyä joltain tuotetta kaupittelevalta, että "Miksi pitäisi näyttää nuoremmalta?" ja "Miksi en saisi rupsahtaa/vanheta?".

Miehillä iän näkyminen on vain charmanttia, naisilla rupsahtamista.

Nimimerkki Juu puhui siitä, miksi ei kannata/"saa" näyttää ikäistään huomattavasti vanhemmalta. Sen kyllä ymmärrän, mutten sitä kysynyt. Minua kiinnostaa se, että miksi ei saa näyttää ikäiseltään.

Ymmärrän sen, että nelikymppisen ei ole hyvä näyttää kuusikymppiseltä, mutten sitä, miksi nelikymppinen ei saa näyttää nelikymppiseltä vaan pitäisi näyttää kolmekymppiseltä tai mieluiten kaksivitoselta.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 19:34:56

"Ymmärrän sen, että nelikymppisen ei ole hyvä näyttää kuusikymppiseltä, mutten sitä, miksi nelikymppinen ei saa näyttää nelikymppiseltä vaan pitäisi näyttää kolmekymppiseltä tai mieluiten kaksivitoselta."

Kuka näin sanoo?? Olen 49-vuotias eikä kukaan ole ulkonäkööni puuttunut tai kommentoinut, että minun pitäisi näyttää joltain muulta kuin näytän. En edes tiedä minkä ikäiseltä näytän sadan satunnaisen ohikulkijan silmissä.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   19.7.24 20:10:09

Olen aina ihaillut naisia, jotka osaavat vanheta arvokkaasti. He selvästi pitävät itsestään huolta, mutta eivät takerru epätoivoisesti nuoruuteensa vaan hyväksyvät vuosien tuomat muutokset. On ihanaa, kun eletyn elämän annetaan näkyä eikä piiloteta sitä täyteaineiden ja tuuman pakkelikerroksen alle.

Itsehän luultavasti rypistyn kuin rusina jo suht nuorena, koska olen ulkotöissä, säässä kuin säässä ja vuoden ympäri. Vapaa-ajastakin menee iso osa ulkona, joten iho on kovilla. Ammatinvalintakysymys. :)

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   19.7.24 20:24:12

"miksi ihminen ei saa näyttää ikäiseltään ja vanhentua luonnollisesti vuosien mittaan"
Kuka kieltää? Ei kukaan. Vanhene aivan rauhassa, muita tuskin kiinnostaa.

Ihmisille tarjotaan vaihtoehtoja. Se on bisnestä. Toiset eivät halua vanheta samaan tahtiin kuin sinä joten ostavat näitä palveluja, ihan omasta vapaasta tahdostaan. He haluavat pyrkiä tietynlaiseen ulkonäköön. Ja sekin on ihan okei, ei pitäisi ahdistaa ketään.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: ejje 
Päivämäärä:   19.7.24 20:30:08

"Kuka näin sanoo??"

Ne, jotka markkinoivat nuorentavia tuotteita kuten pistoshoitoja, kasvovoiteita jne. Ja ne, jotka yrittävät kaikin keinoin taistella ikääntymisen merkkejä vastaan ja peitellä niitä.

Sehän tämän ketjun aiheena on. Vai menikö se noin pahasti ohi?

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   19.7.24 20:31:38

Jokainenhan saa ihan vapaasti näyttää miltä haluaa väljien säädyllisyysnäkökohtien rajoissa.

Ikääntymisen merkkejä peittäviä tuotteita on tarjolla ja niitä mainostetaan, koska niille on kysyntää. Harva erityisesti haluaa näyttää niin vanhalta kuin on. Ihmisillä on silmät päässä ja ikääntymisen merkit harvemmin ketään kaunistaa. Jos itse on niin puusilmä, ettei ulkonäöllä koe olevan mitään merkitystä, niin ei tarjonnan olemassa olo itsessään ole mikään velvoite pyrkiä näyttämään nuoremmalta.

Vaikka nykyään koitetaan olla niin avarakatseisia ja kaikenlaisuuden hyväksyviä, niin fakta on, että ihminen tekee luonnostaan valtavasti alitajuista arviointia ulkonäön perusteella. Miellyttävä ulkonäkö on elämää helpottava ominaisuus ihan tutkimustenkin mukaan. Tuo enemmän ystäviä ja parempaa palkaa.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 20:34:48

Öööö, uskotteko kaiken mitä markkinoijat sanovat? Ostatte kattoremontin kun se jonkun pihaan kävelleen mielestä näyttää tarpeelliselta, uusitte sisustuksen koska nyt onkin muotia sävy x, vaihdatte puhelimen uuteen koska kukaan ei voi pärjätä ilman uusinta mallia ja....? Aikuiset ihmiset. Ei kaikkea mitä markkinoijat sanovat pidä uskoa.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   19.7.24 20:53:56

Eläinlaumassa sairaita ja heikkoja hyljeksitään, koska ovat lauman heikko lenkki. Ehkä olemme yhä niin eläimiä, että kaikkien pitäisi olla vahvoja ja terveitä. Ja vanhuus merkitsee voimien heikentymistä.

Siksi kai sitten on kova tarve vakuutella, että on keskimääräistä paremmassa kunnossa ja kaikin puolin "ikäistään nuorempi" ja pitänyt itsestään huolta, ettei ole vanha ja heikko.

Itsekin olen monesti ärsyyntynyt täälläkin siitä, miten vanheneminen tuntuu olevan suuri synti ja halveksittava asia. Ja kuitenkin se on meistä suurimmalla osalla edessä. Ellei sitten kuole nuorena.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.7.24 20:56:41

Hieno toinen keskustelu täällä rullaa ihmisten kauneudenhotorutiineista. Monet ihmiset laskee eri asioista kauneuden hoitamiseksi jne. mikä on perus hygieniaa ja mikä taas kauneuden hoitoa.
Toinen topikki koskee ihon kuorintaa, että iho voisi hyvin ja olisi ruusuinen ja ehkä voisi ennalta ehkäistä ihon..lurpsahtamisen.
Suurin osa varmasti kavahtaa ikääntymisen fyysisiä merkkejä ja se on ymmärrettävää: ikäihmisten elämän kohokohdat on jo eletty.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Mo 
Päivämäärä:   19.7.24 23:09:58

Monissa kulttuureissa vanhimpia esim. suvun jäseniä kunnioitetaan. Näin meilläkin vielä muutamia vuosikymmeniä sitten. Nykysuomessa ei. Lapset eivät kunnioita vanhempiaan eivätkä koe heitä tarvitsevan. Siinä vaiheessa, kun saavat omia lapsia ja tarvitsevat lastenhoitoapua, vanhemmat ovat muuttaneet jo Espanjaan tai eivät muuten vaan enää ole kiinnostuneita lastensa elämästä. Niin mukaan kuin petaa ja karma toimii.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: Oldiebutagoldie? 
Päivämäärä:   22.7.24 00:58:59

Täytin eilen vuosia (44v). En tiedä näytänkö ikäiseltäni paitsi että töissä parikymppiset olivat järkyttyneet kun kuullet mun iän. En juuri ajattele mun ikää koska en tunne olevani 44v mutten myöskään kolmkymppinen. Tänään vaan shoppailemassa ollessani tajusin ettei kukaan enää katto mua kahta kertaa. Tavallaan super masentavaa ja tunsin oloni vanhaksi ja rupsahtaneeksi. No aikansa kutakin.

  Re: Miksi ei saa näyttää ikäiseltään?

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   22.7.24 02:19:31

miksi? siksi, että pelätään, että jää yksin. ettei kelpaa miehille, tai vielä pahempaa, naisille. nokkimisjärjestys on sellainen.
kuolemanpelkokin mainittiin, voi olla osasyy. näitä kaikkia markkinointi käyttää hyväkseen ja takoo miljardeja. ihmisten epävarmuudella. ei kannata lähteä siihen kelkkaan, on vain sellainen, kuin itsellä on hyvä olla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.