Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pukeutuminen ja laittautuminen (koti)äitinä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 17:43:09

Pukeutuiko teidän äidit aina siististi jos olivat kotona? Tai jos olivat töissä, pukeutuivatko viikonloppuisin? Entä te itse?

Omalla äidillä oli joka päivä mekko ja koruja ja meikkiä. Nyt itse äitinä saatan mennä pyjamassa koko päivän. Joo, vaatimustaso on muuttunut, mutta äidin esimerkki opetti minulle sen että pukeutuminen ja laittautuminen on nimenomaan itseä varten eikä vasta sitten kun mennään ulos ihmisten ilmoille. Ja siitä tulee paljon energisempi olo kun on nätit vaatteet päällä. Ehkä mäkin sitten kun lapset vähän kasvaa :D

Re: Pukeutuminen ja laittautuminen (koti)äitinä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.7.24 17:53:45

Pukeutui siististi. Laittoi huulipunaa vaikka olis vienyt vain roskat. Sen opetti että itseään varten vain laittaudutaan ei koskaan saa ajatella miehiä miellyttääkseen.
Itse jos olen vain kotosalla rennot vaatteet, ei meikkiä. Kaupasta omalla kylällä käydessä en vaihda vaatteita. Kaupunkiin jos mene pukeudun siististi ja saatan laittaa huulipunaa, tosi harvoin meikkaan ja silloinkin vain ripsiväriä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 17:54:23

Ei

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.7.24 17:55:47

Opin, että kotona päällä on mahdollisimman vanhat ja reikäiset vaatteet, tosin hän kulki töissä kodin ulkopuolella. Lähtiessä johonkin mihin tahansa, laittauduttiin.

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   16.7.24 17:57:16

Ei. Ihan tavalliset vaatteet oli, ei mitään reikäisiä kuten minulla.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   16.7.24 17:57:51

Äiti ei ole ikinä meikannut tai laittanut tukkaa erityisesti. Kotona hän pitää kotivaatteita, jotka saavat olla vähän nuhjaiset, mutta eivät rikkinäiset. Eli perussiisti, mutta ei laittaudu.

Päivämäärä:   16.7.24 18:00:21

Äidillä oli erikseen ns. työvaatteet (kokkaus, siivous), siistimmät kotivaatteet jotka vaihdettiin kun hommat oli hoidettu, ja ns. pyhävaatteet kun mentiin ulos.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   16.7.24 18:03:32

Ei. Maatilan emäntää ei kyllä voinut vähempää kiinnostaa huulipuna tai korkkarit navetassa :D

Päivämäärä:   16.7.24 19:35:04

Laittautui töihin lähtiessään aivan kuten minäkin ja kotioloissa oli laittautumatta, mutta puhtaissa ja ehjissä vaatteissa kuten itsekin.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   16.7.24 21:32:40

Mun äiti, ison lypsykarjatilan emäntä/lypsäjä/kokki laittoi ihan joka päivä huulipunaa. Ihoa rasvattiin tummelilla ja hiukset pestiin/käherrettiin joka päivä. Puhtaat ja ehjät vaatteet laitettiin joak aamu päälle ja likaantuneet vaihettiin puhtaisiin tarvittaessa.

Lehmät hoidettiin hyvin, että navetassa ei haissut pahalle. Kakat/ulosteet siivottiin, lehmiä harjattiin, ne ulkoilivat paljon. Vain erityisen likaisiin töihin vaihdettiin rönttävaatteet - nekin päälle puettaessa ehjät ja puhtaat, normaalinavettahommiin laitettiin vain suojahaalari arkivaatetuksen päälle ja hiukset suojattiin huivilla.
Kotonakin oli siistit työhön sopivat vaatteet, siivous, kokkaustöissä käytettiin esiliinaa. Mummolla oli lähes aina mekko päällä, äidilläkin useimmiten, vaikka modernimpana käytti myös housuasuja.
Kävihän talossa vierailijoita, joten ei missään kalsareissa/yövaatteissa/rönttävaatteissa arkenakaan liikuskeltu edes kotona. Myös käsiä suojattiin työhansikkailla ja ihoa varjeltiin auringolta (punahiuksista/vaaleaihoista sukua ollaan).

Korkokengät eivät sopineet työpäiviin maaseudulla, usein nahkanilkkuri/lenkkitossu/kumisaapas tyyli oli tarkoituksenmukaisempi. Juhliin pukeuduttiin, laitettiin koruja ja tehtiin parempi kampaus ja puettiin ne kauniit korkokengät/tanssikengät. jo edesmenneet isovanhempani olivat kovia tanssimaan ja tanssivat myös kilpaa lavoilla aikanaan ja opettivat tanssimista.

Lähettäjä: Väs 
Päivämäärä:   16.7.24 21:41:10

Mun äiti meikannut/ehoatautuu joka päivä. Tukka myös aina laitettu jotenkuten.
Minä taas en nykyään pienten lasten äitinä jaksa laittaa edes ripsaria ja tukka ollut nutturalla varmaan 15 vuotta.. Toki jos töihin menisin niin laittaisin ripsaria jne

Lähettäjä: tyyny 
Päivämäärä:   16.7.24 21:54:55

Äiti kävi normaalisti päivätöissä. Kotona ei laittautunut koskaan, töihin siistit toimistovaatteet. Kotona kulki ja edelleen kulkee pitkissä kalsareissa, alusvaatteisillaan tai muissa nuhjuisissa vaatteissa ja piereskelee estottomasti.

Itsekään en ole kotiäiti enkä edes äiti. Laitan aina siistit vaatteet. Nuhjuisimmillani olen, jos laitan kotona puhtaan hupparin. Hiukset ovat siististi ponnarilla tai auki. En meikkaa kotona, mutta ripset taivutan. Iho ja kulmat ovat hyvät ja näytän hyvältä ilman meikkiä, joten tuo ripsien taivutus on ainoa mitä teen, jos en ole lähdössä mihinkään. Voin kyllä kauppaankin lähteä ilman meikkiä, mutta muihin menoihin meikkaan kevyesti. Käytän kotonakin paljon mekkoja ja panostan hyviin materiaaleihin (kashmir, villa, silkki, pellava ja myös muita, jos näyttävät ja tuntuvat hyvältä). Mitään Mikki Hiiri -yöpaituleita en omista ollenkaan, ettei tulisi sellaisia edes vahingossa käytettyä. :D

En siis ottanut äidistä mallia vaan aika päinvastoin. Minusta siistiltä ja kivalta näyttäminen myös vaikuttaa mielialaan ja saa skarpin olon, ja on minulla mieskin, joten ketä varten sitten näyttäisin kivalta ellen häntä (ja itseäni) varten? Nuhjuinen olemus, hiukset säkkärällä, koirankarvaiset vaatteet ym. tekevät olostakin väsähtäneen. Siksi myös esimerkiksi flunssaisena kampaan hiukset siistille ponnarille ja laitan mukavat mutta en reikäisiä, likaisia vaatteita - tulee edes piirun verran parempi olo.

Päivämäärä:   16.7.24 22:41:12

Äiti kävi joka aamu suihkussa ja päällä oli aina siistit, puhtaat vaatteet, mutta ei meikkaillut tai pahemmin föönaillutkaan. Itse nyt kotiäitinä laittaudun enemmän, mutta vastapainoksi on myös niitä päiviä kun vedän miehen t-paidassa ja shortseissa.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   16.7.24 23:08:54

Äiti oli 10 vuotta kotona. Yleensä rennoissa muttei varsinaisesti epäsiisteissä vaatteissa. Ei meikkiä, hiukset siisteinä.

Meillä oli koko perheellä ns kotivaatteet ja sitten kun johonkin lähdettiin niin vaihdettiin siistimmät vaatteet. Isä vaihtoi töistä tullessaan housut ja paidan.

Itse olen menny lasten kanssa kotona ollessa samalla periaatteella: kotona rennot ja mukavat vaatteet, mutta semmoiset joissa voi käydä kaupassa tai ei tartte hävetä jos joku pölähtää ovesta sisälle. Kylään,kaupungille ja (toimisto)töihin sitten pykälää siistimmät. Ja toki talli- metsä- ja urheiluvaatteet erikseen mutta niistä ei taidettu tässä puhua.

Päivämäärä:   16.7.24 23:32:10

No luojan kiitos ei eletty missään taloudessa, missä oltaisi pynttäydytty arkena ja vain kotona ollessa.

Kyllä siinä on välillä pienten lasten kanssa jo pynttäytymistä ja sen ajan löytämistä että on suihkussa käynyt, hiukset kammattu ja puhtaat vaatteet vaihdettu. Ei sitäkään ehtinyt joka päivä tekemään.

Nykyäänkin kyllä arvostan unta enemmän kuin laittautumista vaikka töihin menenkin.

Päivämäärä:   16.7.24 23:39:16

Äitini oli aina huoliteltu ja laittautunut, ala-asteella kaverit tästä jopa naljaili, kun äitilläni oli aina hiukset laitettuna ja meikkiä naamassa(meikkivoide+ripsiväri. Ei siis mitään överi pynttäystä). Muut äidit meikkasivat yleensä vain viihteelle lähtiessään ja silloin sitäkin enemmän. Itse meikkaan aina edes vähän, vaikka kävisin vain lähikaupassa. Olen melko piirteetön ja vaalea, joten ilman mitään en vaan pidä itseäni sen näköisenä, että haluaisin kenenkään näkevän itseäni. Meikkaan myös ihan kotipäivinä, koska itsellä parempi olo, kun on edes vähän kaunistautunut :)

Päivämäärä:   16.7.24 23:43:04

Asuttiin maalla omakotitalossa, meillä oli koko perheellä erikseen kotivaatteet joita ei tarvinnut varoa. Eli sitä huonoimpaa päälle mitä kaapista löytyy. Ainakin siis keväästä syksyyn, talvella kuljettiin varmaan vähän siistimmissä kun ei ollut pihahommia. Oltiin päivät pääsääntöisesti ulkona, lapset rymyttiin ties missä mutta oltiin myös paljon apuna rakentamisessa, puuhommissa jne ja sama sitten äidin kohdalla, että vaikka olisi ollut sisällä ruokaa laittamassa saattoi tulla isältä käsky että joku meistä lapsista hakee äidin hänelle avuksi johonkin mihin ei lapset pystyneet, nostamaan jotain vaikkapa. Elettiin niin ettei tarvinnut miettiä että meneekö tämä kolttu pilalle siitä, että käyn ruuanlaiton lomassa nostamassa jotain pihalla nopeasti välissä. Vaatteita kyllä pestiin ja hygieniasta pidettiin huolta, mutta vaatteet käytettiin todellakin loppuun ja niitä ommeltiin kasaan kun ne repeytyivät.

Koko ajan siellä varsinkin kesällä likaantui. Eli ei todellakaan laittautunut, juhliin vain.

Minä kuljin sinkkuna ihan järkyttävissä rytkyissä kotona, parisuhteessa en kehtaa. :D Kotivaatteet ovat mahdollisimman mukavat, mutta ehjät ja puhtaat nyt kun toisen kanssa elää. Meikkaamisen lopetin kolmenkympin tietämillä kun lopetin asiantuntijatyöt ja "edustamisen" ja vaihdoin järkevämpiin hommiin jossa ulkonäköni ei ole samalla tavalla arvostelun kohteena.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   17.7.24 07:22:00

Olen sitä ikäluokkaa, että lapsillakin oli pyhävaatteet. Arkena ei laittauduttu, viikonloppuisin ei saanut tehdä töitä ja oltiin mekko päällä.

Mitenpä luulet kotiäidin paljon laittautuvan, kun lapset ovat pieniä? Siinä on täysi työ pitää itsensä, perheensä ja kotinsa edes siistinä.

Itselläni oli aina erikseen ne vaatteet, joita en käyttänyt kotona. Oli sitten varmasti ehjät ja puhtaat, kun lähti jonnekin.

Päivämäärä:   17.7.24 13:42:42

^ Silloin kun ei ollut somea ja heppatallia missä roikkua, äidit kyllä ehti. Omalla äidillä oli 4 lasta ja silloinkin kun nuorimmat sisarukset oli pieniä, äidillä oli aina mekko päällä, hiukset laitettu ja meikkiä ja hajuvettä. Vain sairaana oli yöpuvussa koko päivän.

Silloin oltiin työteliäitä, äitini mm. vaihtoi aina verhot ja jopa hyllypaperit sesongin mukaan. Eikä ollut nykyisenlaisia kodinkoneita, joten työmäärä oli ihan valtava.

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   17.7.24 14:38:03

.: ja hänen äitinsä sukupolvella oli se kahdeksan lasta, talon työt ja kotityöt ilman koneita päälle. Ei siis ollut edes pyykkikonetta, sähköhellaa ja vaatteetkin tehtiin itse. Piika saattoi olla apuna tietyissä töissä, ja lapset katsoivat toistensa perään välillä hyvälläkin menestyksellä.

Päivämäärä:   17.7.24 14:49:30

^ Silloin taas elettiin isommissa perheyksiköissä, mummonikin suurella maatilalla jossa oli useampi ydinperhe samassa. Omalla tavallaan se helpotti, kun esimerkiksi lapsista voitiin huolehtia yhdessä. Tai siis, kun mietin itseäni vauvojen aikaan, mitään ei saanut tehtyä kun piti vauvaa kanniskella samaan aikaan. Olisi helpottanut huomattavasti jos olisi voinut edes sen vauvan laskea jonkun syliin. Että siinä mielessä äitini sukupolvi oli se kaikista kovin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.7.24 15:05:39

Ei mitään muistikuvaa.

Lähettäjä: Vihtori 
Päivämäärä:   17.7.24 15:13:00

Äitini oli mun lapsuudessa ja nuoruudessa vaikeasti masentunut, joten muistan hänet oikeastaan vain yöpaidassaan.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   17.7.24 15:31:24

Kyllä laittautui, itse en jaksa

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   17.7.24 16:10:01

Mun äiti oli ja on yhä ulkona viihtyvää tyyppiä. Puki vapaapäivänä heti aamusta esim. vaellushousut ja fleecen, ja kävi useasti päivän aikana kävelyllä lähimetsissä. Talvella ehkä lämpökerrasto, jonka päälle helppo vetäistä ulkokerros. Sama systeemi itselläni. Kumpikin on meikannut yhtä vähän lasten ollessa pieniä ja muulloinkin. Koruja ei oikein osata käyttää. Äiti on kyllä hirmuisen nätti vieläkin, nyt melkein 70-vuotiaana. On elänyt terveellisesti (ei tupakkaa eikä alkoholia, paljon liikuntaa). Lapsuudenkotini oli tuhannesti siistimpi kuin oma kotini!!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.