Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: Lapseton 
Päivämäärä:   17.7.24 14:00:00

Hevoseni asuu pienellä kotitallilla. Tallinpitäjällä on 2 lasta, koulussa molemmat mutta alle 10v. Välillä heillä on kavereita kylässä. Talvella heitä ei (arki-iltaisin) yleensä näe, ovat sisällä silloin kun olen tallilla. Nyt kesällä nähdään lähes päivittäin. Lapsista ei ole mitään haittaa. Osaavat käyttäytyä hevosten lähellä, eivät aiheuta vaaratilanteita. Kysyvät luvan, jos haluavat silittää hevosta jne. Minulla ei todellakaan ole mitään näitä lapsia (tai heidän kavereitaan) vastaan. Lapset ovat kotonaan, minä (maksavana) vieraana siellä hevoseni kanssa.

Joskus vaan jään miettimään, ovatko lasten leikit luvallisia vai ei. Pitäisikö minun niihin puuttua. Lasten sääntöjä en tiedä. Lasten vanhemmat (tallinpitäjät) välillä kieltävät lapsia tekemästä jotain. Samaan aikaan olen kentällä ratsastamassa, olen nähnyt lasten puuhat ja kuulen kiellon. Minulle ei olisi tullut mieleen, että ko. leikki on kielletty.

Välillä tulee tilanteita, etteivät lasten vanhemmat ole paikalla enkä ole ihan varma, onko leikki sallittu vai ei. Tässä yksi päivä olivat ottaneet tallin seinällä olevan vesiletkun ja suihkuttelivat toisiaan. Leikistä ei ollut häiriötä kenellekään ja olivat ruohikolla, joten vesi ei sotkenut kulkuväyliä.

Toisena päivänä hyppäsivät pituutta hiekkakasaan, josta on viety mm. tarhoihin uutta hiekkaa. Kasa tietysti levisi jonkin verran, mutta helposti sen saisi lapioitua ja/tai lakaistua taas kasaan.

En tiedä, oliko nuo leikit luvallisia. Kiellettyjä ne eivät olleet, lapset uskovat kieltoja ja jos heitä on kielletty tekemästä jotain, eivät sitä tee. Vanhemmat eivät kuitenkaan ole huomanneet kieltää kaikkea, niin voi olla, että vesiletkun käyttö tai hiekkakasaan hyppiminen kiellettäisiin, jos vanhemmat näkisivät, mitä lapset tekevät.

Mitä tällaisissa tilanteissa pitäisi tehdä? Leikkiä ei ole erikseen kielletty (mutta ei välttämättä ole sallittukaan). Tuntuisi typerältä ”kannella” tallinpitäjälle lapsista: ”lapset leikkivät vesiletkulla, onko sallittua” tai ”lapset hyppäävät pituutta hiekkakasaan, onko sallittua”. Toisaalta veden tuhlaaminen ja hiekan turha levittäminen aiheuttaa tallinpitäjälle kustannuksia (vesi) ja lisätyötä (hiekka).

Miten te muut, jotka kohtaatte tallinpitäjän lapsia, toimitte vastaavissa tilanteissa?

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   17.7.24 14:02:39

En puuttuisi. Ei vaikuta hevoseesi eikä vaikuta erityisen vaaralliselta.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.7.24 14:02:41

Anna olla. Vanhemmat osaavat kyllä kieltää, jos leikistä jää jäljet ja se haittaa. En näe mitään syytä miksi sinun pitäisi kieltää asioita tai jälkikäteen kannella vanhemmille.

Jos leikistä olisi jotain haittaa tai vaaraa, silloin toki asia erikseen.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 14:05:14

En puuttunut lasten asioihin silloin kun kävin vastaavalla tallilla. Toki jos olisin huomannut jonkun leikin olevan oikeasti vaarallinen, olisin puuttunut.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.7.24 14:12:16

No en puuttuisi jos eivät keksi jotain josta olisi vaaraa sattua jottain. Vesileikit yms kuuluu lasten lapsuuteen ja leikkeihin. Jos jättäisivät letkun niin että toisten jaloissa yms niin pyytäisin heitä laittamaan sen paikoilleen.
Hyvä kun lapset leikkivät eivätkä vaan näplää kännykkää.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   17.7.24 14:14:11

Kiellät vain ja ainoastaan jos lasten toiminnasta on haittaa sinulle (esim sinun hevonen säikkyy kun ratsastat vieressä) tai heistä on vaaraa itselleen tai muille (juoksentelevat hevosen jalkoihin). Muuten on vanhempien ongelma ja jos lapset aiheuttaa vahinkoa tms niin heidän hommansa selvittää, ei sinun

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 14:15:32

Koko kylä kasvattaa ja olisin tp:lle solidaarinen. Ihan vaan ystävällisesti muistuttaisin että vanhemmat ovat kieltäneet asat x ja y.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 14:30:46

Niin pitkään kun leikit eivät ole vaarallisia jollekin niin ole puuttumatta.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: Novotta 
Päivämäärä:   17.7.24 14:31:11

Et puutu elleivät ole vaarassa tai joku muu ole vaarassa.

Antaa lasten leikkiä. Vamhemmat tietää kyllä sitten mistä on harmia ja kieltävät.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 14:32:14

Lapsuuteen kuuluu rikkoa sääntöjä, jos siitä koituu lasten välille iloa. En ottaisi harmikseni ja nauraisin varmasti mukana. En kannustaisi tai kieltäisi.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   17.7.24 14:34:09

No jos noita ei ole vanhemmat kieltänyt niin anna olla. Kyllä lapset leikkiä saa omalla pihallaan. Vesiletkulla leikkiminen nyt ei vesilaskua nosta enempää ku suihkussa käyminenkään. Vanhemmat voi käskeä lapsia itse hiekan lapioimaan jos kokevat sen jotenkin raskaaksi itse tehdä. Ei ole sun homma puuttua.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 14:36:43

Herranjumala, ihan normaaleja leikkejä. Toivottavasti noita ei kiellä kukaan. Lapsille voi toki sanoa että keräävät hiekat kasaan ja siivoavat vesileikkien jäljet.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.7.24 15:10:56

"En puuttunut lasten asioihin silloin kun kävin vastaavalla tallilla. Toki jos olisin huomannut jonkun leikin olevan oikeasti vaarallinen, olisin puuttunut."

NÄIN!

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.24 15:15:30

Just näin ku useimmat sanoneetkin :) lapset on lapsia ja jos heidän toiminta ei aiheuta vaaraa heille tai sinulle tai hevosille, niin ei tarvitse puuttua. Tietysti silloin, jos näkee oikeasti vaaran paikan, niin kenen tahansa tulee puuttua joka sellaista näkee, missä vain. Mukavia heppahetkiä <3

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: Hemu 
Päivämäärä:   17.7.24 15:46:09

Ihania leikkejä, antaisin lasten leikkiä ja touhuta.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: Mipsu 
Päivämäärä:   17.7.24 16:02:47

Minäkin antaisin leikkiä puuttumatta. Ainoastaan, jos olisi joku oikea vaara niin sitten puuttuisin.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 16:35:11

"Mitä tällaisissa tilanteissa pitäisi tehdä?"

Ei mitään.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.7.24 16:56:03

Mä kysyn tuollaisessa tilanteessa lapsista itseltään, että saatteko tehdä tuollaista, mutta jutustelen muutenkin lapsille.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: Diidaa 
Päivämäärä:   17.7.24 17:32:06

Tää on sama kuin jos käy salilla, jossa on lapsia mukana vanhemmilla treenaamassa. En ikinä puutu mihinkään mitä salilla välineillä ja laitteilla tenavat tekevät, jollei se ole selvästi heille vaarallista tai jos siitä touhuamisesta on minulle haittaa tai häiriötä.

  Re: Tallinpitäjän lasten tekemiset -puuttuako vai ei

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   17.7.24 21:11:27

Niin pitkään kun leikeistä ei ole vaaraa lapsille tai kanssaeläjille tai merkittäviä taloudellisia/työllisiä haittoja en puuttuisi. Sitten jos homma näyttää vaaralliselta tai tehdään jotain kuningasajatustuhoa (esim löydetty maalipurkit ja maalailtu jotain seinää) niin siihen on varsin ok puuttua. Yleensä tuon ikäiset talliympäristössä kasvaneet osaavat olla ns riittävän järkeviä, mutta toki joukossa tyhmyys tiivistyy...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.