Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuoret eläkeläiset

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 17:03:31

Ikäsi ja miksi olet eläkkeellä? Miten saat ajan kulumaan?

Re: Nuoret eläkeläiset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 17:14:36

Mielenterveyssyistä. Kyllähän tämä aika kuluu, opiskelen itsenäisesti mieleni virkistykseksi, ulkoilen, teen käsitöitä, pelailen pelejä ja luen kirjoja.

Lähettäjä: nina 
Päivämäärä:   16.7.24 17:18:36

No en ole nuori mutta pari vuotta olen ollu eläkkeellä (ikää 56) raju työpaikkakiusaaminen vei työkyvyn.

Lähettäjä: nina 
Päivämäärä:   16.7.24 17:19:55

Niin ja aika kuluu mainiosti, ulkoilen, kokkailen, luen ja kuuntelen äänikirjoja, katson netflixiä.

Lähettäjä: Sunflower 
Päivämäärä:   16.7.24 18:48:05

Oon 38v ja eläkkeellä mielenterveyssyistä.
Aika kuluu nopeasti mm.harrastusten ansiosta

Lähettäjä: Elatior 
Päivämäärä:   16.7.24 19:59:46

35 v. ja määrittämättömän mielialahäiriön vuoksi. Aika kuluu arjen pyörittämisessä ja pienessä puuhailussa. Mitä nyt pystyy ja jaksaa tehdä.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   16.7.24 20:17:31

47v, olen eläkkeellä perinnöllisen sydämen vajaatoiminnan vuoksi, aortta-läpän vaihto toi lisää elinvuosia. Mutta varallisuuden salliessa jäin eläkkeelle päätyöstäni.

Ihan kaikkea raskasta en pysty tekemään, välillä on huonompia kausia. Normaalistiinva-tunnukseni syytä ei kukaan havaitse.
Lentäminen ja matkustaminen vaativat ennakkosuunnittelua mm. lääkityksen suhteen.

Verenpaineen seuranta ja verenpainepotilaalle suunniteltu ruokavalio on tärkeää mun arjessa.

Muutamalle vanhalle asiakkaalleni teen edelleen kirjanpidon ja mielenkiintoni mukaan teen sisutussuunnitelmia ja puutarhan uudistussuunnittelua. Käsitöitä teen ja kasvatan kissan-, koiran-, kanan- ja hevosen"poikasia" (osa yhteistyössä).
Myös ruusunjalostusharrastukselle ja lukemiselle on eläkkeellä aikaa.

Toisaalta jos olisin terve, voisin edelleen ratsastaa hevosella kunnolla ja suunnistaa kunnon suunnistuskilpailuissa ja pelata pesäpalloa kunnolla. Sairaseläkeläisenä olen oppinut kehoni rajoitteista paljon.

Lähettäjä: Nukkunen 
Päivämäärä:   16.7.24 20:26:13

38-v, sairauseläkkeellä neurologisten juttujen vuoksi. Muuten elän jokseenkin normaalia elämää, harrastuksia ja ystäviä mutta nukun 10-18 tuntia vuorokaudessa. Harvoin on tylsää siksi, ettei keksisi tekemistä mutta usein sen takia, että keho ei jaksa vaikka pää haluaisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 20:54:37

Käyttekö jossain päivä tai kuntouttavassa toiminnassa?

Päivämäärä:   16.7.24 21:00:48

Millä mielenterveysongelmilla voi päästä eläkkeelle?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   16.7.24 21:19:50

Käyn tarvittaessa sydänsairaalassa.
Perushoidoksi riittää kotona verenpaineen mittaaminen ja omakannan kautta oman terveydenhoitajan kanssa tilannekatsaus kuukausittain.

Hänen kauttaan sitten ohjaus sairaalalle tarvittaessa. Käytännössä sairaalakäyntejä on harvoin, jos hoitotasapaino pysyy nykyisellään. Kunnon heikkeneminen on syy korjata lääkitystä ja sen olen jo oppinut huomaamaan ja reagoimaan alkuvaiheessa ja ei tarvita kalliita erikoissairaanhoitojaksoja.

Lääkereseptien uusinta omakannan-kautta.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   17.7.24 10:08:40

Olen eläkkeellä mielenterveyden häiriön ja kehitysongelmien takia. Harrastan ratsastusta noin 3-4 kertaa viikossa, tykkään matkustelusta, ja käyn usein kahviloissa ja ulkona syömässä.

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   17.7.24 10:10:09

Olen MS-taudin takia eläkkeellä. Aika kuluu hevoseni sekä ystävieni ja mieheni kanssa.

Lähettäjä: MO 
Päivämäärä:   17.7.24 11:08:27

Samaan ketjuun tungen kysymysteni kanssa. Ja tosiaan olen vain utelias, enkä mitenkään halua dissata ketään tai väheksyä kenenkään tuntemuksia.

Miten vain justiinsa pari päivää sitten tätä asiaa, että millainen on se mielenterveyssairaus, mikä saa ihmisen lamaantumaan niin pahasti, ettei pysty töihin.

Tai lähinnä, että miten se kaikki on alkanut ja onko se seuraus jostain? Onko aina ollut samanlaista vai alkanut yht'äkkiä? Mistä tunnistaa, että onko esim. uupuminen vain siitä, että on liikaa kaikkea ja pystyisi itse vähentämään kuormaa vai onko se ihan sama, että kuormittuu kaikesta? jne.

Itse olen sen ikäinen, että näitä ei ollut tai sitten niitä ei tunnistettu tai otettu ehkä tosissaan ja nyt milestäni niitä on enemmän. Onko kyse siitä, että niitä tunnistetaan paremmin vai onko nykymeno vaativampaa ja kuormittavampaa?

Päivämäärä:   17.7.24 11:22:31

Perhettä ja lähipiiriä seuranneena MT-ongelmilla on paljon helpompi päästä eläkkeelle kuin millään fyysisellä sairaudella. Useampikin kolmekymppinen on eläkkeellä MT-ongelmien vuoksi, sen sijaan ihan romuna oleva useita perussairauksia sairastava liki kuusikymppinen saa purra hammasta ja jatkaa töitä.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   17.7.24 11:36:54

Meitä hyvin lääkittyjä on työelämässäkin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   17.7.24 11:43:16

"Olen eläkkeellä mielenterveyden häiriön ja kehitysongelmien takia. Harrastan ratsastusta noin 3-4 kertaa viikossa, tykkään matkustelusta, ja käyn usein kahviloissa ja ulkona syömässä."

Miten tähän riittää rahat? Ja siis en tarkoita, että kyllä nyt pitäisi leikata kaikilta kaikki kun on rahaa kahviloissa istua. Mutta kun itse olin esimerkiksi perhevapailla ja sain sitä pientä tukea, mikä ei ollut riippuvainen omasta palkasta, niin kyllähän se harmitti joka kerta lompakkoa avata ja niitä vähäisiä rahoja käyttää yhtään mihinkään. Uskallan olettaa, että nuoren eläkeläisen palkka ei ole kovin iso.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.7.24 12:25:38

"Miten tähän riittää rahat? Ja siis en tarkoita, että kyllä nyt pitäisi leikata kaikilta kaikki kun on rahaa kahviloissa istua. Mutta kun itse olin esimerkiksi perhevapailla ja sain sitä pientä tukea, mikä ei ollut riippuvainen omasta palkasta, niin kyllähän se harmitti joka kerta lompakkoa avata ja niitä vähäisiä rahoja käyttää yhtään mihinkään. Uskallan olettaa, että nuoren eläkeläisen palkka ei ole kovin iso."

Onhan vaihtoehtoja moniakin. Ehkä vanhemmat sponssaa ratsastustunnit, tai voi olla että ratsastuksesta tarvitse maksaa mitään jos jonkun tutun hevonen. Tai kuten omassa tapauksessani nuorempana, lähistöllä asuva pappa oli ostanut pari isoa ponia lemmikiksi/veljentyttöjen ratsastettavaksi ja hoidettavaksi, kävivät kuitenkin sen verran harvoin että minä ja kaverini saimme poneja hoitaa ja ratsastaa suurimmaksi osaksi ihan vapaasti.

Ja ulkona syöminen voi olla tyyliin hese tai subway.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   17.7.24 12:27:01

LähettäjäX

Päivämäärä17.7.24 11:43:16

"Olen eläkkeellä mielenterveyden häiriön ja kehitysongelmien takia. Harrastan ratsastusta noin 3-4 kertaa viikossa, tykkään matkustelusta, ja käyn usein kahviloissa ja ulkona syömässä."

Miten tähän riittää rahat? Ja siis en tarkoita, että kyllä nyt pitäisi leikata kaikilta kaikki kun on rahaa kahviloissa istua. Mutta kun itse olin esimerkiksi perhevapailla ja sain sitä pientä tukea, mikä ei ollut riippuvainen omasta palkasta, niin kyllähän se harmitti joka kerta lompakkoa avata ja niitä vähäisiä rahoja käyttää yhtään mihinkään. Uskallan olettaa, että nuoren eläkeläisen palkka ei ole kovin iso.

^Eläke noin 1000e (pienin mahdollinen), asumistuki noin 500e, hoitotuki noin satasen. Vanhemmat auttaa onneksi. Joskus teen keikkatyötä, saan muutaman satasen siitä.

Lähettäjä: Heppailija 
Päivämäärä:   17.7.24 12:29:59

MS-taudin vuoksi eläke. Mökkeilen, olen kavereiden kanssa, ratsastan, käyn salilla ja uimassa jos jaksan, nautin kulttuurista, luen ja kirjoitan paljon. Tylsyys on sana, jonka merkityksen tunsin vain työelämässä ollessani.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   17.7.24 13:48:27

Oon nyt 40v, ollut pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä 10v ja ennen sitä olin 7v pois työelämästä saikulla/kuntoutustuella. Syynä oli alunperin selkä, pysyvään eläkkeeseen vaikutti myös mm näköongelmat ja masennus. Mun näköongelmia ei ole pystytty korjaamaan, ilmeisesti virus aikanaan tehnyt näkökeskukseen tuhojaan. Pientä tekstiä en pysty lukemaan, nytkin isolla läppärin näytöllä varsin isolla tekstit, että näen täältä lukea.

Aiemmin mulla oli oma hevonen, ja päivät kului tallilla ja kotona sekä sienestäessä sen mitä kroppa vaan kesti. Esim ratsastaessa oli päiviä kun ei pystynyt meneen satulalla, tai pystyi vain käveleen tai käveleen ja laukkaan jne. Ja paljon ehti 7 vuoden hevosenomistajuuden aikana tulla sellasia 2-3vko jaksoja etten päässyt tallille ollenkaan kun kunto romahti tms.

Sit 3v sitten sairastuin POTSiin ja me/cfs, ja jouduin liki heti vuodepotilaaksi. Nyt oon saanut lääkkeestä apua niin, että pystyn jopa olemaan hyvinä päivinä yhteensä parikin tuntia pystyssä, mutta toki tarvitsen edelleen täysin lepopäiviä ja pitää miettiä tarkkaan mitä tekee ja koska. Mutta tää on tosi suuri edistys jo siihen, missä kunnossa ollut 2,5 vuotta. Ja SE on ollut perseestä!!! Ei oo voinu puhuakaan paljoa, ja vaan joutunu makaan sängyssä, suureksi osaksi yksin ja hiljaa. Aivan hemmettiä! Avustajat tehneet ruuat ja hoitaneet kodin yms 1,5 vuotta, sitä ennen läheiset, koska vuosi meni ennenkö avustajat sain. Tallilla olen käynyt viimesen reilun 2,5 vuoden aikana yhteensä joku 6krt tms? Aiemmin kävin sen 5-6krt/vko.

Nyt on jonkinlainen toive, että ehkä voisin vielä päästä hevosen selkään edes käyntilenkeille. Mutta jo tää, että pystyn sentään käymään ULKONA ja vähän käveleen, on aika iso juttu.

Sarjoja lähinnä katselen, ja neulon jos kroppa kestää. Ja katson Clipmyhorselta ja Havenilta kisoja, jos jaksan vaan keskittyä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.7.24 13:54:56

En ymmärrä miten tyhmiä ne ovat joilla on aina vaikeuksia saada aika kulumaan

Lähettäjä: Koppelo 
Päivämäärä:   17.7.24 14:00:22

Oon 45v ja eläkkeellä vaikean masennuksen vuoksi. Teen osa-aikatöitä ihan vaan mielenvirkistykseksi, vuoroja on 1-2 päivää viikossa ja max 4h/päivä. Tuon jaksaa tehdä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   17.7.24 14:06:07

Ikää nyt 32v, ja ollut eläkkeellä työtapaturman takia nyt 9 vuotta.
Aika kuluu täällä ulkomailla varsin hyvin.

Päivämäärä:   17.7.24 14:38:12

En ole eläkkeellä, vaan ikuisesti työttömänä työnhakijana, työkyvyttömänä. Kun ei saa edes sairaslomaa, saati että pääsisi eläkkeelle. Ihan älytöntä. :D Mutta onneksi työkkärissä sentään on ollut ihmisillä järkeä päässä.

Ajan saa kulumaan oikein hyvin kun jaksaminen on mitä on. Aika rajana on, että viitenä päivänä viikossa voi tehdä jonkun isomman aktiviteetin, esimerkiksi tänään meinasin käydä bussilla isommassa kaupassa, menee tunti pari siinä ja on päivän kuormituksensietokyky täynnä. Muutoin selailen nettiä, pesen pyykkiä, kokkaan, katson miehen kanssa sarjoja, käyn metsässä kävelyllä jne.

Aiemmin ratsastin kolmesti viikossa, mutta vuokrahevoseni kuoli ja vointini on huonompi kuin silloin niin en ole edes yrittänyt etsiä uutta. Meillä oli niin hyvä diili, maksoin 5e jos en jaksanut siivota tarhaa/laidunta sovittua määrää tai jos jaksoin kärräillä tavaraa ratsastin ilmaiseksi.

Ei ratsastukseen ole pakko laittaa paljoa rahaa. Kun on tarpeeksi osaava ja muutoin hyvä vuokraaja saa ilmaisia/halpojakin diilejä, vaatii kyllä myös tuuria...

Olen myös joskus käyttänyt aikaani salilla, mutta nyt ei ole jaksamista siihenkään. Onneksi parisuhde ja kaverit tuovat paljon iloa ja onnea elämään ja sisältöä päiviin, olen onnekas kun olen löytänyt ihmisiä ympärilleni joilla ei ole vaikeuksia ymmärtää sairauttani ja vaihtelevaa kuntoani. :)

Fun fact: Ollessani terveempi olen saanut burnoutin työttömänä kun kalenteri oli täynnä ihan aamusta iltaan joka ikinen päivä. :D Maailmassa on niin paljon tehtävää ja koettavaa, että en ymmärrä miten joku ei saa aikaansa kulumaan. On ollut paljon opettelemista siinä, että voi elää tyytyväisenä elämäänsä vaikka kaupassa käyminenkin on suuri ja voimia kuluttava aktiviteetti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.