Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   17.7.24 16:12:55

Terapeuttini sanoi, että huonosta itsetunnosta ei voi ehkä päästä eroon, mutta sen kanssa voi oppia elämään. Miten itse selviät huonoitsetuntoisena?

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: hahha 
Päivämäärä:   17.7.24 16:17:59

No ajattelin tehdä töitä päästäkseni siitä eroon, sekä oman elämän laadun parantamiseksi sekä siksi että tiedän useita ihmisiä jotka ovat yrittäneet painaa minua alas vaikka olen ollut jo heikoimmillani. Joten haluan nähdä heidän ilmeensä kun olen parhaimmilani :D

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: jaska the daska 
Päivämäärä:   17.7.24 16:20:33

Ihan vaan haistattamalla passskaa niille jotka lyttää.

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.24 17:41:11

Opettelin arvostamaan itseäni ja olemaan itselleni armollinen.
Edelleen olen turhan kiltti ja herkkä mutta olen sitä mieltä nykyään että ne ovat ihania ominaisuuksia ihmisessä maailmassa, jossa kovuus ja ilkeys usein voittavat.

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: Bhy 
Päivämäärä:   17.7.24 17:42:42

Itsetunto ja itseluottamus ovat eri asioita. Kyllä mulla hyvä itsetunto on, mutta itseluottamus välillä laskee turhankin alas.

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: Ullu 
Päivämäärä:   17.7.24 17:42:44

Olen koettanut selvittää itselleni, mistä asioista ja tapahtumista huono itsetunto johtuu. Sellainen "minua ahdistaa tämä asia, koska en ole lapsena oppinut käsittelemään näitä tunteita ja opettelen sitä vasta nyt aikuisena" -tyylinen järkeistys toimii minulle. Samoin armollisuus. Olen ollut tosi kova itselleni ja vain lisännyt ahdistustani sillä, että soimasin itseäni niin paljon.

Minua on aina kiinnostanut tarkkailla muita ihmisiä ja miettiä, miksi he käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät. Oli aikanaan tosi helpottavaa tajuta, että suurin osa muistakin ihmisistä painii monenlaisten itsetunto-ongelmien kanssa. Aiemmin olin pitänyt muita jotenkin jalustalla ja kuvitellut, että olen itse aina huono ja väärässä. Jossain kohtaa aloin tajuta, että samalla viivalla täällä ollaan kaikki, jokaisella on omat epävarmuutensa.

Olen opetellut myös perustelemaan toimintaani. Esimerkiksi töissä mietin, miksi teen jonkin asian tietyllä tavalla. Kun minulla on perusteet toiminnalleni, minun ei tarvitse ahdistua siitä että joku kyseenalaistaa tekemiseni.

Olen koettanut opetella myös erottamaan, kenen äänellä puhun itselleni. Tajusin joskus, että suurin osa negatiivisesta minäpuheestani oli suoraan sitä, mitä olin tottunut kuulemaan vanhemmiltani ja sisaruksiltani. Rupesin tietoisesti vääntäytymään irti siitä ja etsimään omaa " sisäistä ääntäni". Vaikka välitän läheisteni näkemyksistä, olen tajunnut etteivät ne ole ainoita oikeita totuuksia.

Tulipa pitkä jorina. Mutta sanoisin, että pärjään vaihtelevasti. Nykyään voin henkisesti paljon paremmin, mutta toki välillä tulee niitä päiviä, että itsetunto on ihan pohjamudissa. Ja kyllä vielä usein otan liian herkästi itseeni, mutta koetan sitten käsitellä sen asian. Kun itsetunto mureni jo pikkulapsena, niin en tiedä, saako sitä täysin korjattua koskaan. Kai huono itsetunto on vähän sellainen "haamu", joka kulkee aina mukana. Pitää vain koettaa panna sille kampoihin.

Jos huonosta itsetunnosta haluaa löytää jonkin hopeareunuksen, niin ainakin se on opettanut suhtautumaan empaattisesti muihin ja ymmärtämään muita itsetuntonsa kanssa kamppailevia. Ymmärrys muita kohtaan voi auttaa ymmärtämään myös itseä.

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   17.7.24 17:57:33

Ullulla tosi hyviä pointteja, samanlaisia meinasin itsekin kirjoittaa. Loppujen lopuksi kaikki lähtee siitä, miten hyvin pidämme itseämme arvossa ja olemmeko myötätuntoisia itsellemme. Puhummeko itsellemme kauniisti ja rohkaisevasti? Ja myös toisillemme, sillä katkerat ajatukset syö aina myös omaa elämäniloa. Omia ajatuksiaan voi kouluttaa.

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: yj 
Päivämäärä:   18.7.24 09:16:59

Komppaan Ullua ja X ää, omat puheet itseään kohtaan ja muuta elämää kohtaan vaikuttaa paljon ja omia ajatuksia voi muuttaa. Kamppailen saman asian kanssa ja koitan asiaa työstää, jonkin verran mielenterveystalo.fi oma-hoito ohjelmista on ollut apua sekä meditaatiosta.

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.7.24 10:11:04

Miten ei muka voi?

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.7.24 10:15:42

Kun opit tulemaan toimeen huonon itsetunnon kanssa, olet jo käytännössä päässyt siitä eroon. Huono itsetunto johtuu siitä, että et tule toimeen itsesi kanssa, hyväksy itseäsi. Siinä mielessä terapeuttisi on oikeassa, että kannattaa opetella tulemaan toimeen itsensä kanssa ennemmin kuin muuttaa itseään, muutos seuraa kyllä.

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.7.24 10:17:44

Minulla on aina ollut aika huono itsetunto ja myös huono itseluottamus.

Mutta olen oppinut elämään sen kanssa, kun olen saanut riittävästi kivaa tekemistä elämääni. Mitä enemmän vaan istuu sohvalla ja pelkästään käy töissä, sitä enemmän ahdistaa.
Uudet harrastukset, omat pienet projektit yms. vie ajatukset muualle ja samalla tulee niitä onnistumisenkin kokemuksia, mitä parantaa itseluottamusta. Nyt olen viimeiset viikot tehnyt kotona remonttia ja voin sanoa, että vaikka olen väsynyt ja välillä stressaantunutkin (kun menee rahaa ja tulee takapakkeja), ei paljoa ole ehtinyt omaa itseään miettimään eikä ole tippaakaan jaksanut murehtia omaa vartaloa.

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: +11+ 
Päivämäärä:   18.7.24 10:23:11

Eipä noihin ole ratkaisua. Osa itsetunto-ongelmia on perimä ja osa ympäristön vaikutusta. Itsetunto rakentuu niin varhain, että siihen on hyvin vaikea vaikuttaa aikuisena, vaikka kävisi pitkät terapiat.

Minä kävin. Yhtään ei itsetuntoni kehittynyt. Kun lähdin terapiasta, tunsin itseni yhä arvottomaksi.

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   18.7.24 10:46:56

Minulla on huono itsetunto vain yhdellä elämänalueella eli ulkonäössä, mutta toisella alueella, työelämässä, hyvinkin hyvä ja vahva. Siksi tulen toimeen huonon itsetunnon kanssa, koska en koe kokonaan ihmisenä olevani huono, päinvastoin.

Olen päätellyt, että tärkeämpää elämässä on aika moni muu asia kuin ulkonäkö, ja siksi voin elää sen asian kanssa, etten tunne itseäni yhtään viehättäväksi tai haluttavaksi. Sen sijaan tiedän, että olen omassa ammatissani pätevä ja osaava, vaikka totta kai huijarisyndroomakin joskus vaivaa...

Toisaalta olen vahvaitsetuntoinen, mutta toisaalta en voi kuvitella, että koskaan kukaan minuun esim. ihastuisi.

Elämään saa sisältöä niin monesta asiasta. Nykyajan pinnallisuus vääristää kaiken käsittämättömällä tavalla.

  Re: Miten tulet toimeen huonon itsetunnon kanssa?

Lähettäjä: Jaah 
Päivämäärä:   18.7.24 12:07:13

Keskityn tekemiseen, muihin ihmisiin, eläimiin ja asioihin enkä mieti itseäni. Jos jään tuijottelemaan peiliin tai miettimään tekemisiäni, niin kyllä, soimaan itseäni kaikesta aivan välittömästi. Kun käännän energian ja huomion ulos itsestäni, pärjään elämässä ihan hyvin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.