Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten koiran alkava muistisairaus ilmenee?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 17:32:10

Ollaan kumppanin kanssa hetken hihitelty kun lempitemppu "tuo jotain" johtaa huomion karkaamiseen muihin asioihin sekunnissa. Olen opettanut koiran tuomaan, siis, jotain, ja sitten hihitellyt sen hauskoille ratkaisuille.

Koira on jo kymmenen ja ihan hyvässä kunnossa, mutta alkoi mietityttämään kun tosiaan, viime vuosina on kyllä sen keskittymiskyky mennyt huonommaksi. Jaksaa kyllä keskittyä, mutta "unohtaa" helposti mitä oli tekemässä jos huomaa jotain muuta. Olen ajatellut että mummon mielenkiinto on vaan lopahtanut joihinkin asioihin ja jättänyt sitten niitä vähemmälle jos se ei ole hänen mielestä hauskaa :D

Eilen oli sitten kädessä supermegaherkku joka saa noin ahnean pulleroisen ihan sekaisin, ja kun koira lähti hakemaan pyytäessä lelua, niin se unohtui sille tein ravistelemaan ja peuhaamaan lelulla. Silloin huomasin että se koira ihan oikeasti unohti, mitä oli tekemässä - noin hyvää ruokaa se ei tietoisesti jätä hakematta. Voiko vain olla että koiravanhuksen muisti alkaa prakaamaan? :D

  Re: Miten koiran alkava muistisairaus ilmenee?

Lähettäjä: YY 
Päivämäärä:   16.7.24 18:47:49

Mun äidin 16v villakoira laitettiin vastikään taivasmatkalle, ja sillä muistisairaus näkyi niin että käveli kotona etsimässä jotain. Siis esim. lähti vierestä, käveli eteiseen, katseli ympärilleen ja tuli takaisin. Ja sitten meni olkkariin, pälyili hetken ympärilleen ja tuli takaisin. Tämä ramppaaminen lisääntyi viimeisen vuoden aikana hiljalleen niin että loppuvaiheessa tuntui että käveli koko päivän etsimässä jotain. Kävely ei ollut sellaista tasaista tallustelua ympäri kämppää minkä voisi helposti tulkita esim kivuksi tms levottomuudeksi, vaan nimenomaan näytti siltä että ihan asiakseen lähti aina katsomaan jotain tiettyä asiaa, nousi siis esimerkiksi omalta makuupaikalta ylös, käveli eteiseen ja katseli ympärilleen, ja tuli takaisin ja kävi maaten. Ei ollut muutenkaan kipeän oloinen millään lailla, liikkui ketterästi, ulkona jos pääsi irti niin ei todellakaan antanut kiinni ennenkuin oli saanut juosta riittävästi, hyppäsi itse sohvalle jne. Ja oli lähestulkoon kuuro muutaman vuoden ajan, eli äänien kuuntelu ei ole selitys tuolle etsimiselle. Tai mistä minä tiedän jos jotain omia ajatuksiaan on kuullut mutta ei siis todellakaan kuullut esim rappukäytävästä tulevia ääniä.

  Re: Miten koiran alkava muistisairaus ilmenee?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.24 00:42:31

^ Kiitos kun jaoit, oma koira on tosiaan alkanut tekemään tuota haahuilua kanssa, välillä heiluttelee häntää tyhjässä eteisessä.. . Hyvinvoiva ja muuten päästä varpaisiin juuri kuvattu ja tutkittu. Ehkä siellä kaupassa jotain rappeumaa alkaa olla.

  Re: Miten koiran alkava muistisairaus ilmenee?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.7.24 09:32:29

Kaikenlainen ramppaaminen ja tyhjän vinkuminen, mitä koira ei ole tehnyt ennen. Vuorokausirytmin meneminen sekaisin, kulkee yöt, herättää, ramppaa. Päivän sitten nukkuu tai on vetämätön, eikä kiinnostu oikein mistään.

Ruokahalun muutokset, ei pyydä ruokaa, tai ei tajua syödä loppuun. Voi lähteä kupilta kesken syömisen.

Ei tunnista tuttuja ihmisiä tai muuttuu arvaamattomaksi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.