Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: ornanen 
Päivämäärä:   17.7.24 15:50:19

Onko lieventävä asianhaara? Tekstistä voisi päätellä, että Vornanen painottaa alkoholin vaikutusta tapahtumiin (ja luulee ilmeisesti, että känni pelastaisi?).

"Ennen ampumista kukaan ei ollut kuitenkaan käynyt Vornaseen fyysisesti käsiksi.

Tapahtumiin on osittain vaikuttanut myös alkoholi. Vornanen oli tapahtumien aikaan päihtynyt.

– Hän (epäilty) itse on sanonut olleensa vahvasti päihtynyt alustavassa puhuttelussa. Häntä ei ole kuitenkaan valitettavasti puhallutettu, Larkio kertoo."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010570542.html

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.7.24 16:53:39

No ei ole.

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   17.7.24 17:10:29

Kyllähän se usein oikeudessa katsotaan lieventäväksi. En ymmärrä miksi. Ihan itse ihminen päättää sitä viinaa juoda, niin sitten saisi myös ihan itse vastata seurauksista, kokonaisuudessaan.

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   17.7.24 17:17:20

Millään perusteella Jaa noin väittää? Päihtymys ei todellakaan ole mikään lieventämisperuste.

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: Diidaa 
Päivämäärä:   17.7.24 17:22:41

Niin eikö hänellä olisi ollut seuraava päivä työpäivä eduskunnassa? Että ei taida tuo selitys lieventää mitään, päinvastoin. Ehkä häntä ei enää kukaan aio äänestää, joten ihan se ja sama mitä selittelee nyt toilailujaan. Kun taas poliisiksi palaa laitokselle, on työnantajan katsottava että on työvuorossaan työkunnossa, eikä pikkutunneille pämppäillyt.

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: Olle 
Päivämäärä:   17.7.24 17:27:12

Päihtymys ei missään nimessä ole lähtökohtaisesti lieventävä tekijä. Vain harvoin se katsotaan lieventäväksi asianhaaraksi. Suomessa tehdään niin paljon rikoksia kännissä, että siitä syystä sille ei ole lain edessä voitu antaa sellaista vaikutusta.

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.7.24 17:39:11

No ei todellakaan ole lieventävä asianhaara.

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.7.24 17:43:11

On jos ajat autolla jonkun yli ja henkilö kuolee tai vammautuu saat vain pienen tuomio jos olet humalassa. Selvinpäin jos aiheutat saman vaikka lyömällä tai ampumalla on tuomio puolet kovempi

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.7.24 17:44:29

Alkoholin käyttö ei ole kuin poikkeuksellisesti rikosvastuuta lieventävä seikka. Tosin siinä mielessä olen Jaan kanssa samaa mieltä, että se ei saisi olla ikinä lieventävä.. ihan tasaisesti näitä tapauksia siitä huolimatta näkee

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   17.7.24 17:47:45

Poliisi-kansanedustajan pitäisi tietää. Eli tässä tapauksessa sen todellakin pitäisi olla raskauttava asianhaara.

:))

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   17.7.24 19:06:10

Mä jäin miettimään tuota ettei puhallutettu. Ammuskelu baarin edessä aamuyöllä, ja epäiltyä ei puhalluteta.

Olisiko tilanne sama jos epäilty ei olisi ex-poliisi ja kansanedustaja?

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   17.7.24 22:26:41

Aikoinaan humalatila on oikeastikin ollut lieventävä asia mutta ei onneksi enää nykyään

  Re: Viinan vaikutus rikoshetkellä?

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   17.7.24 23:16:39

Lähettäjä: #
Päivämäärä: 17.7.24 19:06:10

Mä jäin miettimään tuota ettei puhallutettu. Ammuskelu baarin edessä aamuyöllä, ja epäiltyä ei puhalluteta.

Olisiko tilanne sama jos epäilty ei olisi ex-poliisi ja kansanedustaja?

Tämä on ihan käsittämätöntä toimintaa poliisilta ja aivan varmasti on epäillyn henkilöllisyys ja status vaikuttanut. Ihan turha on Vornasenkaan nyt vedota humalatilaan kun ei puhallutettu.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.