Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuksen aloitus pitkän tauon jälkeen

Lähettäjä: Tätyli 
Päivämäärä:   16.7.24 20:31:19

Noniin, olis pitkästä aikaa alkamassa ratsastustunnit kuun alussa. Olen käynyt tunneilla viimeksi noin 30v sitten, 90-luvun alkupuolella :D Toki sen jälkeen ollut hevosten kanssa tekemisissä paljon, esim. hoitanut kisahevosia ja niillä saanut ratsastaa jonkin verran, ja totaalitaukoakin oli lähes 10 vuotta. Viime vuosina kuitenkin käynyt hevosen selässä hyvin satunnaisesti vain maastoillen (kaikki askellajit kuitenkin).

Tasoltani olen ehkä jotain he C-he B tasoa, vaikea sanoa. Onko mitään vinkkejä, miten pääsisin parhaiten ratsastuksen rytmeihin taas kiinni? Tiedän entuudestaan tallin jonne menossa, ja nähnyt muutamia open pitämiä tunteja. Mikä sut itses yllätti, kun aloitit ratsastuksen uudestaan aikuisena? Eniten mä pelkään ehkä, ettei kuntoni riitä, tai että en pysty ryhdissä ratsastamaan hevostani kun ei oo kovin hyvä keskivartalon lihaksisto... toki nää on näitä, mitä pitää alkaa treenaamaan ratsastuksen ohella nyt jatkossa... Mitä jos en osaa mitään, ja ope toteaa mulle että oot kaukana edes helposta ceestä :D

Re: Ratsastuksen aloitus pitkän tauon jälkeen

Lähettäjä: Zyx 
Päivämäärä:   16.7.24 20:43:48

Joo, et ole edes helppoa C:tä, heÖ on lähempänä totuutta. Ottaisin alkuun muutaman yksärin, niin ope voi keskittyä kokonaan sinuun ja näette mitkä on pahimmat ongelmat (istunta ja apujen käyttö, ne on vähän muuta nykyään kuin ysärillä).

Lähettäjä: Tätyli 
Päivämäärä:   16.7.24 21:39:54

Menikö sulta nyt vähän ohi kuitenkin se että olen kyllä ratsastanut paljon sen jälkeen kun ratsastustunnit olen lopettanut :D ehkä selitin huonosti. Osaan kyllä istua hevosen selässä ihan 2020-luvun tyyliin :D viime vuosien maastoilut on tehty myös ihan ratsastuskoulussa, vaikkei niitä ratsastustunniksi sinällään voi lukeakaan, ilman opetusta maastossa höntsäilyä mutta open johdolla :D

Mutta kiitos tuosta lyttäämisestä, onneksi itse tiedän kuitenkin mihin tällä hetkellä kykenen ja mitä "osaan".

Lähettäjä: Myö 
Päivämäärä:   16.7.24 21:44:17

Älä stressaa! Mukavahan se on aloittaa kunnolla ratsastelu taas. Ja rohkeaakin. Ei ole ihan sama tilanne mutta voin kuvitella että mut yllättäisi kauheet hiertymät  että kannattaa valmistautua kunnon ratsastusalushousuilla. Itsellä ainakin tuntuu että iho on jotenkin herkempi jos ei ole tottunut.
Kannattaa oikeasti panostaa lihaskuntoon ja liikkuvuuteen. Jos aikaa riittää niin aerobisen kunnon kehittämiseenkin. Hyvä lihaskunto auttaa todella paljon ja on mukavaa hevosenkin kannalta. Hauskoja tunteja!

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   16.7.24 22:26:41

Mulla oli yli kymmenen vuotta väliä, kun en ollut käynytkään hevosen selässä. Taso ehkä jotain heC/B ennen taukoa. Ikää uudelleen aloittaessa lähemmäs 50.

Pahinta oli se, että aivot tiesi, että mitä pitäisi tehdä, mutta kroppa ei totellut. Oli aika haastavaa aluksi ja meinasi vähän epätoivo iskeä, mutta kyllä se sitten siitä lähti hiljalleen sujumaan. Keskivartalon hallinta ja tasapaino oli ne omat heikot kohdat.

Nyt olen ratsastanut taas jo melkein 10 vuotta ja olen varmasti taidollisesti edellä sitä, mitä olin ennen taukoa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.7.24 17:03:43

Vaikea sanoa, miten tunnit tulevat menemään. Itselläni takana yli 20 vuotta aktiivista ratsastusta, mutta jos pidän muutaman kuukaudenkin taukoa niin istunta on sen jälkeen hirveä. Alan kippaamaan eteenpäin ja hartiat on lysyssä, johtuu varmaan toimistotyöstäni.

Sitten taas kaverini, joka ei ollut ratsastanut kertaakaan neljään vuoteen, palasi tunneille ja meni kuin ei olisi mitään taukoa pitänytkään.

Taustasi takia en usko, että olet aivan surkea :D Mutta jos alussa menee huonosti, kannattaa kysyä vaikka muutamaa istuntatuntia liinassa.

Tsemppiä sinulle ja mukavia tunteja :)

Lähettäjä: Ratsu 
Päivämäärä:   17.7.24 17:18:12

Joskus oli taukoa muutama vuosi ja sitten palasin satulaan. Ensisijainen asia oli minulle sopiva, osaava hevonen. Toinen tärkeä asia oli säännöllisesti käydä ohjauksessa ratsastamassa. Ja siinä ryhmässä ratsastaessa olla nöyrästi oppilaana ja ottaa vastaan opettajan ohjeet ja korjaukset. Nopeasti tulee taidot takaisin.

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   17.7.24 18:30:36

Nykyisin on näitä "takaisin satulaan" ryhmiä. Ne on juuri hyviä sinun tilanteessa. Eli opit ja taito on olemassa, mutta niitä pitää vähän houkutella esiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.