Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Punkin puremasta

Lähettäjä: mustikka 
Päivämäärä:   18.7.24 19:52:31

Minulle tarttui eilen marjametsästä käsivarteen kiinni punkki, elämäni tähän asti ensimmäinen sellainen. Oli ehtinyt syödä itsensä jo aika pulleaksi, mutta kaveri irrotti sen siististi pois. Onko siis niin, että puremajälkeen tulee ihan selkeä rengas ympärille jos se on ns paha purema? Minulla puremakohta on alkanut punoittaa (about 3cm x 3xm alue), hitusen turvottaa ja kuumottaa sekä tavallaan kutisee/kirvelee. Mutta mitään selkeää rengasta ei ympärillä ole. Mitä sanoo ht.netin viisaat, onkohan tämä vielä ihan vaaraton reaktio?

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   18.7.24 19:56:16

Tuo on vaan reaktio siihen puremaan ja ihan vaaratonta.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   18.7.24 20:15:43

Jos tulee rinkula, soitto lääkäriin.

Mulla ollut 5 punkkia kiinni ihossa, ei ole muuta tullut kuin kutinaa ja punotusta :)

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.7.24 20:58:21

Tutulle tuli ensin iso ja tumma mustelma, joka muuttui rengasmaiseksi ja kävi sit lääkärillä ja sai diagnoosin ja lääkkeet.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.7.24 23:57:53

Piirtäisin kynällä viivat punotuksen ympärille niin voit seurata laajeneeko. Ja olisin ite jo punotuksesta ja turvotuksesta yhteydessä lääkäriin.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.24 00:32:41

Tämä: Piirtäisin kynällä viivat punotuksen ympärille niin voit seurata laajeneeko. Ja olisin ite jo punotuksesta ja turvotuksesta yhteydessä lääkäriin.

Lähtee vaalenee keskeltä - silloin on jo varma tartunta. Hakisin jo antibiootin. Mitä aikaisemmin sen parempi. Rengas tulee myöhemmin ensin leviävä punainen alue ja sitten vaalenee keskeltä

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: Kaktus perseessä 
Päivämäärä:   19.7.24 00:44:28

No siis joo, borrelioosi jos on niin tulee yleensä se rengas. Voi tulla parin viikon aikana ja muuallekin kuin puremakohtaan. Mutta erityisesti sitä kannattaa seurata. Pieni punoitus ym. On ihan normaalia. Mutta borrelioosin riski on onneksi suurempi vasta sitten, jos punkki on ehtinyt olla yli vuorokauden kiinni.

Muista tarkkailla oloa nyös mm. Puutiaisaivokuumeen varalta. Nyt on ollut tartuntoja alueilla, joissa yleensä ei edes suurempi riski ole.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   19.7.24 01:29:26

Ei se vaadi aina sitä rengasta. Minulla vaan alue oli aika iso. Alkoi olla myös kipuja. Sain aikamoisen antibioottikuurin.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.24 01:32:43

On ihan vanhaa tietoa että pitäisi aina tulla rengas. On tosi yksilöllistä millainen jälki tulee, mahtaa riippua immuunipuolustuksesta. Mahtaako sitäkään moni tietää että myös paarmat levittävät koko ajan enemmän borrelioosia.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: Kaktus perseessä 
Päivämäärä:   19.7.24 01:38:19

Xy ja viiva, siksi sanoinkin YLEENSÄ.
Tuolla etusivulla pyörii sellainen luetun ymmärtämisen testi, käykääpä testaamassa.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: mustikka 
Päivämäärä:   19.7.24 02:04:35

Kiitos vastauksista! Punoitus on tässä illan aikana tummentunut ja levinnyt. Mutta tuollaista renkulaa, mitä suurimmassa osassa googlen kuvista on ei vielä ainakaan onneksi erotu. Kipeä tuo jälki kyllä on.
En millään haluaisi mennä myöskään turhaan kuormittamaan tk- väkeä, jos selviäisikin että kyseessä on vain harmiton ihoreaktio ja olen ylireagoinut. Noh katsotaan miltä aamulla näyttää.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.24 05:44:43

Mulla rengas tuli viikon päästä puremasta ja tosiaan eri kohtaan kuin purema. Rengas oli parikyt senttiä halkaisijaltaan.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: Fox 
Päivämäärä:   19.7.24 08:09:02

Lähettäjä-
Päivämäärä19.7.24 05:44:43

Mulla rengas tuli viikon päästä puremasta ja tosiaan eri kohtaan kuin purema. Rengas oli parikyt senttiä halkaisijaltaan.

Siis tuliko rengas sulla aivan eri kohtaan kehoa mitä purema?
Ihan sillä siis tässä kyselen, kun mulla on nimittäin itselläni outo iso rengasläntti jalassa, mutta olen varma ettei just siinä ole ole ollut punkkia. Olen vaan ajatellut, että joku hassu ihoreaktio. Mutta mulla oli kyllä isohko punkki eri kohdassa kroppaa kiinni ja nyt aloin tässä pikku kuumetta pidellessä miettimään…

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.24 08:10:17

Punkki puri kainalon liepelle ja rengas oli alaselässä.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.7.24 08:11:21

Alkuun se on tietty ärtynyt kuten esim hyttysenkin purema mutta jos viikon päästä alkaa kehittyä rengas niin sitten lääkäriin.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: Kaktus perseessä 
Päivämäärä:   19.7.24 11:36:00

Fox, voi tulla ihan mihin tahansa. Kaverillani oli punkki pohkeessa, rengas tuli vatsaan. Eli käypä lääkärissä.

  Re: Punkin puremasta

Lähettäjä: mustikka 
Päivämäärä:   22.7.24 21:48:24

Ja tilannepäivitys tähän, että niinhän se punotus vaan levisi ja aivan selkeä rengas tänään näkyvissä… piru vie!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.