Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Testi lukemisen ymmärtämiselle

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   18.7.24 17:01:46

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010570291.html

Jos testasit, miten meni?

Aika moni ei hötölässä ymmärrä omien kirjoituksiensa perusteella yhtään eritavoin kirjoitettua tekstiä.
Olen monesti ihmetellyt, johtuneeko sekin vain huonosta luetun ymmärtämisestä.

Re: Testi lukemisen ymmärtämiselle

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   18.7.24 17:04:45

Jos tuosta testistä ei pääse läpi niin.....

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 17:06:56

Kaikki vastaajat tulevat kertomaan miten saivat täydet pisteet ja tiedät sen. Heistä kolmasosa oikeasti teki kaikki kolme testiä ja siitä kolmasosasta ainakin ´kolmasosa mokasi ainakin yhden ja tuhahti sitten ja totesi että ihan tarpeeksi lähelle, ihan hyvin minä ymmärsin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.7.24 17:19:08

Helposti kaikista täydet pisteet. Ei kyllä yllätä, koska luen yhä paljon kaunokirjallisuutta vapaa-ajallani, kuten olen tehnyt ihan lapsesta asti, ja lisäksi olen suorittanut maisterin tutkinnon loppuun melko äskettäin. Tieteellinen teksti on siis myös tuttua ja sitäkin tuli luettua runsain mitoin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.7.24 17:38:36

Piste on kyllä oikeassa, joten ei liene paljoakaan vitsiä kertoa tässä, että tein kyllä kaikki kolme testiä ja sain täydet pisteet :D
Olen tosin opiskellut suomen kieltä yliopistossa (vaikkakin vaihdoin sittemmin tiedekuntaa) ja ollut aktiivinen lukija lapsesta saakka.
Peruskouluaikana ihmettelin luetun ymmärtämisen testaamista, ajattelin, että joko sitä osaa lukea tai sitten ei. Vanhemmiten olen sentään vähän oppinut ymmärtämään ihmisiä, joille luetun tiedon sisäistäminen on vaikeaa... En itsekään osaa yhtä sun toista asiaa, jotka muille ovat naurettavan helppoja.

Päivämäärä:   18.7.24 18:00:10

Sain täydet pisteet, vaikka kolmannen testin viimeistä kysymystä piti hetken aikaa pohdiskella. Muuten helppo testi. En ole korkeakoulutettu, mutta olen lukenut lapsesta asti paljon kaunokirjallisuutta ja äidinkielennumeroni on aina ollut hyvä.

Päivämäärä:   18.7.24 18:28:32

Täydet pisteet ja odotin vaikeampaa.

Olen paljon lukenut koko ikäni ja töissä joutuu kirjoittamaan raportteja. Ikääkin on kohta 60 vuotta joten lukemisen ja kirjoittamisen olen oppinut aikana jolloin nettiä ei oltu vielä edes keksitty.

Lähettäjä: Lakmus 
Päivämäärä:   18.7.24 18:41:21

Pitäisi varmaan huolestua, jos en olisi saanut täysiä pisteitä.
T. Äikän ope

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   18.7.24 18:43:41

Niin no, ei tuohon taideta yliopistotason koulutusta vielä vaatia..

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   18.7.24 18:48:37

"Niin no, ei tuohon taideta yliopistotason koulutusta vielä vaatia.."

Jos tällainen raksajätkä saa tuosta heittämällä täydet pisteet...

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   18.7.24 19:14:16

Mokasin ekan testin ekan kysymyksen. :D Ymmärsin sen ensin niin, että siinä kysyttiin tästä kirjeestä ja tajusin vasta jälkikäteen, että siinä tarkoitetaan, milloin Minna on viimeksi ennen tuota kirjettä kirjoittanut Tarjalle.

(Ja toki, puhekielessä voisi asian ilmaista noin, vaikka ei olisi kirjoittanut koskaan aiemmin kirjettä, vaan ollut muilla tavoin yhteyksissä Tarjaan.)

Hassua, että nuo haastavammat ymmärsin, mutta helpoin tuotti vaikeuksia.

Lähettäjä: Ukko 
Päivämäärä:   18.7.24 19:22:44

Ei tuollaseen Mikkihiiri-testiin mitään koulutusta tarvita.

Päivämäärä:   18.7.24 19:33:23

Suurimman osan pitää osata lukea tuon verran ja paljon ylikin. Sitten on erilaisia häiriöitä ja voi olla muu äidinkieli, mutta näitä on vähän.

Kouluissa tulisi myös opettaa kirjoitustaitoa. Huomaahan sen tästäkin minun tekstistäni mutta minä saan vielä asiani kerrottua. Monella se hukkuu aivan tyhjänpäiväiseen. Otetaan esimerkiksi mielipiteen ilmaiseminen rakentavasti. "Suomalaisilla on rumat kulmakarvat!" vai "en pidä vaaleista, ohuista kulmakarvoista, jollaiset on monella suomalaisellakin. Minun mielestäni paksut, tummat kulmat antavat kasvoille paremmin ilmettä."

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   18.7.24 19:59:38

Muuten meni oikein, viimeisen tekstin vikaa kysymystä olisi näköjään pitänyt hetki miettiä :D

Päivämäärä:   18.7.24 20:01:30

"Kouluissa tulisi myös opettaa kirjoitustaitoa. Huomaahan sen tästäkin minun tekstistäni mutta minä saan vielä asiani kerrottua. Monella se hukkuu aivan tyhjänpäiväiseen. Otetaan esimerkiksi mielipiteen ilmaiseminen rakentavasti. "Suomalaisilla on rumat kulmakarvat!" vai "en pidä vaaleista, ohuista kulmakarvoista, jollaiset on monella suomalaisellakin. Minun mielestäni paksut, tummat kulmat antavat kasvoille paremmin ilmettä.""

Jälkimmäisen kuvauslauseen informaatioarvo on tarkempi ja perustellumpi. Vaikka se jonkun mielestä on "tarinatätiä" tai tyhjänpäiväisyyteen hukuttamista.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.7.24 20:15:56

Ensimmäisen testin eka kysymys oli vaikein. Piti mennä lukemaan teksti uudelleen ennen vastaamista. Sain sen kyllä oikein, mutta kysymys oli hieman outo. Muut menivät miettimättä oikein.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   18.7.24 21:30:12

Kaikista täydet, mutta mä luen oikeasti Paljon

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   18.7.24 21:55:59

Tuohan oli ihan naurettava testi. Mulla lukihäiriö ja ekassa meni yksi väärin, kun luin kysymyksen väärin. Tuosta ei voi saada kuin täydet.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.7.24 21:56:23

Ö, mulla kävi samoin. Se kysymys oli "Minna on kirjoittanut Tarjalle..." Ja mä luin niitä vaihtoehtoja ja mietin vaan, että ei tuosta mistään tullut ilmi milloin kirje on kirjoitettu. Kysymys olisi pitänyt olla " Minna on kirjoittanut Tarjalle edellisen kerran..."

Päivämäärä:   20.7.24 11:22:04

up/vink vink, monessa aihealueessa näkyy taas lukemisen ymmärtämyyttä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.7.24 16:16:48

Vimpan vimppa kysymys meni väärin, muut oikein

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   20.7.24 21:37:46

Olen suomen kielen ope ja kääntäjä, kaikki oikein. Parissa kysymyksessä piti kyllä oikeasti miettiä kysymyksenasettelua.

Testi oli vähän hassu, mutta se johtuu tietenkin siitä, että tuo testi on tarkoitettu suomea toisena kielenä opiskeleville, ei äidinkielisille. Itse artikkeli oli kyllä hyvä.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   20.7.24 22:01:30

Muuten, tämän topicin otsikossa on virhe. Pitäisi olla "Testi luetun ymmärtämisestä" tai vielä paremmin "Luetun ymmärtämisen testi". Allatiivia (-lle) ei voi käyttää tuolla tavalla kuin otsikossa nyt, vaan se merkitsee lähinnä "Minne?" tai "Kenelle?", eli otsikko voisi olla vaikkapa "Testi kaikille".

Lähettäjä: Adolf 
Päivämäärä:   20.7.24 22:10:10

Luen paljon kaunokirjallisuutta, suoritin lukion parhailla arvosanoilla ja myöhemmin väittelin Tohtoriksi.
Vettä en kyllä osaa keittää, eikä oikein mikään muukaan onnistu.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   20.7.24 22:12:03

Testi oli helppo, vaikka minulla on lukihäiriö ja en lue paljoa. Aika paljon täällä näkee sitä, ettei ymmärrä lukemaansa tai kommentoidaan vaikkei ole lukenut sitä mihin vastaa.

Lähettäjä: *.* 
Päivämäärä:   20.7.24 23:13:24

Minäkin sain täydet pisteet ja testi vaikutti varsin helpolta. Viime työpaikkaa hakiessa olin psykologisissa testeissä ja sain siinä testissä luetun ymmärtämisestä ja tekstin soveltamisesta todella korkeat pisteet. Lisäksi suoritin ko. osuuden nopeimmin siinä testiryhmässä, kukaan muu ei päässyt määräajassa loppuun (tämä kellotettiin ja piti ilmoittaa, kun on valmis, jolloin paperi kerättiin pois).

Minä luen paljon, olen aina lukenut. Olen myös todella nopea lukija. Joudun työssäni jonkin verran lukemaan ja tulkitsemaan lakitekstiä, se on myös kehittänyt luetun ymmärtämistä ja sisäistämistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.