Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 22:39:10

Miten terveydenhuolto arvioi potilaan/asiakkaan aiheuttamaa vaaraa ulkopuolisille ihmisille? Minulla on ollut jo pitemmän aikaa todella aggressiivisia ajatuksia ja aikeita, mutta jos menisin kertomaan näistä päivystykseen, niin otettaisiinko minua edes mihinkään mielenterveilijöiden jonoon, koska minulla ei ole minkäänlaista väkivaltahistoriaa ja osaan käyttäytyä rauhallisesti, rakentavasti ja jäsentyneesti. Mielenterveyshistoriaa minulla on.

Enhän tiedä itsekään, olenko vaarallinen muille. Minusta vain tuntuu, että saatan kimmota ihan oikeasti, koska olen niin uupunut ja virittynyt, mutta miten lääkäri mahdollista vaarallisuuttani arvioisi ja miten hän reagoisi siihen.

Itse arvelen, ettei mitenkään. Lähettäisi vain kotiin. Parhaimmillaan tarjoaisi ajan hoitajalle, jonne pääsisin puolen vuoden kuluttua kertomaan, että päätä kiristää ja saatan ryhtyä pahuuksiin.

Kertokaa työtä tekevät, miten näitä arvioidaan. Näin aggressiiviseksi itsensä kokevan näkökulmasta on mahdotonta tietää, miten pitkä matka tunteista on tekoon.

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 22:41:50

Häviäisitkö jos yrittäisit? Keskittyisin toki enemmän niihin asioihin jotka aiheuttavat sitä mahdollista vaarallisuutta.
Toivottavasti saat jotain apua, tuo on varmasti tosi raskas olotila.

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 22:45:20

"Häviäisitkö jos yrittäisit?"

Hävettäisi ainakin hirveästi, koska todennäköisesti lääkäri pitäisi minua huomionhakuisena ongelmien keksijänä.

Itselle vain on hankala tunne, kun päässä on tarkasti suunniteltuja väkivallantekoja, mutta ei se tietenkään tarkoita, että ne toteuttaisin. En toisaalta voi olla varma, etten toteuta, koska minulla on niin paha olla. Jotenkin tuntuu, että kimpoan.

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   19.7.24 02:15:17


"Hävettäisi ainakin hirveästi, koska todennäköisesti lääkäri pitäisi minua huomionhakuisena ongelmien keksijänä."

- Ei. Täytyisi olla todella epäpätevä lääkäri, eikä oikein silloinkaan. Et ole ensimmäinen, jolla tällaisia ajatuksia on ja niihin suhtaudutaan kyllä vakavasti. Aikaa ja apua voi olla nykytilanteessa valitettavan vaikea saada, mutta lupaan että huomionhakuiseksi sinua ei luokittele yksikään ammattilainen tuon takia.

Ei todellakaan tarvitse hävetä, et sinä ole valinnut tai voinut vaikuttaa. Oikea tapa on juurikin hakeutua avun piiriin vaikka se tarvittava apu sitten olisi neuvontaa ja keskustelua. Aiheesta löytyy kokemuksia ja tietoa netistä hakemalla sekä suomeksi että englanniksi.

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.24 07:14:58


Sanoitukset Puukottaja Huora
Sitä ei voi kokematta ymmärtää
Kuinka paljon hullua elämäänsä häpeää
Kerta toisensa jälkeen selittämään
Vaik on väsynyt helposti hengittämään
Järjestys pitää olla
Hoitoa saa jos haluaa
Ei nyt oo jonojakaan
Ai et oo meidän asiakas
Mee sitten odotan
Ajanvaraus vastaa kyllä
Soita vaan kun tarvitaan
Jonossa seuraavana ehtii
Naapuria puukottaa

Oma voimabiisi. Oikein kun oli vaikeaa niin mietin yöllä sängyn vieressä seisten olisko pieni kirves parempi kuin puukkko ja mittailin matkaa silloisen kumppanin otsaan.

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   19.7.24 07:24:13

Nähtävästi et tiedä mitä tarkoittaa verbi kimmota. Sillä ei ole mitään tekemistä mt-ongelmien kanssa.

Verbi

kimmota (74-H) (taivutus)

osua johonkin, johon osuessa kulkurata taittuu
- luoti kimposi kypärästä
- pallo kimposi seinästä

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 07:31:44

Saattavat hyvinkin tehdä lähetteen ihan osastohoitoon.

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: ´´´´ 
Päivämäärä:   19.7.24 07:36:00

"Nähtävästi et tiedä mitä tarkoittaa verbi kimmota. Sillä ei ole mitään tekemistä mt-ongelmien kanssa"

Ja kun sanotaan, että tunteet lähtivät laukkaamaan, niin sekin on ihan väärin, koska vain hevoset laukkaavat.

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 07:58:29

"Aikaa ja apua voi olla nykytilanteessa valitettavan vaikea saada"

Eli juuri tuo vaihtoehto, jota epäilinkin. Lähettävät kotiin ja parhaimmillaan tarjoavat jotain pitkän jonotuksen jälkeen muodon vuoksi.

Käynnistä ei siis olisi mitään hyötyä.

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 08:02:11

Eli olet jo etukäteen päättänyt olla hakematta apua, koska sitä ei kumminkaan saa?

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   19.7.24 08:05:00

Odota elokuuhun. Sitten soitat häkeen, että ase on ladattu ja suuntana koulu X. Kyllä sinut joku tulee poimimaan talteen.

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 08:07:00

"Eli olet jo etukäteen päättänyt olla hakematta apua, koska sitä ei kumminkaan saa?"

Olen mielenterveysongelmien kanssa huomannut, että kun apua ei saa, se tekee olosta entistä huonomman ja saa häpeämään ankarasti.

Jos terveydenhuollon viesti on se, että mene kotiin, niin siinähän tuntee itsensä vain kiusan aiheuttajaksi, mikä nostaa pintaan häpeää. Häpeän toinen puoli on viha, enkä minä tähän tilanteeseen kaipaa lisää vihaa.

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.24 08:08:04

Todennäköisesti joudut puukottamaan jonkun koripalloilijalapsen, jotta saat apua

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 08:12:10

Kyllä meilläpäin on päässyt osastohoitoon ihan ajatuksien vuoksi.

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   19.7.24 08:19:18

”Olen mielenterveysongelmien kanssa huomannut, että kun apua ei saa, se tekee olosta entistä huonomman ja saa häpeämään ankarasti.


Niin tämä :(

  Re: Miten terveydenhuolto arvioi vaaraa ulkopuoli...

Lähettäjä: Luuseri 
Päivämäärä:   19.7.24 10:12:47

"-Ei. Täytyisi olla todella epäpätevä lääkäri, eikä oikein silloinkaan."

Miksi tällaisia väitetään, koska tottahan tämä ei ole. Ensiksikin lääkäreiden väliset erot ovat suuria. Toiseksi saman lääkärin suhtautuminen ihmisiin vaihtelee hyvin paljon ihmisten yksilöllisten ominaisuuksien ja taustojen perusteella.

On ihan eri asia hakea apua syrjäytyneenä luuserina kuin aktiivisena yhteiskunnan jäsenenä. Kun lääkäri näkee ihmisen taustan, hän tekee välittömästi lukemattoman joukon ennakko-oletuksia, joiden seurauksena hyvin saattaa olla, että valmiiksi syrjäytynyt nähdään lähinnä huomiota hakevaksi kiusaksi eikä autettavaksi.

Esimerkiksi lääkäri ja toimittaja Aurora Lemma on kirjoittanut ja puhunut tästä lääkärien itseriittoisesta asenteesta, jonka varassa he kohtelevat ihmisiä ulkoisten seikkojen perusteella.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.