Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   18.7.24 18:29:38

Kauanko yleensä vihoittelet?

Onko väliä onko kyseessä "pikkuasia" vai jokin isompi?
Aloin asiaa miettimään kun minulle sanottiin että oletpa sinä pitkävihainen... Kyseessä oli asia joka loukkasi minua todella syvästi, sekä oli minulle todella tärkeä ja tämä ihminen tiesi sen.Teki minulle sen ihan tahallaan, en aio antaa sitä hänelle anteeksi ehkä ikinä!

On kyllä myös paljon asioita mistä suutahdan ja otan itseeni, mutta lepyn sitten nopeasti.

Vanhemmiten olen myös kyllä antanut tiettyjen asioiden mennä vain ohi, enkä suutu kaikesta.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   18.7.24 18:32:01

Jaa, en yleensä kyllä suutu mistään. Mutta yhdelle ihmiselle en ole kyennyt antamaan anteeksi, teki minulle niin törkeän tempun sekä samalla valehteli kaikille meidän tutuille minusta. Eli ehkä minäkin sitten olen pitkävihainen!

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: ep 
Päivämäärä:   18.7.24 18:44:12

Olen silloin, jos minua johdetaan harhaan tai käytetään hyväksi. Esimerkiksi puolustan ja tuen toista henkilöä vuosia ja hän kertoo auttavansa kyllä myös minua niin paljon kuin voi. Paitsi ettei sitten autakaan, vaikka voisi. Usein puheet ovat suuremmat kuin teot. Lisäksi vaikeassa tilanteessa ei olekaan puolellani, vaikka on niin antanut ymmärtää.

Yleensä haluan antaa anteeksi mahdollisimman nopeasti, välillä voi mennä vuosiakin.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   18.7.24 18:55:16

Olen. Jos minua kunnolla loukkaa, muistan sen lopun ikääni, eivätkä toisen anteeksipyynnöt merkkaa yhteään mitään. Pikkujutuista yleensä älähdän kerran ja unohdan sitten.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 19:26:56

En jaksa pitää vihaa pitkään. Vakavissa asioissa toki menetän luottamuksen ja käyttäydyn sen mukaan. Jos kaveri "alenee" tuttavatasolle, ei se tarkoita, että olisin hänelle vihainen. En ole muillekaan tuttaville tai vieraille vihainen, vaikken heihin luottaisikaan.

Näen anteeksiannon/ vihaisuuden erillisenä asiana luottamuksen ja läheisyyden kanssa.

Voisin myös esim. antaa kumppanille anteeksi pettämisen tai väkivallan, mutta suhdetta en jatkaisi vaikka antaisinkin anteeksi.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   18.7.24 19:42:12

Mikä voisi olla niin törkeä temppu ja oletko ihan varma että kaverisi on sen tehnyt.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   18.7.24 20:18:54

En, suutun ja lepyn hyvin nopeasti. Osa kuitenkin pitää pitkävihaisena, kun otan opikseni ihmisten edesottamuksista ja aiemmat toimet vaikuttaa siihen mitä heiltä tulevaisuudessa odotan. Se, että muistan jollakulla olevan tapana toimia jollain ajattelemattomalla tavalla, ei tarkoita että olisin vihainen asiasta, olen vain tietoinen taipumuksesta.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: Keppiheppa 
Päivämäärä:   18.7.24 20:34:29

Pikkujutuissa en, isommissa kyllä. En kaipaa anteeksipyyntöjä koska harvoin osaan antaa anteeksi.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   18.7.24 20:59:17

Jumala armahtaa, minä en.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   18.7.24 21:04:09

Olen. Luottamuksen voi menettää vain kerran. Voin kyllä toimia "normaalisti" kuin vieraan tai asiakkaan kassa, mutta paluuta aiempaan luottamukseen ei ole paluuta.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   18.7.24 22:16:10

Metris sanoi hyvin. Paluuta ei ole jos välit menevät, mutta pakollisissa yhteyksissä toimin asiallisesti. Eli tavallaan olen pitkävihainen jos tarpeeksi pahasti on kolissut. Tuo vihainen sana on tosin turhan aktiivinen adjektiivi. Paremminkin luokittelen henkilön ikäväksi ja vältän tapaamisia jos se on mahdollista.

Pikkuasioita en laske enkä vihoittele. Jos jonkin henkilön taholta tulee enemmän hyvää kuin pahaa niin satunnaiset kuprut ei jää muistiin.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: Rapsu 
Päivämäärä:   18.7.24 22:34:12

Olen sellainen että annan aika paljon anteeksi ja siedän tosi pitkään.

Yleensä kun ihmiset huomaavat tämän, he "nostavat panoksiaan" ja alkavat kohdella minua jossain vaiheessa tosi huonosti jolloin se on viimeinen tippa itselle enkä enää anna anteeksi. Ikinä.

En anna siinä vaiheessa toista mahdollisuutta. Henkilö paljasti itsensä, mitä sellaista elämään palauttamaan.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   18.7.24 23:01:53

En. Unohdan yleensä minuuteissa mistään hermostuneenikaan.

Luottamuksen menettäminen on sitten eri asia, jos se oikeasti menee niin vaikea sitä on takaisin saada. Mutta en mä jää vihoittelemaan tai muistelemaan tehtyjä asioita.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   18.7.24 23:06:07

Sama kuin Rapsulla.

  Re: Oletko pitkävihainen vai et..?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   19.7.24 01:02:29

En ole. Tosin iän myötä olen oppinut asettamaan henkilökohtaiset rajani, joita kukaan ei ylitä ilman seuraamuksia. Jos joku niin tekee, en tuhlaa rajallista energiaani suuttumalla tai vihoittelemalla, vaan yksinkertaisesti poistan kyseisen ihmisen elämästäni.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.