Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 11:39:17

Länsirata-hanke koki takaiskun, kun se jäi ilman EU:n Verkkojen Eurooppa -rahoitusta. Länsirata Oy oli hakenut radan kehittämiseen 176,28 miljoonaa euroa.

Valtio ja Länsirata Oy:n osakkaana olevat kunnat eli Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi tekivät kesäkuussa esisopimuksen, jossa osapuolet sitoutuivat rahoittamaan hanketta yhteensä 800 miljoonalla eurolla.

Koko summasta valtio maksaa 400 miljoonaa euroa ja kunnat yhteensä loput 400 miljoonaa euroa. liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) mukaan valtiolta ei ole tulossa hankkeeseen isoja rahoja jo sovitun 400 miljoonan euron lisäksi. Hänen mukaansa hankkeen toteutuminen riippuu nyt siitä, ovatko kunnat edelleen sitoutuneita siihen.
-Valtion maksimi on 400 miljoonaa, joka maksetaan sillä ehdolla, että kunnat rahoittavat loput 400 miljoonaa. Hankkeen toteutuminen on nyt hyvin paljon kiinni siitä, ovatko kunnat edelleen sitoutuneita, Ranne sanoo.

Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Kari Häkämiehen mukaan valtion tulisi nyt ottaa vastuulleen osuus, joka jäi saamatta Euroopan unionilta.
-Kuntien maksuosuutta ei voi nostaa, koska se on jo nyt korkea. Uusien hyvinvointialueiden myötä kuntien budjetit ja investointikyky puolittuivat, Häkämies sanoo.

Häkämies pitää Verkkojen Eurooppa -haussa Suomen saamaa reilua 39 miljoonaa euroa kokonaisuudessa heikkona tuloksena. Suomesta haettiin rahoitusta 21 hankkeeseen yhteensä 325,13 miljoonaa euroa.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen mukaan rahoituksen saamatta jääminen ei tullut yllätyksenä, koska hankkeen hyöty-kustannus-suhde on hänen itsensäkin mukaan heikko.
-Kun ihan faktoihin perustaa mielipiteensä, hyöty-kustannus-suhde ei näytä kovin mairittelevalta. Ei näytä siltä, että hanke maksaisi kovin hyvin itseään takaisin.
-Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että jättirata-hankkeet eivät ole sellaisia, johon pitäisi ensisijaisesti satsata.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) mukaan mitkään investointi-laskelmat eivät osoita järkeviä tuottoja Länsirata-hankkeelle.

Piti saada satoja miljoonia EU:lta, saatiin kymmeniä. Jonkun pitäisi maksaa erotus mutta rahaa ei ole valtiolla eikä kunnilla.
Hankkeen hyöty-kustannus-suhde on heikko jopa hallituksen vastuuministerin mielestä ja Etla on alusta saakka ollut sitä mieltä että hanke pitäisi heittää romukoppaan.

Jokohan tästä hulluudesta luovuttaisiin?

  Re: Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 11:45:34

Meillä on kerrankin fiksu liikenneministeri, nainen oikealla paikalla, kyllä tuosta hankkeesta tullaan luopumaan.

  Re: Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   18.7.24 11:48:03

Kokkareitten kaverit voisivat jäädä ilman käytännössä avointa piikkiä tienaamiseen veronmaksajien rahoilla. Saa nähdä miten käy.

  Re: Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.7.24 11:49:30

Kerrankin hyviä uutisia. Tähän tuhratut resurssit voisi vihdoin siirtää oikeasti huonokuntoisten ja korjauksen tarpeessa olevien rata- ja tieyhteyksien kehittämiseen.

  Re: Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: abc 
Päivämäärä:   18.7.24 12:25:22

"Lähettäjä: K
Päivämäärä: 18.7.24 11:48:03

Kokkareitten kaverit voisivat jäädä ilman käytännössä avointa piikkiä tienaamiseen veronmaksajien rahoilla. Saa nähdä miten käy." KOMPPAAN.

Toivottavasti hanke kariutuu ja rahat ohjataan johonkin järkevämpään kohteeseen, vaikkapa teiden kunnossapitoon.

  Re: Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.7.24 12:28:52

"Lähettäjä: K
Päivämäärä: 18.7.24 11:48:03

Kokkareitten kaverit voisivat jäädä ilman käytännössä avointa piikkiä tienaamiseen veronmaksajien rahoilla. Saa nähdä miten käy."

Siellä on Orpon kaverit jo nyt tehneet hyvää tiliä pelkässä suunnitteluvaiheessa Länsirata Oyj. tms puikoissa. Näin niitä veronmaksajien rahoja kupataan. Ei haittaa kun voi sit vaikka nostaa alvia ja heikentää työttömyysturvaa..

  Re: Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 12:35:27

RKP:n suunnastakin alkaa tulla kritiikkiä Länsirata-hulluudelle.

Hallituspuolue RKP:n kansanedustaja Henrik Wickström toivoo Petteri Orpon (kok) hallitukselta pohdintaa Länsirata-hankkeen taloudellisesta järkevyydestä.

Hankkeeseen jo aiemmin kriittisesti suhtautuneen Wickströmin mielestä keskustelu pitää nyt käydä, koska EU ei myöntänytkään Länsiradalle rahoitusta.

"Länsirata ei ole kokonaisuudessaan taloudellisesti kannattava hanke. Hanke on myös kallis radanvarsikunnille"

  Re: Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 12:38:47

Hanke ei valtiovarainministeriön sekä liikenne- ja viestintäministeriön tammikuussa julkaiseman selvityksen mukaan ole taloudellisesti kannattava ja siitä aiheutuvien päästöjen laskennallisen takaisinmaksuajan kerrotaan olevan peräti noin 140 vuotta.

  Re: Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: Liikennekanisteri 
Päivämäärä:   18.7.24 20:24:19

Suupohjan rata > Seinäjoki - Kaskinen väli pitää kunnostaa ja sähköistää.

Pori - Haapamäki osuus pitää avata uudelleen.

Nurmeksen ja Karvian välille pitää välittömästi rakentaa laadukas moottoritie, että Škoda-ukkeli pääsee tapaamaan Mattilan sisaruksia.

  Re: Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 14:13:55

Kokoomuksen varapuheenjohtaja puolustaa kritisoitua Länsirata-hanketta

"Karoliina Partanen, kuinka hallitus perustelee Länsirata-hanketta, vaikka se on esimerkiksi Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) mukaan taloudellisesti kannattamaton?

– Olemme hallitusohjelmassa sitoutuneet satsaamaan rataan tietyn euromäärän. Lisäksi olemme edellyttäneet, että kunnat ovat hankkeessa mukana. Hankkeeseen on haettu myös ulkopuolista rahoitusta.

Pitäisikö Länsirata-hankkeen toteuttamista pohtia uudestaan, kun se on monelta eri taholta todettu kannattamattomaksi?

– Minusta on tärkeätä, että sitoudumme siihen, mitä hallitus­ohjelmassa on sovittu. Nyt toteutamme hanketta siltä osin eteenpäin.

Siitäkin huolimatta, että hanke on taloudellisesti kannattamaton?

– Varmasti hankkeet ja suunnitelmat elävät ajassa. Tällä hetkellä on tärkeintä toteuttaa se, mitä on tähän mennessä sovittu." (IS)

Siis mitä? Jos hallitusohjemassa on sovittu jotain typerää se viedään loppuun asti koska niin on sovittu?

"Kuinka hanketta on mahdollista edistää, jos vastuuministeri ei pidä sitä järkevänä?

– Vastuuministeri on allekirjoittanut sen, että hanketta edistetään hallitusohjelman mukaisesti." (IS)

Siis mitä? Vaikka se on typerää jopa niiden mielestä jotka ovat olleet sopimassa se viedään loppuun asti koska niin on sovittu?

  Re: Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   19.7.24 14:21:43

Luojan kiitos… puolentoista tunnin rata, valtava hintalappu.
Osaaminen tätä tasoa; pakkanen, junat ei kulje. Helle; junat ei kulje. Syksy ja irtolehdet; junat ei kulje.
Internet yhteyden parantaminen; mahdotonta.
Nyt on Turun uutta siltaa rakennettu antaumuksella, Hkin junat lähteneet Kupittaalta vuoden. Koko kesän bussit korvaavat junan kokonaan. Käsittämättömän sekavalla logiikalla…
Vanha asemarakennus ei Suomelle kelpaa, uusi Matkakeskus pitää saada.
Rahaa on….

  Re: Länsirata-hulluus vastatuulessa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   19.7.24 15:00:51

Tuleeko hallituksessa erimielisyys, liikenneministeri ei pidä hanketta kannattavana, mutta voiko Orpo luopua lempilapsestaan?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.