Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin eutanasia mahdollinen Suomessa?

Lähettäjä: Karoliina 
Päivämäärä:   17.7.24 01:39:40

Kansalaisaloite on kerännyt tarvittavan kannatuksen, mutta milloin eutanasia on sairaalle mahdollinen?

Re: Milloin eutanasia mahdollinen Suomessa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.7.24 02:13:55

Kansalaisaloitteen riittävä äänimäärä ei tarkoita sitä, että aloite tulisi käytäntöön. Se tulee eduskunnan käsittelyyn, muttei sekään tarkoita sitä, että aloite tulisi käytäntöön välttämättä koskaan, valtaosa noista hylätään.

Lähettäjä: Sori 
Päivämäärä:   17.7.24 03:53:37

mutta tässä maassa ei ikinä sinun elinaikanasi. Valmistaudu makaamaan letkun jatkona vanhempiensi kanssa vuosia ja selitä se hyvin lapsillesi.

Lähettäjä: Eitod 
Päivämäärä:   17.7.24 07:42:27

Pitäisi kerätä jotain myrkky-yrttejä pahan päivän varalle ja yya-sopimus puolison kanssa että jos riittävän huonosti käy ja vaikka halvaannun niin hän auttaa mulle yrtit suuhun. Tosin siitä hän voi joutua linnaan...

Päivämäärä:   17.7.24 09:58:04

Milloin aloite on tulossa eduskuntaan? Kansanedustajista selvä enemmistö kannattaa aloitetta, näin on kaikkien tutkimusten mukaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.24 10:07:31

Kuka lääkkeet antaisi?
Entä jos joku neliraajahalvaantunut ei sitä itse voi tehdä vaikka haluaa?
Kuinka moni on oikeasti valmis avustamaan omaistaan ottamaan lääkkeet?
Voidaanko hoitohenkilökunta pakottaa tekemään eutanasioita?
Kuka kustantaa lääkkeet?
Missä eutanasia tehtäisiin? Kuka valvoo?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.7.24 10:56:40

Karoliina: toiveajattelua. Lääkäriliitto tyrmää tän yhdessä kirkon kanssa kuten viimeksikin. Eutanasia ei valitettavasti tule lailliseksi Suomessa varmaan ikinä, vaikka jokaisen lakityrmäyksen jälkeen tehtäisiinkin uusi kansalaisaloite.

Päivämäärä:   17.7.24 19:03:13

"Karoliina: toiveajattelua. Lääkäriliitto tyrmää tän yhdessä kirkon kanssa kuten viimeksikin. Eutanasia ei valitettavasti tule lailliseksi Suomessa varmaan ikinä, vaikka jokaisen lakityrmäyksen jälkeen tehtäisiinkin uusi kansalaisaloite."

Lääkäriliitto ei säädä Suomessa lakeja, toki sillä on asiantuntijakuulemisissa mahdollisuus lausua näkemyksensä.

Milloinkohan kansalaisaloitteen käsittely on, kestääköhän vielä kauan? Kärsin kovista tuskista, enkä pysty oikein nukkumasn tai syömään. Kaikki psykiatriset hoidot on kokeiltu.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   17.7.24 19:07:43

No eiköhän sulle ole mt-ongelmiin myönnetty ihan riittävästi nappeja eutanasian tekoon...

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   17.7.24 19:12:16

Tuskin koskaan, koska joku 100 vuotias mummo voi mennä vahingossa siinä sivussa!!!!!!!!!!!!!!

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   17.7.24 19:45:57

Itsensä lopettaminen ei Suomessa ole kiellettyä, joten miksi siinä pitäisi kenenkään avustaa? Jos on siinä kunnossa, ettei voi itse tehdä, mistä kukaan voi olla varma, että sitä todella haluaa? Ja jos sitä ei halua itse tehdä, vaan tarvitsee apua, haluaako sitä silloin oikeasti tarpeeksi, vai elääkö vielä kuitenkin jonkinlainen toivo? Näistä syistä en itse olisi valmis suorittamaan eutanasiaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 19:50:48

"Itsensä lopettaminen ei Suomessa ole kiellettyä, joten miksi siinä pitäisi kenenkään avustaa?"

a) Koska suuri osa itsemurhista epäonnistuu ja aiheuttaa yhteiskunnalle kuluja, mahdollisesti erittäin suuriakin. Joitakin joutuu elättämään erittäin kalliisti koko loppuelämän.

b) Koska itsemurha aiheuttaa aina haittaa täysin ulkopuolisille. Joku aina löytää itsemurhan tehneen.

c) Koska on inhimillistä tarjota apua ihmiselle, jonka elämä on käynyt kestämättömäksi.

Päivämäärä:   17.7.24 20:20:43

"No eiköhän sulle ole mt-ongelmiin myönnetty ihan riittävästi nappeja eutanasian tekoon..."

Ei valitettavasti ole, kokeiltu on kyllä sitäkin.

Lähettäjä: 33j 
Päivämäärä:   18.7.24 02:48:30

Minä en ymmärrä miksi eutanasiaa ei voida laillistaa. Kysehän on kuolevan omasta tahdosta. Ei siitä, että kenellä tahansa olisi lupa tappaa kenet haluaa.

Miksi sairaalassa ei voida antaa lääkkeitä sille, joka haluaa päästä pois? Jolla on joku parantumaton sairaus, kuten ALS tai levinnyt syöpä ja sen hoidot lopetettu? Hän ottaisi lääkkeet itse tai painaisi nappia. Ei olisi niitä junan alle menneitä ja parvekkeelta hypänneitä, kun hoidettaisiin asia siististi ja ruumiskin saataisiin ehjänä asianmukaisesti pois.

Kun toivoa paremmasta ei ole ja loppuelämä olisi pelkkää kitumista, niin ei pitkitetä väistämätöntä ja pakoteta kuolevaa tai omaisia kestämään niitä viimeisiä tuskia. Joillakin kyse on tunneista, toisilla kuukausista.

Jokaisen eutanasiaa vastustavan pitäisi elää viikko kuolemansairaan kivuissa, ja sitten voisi pohtia uudelleen, haluaisiko sittenkin eutanasian laillistettavan.

Moni kuolevia potilaita hoitava hoitaja kannattaa eutanasian laillistamista. Moni lääkärikin kannattaa sitä. Ne, jotka eivät kannata, ovt niitä, joiden ei tarvitse olla edes tekemisissä kuolevien potilaiden kanssa. Heidät pitäisi laittaa istumaan kuolevan ja korisevan potilaan kanssa muutamaksi vuorokaudeksi. Kuuntelemaan ja katsomaan sitä tilannetta, kun enempää ei voida kipulääkitä, koska muuten potilas voi kuolla. Katsomaan, miltä näyttää se potilas, jolle eivät määrää riittävää sedaatiota, koska lääkkeisiin jää koukkuun.

Isäni menehtyi syöpään pari vuotta sitten. Eli tuollaista ei ollut vain kasarin alussa vaan vielä nykyäänkin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.7.24 05:01:25

33j olisitko itse ollut valmis antamaan ne tappavat lääkkeet isällesi??

Eutanasialle pitää löytyä se tappaja. Eli se henkilö, joka konkreettisesti suorittaa tämän toimenpiteen. On helppoa kannattaa jotain, jota ei itse ikinä oikeasti edes joudu tekemään, vaan löytyy se "joku" tekemään sen likaisen työn. Saisiko siitä sitten jonkin "tapporahan", eli sopivan määrän lisäkorvausta tehdessään tämän? Sille on olemassa sitten nimikin: palkkamurhaaja.

Päivämäärä:   18.7.24 05:35:41

..: Kyllä. Mutta niin ei saa tehdä :( Koska eutanasia on laiton.

Isä oli loppuvaiheessa niin huonona, ettei enää voinut niellä mitään joten ei olisi auttanut, vaikka olisinkin tuonut hänelle lääkepurkin. Ei minulla ollut suoneen laitettavia lääkkeitä, ne on sairalassa lukkojen takana. Isällä taas oli resepti vain tablettikipulääkkeeseen, kun vielä kykeni kotonaan olemaan. Mutta jos minulle olisi annettu valmiiksi lääkkeet, että "senkus tuikkaat nämä isäsi kanyyliin", olisin varmasti tehnyt sen, jos se olisi laillista ollut. Mutta eipä lääkkeitä annettu. Ei annettu edes tarpeeksi tavallisia kipulääkkeitä eikä kipupumppuakaan viitsitty laittaa tai lopulta sen kasettiakaan vaihtaa.

Eli eutanasian vastustamista ei voi perusteella myöskään hoidon tai varsinkaan saattohoidon laadukkuudella ja hyvällä tasolla.

Toki olisin ehkä voinut murskata lääkkeitä, ostaa apteekista steriiliä vettä ja ruiskun ja laittaa litkun isän kanyyliin. Mutten ole aiheeseen perehtynyt niin en tiedä, miten se toimisi, ja tämä tuli mieleen vasta isän jo kuoltua. Ja olisin saanut syytteen murhasta, koska eutanasia on laiton. Eli vaikka isäni olisi tuota ehdottanut ja vaatinut minua toimimaan niin, niin en olisi saanut toimia niin. Koska eutanasia on laiton. Pitääkö tuo toistaa montakin kertaa?

Isä itse harmitteli viimeisillä voimillaan, kun vielä jaksoi puhua, että harmi, kun ei itse ottanut lääkkeitä kun vielä kykeni nielemään. Ei hän silloin tiennyt, miten huonoa hoitoa sairaalassa viimeisinä aikoinaan saisi. Olisi hänellä kotona ollut kipulääkkeitä. Tuossa vaiheessa ei enää kyennyt niitä nielemään.

Hän menehtyi ruokatorven syöpään. Eli ihan ymmärrettävästä syystä nieleminen oli vähän haastavaa. Tai no, mahdotonta.

Eutanasialle pitää löytää se henkilö, joka annostelee lääkkeet jotka kuoleva itse laittaa menemään nappia painamalla. Eli se eutanasia on kuolevan oma tahto.

Sitten on erikseen ne, jotka ovat vegetatiivisessa tilassa tai muuten vain kykenemättömiä liikuttamaan kättään ja painamaan nappia. Heiltä pitäisi sitten olla hoitotahto, jossa selkeästi ilmaisevat sen, missä tilanteessa joku muu saa suorittaa sen viimeisen asian ja vain silloin, kun kuoleva on itse kykenemätön siihen. Ei siis niin, että itse elelee tyytyväisenä, ja joku muu sitten tulee yöllä laittamaan häneen tappavan määrän lääkkeitä. Se on murha, kun kuoleva itse ei ole halunnut hänelle niin tehtävän.

On jotenkin hullua, ettei ihminen saa itse päättää kuolemastaan. Isäkin tapettiin nälkään. Koska eihän hän voinut syödä oikeastaan enää sen jälkeen kun sairastui, joka siis tapahtui jo ennen kuin diagnoosin sai, koska ei päässyt lääkäriin ajoissa. Hän kuihtui pois vähitellen. Oli pelkkää luuta ja nahkaa, aivan täysin lihakseton, kuiva ja kuopalla.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.7.24 05:44:13

Karoliina osannee googlettaa kansalaisaloite eutanasia, niin löytyy heti tietoa.

Päivämäärä:   18.7.24 06:02:11

Kuka lääkkeet antaisi?
Lääkäri määrää, hoitaja tuo ja potilas ottaa / painaa nappia itse.
Nykyäänkin lääkärit määräävät lääkkeet ja hoitajat annostelevat ne ja antavat potilaalle. Eli varmaankin lääkäri määräisi sopivan koktailin ja joko hän tai sitten hoitaja lataisi ne valmiiksi, ihan kuten hoitajat laittavat vaikka antibiootteja, kipulääkkeitä tai sytostaatteja tippumaan potilaan kanyyliin. On myös koneita, joista nappeja painamalla saadaan annosteltua lääkkeitä kanyylin kautta. Nykyään potilaat eivät saa niitä nappeja itse painella eivätkä itse päättää, mitä lääkkeitä ottavat ja kuinka paljon. Hoitajatkaan eivät tätä päätä, vaan lääkärit. Tai sitten ihn vain poistettaisiin kipupumpusta lukitus, joka estää potilasta annostelemasta itselleen liikaa lääkkeitä. Eli annettaisiin painella nappia sarjatulena niin monta kertaa kuin ehtii ennen kuin taju lähtee. Varmaan silloin ne lääkkeet laittaisi siihen kipupumppuun se sama henkilö, joka nykyäänkin niitä kipupunpun lääkkeitä laittelee? Lääkärin määrämiä lääkkeitä ne on. Potilas vain ottaisi ne itse kunhan joku ne hänelle toisi.

Entä jos joku neliraajahalvaantunut ei sitä itse voi tehdä vaikka haluaa?
Tämän olisi jokainen eutanasian haluava määrännyt ja määritellyt hoitotestamentissaan. Eli missä tilanteessa eutanasian saa hänelle suorittaa joku muu, kun hän ei itse kykene siihen osallistumaan. Ja ensisijaisesti sen, että hän ylipäätään haluaa eutanasian. Ei siis riitä, että joku muu haluaa hänelle eutanasian, jos hän itse ei sitä missään tilanteessa tahdo. Silloin sitä ei myöskään tehdä.

Kuinka moni on oikeasti valmis avustamaan omaistaan ottamaan lääkkeet?
Todella moni, joka on joutunut seuraamaan vierestä kuolemansairaan viimeisiä aikoja. On oikeasti yllättävän yleistä.

Voidaanko hoitohenkilökunta pakottaa tekemään eutanasioita?
Kyllähän lääkäreiltä voidaan nykyäänkin evätä luvat määrätä lääkkeitä. Joko kokonaan tai sitten vain tietyntyyppisiä lääkkeitä. Jos luvat on menneet, niin ei voida pakottaa tietenkään. Sitä en tiedä, voidaanko hoitajia pakottaa osallistumaan toimenpiteisiin joihin eivät halua osallistua, vai sanotaanko vain "kuuluu työhön", tai onko hoitajilla lupa sanoa, etteivät halua tehdä heille kuuluvia työtehtäviä tai osallistua tiettyihin toimenpiteisiin. Mutta ihan varmasti löytyisi kyllä lääkäri ja hoitaja, jotka mahdollistaisivat sen, että potilas saa laittaa lääkkeet menemään itseensä. Ei sitä vältämättä jokaisen hoitohenkilökuntaan kuuluvan tarvitsisi tehdä, kun eihän nykyäänkään kuka tahansa hoitohenkilökuntan kuuluva tee mitä tahansa, jota joku toinen tekeekin.

Kuka kustantaa lääkkeet?
Varmaan se taho, joka nykyäänkin kustantaa hoidon, lääkkeet ja muut. Eiköhän ne kertaluontoisesti annettavat eutanasialääkkeet ole rutkasti halvemmat kuin osastohoito ties miten kauan, ja sinä aikana annettavat lääkkeet. Tai ehkä ne eutanasialääkkeet on ne samat, jotka hän joka tapauksessa saisi viimeisinä elinpäivinään, mutta ne vain annettaisiin yhdellä kertaa. Eli joku ne joka tapauksessa kustantaa, kuten kaiken muunkin hoidon. Verorahojahan tuohon väistämättömän pitkittämiseen nykyään käytetään, eikä edes mitenkään vähän per päivä...

Missä eutanasia tehtäisiin? Kuka valvoo?
Helpoin varmasti sairaalassa, jos potilas on siellä jo valmiina saattohoidossa tai palliatiivisessa osastopaikalla. Tuolloin ruumis saadaan myös asianmukaisesti ruumishuoneelle. Valvojana varmasti ne samat henkilöt, jotka potilasta muutenkin valvovat. Hoitajiahan ne yleisimmin ovat, lääkäreitä ei näy kuin vasta toteamassa kuolleeksi. Ja usein omaisiakin haluaa olla paikalla kun loppu koittaa. Eli eiköhän niitä valvojia löytyisi, ellei kuoleva nimenomaan toivo olevansa tuolla hetkellä yksin ja omassa rauhassa.

Lähettäjä: 42 
Päivämäärä:   18.7.24 13:28:15

Yksin ne nytkin kuolee sairaaloissa ja vanhainkodeissa, jos ei ole omaisia. Ei hoitajat pidä kädestä ja istu vieressä.

Eutanasian vastustajat on näitä samoja tyyppejä, jotka vaatimalla vaatii nesteytystä, ruokintaa ja elvytystä aktiivisesti kuolevalle omaiselleen. Yleensä satavuotiaalle mummolle/ papalle. Kun ei vaan osata päästää irti eikä ymmärretä, että kaikista toimenpiteistä on vain haittaa kuolevalle.

Ja sitten uskontoon vetoaminen. Tappaminen on ok sodassa ja muussa eripurassa, jos tietyt ehdot täyttyy. Armomurhaa on pyydetty ja saatu sotatantereella Raamatussa, kun on haavoituttu.

2.Samuel 1

"Viestintuoja vastasi: »Osuin sattumalta Gilboanvuorelle, ja Saul nojasi siellä haavoittuneena keihääseensä, ja vihollisen sotavaunut ja ratsumiehet olivat jo tulossa häntä kohti. 7Saul kääntyi katsomaan taakseen, näki minut ja kutsui minua. Sanoin: ’Mitä voisin tehdä?’ 8Hän kysyi: ’Kuka sinä olet?’ Minä vastasin: ’Olen amalekilainen.’ 9Saul sanoi: ’Tule tänne ja tapa minut. Silmissäni pimenee jo, vaikka minussa vielä on henki.’ 10Menin hänen luokseen ja surmasin hänet, sillä ymmärsin, ettei hän voisi niin pahasti haavoittuneena jäädä henkiin."

Lähettäjä: uuvatti 
Päivämäärä:   18.7.24 13:35:40

Tehkää ajoissa oma hoitotestamentti kanta.fi -sivulle!

Siinä voi kieltää elvytyksen, letkunesteytyksen ja-ruokinnan. Ihan sama mitä ne omat lapset sanovat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.