Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: henkilöstä? 
Päivämäärä:   18.7.24 16:25:14

Ihmisistä pitäisi puhua kauniisti. Juu, aikamoinen fraasi.

Jos joku (kuka vaan) on loukannut sinua pienesti tai isosti, tietämättään tai tarkoituksella, pystytkö puhumaan hänestä kauniisti tai edes neutraalisti?

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 16:29:53

Jos tarkoituksellista niin en v*ttu varmasti, miksi edes pitäisi?

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 16:32:24

Voi, jos hän on taitava jossain niin voin kehua siitä. Mutta persoonassaan ei olisi mitään hyvää sanottavaa.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: Jou 
Päivämäärä:   18.7.24 16:33:34

Pystyisin.
Jos hän olisi loukannut minua niin miksi tai millä?
Mutta jokatapauksessa jos sanat ja ajatukset sitä ennen olisi ko henkilöstä myönteisiä niin ei ne siitä muuttuisi.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.7.24 16:35:46

Riippuu varmaan loukkauksen tasosta. Jokainen voi ajattelemattomuuttaan sanoa typerästi. Jos hyvä ystävä/puoliso tms letkauttaa jotain, niin kyllä voisin puhua edelleen kauniisti.

Jos taas systemaattisesti lytätään, haukutaan tms, niin siivoaisin ihmisen elämästäni ja kysyttäessä sanoisin, etten ole tekemisissä.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.7.24 16:42:16

LähettäjäÄllö 

Päivämäärä18.7.24 16:35:46

Riippuu varmaan loukkauksen tasosta. Jokainen voi ajattelemattomuuttaan sanoa typerästi. Jos hyvä ystävä/puoliso tms letkauttaa jotain, niin kyllä voisin puhua edelleen kauniisti.

Jos taas systemaattisesti lytätään, haukutaan tms, niin siivoaisin ihmisen elämästäni ja kysyttäessä sanoisin, etten ole tekemisissä.

Näin.
Jos joku tietämättään loukkaa minua, niin eihän minulla ole mitään syytä olla hänelle loukkaantunut.
En kyllä edes keksi, mikä minua loukkaisi niin, että joku ei tiedä loukkaavansa.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   18.7.24 17:08:22

No riippuisi varmasti täysin tilanteesta. Siis sekä siitä millä tavalla on loukannut, että siitä missä olosuhteissa henkilöstä pitäisi puhua.

Läheiselle ystävälle puhuessani saattaisin marmattaa loukkaajasta ruminkin sanakääntein, mutta esim. työelämässä keskustelisin loukkaajasta täysin neutraalisti ja käsiteltävän aiheen kannalta olennaisesta näkökulmasta, koska keskusteluun liittymättömän keskinäisen konfliktin esiin tuominen saisi vain minut näyttämään epäpätevältä.

Toisaalta taas töissä loukkaavalta tuntunut tilanne saattaisi olla vapaa-ajan juttuna hyvinkin neutraali "sattuipa tällaista"-kertomus ja työelämässä taas vaatia tapauksen virallisempaa käsittelyä ja loukkaajan kannalta hyvin ikävää keskustelua ylemmän tahon kanssa, jos loukkaus olisi tapahtunut esim. epäasiallisena käyttäytymisenä asiakastapaamisessa.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.7.24 17:11:44

Kertokaa minulle, miten voi tietämättään loukata jota kuta.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.7.24 17:19:11

"Kertokaa minulle, miten voi tietämättään loukata jota kuta."

Helposti. Juttelee henkilöstä A henkilölle B ja sanoo ajattelemattoman kommentin. B kertoo ajattelemattoman kommentin A:lle.

A suuttuu kommentin sanojalle, vaikka konteksti ja muu on epäselvä.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.7.24 17:31:29

-, esimerkiksi minä olen tietämättäni loukannut työkaveria siten, että minulla oli tapana mennä auttamaan häntä siivoamisessa kun sain omat työtehtäväni tehtyä. Muutkin tekevät niin, minulle tehdään niin, tämä on normaali käytäntö. Muiden mielestä se on ystävällistä ja apu otetaan kiitollisena vastaan, mutta tämä henkilö piti juuri minun osallistumistani loukkaavana. En kuulemma luota siihen että hän saa hommansa hoidettua ja että hän osaa, ja se on loukannut häntä. Hän ei sanonut minulle tästä mitään moneen kuukauteen, kunnes pinna paloi lopullisesti ja hän meni esimiehen juttusille, ja minä sitten puhutteluun.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   18.7.24 17:39:23

Pystyn totta kai. Eri asia on miten siitä haluaa puhua. Harvemmin se rumasti puhuminenkaan hyödyllistä on.

Ei mun loukkaantuminen määritä ketään kokonaisuutena vaikka kuinka olisi itselle kova paikka.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.7.24 17:43:39

Sen verran pitkä historia asiakaspalvelussa että maltti pysyy kyllä.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

LähettäjäPersikka 
Päivämäärä:   18.7.24 18:06:24

Tuskin vastapuoli olisi samaa mieltä kiltteydestäni jos antaisin vastineen loukkaukseen. Jos loukkaat ole valmis että toinen puolustautuu eli sanoo takaisin totuuden mutta ei vastaa loukkaukseen samalla mitalla.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.7.24 18:29:39

Pystyn toki, mutta miksi haluaisin?

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 18:30:20

En. Kutsun hu*raksi.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.7.24 18:41:12

”Jos joku (kuka vaan) on loukannut sinua pienesti tai isosti, tietämättään tai tarkoituksella, pystytkö puhumaan hänestä kauniisti tai edes neutraalisti?”

Tietysti. En ymmärrä ihmisiä jotka eivät pysty.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   18.7.24 19:02:56

"Kertokaa minulle, miten voi tietämättään loukata jota kuta."

Hah. Helposti! Exä suuttui mulle tämän tästä niin ettei mulla ollut harmainta ajatustakaan että olisin loukannut.

Mutta kysymykseen, tottakai voin puhua kauniisti minua loukanneesta ihmisestä. En tietenkään keskittyisi kyseiseen asiaan vaan muihin juttuihin.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   18.7.24 19:25:40

Olen melko sujuva valehtelemaan, joten pystyisin, jos siitä olisi minulle jotain hyötyä.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   18.7.24 20:04:11

Pystyn ja toivoisin, että ihmiset yleisesti pystyisivät. Esimerkiksi avoierotilanteissa olisi ensiarvoisen tärkeää, että vanhemmat pystyisivät puhumaan myös kauniisti toisistaan lapsille vaikka olisivat loukanneet toisiaan. Lasten iästä riippuen tietenkin, mutta pelkkätoisen vanhemman haukkuminen lapselle, vahingoittaa tätä muutenkin vaikeassa tilanteessa.
Muissakin tilanteissa kannattaa miettiä, mitä hyötyä rumasti puhumisesta on, vai onko. Tietenkin joskus on hyvä purkaa omaa pahaa mieltä, mutta se pitäisi isata tehdä oikeassa paikassa ja oikeille henkilöille.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: Leipäpappi 
Päivämäärä:   18.7.24 20:08:06

Hautajaisissa.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 20:13:30

Vaikka minä joskus exääni rakastin, niin en pysty sanomaan yhtään hyvää asiaa hänestä sen jälkeen, mitä kaikkea sanoi minulle kun ero pamahti päälle.

Onneksi ei ole lapsia sen kanssa, niin ei tarvitse olla missään tekemisissä.

  Re: Pystytkö puhumaan kauniisti sinua loukanneesta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   18.7.24 20:13:31

"Kertokaa minulle, miten voi tietämättään loukata jota kuta."

-Jokainen tulkitsee toisen puheita omista lähtökohdistaan. Mitä viattominkin tokaisu on mahdollista tulkita erittäin loukkaavaksi, kun asiaa sopivasta kulmasta tulkitsee.

Olen käytännössä saanut elämäni ainoat potkut pomon loukkaannuttua viestistä: "Olit sitten ostanut paluuliput vasta viikon päähän, tulee kuluja siirrosta". Luulin viestini olevan tiiviin informatiivinen kiireessä naputellessani. Viikkoa myöhemmin kävi ilmi pomon vetäneen palollisen herneitä sieraimiin "v*ttuilevasta viestistä" ja muutama päivä siitä työt sitten loppui.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.