Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: loplo sale 
Päivämäärä:   17.7.24 16:10:50

Ex-työnantajallani oli eräs asia, josta emme päässeet millään yhteisymmärrykseen. Asia kerta kaikkiaan soti arvojani vastaan, yli vuoden kamppailin asian kanssa, mutta nyt otin lopputilin.

Onko teillä kokemusta tällaisesta? Tuntuu, että ehkä tein väärin jossain mielessä. Mutta niin paljon otti asia kupoliin, että haluan mielenrauhan, ja pärjään tässä muutenkin ainakin useita kuukausia, eli on aikaa etsiä uusi työ (ja varmaan sen löydänkin kyllä).

Ja tämä arvojen yhteentörmäys siis paljastui vasta kun olin jo lähes vuoden työtä tehnyt ko. yritykseen, eli en tiennyt työtä vastaanottaessani ihan kaikkea. Jos olisin tiennyt, en olisi töihin ryhtynyt.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.7.24 16:12:02

Mikä arvo?

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: loplo sale 
Päivämäärä:   17.7.24 16:14:35

Olisi siis vain kiinnostavaa kuulla, että miten muut ovat tällaisessa tilanteessa päänsä selvittäneet, onko kaduttanut töistä lähtö, tai onko jopa tietynlaista morkkista tullut koettua? Ja tunsitteko tehneenne loppuviimeksi oikein itseänne kohtaan? Mielestäni on tärkeää kuitenkin huolehtia omasta hyvinvoinnistaan (henkinen & fyysinen) myös työsuhteessa, että oman moraalin / arvojen "tallaaminen" eivät ala syödä omaa sisintä.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: loplo sale 
Päivämäärä:   17.7.24 16:15:44

...: sillä ei ole merkitystä, mitkä oli ne arvot joita en voinut enää jakaa ta:n kanssa.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 16:16:34

Hyvä päätös!

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: tirlittan 
Päivämäärä:   17.7.24 16:17:42

Se on varmaan yleisin syy irtisanoutumiseen, ja etenkin tulevilla sukupolvilla.

Eettinen stressi, mahdollisen työstressin lisäksi on kova kuorma kantaa.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.7.24 16:48:23

Vaihdoin juuri työpaikkaa ja tuntuu, ettei ole minulle sopiva paikka, koska uusi työnantaja puuttuu pikkuasioihin. Sellaisiin, että tekisi mieli sanoa, mitä väliä ja älä nyt viitsi. Ei anna mahdollisuutta suunnitella itse omaa työtänsä ja aikatauluaan, vaikka se antaisi pelivaraa liikkuvassa työssä, jossa muuttuvia tekijöitä ja se tekisi kokeneelle tekijälle työstä mielekkäämpää, enkä ole saanut tälle mitään järkevää perustetta. Lisäksi laatu pitää olla priimaa, mutta resursseja ei saa käyttää.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.7.24 17:22:30

Olen ottanut 25v työuran aikana tuosta syystä kaksi kertaa loparit, vaikka ei ole ollut uutta työtä tiedossa. Ensimmäisellä kerralla esimiehen arvot ja käytös soti omiani vastaan ja hän jatkuvasti suosi paria tiimin jäsentä, tästä puhuttiin vuosia, mutta hommaan ei tullut mitään muutosta.
Toisen kerran olin pienehkössä yrityksessä, yrittäjän toiminta ei oikein kestänyt päivänvaloa, toiminnassa oli ihan laittomuuksia (ei ollut tarvittavia lupia, rikkoi muita säädöksiä), lisäksi kusetti asiakkaita törkeästi, valehteli jatkuvasti, haukkui työntekijöitään toisille työntekijöille, yrityksen maine oli jo sellainen etten halunnut olla toiminnassa millään tavalla osallisena.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   17.7.24 17:27:40

Eikös työnantajallekin nykyään esitetä työhaastattelussa useimmiten kysymys liittyen yrityksen arvoihin? Itse en ainakaan halua tehdä arvojeni vastaista työtä. Työhaastattelu ei ole pelkästään työnhakijan arviointia, vaan myös työnantajan arviointi, että onko sopiva itselle.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.7.24 17:46:33

Yrityksen arvot saattavat olla kauniit paperilla, mutta sanahelinää käytännössä.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   17.7.24 18:15:39

Jep, harva arvoissa suoraan sanoo, että kusetetsan minkä kerjätään ja voittoa maksimoidaan sekä luonnon että työntekijöiden tai eläinten kustannuksella.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.7.24 18:18:04

Olen tehnyt saman. Ko putiikissa oltiin huolettomia erikoisruokavalioiden kanssa ja en voinut seistä tuollaisen toiminnan takana.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   17.7.24 18:20:51

Mä otin 2v sitten lopputilin kun mulle pomo ilmoitti että jatkossa työhuoneeni on viiden muun kanssa samassa ja että lomani ajankohta ei voi olla enää se mikä se oli ollut aiemmin.

Viikon mietin ja soitin pomolle että Irtisanoudun. Nyt on ollut 2v uusi paikka ja loma silloin kun haluan. Eikä myöskään tarvi olla avokonttorissa.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.7.24 18:21:41

Kaikesta ei tarvi olla samaa mieltä ta:n kanssa. Mutta jos joutuu esim. työpaikkakiusatuksi omien arvojensa takia (pientä piikittelyä jatkuvasti), niin käyhän se psyykkeen päälle. Tai jos joutuu tekemään jotain epäeettistä töissä. Vaikka säästämään eläinten ruuasta.
Tosielämässä voi olla vaikea löytää "täydellistä" työpaikkaa, pitää punnita plussat ja miinukset.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.7.24 21:18:39

On merkitystä mikä arvo. Jos arvonne liittyy ainoastaan siihen, miten pomo kohtelee työntekijää.

Arvojen takia erotaan jos huomataan, esim. että yritys käyttää halpatyövoimaa.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: Ilo 
Päivämäärä:   17.7.24 21:24:33

Riippuu missä eläinten ruoassa pitää säästää.

Jos kyseessä on metaboliset ponit niin säästän kernaasti.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.7.24 10:42:22

Uskon, että olet tehnyt oikean päätöksen. Mitä mieltä on tehdä työtä, jolla mahdollisesti sotii omaa arvomaailmaansa vastaan? Itse en myöskään pystyisi.

Itse asiassa olin juuri työpaikassa, jossa asiat oli ihan ok. Työntekijöitä oli kyllä huonoja, jotka eivät jakaneet todellakaan samaa arvomaailmaa (sos. ala) ja esim lapsiin kohdistui huutamista sekä henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Tähän puutuin. Myös johtajalle menin sanomaan asioista. Tällöin johtajakin puuttui asiaan, ei tosin mielestäni tarpeeksi vahvasti. Johtaja oli kuitenkin ihan hyvä ja omasi hyvän arvomaailman, vaikkei uskaltanut puuttua niin tiukasti.

Sitten vaihtuikin johtaja. En ole vielä koskaan törmännyt niin järjettömän kamalaan ja epäterveen arvopohjan omaavaan johtajaan alalla. Sekä lapsia, että työntekijöitä kohtaan. Arvatenkin kun itse en tällaista kestä, niin tuli suukopua johtajan kanssa, kun puutuin epäkohtiin ja sanoin ääneen mitä useimmat (kanssani täysin samaa mieltä olevat) eivät uskaltaneet. Lopulta tilanne kävi niin ahdistavaksi itselle, että jäin sairaslomalle ja sen kautta lopetin työt kyseisessä paikassa. En kadu hetkeäkään. Harmi että johtaja vaihtui, muuten olisin kyllä viihtynyt vielä jonkin aikaa.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   18.7.24 10:50:07

Olen lähtenyt myyntityöstä, kun myyjien taktiikat, eivät sopineet mun etiikkaan. (Yritysmyynti, ei sentään vanhuksien huijaaminen)

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.7.24 12:50:44

Lähdin pankista, jonka piti olla niiin asiakasystävällinen ja ihmisläheinen. Todellisuudessa pakkomyyntiä ja tuputtamista.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   18.7.24 19:12:34

Lopareita en ole ottanut, mutta arvoristiriita on vuosien varrella kehittynyt ilmeiseksi. Huonoksi onnekseni se koskee koko toimialaa, joten pelkkä firman vaihto ei auta mitään. Työni ei globaalisti ole erityisen merkityksellistä, joten ei tässä nyt tarvitse itseään häpeäpaaluun laittaa. Mutta kyllä se häiritsee silti.

Olen ratkaissut asian niin, että etsin itselleni sellaisen osaamisalueen, jolla voin, jos nyt en poistaa, niin ainakin lieventää tuota arvojeni vastaista vaikutusta. Olen sen verran pitkään alalla ollut, että se on mahdollista, ainakin nykyisellä työnantajalla.

Alan vaihto kokonaan muuhun on hankalaa, koska osaamiseni erikoistunutta. Vaihto vaatisi kouluttautumista ja koko uran aloittamista alusta. Asuntolainan saldo kertoo, että siihen ei juuri nyt pätäkkä riitä. ,:D

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   18.7.24 22:52:50

"Mitä mieltä on tehdä työtä, jolla mahdollisesti sotii omaa arvomaailmaansa vastaan? Itse en myöskään pystyisi."

-Toimeentulo. Pakko pystyä, jos meinaa saada rahaa. Tyhjänpäälle en ole koskaan lähtenyt, sillä työhaastattelussa on niin paljon vahvemmassa asemassa, jos alla on työ. Työpaikkaa olen vaihtanut lukuisia kertoja vain todetakseni kaikki pystyssä pysyvät firmat yhtälailla arvojeni vastaisiksi. Kuten Taviksella yllä, kyse on koko toimialasta. Alaa olen koittanut vaihtaa, vaan eipä ollut työpaikkoja sillä alalla. Kouluttautuisin mielellään kolmannekin kerran, jos uskoisin löytäväni yhdistelmän, jossa olisi sekä työpaikkoja, että mielekästä työn sisältöä. Toista kertaa en uskalla lähteä vaan kokeilemaan miten käy: jos en taaskaan työllistyisi uudelle alalle, niin kaksi alanvaihtoyritystä CV:ssä kirkuisi jo aika pahasti motivaatio-ongelmaa.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   18.7.24 23:36:32

Joo, itsekin jouduin valehtelemaan töissä asiakkaalle. En vaan kyennyt siihen kovin kauaa ja totesin, että pakko vaihtaa työpaikkaa. Työkaverit eivät mieltäneet valehtelevansa, mutta valehtelua on minusta myös jos jätetään kertomatta asioita, jotka asiakkaan olisi hyvä tietää esim. tietoturvasta.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: jjo 
Päivämäärä:   18.7.24 23:36:52

Kyllä on uniikeilla lumihiutaleilla taas vaikeeta... Varmaan työpaikka ei ole edes turvallinen tila!
"Joudun elämään tuilla koska työelämä ei vastaa arvojani..."

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.7.24 23:45:23

jjo, onko sinusta siis ok viedä asiakkaalle takaisin sama annos, jossa aiemmin on ollut gluteenia sisältävä ainesosa ja nypitty vaan pois? Minusta ei ole ja siksi lähdin ko työstä ja en pidä itseäni uniikkina lumihiutaleena, vaan ihmisenä, joka välittää toisten terveydestä!

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   19.7.24 00:13:08

Mä olen myös lähtenyt yhdestä työpaikasta kun en vaan enää pystynyt tekemään työtäni huonosti.
Elintarvialan yritys, jolla alkoi mennä huonosti. Kaikesta säästettiin, käytettiin vanhentuneita tuotteita, gluteenittomana myytävät tehtiin vierekkäin gluteenia sisältävien kanssa...
Ikävää tässä oli se, että omistajat oli muuten ihan älyttömän hyviä tyyppejä ja myös ihan kavereiksi tulleet ajan saatossa.
Tyhjän päälle en kuitenkaan uskaltanut hypätä vaan lähdin vasta kun oli uusi työ tiedossa.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: Yksi esimerkki 
Päivämäärä:   19.7.24 11:34:17

Ei tarvinnut ottaa lopareita, mutta pariinkin kertaan olen kieltäytynyt keikasta, jossa asiakkaana olisi ollut turkistarhaukseen liittyvä firma. Ei vaan pysty. Kummallakaan kerralla en saanut potkuja.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   19.7.24 11:41:31

Kyllähän töissä pitää olla mukavaa ja kivaa!
Jos työpäivän jälkeen on AINA paska fiilis, niin mitä järkeä töissä käymisessä on??? Itse en ainakaan suostuisi tekemään työtä josta jää vain huono maku suuhun.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: heikki 
Päivämäärä:   19.7.24 11:51:27

Lellityt ja poispilatut nuoret on niin valikoivia minäminäminä ja mun tunteet ja arvot. No, jahka tää talous sakkaa lisää ja tuet pienenee ja otetaan pois niin alkaa ehkä jo maistua työ joka ei ole millilleen "mun unelmien" mukainen.
Nälkä ja kylmä kasvattaa ihmeellisesti.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.7.24 11:55:32

Tää on mun mielestä jo hulvaton, kun kyseessä on arvojen kohtaaminen. Onhan se tosiaan, kun työnantajan arvoihin kuuluu avokonttori ja lomien jakaminen tasapuolisesti eikä itse ilmoittamalla ja omat arvot sotii näitä molempia vastaan. Silloin on syytä etsiä omia arvoja vastaava työpaikka. XD

"
Mä otin 2v sitten lopputilin kun mulle pomo ilmoitti että jatkossa työhuoneeni on viiden muun kanssa samassa ja että lomani ajankohta ei voi olla enää se mikä se oli ollut aiemmin.

Viikon mietin ja soitin pomolle että Irtisanoudun. Nyt on ollut 2v uusi paikka ja loma silloin kun haluan. Eikä myöskään tarvi olla avokonttorissa."

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   19.7.24 11:58:05

Ajatella että avokonttori ja loma-aikakin on jonkun "arvo"...LOL.

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.24 12:52:57

Nuorena otin loparit ihan ekasta työpaikastani samanlaisesta syystä: kyseessä oli leipomo-kahvila-lounasravintola, joka mm. mainosti itse leivottuja tuotteita (tulivat ulkopuoliselta leipomolta), useita päiviä seisseitä tuotteita myytiin tuoreina - ja kun pullat kuivahtivat, ne käytettiin pakkasen kautta ja sulattamisen jälkeen myytiin taas "vasta leivottuina". Elintarvikehygieniassa oli niin monta epäkohtaa, että en jaksa kaikkia edes kirjoittaa. Viimeinen niitti kuitenkin oli, kun pomo pudotti kasan pullia lattialle (jolla käveltiin ulkokengillä) ja tyynesti keräsi ne takaisin tarjottimelle ja laittoi myyntiin.

(Kyllä, tein kantelun silloiseen Eviraan, mutta ko. lafka sai pyöriä vielä useita vuosia tämän jälkeenkin.)

  Re: Otin loparit, koska arvot ta:n kanssa sotii

Lähettäjä: hop 
Päivämäärä:   19.7.24 13:28:21

Olen vaihtamassa työpaikkaa juuri tästä syystä. Olen toimihenkilönä teollisuusyrityksessä, jossa on työntekijöitä noin 70 ja toimihenkilöitä 16 kpl. Toimihenkilöistä on vaihtunut 11 kpl (!!!) reilun kahden vuoden aikana ja itselläkin alkaa olla mitta täysi. Tässä pikkuhiljaa on yrityksen johtoportaan kuviot ja todellinen luonne alkaneet selvitä itsellekin, enkä halua olla moisessa touhussa enää osallisena.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.