Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   17.7.24 12:49:23

Kuopus on jo vähän päälle vuotias mutta ei ole ollut hoidossa kuin lyhyen ajan (30min) äidilläni. Tuntuu että eroahdistus tai joku on taas päällä kun isovelikään ei saa olla minun sylissäni ilman että alkaa tönimään pois. Isä ei myöskään saa lohduttaa vaan aina pitää olla äidin sylissä..

No viikon päästä lähden ekaa kertaa miehen kanssa illaksi pois ja Mummi tulee hoitamaan. Minua ahdistaa jo nyt että lapsi huutaa koko illan ja että saako Mummi häntä edes nukkumaan. Kyseessä noin 6h ajanjakso suunnilleen klo 17-24 välillä. Eli hetken ehtivät leikkiä kunnes iltapalat sun muut ja nukkumaan.

Lapsi on muutenkin ollut pari viikkoa kiukkuinen varsinkin iltaisin jolloin itsellänikin meinaa temput loppua että saan hänet esimerkiksi syömään iltapalan. Ahdistaa jos mummi ei saa sitä syömään ja nukkumaan. Lapset näkee mummia viikottain ja välillä ollaan yökylässä eli kyseessä ei ole ihan tuntematon ihminen mutta jostain syystä lapsi aina vierastanut häntä..
Olen tällä viikolla ollut muutamana iltana pois hetken aikaa harjoituksen vuoksi ja iltaa kohden lapsi alkaa huutamaan äitiä juuri siinä iltapalan aikaan vaikka isä ollut kotona.

En ymmärrä miksi tämän kanssa on niin vaikeaa ja miksi tämä ahdistaa minua niin paljon. Onhan moni tämän ikäinen ollut jo päiväkodissakin monta kuukautta..
Onko neuvoja, tsemppisanoja tai jotain?

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   17.7.24 12:51:58

Uskoisin, että tekee ihan hyvää teille molemmille.

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 13:00:55

On aika katkaista napanuora.

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   17.7.24 13:09:06

Pois kotoa vaan. Voi olla, että lapsi on levoton, mutta onhan mummo lapselle tuttu kuitenkin. Ymmärsinkö oikein, että hänellä on myös sisaruksia?

Meillä vanhemmilla on joskus rutiineista ja muista vähän turhankin tarkka käsitys. Ei ole maailmanloppu, jos sen yhden illan/päivän/yön (kun lapsi on muiden kuin äidin kanssa), tehdään eri tavalla. Jos lapsi ei asetu nukkumaan "normaaliin" aikaan, niin sitten nukahtaa myöhemmin.

Mummo voi vaikka sylitellä, lukea kirjaa, tarjota lisää evästä tms., kunhan saa tilanteen edes jollain tavalla rauhoittumaan ja pysymään kasassa. Lapsi ei saa traumoja, vaikka nukahtaisi vasta puoliltaöin, kun kotiudut. Toki kostaa seuraavana päivänä, mutta palaatte rutiineihin sitten taas.

Kysyy toki mummolta hermoja, jos lapsi äidin perään huutaa, mutta rutiineista poikkeaminen ei ole vaaraksi kellekään.

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   17.7.24 13:09:30

Wtf. Jos ei syö eikö nuku, niin sitten ei syö eikä nuku. Ei se ole vaarallista. Syö ja nukkuu paremmin sitten vaikka seuraavana päivänä.

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: Baas 
Päivämäärä:   17.7.24 13:13:08

Mummi hoitamaan lasta useammin, ihan vaikka joka päivä lyhyiksi pätkiksi. Ja mieluiten vielä niin, että äiti lähtee kotoa aiemmin ja isä jää "luovuttamaan" lapsen mummille, jos isän perään ei niin paljon ole. Tai vielä parempi jos lapsen voi viedä mummille.

Todennäköisesti tuo pitkä pätkä tulee olemaan ihan pyllystä molemmille osapuolille, jos lapsi ei ole tottunut olemaan noin pitkää aikaa erossa teistä. Tai sitten se meneekin alkujärkytyksen jälkeen ihan hyvin.

Meidän reilu 1v. on noin kerran viikossa 2-3 tuntia mummolassa, isä vie ja minä haen. Mummu väsyy täystuhon vauhdissa, muuten olisi pidempäänkin :)

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: Baas 
Päivämäärä:   17.7.24 13:14:50

"Mummo voi vaikka sylitellä, lukea kirjaa, tarjota lisää evästä tms., kunhan saa tilanteen edes jollain tavalla rauhoittumaan ja pysymään kasassa. Lapsi ei saa traumoja, vaikka nukahtaisi vasta puoliltaöin, kun kotiudut. Toki kostaa seuraavana päivänä, mutta palaatte rutiineihin sitten taas.

Kysyy toki mummolta hermoja, jos lapsi äidin perään huutaa, mutta rutiineista poikkeaminen ei ole vaaraksi kellekään."

Just näin!! Puhu aloittaja tästäkin etukäteen mummon kanssa.

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.7.24 13:17:54

"Uskoisin, että tekee ihan hyvää teille molemmille."

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 13:21:07

Vie se nyt ihmeessä sinne mummille päiväsaikaan ennen sitä kuutta tuntia illalla tunniksi tai pariksi. Aivan päätöntä jättää ensimmäistä kertaa a) illalla kun lapsi on väsynyt b) suoraan kuudeksi tunniksi.

Sulla on vielä aikaa ottaa mummin kanssa harjoituskierros.

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   17.7.24 13:26:09

No ahdistaa juuri tuo että miten mummikaan jaksaa/kestää jo tuo 6h on yhtä huutoa.

Toki saisi tulla useammin hoitamaan mutta eipä ole tullut. Enkä kehtaa kysyäkään juuri tuon takia kun lapsi on niin "hankala" ja äitini ei enää mikään nuori.

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: Dodo 
Päivämäärä:   17.7.24 13:45:02

Lapset on yksilöitä. Meillä esikoinen oli hyvin takertuva minua ja miestä kohtaan ja ihan turha oli kuvitella jättää lasta hoitoon ennen kuin oli siihen itse valmis. Siinä 1,5 v iässä alkoi hiljalleen päästämään meistä vanhemmista irti ja pystyi jättämään lyhyiksi ajoiksi hoitoon ja ensimmäisen kerran jäi sitten yökylään 2 vuotiaana. Meilläkin lapsi näki isovanhempia ja muuta sukua monta kertaa viikossa ja olivat tuttuja joten kyse ei ollut siitä ettei isovanhempia olisi nähnyt usein ja heitä olisi vierastanut. Kaipasi vain meistä vanhemmista enemmän turvaa.

Kuopus sitten meni jo päiväkotiinkin 1,5 vuotiaana ilman ongelmia ja taisi 1 vuotiaana olla ekan kerran yökylässä yms. Ei ollut muutenkaan sellainen tissitakiainen kuin esikoinen joten niin ne lapset vaan on erilaisia.

Itse en kyllä alkaisi väkisin lasta jättämään hoitoon vaan lapsi kyllä osoittaa, kun on siihen valmis ja koska kyse tutuista ihmisistä niin se halu tehdä muidenkin kanssa juttuja kuin vain vanhempien yms. Kyllä sieltä pitäisi ihan itsestään tulla. Nyt toki aloittaja ei asialle voi mitään, kun menot sovittu yms., mutta jatkoa ajatellen niin itse kyllä väitän, että jos isovanhemmat lapselle tuttuja turvallisia niin lapsi kyllä ihan itse osoittaa kun on valmis hoidettavaksi.

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.7.24 14:48:38

Meillä vastaavaa kun ollaan molemmat vanhemmat kotona niin äiti vaan kelpaa, mutta Isin kanssa menee hyvin myös jos äiti ei ole näköpiirissä. Sitten jälkeenpäin vasta kiukutellaan minulle

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: Kutteri purunen 
Päivämäärä:   18.7.24 13:01:25

Jos aloittajan on noin järjettömän vaikeaa irtaantua lapsesta niin miten ihmeessä lapsi kokisi sen turvalliseksi. Tietenkin se lapsi vaistoaa äiteen ahdistuksen.

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   18.7.24 13:32:27

Olisi ehkä kaikille kiva, jos pieniä hallittuja hoitopätkiä "tikusta asiaa" -tyyppisesti harrastettaisiin suunnilleen alusta asti. Tämä ei nyt tietty tässä auta, vaan on jälkiviisastelua.

Meillä muinoin täysin tissiruokinnalla ollut (ei kelvannut pumpattu aitokaan pullosta) ja vasta muutaman päivän
kiinteitä maistellut 4 kk ikäisenä yön yli hoidossa mummullaan. Hyvin sujui. Typsy oli toki ollut useita kertoja parin-muutaman tunnin pätkiä hoidossa niin tällä mummulla kuin toisellakin, sekä tädilläni.

En tiedä, minkä ikäistä mummua pidät vanhana? Itse olen 45, eli varsin nuori, mutta näppärästi näyttää pienen hoitaminen sujuvan 60+ mummultakin ja 70+ isomummuilta. Tietty jos rupee oleen jotain oleellista ongelmaa muistin, liikkumisen tai vaikka kipeitten nivelien kanssa, niin asia eri (kremppoja ei ikä katso).

  Re: Lapselle hoitaja ekaa kertaa

Lähettäjä: Napalm 
Päivämäärä:   18.7.24 13:42:43

Ahdistuneisuushäiriöön on apua saatavilla ja sitä kannattaa hakea ennen kuin olet sairastuttanut lapsenkin. Tai ehkä se on myöhäistä jo.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.