Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako toisen eläintä käskeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 17:27:37

Kun ei saa toisen lasta. Esimerkiksi jos omistaja vieressä ja hoitama hevonen jotain törttöilee

Re: Saako toisen eläintä käskeä?

Päivämäärä:   16.7.24 17:28:12

Vai pitääkö kysyä lupa omistajalta tai antaa tämän käskeä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.24 17:33:05

Siis omistaja on hoitamassa omaa hevostaan ja sinä komentaisit sitä jostain syystä? Miksi ihmeessä?

Jos nyt ohimennessä joku eläin yrittää vaikka purra tai potkaista _sinua_ niin kannattaa älähtää, mutta älä puutu mihinkään muuhun härväämiseen, se ei kuulu sinulle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 17:34:12

Sen verran, että pidät omasta koskemattomuudestasi huolta. Jos jonkun iso koira hyppää mutasena päin, niin tottakai. Mutta silloinkin se kielto on huomattavasti turhempi tapa kuin kääntää selkää, kun ei se vieras eläin ymmärrä mitä vieraan ihmisen kiukuttelu tarkoittaa.
Kyllä mä hevoselle kuin hevoselle annan palautetta jos yrittää hampailla mua hamuta, ei se vaan koulutusta ja opettamista ole. Ne jätetään omistajille, itsestä saa huolta pitää.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.7.24 17:39:11

Kyllä minä ainakin kiellän ja komennan esimerkiksi jos jonkun koira hyppii päin. Todella rasittavaa jos jonkun koira hyppii vasten ja rikkoo vaatteet.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.7.24 17:52:41

Kyllä komennan ja olen saanut naiset silmille siitä, osa toki on hyvillään että komennetaan jos itse eivät huomaa. Yksi tapaus oli, että mulla oli vauva vaunuissa tallin nurkalla hevosturvallisessa paikassa, niin eräs rouva tuntee koirineen sinne. Huusin että koirat pois niin aika vaan selittää, että haluavat moikata. Hyppimällä vaunuja vasten! Karjuin koirille, että pois ja lähdin astalon kanssa kohti. Sitten väistivät.

Ja lapsia saa komentaa, tosin ei vanhempien yli paitsi vaaratilanteessa.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   16.7.24 17:53:13

En komentele muiden eläimiä kuin estääkseni onnettomuuden. Eli jos estän näin hevosta puremadta/ potkaisemasta ihmistä tai toista hevosta, niin puutun.
Minulla tuli tässä vähän aikaa sitten tilanne, missä oma koira oli kytkettynä omalla maalla ja naapurin koira tuli suoraa lojoa kohti koiraani. Koirani on vastaavasta toiminnasta provosoituva koira, jonka reaktiosta en voi olla varma. Otin koiran viereeni ja käskin naapurin koiran pois- käskyllä luotamme pois ja jokusen kerran ärhäkästi karjastuani koira meni takaisin omalle pihalleen. Omistaja ei tehnyt juuri mitään saadakseen koiransa pois luotamme.
No mikä tässä nyt oli? No oma koirani on sellainen että voi käydä tappelutilanteessa kurkkuun kiinni ( valitettavasti tämäkin koettu) joten naapurin koira selvisi ainoastaan sillä että nykyään naapurit katsovat minua rumasti..

Päivämäärä:   16.7.24 17:59:02

Jos kyse huonosta käytöksestä eläimen johon puuttuu ja omistaja suuttuu tai ei koe on eläin tehnyt pahaa

Päivämäärä:   16.7.24 18:16:02

Sinä et päätä, millaista käytöstä omistaja eläimeltään hyväksyy ja mitä ei. Jos jonkun toisen eläin ei ole aiheuttamassa vaaratilannetta, sen käytökseen ei puututa.

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   16.7.24 18:25:02

Tilannekohtaista. Jos se on tarpeen, niin kyllä, jopa suotavaa. Etenkin, jos tilanne kohdistuu itseen.

Jos omistaja on siinä komenramassa, niin harvoin hyödyttää komennella siitä sivusta.Turhanpäiväisestä komentelusta taas ei ole kuin haittaa.

Jos mun vahtiva koira ilmoittaa tulijasta haukulla, niin joillekin vieraille joutuu sanomaan, että olisitko sinä ensin hiljaa. Koiraa ei vieraiden komentelu voisi vähempää kiinnostaa, hiljenee mun kuittauksesta mutta en halua joutua korottamaan omaa ääntäni vieraan komentelun yli, jotta huonokuuloinen koira sen kuulisi.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   16.7.24 18:33:41

"Sinä et päätä, millaista käytöstä omistaja eläimeltään hyväksyy ja mitä ei. Jos jonkun toisen eläin ei ole aiheuttamassa vaaratilannetta, sen käytökseen ei puututa."

Tästä syystä en vieraile kaikilla kavereillani, eivätkä he ole tervetulleita meille lemmikkiensä kanssa.

Mieluummin näen heitä julkisilla paikoilla.

Tämä sama koskee myös osan tuttavapiirini ihmislapsia.

Mun kotona mun säännöt ja en halua jakaa kahviani tai istumapaikkaani kylässäkään kuolaavan koiran kanssa tai tulla mustelmille/rikkoa vaatteitani. Jos koen ettei yhteiskuntakelpoinen käytös onnistu ja eläimiä/lapsia ei saa komentaa, niin en halua kohdata ko. eläimiä, enkä lapsia.

Toki tämän osaan kertoa naamioidummin, jollon hot-mama/papa ei pahoita mieltään "lapsosiensa" suhteen.

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   16.7.24 18:49:18

Jos on pakko niin ei siinä lupia kysellä.

Lähettäjä: Zyx 
Päivämäärä:   16.7.24 18:50:15

Aa, triplapiste on näitä kuspoja, joiden elukat ja kakarat on ihan holtittomia. Älä ihmettele miksei lapsilla ole kavereita ja miksei teitä koskaan kutsuta mihinkään. Siihen on hyvä syy.

Lähettäjä: Zxc 
Päivämäärä:   16.7.24 18:53:34

Sama täällä. En halua muiden koiria tai lapsia kotiini, koska sotkevat ja rikkovat paikat. En edes koe että se olisi mun paikka komentaa, tyhmemmänkin pitäisi ymmärtää miten tavarat hajoaa ja likastuu.

Multa on muiden kakarat ja koirat hajoittaneet jo liian paljon sellaisia esineitä, joita ei voi rahalla korvata.

Päivämäärä:   16.7.24 18:54:08

"Aa, triplapiste on näitä kuspoja, joiden elukat ja kakarat on ihan holtittomia. Älä ihmettele miksei lapsilla ole kavereita ja miksei teitä koskaan kutsuta mihinkään. Siihen on hyvä syy."

Jos minun eläimet tai lapset tekee jotain, mistä sinä et pidä, siitä voi sanoa minulle. Paljon tehokkaampaa niin päin.

Päivämäärä:   16.7.24 18:55:35

"Sinä et päätä, millaista käytöstä omistaja eläimeltään hyväksyy ja mitä ei."

- Lähtökohtaisesti myös näin, mutta kenenkään ei myöskään tarvitse sietää päälle hyppivää, nylkyttävää tai näykkivää koiraa vaikkei se vaaraksi olekaan.

Päivämäärä:   16.7.24 18:59:53

Ei minua itsessään haittaa jos joku tarpeeseen komentaa, mutta se kyllä, että se tehdään tavalla joka vaan provosoi sen hevosen, koiran tai lapsen käytöstä. Mielummin siis ilmoittaa minulle, niin hoidan tilanteen kyllä jos en sitä ole jo huomannut ja ratkaisemassa. Varsinkin hevoseni kanssa vääränlainen puuttuminen vaan aiheuttaa kaksinkerroin huonompaa käytöstä.

Päivämäärä:   16.7.24 19:07:00

Ja siis aloittaja oli komentamassa hevosta, jota sen omistaja sillä hetkellä hoitaa ja on vieressä seisomassa. Mitä ihmettä ulkopuolinen tulee siihen sohimaan väliin, omistajan kanssa paikallaan seisovaa hevosta?

Nämä on nähty, joiden mielestä hevonen ei saa hoitaessa liikuttaa päätään, siirrellä jalkojaan tai huiskauttaa häntäänsä, ja ovat tulossa huutamaan ja huitomaan "avuksi"... Juu antakaa muiden ihmisten eläinten olla rauhassa.

Lähettäjä: Allu 
Päivämäärä:   16.7.24 19:22:30

Ei! Eräs täti tallilla kävi toistuvasti puuttumassa varsani seinään nojaamiseen kengittäessä. Kengittäjä tämän otti puheeksi että työnteosta ei tuu mitään kun hän käy kokoajan siirtämässä varsaa ja huutamassa sille jolloin hätäilee ja on yhä hankalampi kengittää. Nykyään joudun vahtia varsan vieressä ettei ulkopuoliset tuu puuttumaan kengittäjän työhön, äärimmäisen ärsyttävää!

Päivämäärä:   16.7.24 19:28:35

^ Yleensä ne varsat nimenomaan ihmisten toimesta siirretään nojaamaan seinään, että niiden on helpompi olla kengitettävänä. Aikuinen hevonen osaa seistä ilman apujakin, mutta varsan tasapainoiluun seinän tuki tuo paljon apua.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   16.7.24 19:39:01

"Jos minun eläimet tai lapset tekee jotain, mistä sinä et pidä, siitä voi sanoa minulle. Paljon tehokkaampaa niin päin."

Yleensä, jos eläin tai lapsi tekee jotain, mistä en pidä, ei siinä ehdi alkaa kyselemään, että voisitko kieltää. Annan kyllä välitöntä palautetta, että alas, irti, pois siitä jne. Mamma saa tykätä ihan mitä haluaa, mutta minulla, vaatteillani ja tavaroillani on oikeus säilyä puhtaana ja ehjänä.

Lähettäjä: täh! 
Päivämäärä:   16.7.24 19:39:03

Kyllä tasan komennan niin muiden lapsia kuin eläimiäkin, jos vanhemmat/omistajat eivät itse saa aikaiseksi. Enkä kysele lupia. Ja saatan läksyttää vanhemmat/omistajatkin, jos eivät hoida vastuutaan niin kuin kuuluu.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   16.7.24 19:48:20

"Sinä et päätä, millaista käytöstä omistaja eläimeltään hyväksyy ja mitä ei. Jos jonkun toisen eläin ei ole aiheuttamassa vaaratilannetta, sen käytökseen ei puututa."

Mutta minä päätän, miten meidän huushollissa käyttäydytään. Kyllä komennan, jos jokin otus/koira/lapsi esim pomppii sohvalla tms tyhmää oli omistaja asiasta mitä mieltä tahansa.

Päivämäärä:   16.7.24 19:50:52

Ja toki toivon, että jos jossakin kyläillään, niin isäntäväki kertoo talon tavat; joko suoraan lapsille/koiralle tai minulle. Jossakin voi olla, että sohvalla saa pomppia ja toisaalla ei :)

Päivämäärä:   16.7.24 19:53:45

No tuossa lainauksessa vastasin nimenomaan aloittajalle, joka kysyi voiko komentaa tallissa seisovaa hevosta, kun omistaja on sitä hoitamassa...

Mutta kiva kun kerrotte, miten teidän sohvalla saa käyttäytyä, tiedänpä seuraavan kerran kun tuon hevoseni sinne :D

Päivämäärä:   16.7.24 20:34:26

Ei. Komennan itse, jos olen yskin kyseisen hepan kanssa tekemisissä ja se hankaloittaa sovittua työtäni mutta paljon hennommin kuin omia elukoita, vaikka en omiakaan huido ja huuda.

Päivämäärä:   16.7.24 20:44:54

Eikö Allun kengittäjä selittänyt naiselle että on työskentelemässä varsan kanssa, se nojaa seinään tarkoituksella ja rouvan sekaantuminen häiritsee pahasti sekä työn tekoa että varsaa?
Keskimääräistä typerämpi, jos vielä tuon jälkeen on kehdannut sotkeentua.

Lähettäjä: Rajavartia 
Päivämäärä:   16.7.24 20:46:32

Onneksi elukat ei pääse tänne enää, ihan nuon vain.

Päivämäärä:   16.7.24 20:55:24

"Mutta kiva kun kerrotte, miten teidän sohvalla saa käyttäytyä, tiedänpä seuraavan kerran kun tuon hevoseni sinne :D"

Otsikossa puhutaan eläimistä ja joku muu ehti ennen mua tuoda lapsetkin keskusteluun.

Mutta joo, mä komennan sen hevosen sitten kauemmas jo ennen kuin se pääsee sisään.

Ja harvemmin tarttee toisten hevosiin puuttua, mutta jos joku esim uhkaa hihasta tarttua kun ohi menen niin ärähdys tulee.

Päivämäärä:   16.7.24 21:04:36

Tarkoitin olen itse hoitamassa hevosta ja omistaja on vieressä, kehtaanko? Terveisin aloittaja

Päivämäärä:   16.7.24 21:11:50

Lähettäjä: .x2
Päivämäärä: 16.7.24 20:44:54

Eikö Allun kengittäjä selittänyt naiselle että on työskentelemässä varsan kanssa, se nojaa seinään tarkoituksella ja rouvan sekaantuminen häiritsee pahasti sekä työn tekoa että varsaa?
Keskimääräistä typerämpi, jos vielä tuon jälkeen on kehdannut sotkeentua.

Sanoi. Siis kengittä sanoi itse naiselle mutta hänet on ihan konkreettisesti pidettävä erillään varsasta kun ei sanominen riitä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.7.24 21:14:43

Törttölevää lasta ja eläintä saa opastaa. Ilkeä ei tarvitse olla eikä huutaa tai käyttää väkivaltaa.

Päivämäärä:   16.7.24 21:17:28

"Tarkoitin olen itse hoitamassa hevosta ja omistaja on vieressä, kehtaanko? Terveisin aloittaja"

Se komentaa joka käsittelee

Mutta aina kun epäilyttää, KYSY OMISTAJALTA

Ei oo niin vaikeeta.

Päivämäärä:   16.7.24 21:21:14

Rumasti nimitellen ei ainakaan tarvitse hyökätä paikalle.

Päivämäärä:   16.7.24 21:31:28

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 16.7.24 21:04:36

Tarkoitin olen itse hoitamassa hevosta ja omistaja on vieressä, kehtaanko? Terveisin aloittaja

Itse näkisin tuossa tilanteessa hyvän hetken avata omistajan kanssa keskustelua onko hänelle ok että komennat hevosta ja millainen komentaminen juuri sille hevoselle on ollut toimiva.

Päivämäärä:   17.7.24 01:08:40

"Tarkoitin olen itse hoitamassa hevosta ja omistaja on vieressä, kehtaanko? Terveisin aloittaja"

- Totta kai, tarvittaessa komentaminen/kieltäminen/toiminnan ohjaaminen kuuluu siihen hyvään käsittelyyn. Asiallisesti tehtynä, luonnollisesti. Kuten tuissa ylempänä sanottiin, niin oivallinen hetki kysyä siltä omistajalta millaiset asiat hän on kokenut toimiviksi.

"Sanoi. Siis kengittä sanoi itse naiselle mutta hänet on ihan konkreettisesti pidettävä erillään varsasta kun ei sanominen riitä."

Ai jestas mikä urpo. Mahtaa olla raskas tallikaverina.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.7.24 06:00:41

Jos koirani hyppii päälle, kerjää tmv, niin todellakin saa, voi ja pitääkin kieltää.

Jos mulla olisi lapsia ja käyttäytyisivät huonosti/ itselleen vaarallisesti, niin toki saisi kieltää niitäkin. Ja kyllä, olen myös itse ojentanut muiden lapsia/ teinejä, jos käytös on haitallista heille tai muille. Pitäkää kukkahattuna, mutta kummasti lapset osaa olla, kun heille kertoo syyn, miksi asia x ei ole ok. Teinien kanssa erityisesti on kiva jutella hyvässä mielessä, eivät vaan aina ajattele kaikkea loppuun asti. Pieni ohjeistus ja kaikki ovat iloisempia.

Lähettäjä: 🙂‍↔&a 
Päivämäärä:   17.7.24 09:24:11

Riippuu tilanteesta. Minun mielestäni aika jolloin eläimiä simputettiin niiden kodissa täysin syyttä suotta on ohi. Ennen oli täysin normaalia räimiä kaltereita tai jopa hevosta jos hevonen karsinassa luimisteli saati kaivoi. Toivon että nykypäivänä sitä katsotaan pahalla muuallakin kuin meidän tallissa.
Serkkuni on kova käskyttämään toisten eläimiä. Hänellä ei ole kotiin mitään asiaa. Koiramme pääsevät aidatulle pihalle ja menevät haukkumaan kun vieras ihminen tulee tontille, tässä kohtaa serkkuni alkaa huutamaan koirille naama punaisena "turpa kiinni" hän tulee sisälle ja istuu sohvalle vaikkapa juomaan kahvia, koiramme hyppää samalle sohvalle ja koittaa laittaa viereiselle istuintyynylle maate niin hän työntää koiran alas sohvalta ja sanoo ettei halua vaatteidensa likaantuvan.. näin pari esimerkkiä antaakseni.

Päivämäärä:   17.7.24 09:37:08

Riippuu miten ajattelit komentaa? Tuossa kohtaa varmaan ihan paras avata sanainen arkku omistajan kanssa ja kysyä tältä kun se siinä vieressä on.

Itse ihan ehdottomasti haluan hevostani komennettavan napakasti jos tarpeen, mutta ei simputusta tai räimintää tai potkaista mahaan satulavyötä kiristässä kun pullistelee (nämä onneksi jo vähenemään päin vaikka oli ihan yleinen oppi vielä 20 vuotta sitten)

Päivämäärä:   17.7.24 09:38:27

Ja en halua missään nimessä että hevostani komennetaan kun se kalterikarsinassan luimii siinä edessä turhaan pällistelevälle ihmiselle. Sen sijaan toivoisin, että se turha pällistelijä menisi muualle ja antaisi hevoselleni rauhan, jota se pyytää tuolla itselleen. Karsina on sen koti.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.7.24 09:53:34

Miksei saisi? Tottakai saa, jos eläin käyttäytyy huonosti. Juuri viimeksi komensin serkun jatkuvasti purevaa pentua. En halunnut että se puree ja näykkii käsiäni. Puri kovaa ja kipeästi, vaikka tarjosin leluja ynnä muuta.

Ihmeellisen sentimentaaliseksi mennyt kaikki asiat nykypäivänä. Ei ihme että eläimet ja lapset käyttäytyy aika huonosti nykypäivänä. :D

Toki kohtuus kaikessa ja ei eläintä siitä voi komentaa, että se vaan on omassa kotonaan. Huonosta tai vaarallisesta käytöksestä kyllä. Jos joku hevonen hyökkii kaltereiden takaa, kun kävelee vain ohi (tämä on normaalia tallitoimintaa, pällistely ei ole) toki sellaisesta tulee komentaa.

Päivämäärä:   17.7.24 10:16:34

"Jos joku hevonen hyökkii kaltereiden takaa, kun kävelee vain ohi"

No parempi kyllä jättää huomiotta. Pahentaa vaan hevosen stressikäytöstä alkaa siinä riehumaan. Ei se hevonen sieltä kaltereiden takaa päälle tule. Itse valittaisin kyllä ainakin samantien tallinpitäjälle että pistää porukan kuriin ja käyttäytymään jos on noin kova tarve egoilla tallissa.

Onneksi meillä on tallinpitäjä ollut aina järkevä ja tuollaista ei esiinny ja kas, ne pahimmat karsinassa kiukuttelijatkin on rauhoittuneet kuukaudessa rennoiksi.

Sen sijaan talleilla, missä hakataan riimuilla päin kaltereita, huudetaan ja potkitaan ovia kun hevoset luimii tai kolistelee, niin ne hevosetkin tosiaan kolistelee ja luomii ja meno ja meteli ihan normaalinakin päivänä on ihan kauheaa ja kaikki stressaa, sekä ihmiset että hevoset.

Päivämäärä:   17.7.24 10:27:12

"koiramme hyppää samalle sohvalle ja koittaa laittaa viereiselle istuintyynylle maate niin hän työntää koiran alas sohvalta ja sanoo ettei halua vaatteidensa likaantuvan"

Tässä taas malli esimerkki kuinka ulkopuoliset joutuvat kouluttamaan toisten eläimiä koska omistajat eivät itse osaa tai viitsi!

Päivämäärä:   17.7.24 10:45:22

"Lähettäjä..

Päivämäärä17.7.24 10:16:34

"Jos joku hevonen hyökkii kaltereiden takaa, kun kävelee vain ohi"

No parempi kyllä jättää huomiotta. Pahentaa vaan hevosen stressikäytöstä alkaa siinä riehumaan. Ei se hevonen sieltä kaltereiden takaa päälle tule. Itse valittaisin kyllä ainakin samantien tallinpitäjälle että pistää porukan kuriin ja käyttäytymään jos on noin kova tarve egoilla tallissa.

Onneksi meillä on tallinpitäjä ollut aina järkevä ja tuollaista ei esiinny ja kas, ne pahimmat karsinassa kiukuttelijatkin on rauhoittuneet kuukaudessa rennoiksi.

Sen sijaan talleilla, missä hakataan riimuilla päin kaltereita, huudetaan ja potkitaan ovia kun hevoset luimii tai kolistelee, niin ne hevosetkin tosiaan kolistelee ja luomii ja meno ja meteli ihan normaalinakin päivänä on ihan kauheaa ja kaikki stressaa, sekä ihmiset että hevoset."

^ Eihän komentaminen tätä tarkoita.. Miksi ihmeessä mennään taas ääripäästä ääripäähän, että yht'äkkiä hakataan kaltereita ja huudetaan ja" egoillaan" ja mölytään ihan suotta? Missään en näin sanonut eli tämä täysin omaa tulkintaa. Irtoitettu yhdestä pitkästä tarinasta yksi lause ja sitten tehty siitä tulkintaa.

Olen ollut talleilla missä ei ole niitä kaltereita joka paikassa/joka kohdassa karsinaa, joten kun se hevonen sieltä hyökkii niin ne hampaat oikeasti osuu ja sattuu. Toki pitää tällöin komentaa. Siihen en osaa vastata miksei tälläiselle hevoselle laiteta kaltereita joka paikkaan, jolloin ei tarvitse komentaa. Mikäli karsina kokokaltereoitu ja hyökkiminen ei haittaa, välinpitämättömyys on toki tällöin paras ratkaisu.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   17.7.24 10:58:25

Aloittaja kuitenkin ilmeisesti komentaa hevosta, kun omistaja ei ole paikalla? Minkä takia et uskalla tehdä samaa omistajan nähden? Vai hoidatko hevost aina pelkästään valvotusti?

Päivämäärä:   17.7.24 11:12:17

Sinä itse kommentoit komentavasi kaltereiden takaa ärjyvää hevosta?

Miksi itket väärinymmärrystä kun selkeästi kirjoitit että kaltereiden takaa, kävin oikein tarkistamassa ennen kun kommentoin mitään.

Avokarsina ja kaltereiden takaa on täysin eri asia. Niin kauan kun hevonen on omassa karsinassaan sisällä jokainen ruumiinosa niin sen pitää saada siellä olla, näytti naama sitten kuinka happamalta tahansa.

Päivämäärä:   17.7.24 11:37:53

.. :lle: Kirjoitin myös "Toki kohtuus kaikessa ja ei eläintä siitä voi komentaa, että se vaan on omassa kotonaan." Kattaa siis myös tulkintasi.

Toki oli huonosti minulta ilmaistu. Kyllähän moni aloittaa sen louskutuksen jo sieltä osittain kalteroidusta kohtaa (vaikka vastapuolen karsinan vierestä) ja sitten siirtyy ovelle (jossa ei kalteria) ja josta jo mukavasti pääsee napsaisemaan ohikulkijaa. Tälläinen tilanne oli mielessäni.

Ei se sitä poista kuitenkaan, että ei komentaminen tarkoita eläimen kiusaamista, mitä taas itse kuvailet komentamisella eli huutaminen, riimuilla läimiminen kaltereihin ynnä muu. Komentaa voi myös fiksusti.

Päivämäärä:   17.7.24 11:42:22

Miten komennot fiksusti sitä kaltereiden takana luomivaa hevosta?

Sanallinen soosoo tai ei on sen verran turhaa, että sama jättää kokonaan tekemättä.

Sen sijaan käytävälle puremaan hyökkäävä hevonen on parempikin huijausta sivuun vaikka läpsäyttämällä omat kädet yhteen tai pyöräyttämällä narua tai riimua ilmassa. Ei sinne avonaiseen suuhun kannata omia käsiä työntää jos on valmistautumassa puremaan toista hevosta.

Päivämäärä:   17.7.24 11:43:52

komennan. Etenkin hevosia jos tulevat liian lähelle kun pidän niitä tai steppaavat. En halua hevosta tai koiraa syliini ilman että pyydän sitä niiltä eläimiltä. Jos hevosen omistaja ei ole tyytyväinen niin pitäköön kaakkiaan itse kiinni ja käsitelköön se itse sen käytöksen

Päivämäärä:   17.7.24 11:56:42

Jos tilanteeseen liittyy jotenkin minun tai omistamieni tavaroiden koskemattomuus, niin kyllä. Esim. päälle hyppivän koiran työnnän kyllä alas, tai jos vaikka kylään tuleva koira yrittäisi rohmuta kahvipöydän tarjoiluja. Sellaista turhanpäiväistä käskytystä, tyyliin ”istu, istu, istu nyt” en ymmärrä, enkä anna sellaista tehdä omille koirillekaan.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   17.7.24 13:10:28

Muiden eläimiä tai lapsia ei mennä "kouluttamaan " ikinä. Jos koirat sohvalla ei miellytä, niin älkää menkö kyläilemään. Jos omistaja puuhailee tallilla hevosensa kanssa, niin sinne ei todellakaan mennä "komentamaan". Jos jonkun lapsilla ei ole käytöstapoja, niin ei ole minun asiani niitä opettaa. Valitettavasti näitä "kouluttajia" ja "komentajia" riittää, joten meille pääsee kyläilemään vaan fiksut koiraihmiset.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   17.7.24 13:14:45

Aloittajan tilanteessa kannattaa ottaa omistajan kanssa asia puheeksi miten hevosta komennetaan. Esimerkiksi itse olen hevoset opettanut myötäämään hyvin pienillä avuilla jolloin pelkkä oma kehonkieli piisaa. Tuollaisen hevosen kanssa olisi viimeinen kerta ko ulkopuolisen hoitaa jos esim karjuu tai huitaisee riimunvarrella.

Vierasta eläintä ei kannata lähteä komentelemaan ellei kyseessä ole vaaratilanne. Mutta pitää muistaa että toiset eläimet provosoituu äänen korottamisesta tai kosketuksesta jolloin esim koira voi pahimmassa tapauksessa purra.

Toisilla ihmisillä on ihan käsittämätön tapa päästä pätemään ja mm aidan takana haukkuvaa koiraa jäädään puhuttamaan ja komentamaan olemaan hiljaa. Sanomattakin selvää ettei siitä ole hyötyä, koira haukkuu vaan kahta kovemmin ja muistaa jatkossakin haukkua ko ihmisen muita äänekkäämmin.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   17.7.24 13:26:24

Meillä koirat saavat kyllä omassa kodissaan lojua sohvalla sen mitä lystäävät, ei todellakaan ole vieraiden tehtävä ruveta niitä tönimään alas. Toki saa kieltää jos koira on kakkulautaselle tunkemassa, mutta jos vieras itse menee kahveineen sohvalle ja koira siihen viereen tulee nukkumaan, ei todellakaan ole sallittua ruveta koiraa komentelemaan. Jos ei koiraa halua viereensä voi istua vaikka tuolilla pöydän ääressä.

Päivämäärä:   17.7.24 13:27:57

Tottakai, jos omistaja ei sitä itse tee. Jos olen vaikka koirapuistossa ja iso vieras koira yrittää hypätä päälle, työnnän esim. polven eteen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.