Lähettäjä: 33j
Päivämäärä: 18.7.24 06:02:11
Kuka lääkkeet antaisi?
Lääkäri määrää, hoitaja tuo ja potilas ottaa / painaa nappia itse.
Nykyäänkin lääkärit määräävät lääkkeet ja hoitajat annostelevat ne ja antavat potilaalle. Eli varmaankin lääkäri määräisi sopivan koktailin ja joko hän tai sitten hoitaja lataisi ne valmiiksi, ihan kuten hoitajat laittavat vaikka antibiootteja, kipulääkkeitä tai sytostaatteja tippumaan potilaan kanyyliin. On myös koneita, joista nappeja painamalla saadaan annosteltua lääkkeitä kanyylin kautta. Nykyään potilaat eivät saa niitä nappeja itse painella eivätkä itse päättää, mitä lääkkeitä ottavat ja kuinka paljon. Hoitajatkaan eivät tätä päätä, vaan lääkärit. Tai sitten ihn vain poistettaisiin kipupumpusta lukitus, joka estää potilasta annostelemasta itselleen liikaa lääkkeitä. Eli annettaisiin painella nappia sarjatulena niin monta kertaa kuin ehtii ennen kuin taju lähtee. Varmaan silloin ne lääkkeet laittaisi siihen kipupumppuun se sama henkilö, joka nykyäänkin niitä kipupunpun lääkkeitä laittelee? Lääkärin määrämiä lääkkeitä ne on. Potilas vain ottaisi ne itse kunhan joku ne hänelle toisi.
Entä jos joku neliraajahalvaantunut ei sitä itse voi tehdä vaikka haluaa?
Tämän olisi jokainen eutanasian haluava määrännyt ja määritellyt hoitotestamentissaan. Eli missä tilanteessa eutanasian saa hänelle suorittaa joku muu, kun hän ei itse kykene siihen osallistumaan. Ja ensisijaisesti sen, että hän ylipäätään haluaa eutanasian. Ei siis riitä, että joku muu haluaa hänelle eutanasian, jos hän itse ei sitä missään tilanteessa tahdo. Silloin sitä ei myöskään tehdä.
Kuinka moni on oikeasti valmis avustamaan omaistaan ottamaan lääkkeet?
Todella moni, joka on joutunut seuraamaan vierestä kuolemansairaan viimeisiä aikoja. On oikeasti yllättävän yleistä.
Voidaanko hoitohenkilökunta pakottaa tekemään eutanasioita?
Kyllähän lääkäreiltä voidaan nykyäänkin evätä luvat määrätä lääkkeitä. Joko kokonaan tai sitten vain tietyntyyppisiä lääkkeitä. Jos luvat on menneet, niin ei voida pakottaa tietenkään. Sitä en tiedä, voidaanko hoitajia pakottaa osallistumaan toimenpiteisiin joihin eivät halua osallistua, vai sanotaanko vain "kuuluu työhön", tai onko hoitajilla lupa sanoa, etteivät halua tehdä heille kuuluvia työtehtäviä tai osallistua tiettyihin toimenpiteisiin. Mutta ihan varmasti löytyisi kyllä lääkäri ja hoitaja, jotka mahdollistaisivat sen, että potilas saa laittaa lääkkeet menemään itseensä. Ei sitä vältämättä jokaisen hoitohenkilökuntaan kuuluvan tarvitsisi tehdä, kun eihän nykyäänkään kuka tahansa hoitohenkilökuntan kuuluva tee mitä tahansa, jota joku toinen tekeekin.
Kuka kustantaa lääkkeet?
Varmaan se taho, joka nykyäänkin kustantaa hoidon, lääkkeet ja muut. Eiköhän ne kertaluontoisesti annettavat eutanasialääkkeet ole rutkasti halvemmat kuin osastohoito ties miten kauan, ja sinä aikana annettavat lääkkeet. Tai ehkä ne eutanasialääkkeet on ne samat, jotka hän joka tapauksessa saisi viimeisinä elinpäivinään, mutta ne vain annettaisiin yhdellä kertaa. Eli joku ne joka tapauksessa kustantaa, kuten kaiken muunkin hoidon. Verorahojahan tuohon väistämättömän pitkittämiseen nykyään käytetään, eikä edes mitenkään vähän per päivä...
Missä eutanasia tehtäisiin? Kuka valvoo?
Helpoin varmasti sairaalassa, jos potilas on siellä jo valmiina saattohoidossa tai palliatiivisessa osastopaikalla. Tuolloin ruumis saadaan myös asianmukaisesti ruumishuoneelle. Valvojana varmasti ne samat henkilöt, jotka potilasta muutenkin valvovat. Hoitajiahan ne yleisimmin ovat, lääkäreitä ei näy kuin vasta toteamassa kuolleeksi. Ja usein omaisiakin haluaa olla paikalla kun loppu koittaa. Eli eiköhän niitä valvojia löytyisi, ellei kuoleva nimenomaan toivo olevansa tuolla hetkellä yksin ja omassa rauhassa.
|