Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: Köhö 
Päivämäärä:   17.7.24 15:31:11

Yksi työkaveri osoittautunut sellaiseksi että arvostelee työkavereitamme selän takana hyvin ilkeästi. Edessä on parasta kaveria ja rouva aurinkoista kaikkien kanssa. Tosi paska fiilis tuosta. Tiedän siitä että satavarmasti puhuu minustakin rumasti. Varsinkin kun olen ollut uusissa tilanteissa epävarma ja jouduin taas tämän henkilön kanssa toimimaan yhdessä. Hän saa minulle aikaan olon etten osaa yhtään mitään. Sitä on vaikea sanallisesti selittää miten hän saa sellaisen olon minulle. Muiden kanssa ei tällaista oloa tule vaan voin välillä olla "turvallisesti epävarma" ja he eivät saa minussa heräämään tunnetta että olisin ihan tyhmä ja luuseri kaikissa toimissa.

Olen tämän takia ihan poikki työpäivästä.

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.7.24 15:32:48

Ottaisin tuon puheeksi työnjohdon kanssa. Työnjohtaja voisi sitten yhteisesti kaikkien kuullen ottaa asian esille jollain tavalla (niin ettei se liity sinuun). Ja jos ei auta, niin sitten kerrot että tuo jatkuu vielä, ja työnjohtaja ottaa asian puheeksi tämän henkilön kanssa kahdestaan.

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: tirlittan 
Päivämäärä:   17.7.24 15:36:11

Oletko sanonut että et pidä tuollaisesta tai on asiatonta?

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: Köhö 
Päivämäärä:   17.7.24 15:47:02

Yhdelle empaattiselle työkaverille kerroin että uuvun tämän erään työkaverin kanssa toimittuani ja tunnen itseni ihan tyhmäksi, enkä pysty perustelemaan mistä se tunne syntyy. Tämä kollega jolle kerroin, sanoi itse siihen että on kuullut kyseisen työkaverin myös puhuneen tosi ikävästi muista työkavereista. En siis ole ollut ainoa joka tehnyt huomion tästä.

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: Köhö 
Päivämäärä:   17.7.24 15:56:37

Tirlittan - olen hyvin arka sanomaan vahvan luonteen omaavalle että en hyväksy moista käytöstä. Lisäksi meillä on ollut hyvä työyhteisö, joka nyt myrkyttyy siitä että asiattomasti ja rumasti puhutaan työkavereista selän takana.
Ymmärrän että aina välillä tulee erimielisyyttä mutta asian voi sanoa esim. niin että Maija sanoi ja teki niin ja näin, minusta se oli ikävästi toimittu kuin että sanoo: "Maija on aina niin h##vetin kärttyinen, oikein yksi sa#tanan ämmä, siltä ei kannata kysyä yhtään mitään!"
Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: o_o 
Päivämäärä:   17.7.24 16:03:10

Mun esimies on aloittajan kuvaaman työkaverin kaltainen. Ei auta johdolle valittaa, työpaikan vaihto auttaa.

Tuosta arkuudesta ja epävarmuudesta pääsee yli. Sitä haluaa kunnioittaa toista, mutta kaikkia ei oikeasti kannata kohdella hyvin, vaan antaa reilusti samalla mitalla vähän vaan ovelammin takaisin. Öykkärit osaa kunnioittaa vain toisia öykkäreitä, koska se on ainoa kieli jonka ne ymmärtää.

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: o_o 
Päivämäärä:   17.7.24 16:14:40

Sellainen lisäys, että minua on lapsuudesta nuoreen aikuisuuteen asti painettu alas ihan urakalla "läheisten" ihmisten toimesta, ja olen luullut että he haluavat minulle hyvää. Tähän kuuluu mm gaslighting, manipulointi, auktoriteettien pelko. Lisäksi olen joutunut taloudellisista syistä olemaan ystävällinen kynnysmatto ihmisille, jotka ovat kohdelleet minua huonosti. Tästäkin pääsee yli. Vaatii aikaa ja työtä sallia itsensä päästää irti siitä ajatuksesta, että itseään ei saa puolustaa. Se on kuitenkin mahdollista, konfliktit puhdistaa ilmaa, niitä on turha pelätä.

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.24 23:15:57

Onkohan mun entinen työkaveri Sanna. :D kuulostaa ihan siltä. Arvostelee muita selän takana - pukeutumista, luonnetta, jopa seksuaalista suuntautumista. Ja sitten jos joku ei oikein ollut mukana näissä Sannan jutuissa, niin hän aina naureskeli, että no etkö vitsiä ymmärrä. Aina tuon kanssa oli sellainen epämukava olla. Onneksi en tosiaan enää joudu työskentelemään hänen kanssaan.

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: Iik 
Päivämäärä:   18.7.24 07:15:33

Minulla on myös tällainen työkaveri. Oli meidän yksikössä vastuuhenkilö ja oltiin päivittäin paljon jutuissa, syötiin yhdessä ja ne hänen selän takana puhumiset olivat kyllä viihdyttäviä, vaikken hänen pahansuopuuttaan oikein ymmärtänyt. Yhtenä päivänä oli vaihtanut rinnakkaiseen yksikköön. Minulle ei kertonut ennakkoon mitään. Olin vähän pöllämystynyt ja loukkaantunutkin. Myöhemmin olen miettinyt, että voi nyt rauhassa siellä arvostella minulta onkimiaan henkilökohtaisia asioitani. Ehkä se tuo sisältöä hänen tylsään elämäänsä. Hän on leski ja aikuiset lapset. Välillä vieläkin kun näemme töissä, hän yrittää onkia tietoja, mutta en kerro enää mitään, vaan väistän kysymykset. En enää luota tähän kuukauden työkaveriksikin valittuun henkilöön.

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   18.7.24 07:21:46

Minulla oli tuollainen työ"kaveri". Juttelin hänen käytöksestään toisen työkaverin kanssa ja sain kuulla, että tyypin puoliso on osaston esimiehen hyvä ystävä. Eli ei mitään jakoa mennä juttelemaan esimiehelle. Onneksi olin vielä koeajalla, joten pääsin lähtemään helposti pois.

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   18.7.24 07:47:01

Joo, tuollaisia tyyppejä valitettavasti on. Onko mahdollista vaihtaa työpaikkaa helposti? Kertoisin ainakin lähtötilanteessa esimiehelle syyn paikan vaihtamiseen.

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   18.7.24 19:50:36

Noista seläntakana kaunaa puhujista voi varmuudella sanoa vain sen, että kaikki mitä hän kertoo sinulle muista, hän vastaavasti kertoo kaikille muille myös sinusta.
Hyväntekijä harvoin on kenellekään.

Ilmeisesti kokee hyötyvänsä mustamaalaamisesta. Ja onhan tuollaisella ihmisellä yleensä oma hännystelijähovinsa.

Ko. tyypin kanssa pärjää vain:
a) tiedostaa seläntakanapuhumisen ja huomioi sen tekemisissään
b) ei anna omilla tekemisillään (ei jatka ikinä juoruja, antaa tyypin vaan puhua), mitän todellisuutta puhujille
c) ei kerro mitään, mitä ei ole pakko ko. tyypille ainakaan itsestään

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: Nelliini 
Päivämäärä:   18.7.24 20:44:48

Olin hetken työpaikassa, jossa lähin työkaveri oli tuollainen. Haukkui pomon puolison, työkaverit, kyläläiset, asiakkaat. Varmaan minutkin, kun lähdin koeaikana. Siellä oli toisella osastolla vanhempi mies, jota muut, nuoremmat kiusasivat ja mollasivat. Hän sanoi, että tietää kyllä puheista ja aluksi tuntui pahalta, mutta on tottunut siihen. On puhunut asiasta pomolle, jokaxoli vaan sanonut, että lähde itse tai kestä kuin mies. Lähtiessä sanoin pomolle, että lähdin huonon työilmapiirin takia ja pyysin pistämään työpaikkakiusaamisen ja juorutoimiston kuriin. Osa sen firman työntekijöistä ei edes tervehdi vastaantullessaan. Ei ole ollut ikävä, nykyisessä työpaikassa on ihan huippu ilmapiiri.

  Re: Pahaa puhuva työkaveri

Lähettäjä: Nelliini 
Päivämäärä:   18.7.24 20:49:19

Ja lisään vielä, että tuo on oman kokemuksen mukaan yleistä naisvaltaisilla työpaikoilla, mutta tässä viimeisessä oli huonon ilmapiirin luojat kahden naisen lisäksi joukko miehiä.
Suosittelen vaihtamaan työpaikkaa, tuollaiset ankeuttajat vaan pahenee vuosien saatossa. Jos et itse muutu samanlaiseksi, se tilanne alkaa jossain vaiheessa käymään raskaaksi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.