Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: miten kävikään 
Päivämäärä:   16.7.24 16:34:09

Laihdutin 18kg ja nyt tullut jo 8kg painoa takaisin.

Joo, pitäisi ottaa niskasta kiinni.

Mikä avuksi? Pakokauhu.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 16:37:23

Jos palaa takaisin samoihin tapoihin, joilla alunalkaenkin lihavaksi tuli niin tottakai lihoo takaisin. Ei se sen vaikeampaa ole.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.7.24 16:37:36

No jos kerran olet onnistunut tiputtamaan 18 kg painoa, niin onnistut kyllä tiputtamaan nuo tulleet 10 kiloakin.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 16:38:32

Ole hellä itsellesi. Hengitä.

Miksi lihoit? Mitkä on ne ongelmakohdat, missä meni vikaan? Miten laihdutit, veditkö jonkun kuurin jonka jälkeen palasit arkiruokavalioon? Mitä voisit tehdä jatkossa toisin että sama laihduta liho laihduta -kierre ei toistuisi?

Pohdiskele, älä hätiköi. Äläkä ainakaan ala ruoskia itseäsi, lihominen ei ole mikään moraalinen vika joka tekee sinusta jotenkin huonomman ihmisen.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 16:46:51

Ja ajattele, nyt huomasit tilanteen jo 10kg kohdalla! Se on jo erittäin hyvin. Onnistut varmasti niinkuin aiemminkin. Jatkossa pyri reagoimaan jo esim. 5kg nousuun. Itse pidän 5kg vaihteluväliä sopivana (tietenkin, jos ei ihan parin kk välein nouse tuota). Mitään pahaa ei kuitenkaan ole siinäkän että paino välillä nousee ja välillä laskee, kunhan ei mitään kitudiettejä ja ahmimista. Jos lihominen on kuitenkin jotain 0,5kg/kk, niin "jojottelu" ei haittaa.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 16:51:52

Kilpirauhanen tutkittu?

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   16.7.24 17:01:14

Niin minäkin. Nyt on uudet painoennätykset tehty jo vuosia sitten. (79->67->85)
Tiedän kyllä miten painoa saisi tiputettua, mutta työelämässä ei ole aikaa eikä itsekuria niihin samoihin keinoihin, mihin opiskelijana. Eikä opiskelijana ollut mikään ongelma olla pinnakireänä nälkäisenä kuuntelemassa luentoa, mutta asiantuntijana palaveeraaminen asiakkaiden, yhteistyökumppanien ja alaisten kanssa vaatii ihan eri tavalla pitkää pinnaa, joten itseään ei vaan voi pitää samalla tavalla jatkuvassa nälässä.

Nyt vanhemmiten ongelma ei enää ole edes pelkkä paino (ei tällä iällä hyvältä enää näyttäisi hoikkanakaan), vaan jostain pitäisi repiä aikaa siihen prkleen jumppaamiseen tai ei kohta pääse työtuolista edes ylös.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: ejej 
Päivämäärä:   16.7.24 17:03:25

Miten laihdutit ja miten jatkoit elämääsi sen jälkeen?

Jos laihdutit kitudieetillä ja sitten palasit "takaisin normaaliin", niin tietenkin elimistösi kerää nyt hädissään takaisin kaiken minkä menetti ja loputkin mikä liikenee.

Jos taas laihdutit järkevästi, eli treenasit lihaksia ettet menettänyt lihasmassaa ja vähensit hiilareita, että kroppasi käytti energiakseen omia rasvavarastojaan, niin tuleehan kilot silloinkin takaisin, jos palaat siihen ruokavalioon jolla kilot kerrytit.

Minä olen kiloni joskus pudottanut vhh:lla ja liikunnalla, ja sitten kerryttänyt takaisin ja enemmänkin vuosien kuluessa syömällä todella hiilaripitoisesti ja liikaa ja liikkunut todella vähän. Pitäisi ryhdistäytyä, vähentää hiilareita ja lisätä liikuntaa, että saisin taas kilot pois.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   16.7.24 17:07:41

Täällä saman kokenut, tosin painoa tuli enemmän kuin alkujaan laihdutin. Laihdutin 3 kuukaudessa 14 kiloa ja kesän pysyin painossa, kunnes lähti siitä hiljalleen nousemaan. Välissä yritin aina skarpata ja sain painon pysymään samassa, mutta sitten kun vähänkin repsati niin paino jatkoi nousemista. No nyt painoa sitten tullut 20 kiloa ja tiedostan, että jos haluan laihtua niin se vaatii lopullisia muutoksia.

Ärsyttää ja ahdistaa. Nyt olen sentään joka päivä harrastanut hikiliikuntaa jossa sykkeet nousee ja kunto noussut, mutta eipä ole vaa'assa näkynyt vaan kilo tullut lisää kesän aikana.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   16.7.24 17:19:37

Sama vika. Vielä 10 vuotta sitten olin elämäni kunnossa kun aloitin erään harrastuksen (fyysinen työ vielä lisäksi) ja laihduin tosi paljon. Jouduin lopettamaan harrastuksen kun selkä ei enää kestänyt sitä ja pikkuhiljaa kilot tuli korkojen kera takaisin. Nyt olen kunnon läskipallero ja harmittaa ja hävettää ihan vietävästi. Yritin aloittaa saliharrastuksen mutta ei siitä mitään tullut. Kun olin PT:n treenissä, niin kävinkin salilla ahkerasti ja sain hieman tuloksia aikaan. Sitten ei ollut enää varaa maksaa PT:lle ja yritin jonkin aikaa treenata salilla itsenäisesti, mutta kun ei niin ei...olisi ollut mukavampaa käydä salilla jonkun kanssa mutta ei minulla ole ketään kenen kanssa mennä. Nyt ei ole varaa edes sinne salille mennä. Kotitreenistäkään tule yhtään mitään.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   16.7.24 17:23:38

"Välissä yritin aina skarpata ja sain painon pysymään samassa, mutta sitten kun vähänkin repsati niin paino jatkoi nousemista. "

-Joo, minä olen jopa saanut painoa vähän lähtemään laskemaan pariin otteeseen, mutta se vaatii lomautuksen töistä! Yhteensä jotan 9kk lomautuksia 17 vuoden aikana ei vaan ole riittänyt tavoitepainoon palaamiseen :D Pitäisi tämän taantuman tästä vielä syventyä kunnolla, että saisin painoni hallintaan ennen nousukautta. Jäi viimeisin lomautuspätkä ihan hyödyttömän lyhyeksi.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   16.7.24 17:24:19

Ihan asiallisesti, mitä ne teidän repsahdukset on, joita karsitte ja joihin menette takaisin? Ihan hoikkana pysyvä ihminenkin saa kyllä syödä kahvileipää ja karkkia useamman kerran viikossa (ei tietenkään montaa viineriä kerralla tai pussillista karkkia), käydä hampparilla tai pitsalla pari kertaa kuussa, sipsejä muutaman kerran vuodessa, syödä paremmissa ravintoloissa, käydä noutopöydässä jne. Ei siis tarvitse kieltäytyä mistään vaan kaikkea voi syödä.

Onko teidän ruokavalionne kokonaan jotakin roskaruokaa, hamppareita, karkkia ja janoon sokerilimsoja, kotona ruoanlaitossa kermaa ja juustoa kaikkeen vai miten tuo menee? Vai ettekö liiku lainkaan arjessa, edes lyhyitä matkoja vaan kaikki mennään autolla/bussilla/ratikalla ja valitaan hissi eikä portaita? Miksi ette voi jatkaa samaa ruokavaliota vaan on pakko alkaa taas syödä lihottavasti?

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 17:32:08

Liikunnan merkitys painonhallinnan kannalta on mitätön. Lihava ei voi liikkua sellaisella teholla koska on lihava, että sillä olisi käytännössä merkitystä painonpudotuksen kannalta. Tärkeintä on se, mitä syö. Vaikka makaisi sohvalla, mutta vähentää kalorinsaantiaan, paino laskee.

Yhden viinerin kalorit kuluttaakseen on käveltävä rivakasti toista tuntia, yhden viinerin. Yksi kilo tarkoittaa 7 000 kaloria. Että laskekaa siitä, kannattaako jättää viineri syömättä vai syödä ja mikä merkitys sillä liikunnalla on, harvalla ylipainoisella kun on kyse yhden viinerin kaloriylimäärästä.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   16.7.24 17:39:04

"Onko teidän ruokavalionne kokonaan jotakin roskaruokaa, hamppareita, karkkia ja janoon sokerilimsoja, kotona ruoanlaitossa kermaa ja juustoa kaikkeen vai miten tuo menee? Vai ettekö liiku lainkaan arjessa, edes lyhyitä matkoja vaan kaikki mennään autolla/bussilla/ratikalla ja valitaan hissi eikä portaita? Miksi ette voi jatkaa samaa ruokavaliota vaan on pakko alkaa taas syödä lihottavasti?"

Tuollaisella ruokavaliolla päätyy lopulta 150 kiloiseksi, jos riittääkään. Jos otetaan vaikka esimerkiksi 30v nainen, 170/68, ja alkaa sen kulutuksen päälle missä pysyy tuossa painossa syömään päivässä yhden ylimääräisen banaanin, niin hän tulee lopulta painamaan 76kg. Eli yksi banaani = +8kg. Tai jos hän syökin banaanin sijasta joka päivä Snickersin, hänestä tulee lopulta satakiloinen. Eli yksi snickers päivässä = +32kg.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 17:41:14

"Liikunnan merkitys painonhallinnan kannalta on mitätön."

Ehkä paperilla, mutta käytännössä kohtuullinen liikunta vaikuttaa esim. mielenterveyteen, joka taas vaikuttaa painonhallintaan. Laihduttaminen ei ole pelkkää matematiikkaa.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   16.7.24 17:46:23

Liikunnalla on tosi iso merkitys, koska ensinnäkin laihtuessa lihasmassa vähenee ja lihaksista huolehtiminen auttaa pysymään tavoitepainossa. Jos jojoilee ilman riittävää lihastreeniä, jokaisella kierroksella lihasmassa vähenee ja rasvan määrä lisääntyy ja painonhallinnasta tulee aina vaan vaikeampaa.

Puhumattakaan vaikutuksesta mielenterveyteen, liikkuminen kohentaa mielialaa, antaa muuta tekemistä ja sisältöä elämään kuin syöminen ja muutenkin liikunta usein motiovoi huolehtimaan myös ruokavaliosta tarkemmin. Maltillinen aerobinen liikunta (kuten kävely tai pyöräily) myös laskee ruokahalua, ainakin mielitekoja. Kova lihastreeni taas päinvastoin, mutta se ei ole syy välttää lihastreeniä.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 17:47:33

"käytännössä kohtuullinen liikunta vaikuttaa esim. mielenterveyteen, joka taas vaikuttaa painonhallintaan. Laihduttaminen ei ole pelkkää matematiikkaa."

Siitä huolimatta sen merkitys on mitätön. Mielialastasi riippumatta ylimääräiset kalorit ovat ylimääräisiä kaloreita.

Lähes kaikki ylipainoiset alkavat innolla liikkua, käydään lenkillä, mennään salille, jumpataan jotain lihavalle yhdentekevää pilatesta ja kun ei hoikistuta, liikunta oli turhaa. No niinhän se oli, koska edelleen ruokavalio on tärkein ja olennaisin ja jos sitä ei muuta, ei hoikistu (edelleen, lihava ei pysty liikkumaan niin paljon ja sellaisella teholla, että sillä olisi merkitystä). Mutta jostakin syystä siinä väärässä ruokavaliossa, joka useimmilla on vielä melko kamalan makuinenkin, on jotakin sellaista että sitä ei voi vaihtaa ja katsoa vaikka sohvalla netflixiä ja silti hoikistua. Ei, kun siinä moskassa on jotakin niin ihmeellistä.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   16.7.24 17:51:33

"Lähes kaikki ylipainoiset alkavat innolla liikkua, käydään lenkillä, mennään salille, jumpataan jotain lihavalle yhdentekevää pilatesta ja kun ei hoikistuta, liikunta oli turhaa. No niinhän se oli, koska edelleen ruokavalio on tärkein ja olennaisin ja jos sitä ei muuta, ei hoikistu (edelleen, lihava ei pysty liikkumaan niin paljon ja sellaisella teholla, että sillä olisi merkitystä). Mutta jostakin syystä siinä väärässä ruokavaliossa, joka useimmilla on vielä melko kamalan makuinenkin, on jotakin sellaista että sitä ei voi vaihtaa ja katsoa vaikka sohvalla netflixiä ja silti hoikistua. Ei, kun siinä moskassa on jotakin niin ihmeellistä."

Ei tuossa vaiheessa olla vielä valmiita elämäntapamuutokseen. Jos mennään vain nopea painonpudotus mielessä, luovutetaan yleensä aika nopeasti. Liikunta ja ruokavalio tukevat toisiaan. Liikunta on poissa netflixiltä, saa elämään muutakin sisältöä. Ei se mikään ihme ole jos ihminen hakee mielihyvähormoneita ruuasta jos elämässä ei muuta kuin sohva ja suoratoisto.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: hummaniheippaa 
Päivämäärä:   16.7.24 18:01:18

Sauvakävely kunniaan.Ei vaadi isoa investointia. Kuluttaa kaloreita enemmän ja keventää lihavammankin askelta.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 18:02:03

"Liikunta on poissa netflixiltä, saa elämään muutakin sisältöä."

No tietenkin, mutta etkö ymmärrä että suuri ellei suurin osa ylipainoiisista kuvittelee, että kun mä nyt vähän käyn lenkillä laahustamassa, ojentelen käsiä pilateksessa tai heiluttelen pieniä painoja, hoikistun? "Rankan" liikunnan jälkeen pitääkin syödä, koska proteiiniahan se liikkuja tarvitsee joten eikun muutama sata kaloria naamaan kun just äskenhän kulutettiin vähän vähemmän.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   16.7.24 18:03:29

Kukaan ei liho tyhjästä, joten ratkaisu lihomiseen löytyy siitä mitä ja miten syö. Sen kun muuttaa ja pysyy siinä niin siinä se.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   16.7.24 18:05:32

Huoh//Ei ole ongelmana mättöruoka ja herkut vaan annoskoot on liian isot. Eli syön 2 palaa leipää aamulla, ruoka, ruoka ja sitten 2 palaa leipää illalla. Joskus saatan syödä pullan, vähän karkkia tai muuta herkkua tai sitten nyt kesällä esim. Jäätelön, mutta omalla kohdalla annoskoot ovat suurin syy lihomiseen. Pizzaa syön kerran 2 vuodessa ja hamppari aterian olen syönyt viimeksi 3 vuotta sitten.

Sain painon tippumaan tuon 14 kiloa kun söin aamulla 1-2 palaa leipää aamulla ilman margariinia, töissä pikku smoothie, ruoaksi pelkästään kasviksia ja pikku nokare lihaa tai vaihtoehtoisesti kasviskeitto ja iltapalaksi taas 1-2 palaa leipää ilman margariinia. Herkkuihin totaalisen kielto.

Tein tuolloin vielä erittäin fyysistä työtä, mutta itselläni ongelmana oli etten ehtinyt fyysisyyden vuoksi työvuorojen välissä palautua, mikä herkästi sitten sai aikaan sen, että kun en enää jaksanut skarpata niin lounaan määrä kasvoi ja kasvisten määrä väheni. No nyt lopetin nuo työt ja vaikka unettomuus ja väsymys ei paina niin, koska en todellakaan liiku niin paljon kuin töissä liikuin niin on vaikeaa löytää balanssia ruokavalion suhteen. Tuntuu että pitää kituuttaa, että laihdun.

Minusta ihmeellisintä on, että ennen lasten saantia samaisessa työssä niin sain syödä kuin hevonen eli aamupala, iltapala, 2 ruokaa plus herkut ja siitä huolimatta paino pysyi 7 vuotta 59 kilossa. Lasten saannin jälkeen kroppa ei ole ollut yhtään entisensä:/ Ennen tuota 59 kiloa painoin 48 kiloa jolloin elin pelkästään sipsillä, jäätelöllä, hamppareilla ja muulla roskaruoalla. Kun lopulta aloin tekemään fyysistä työtä ja syömään järkevästi nousi paino sitten tuohon 59 kiloon jossa tosiaan pysyi siihen asti että sain lapsia.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   16.7.24 18:14:19

No jos on pakko saada syödä ämpärikaupalla niin silloinhan pitää muuttaa laatua jos määrää ei voi. Eli kasviksia ja vihanneksia ilman mitään juustokuorrutuksia tai majoneesikastikkeita. Kilo porkkanoita n. 300 kaloria. Kinkkusämpylä 200g n. 400 kaloria.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   16.7.24 18:24:57

^//Ei minun tarvitse syödä ämpäri kaupalla jotta paino nousee vaan jos haluasin päästä tuonne 59 kiloon niin se tarkoittaisi sitä, että saisin syödä päivän aikana 2 palaa leipää ja pelkkiä kasviksia todella pienellä nokareella lihaa. Edes silloin kuin söin sen 1-2 palaa leipää aamulla ja illalla, yhden smoothie ja sitten ruoaksi kasvissose keiton tai kasviksia niin en päässyt lähellekkään tuota lukemaa ja silloin pyöräilin ihan joka päivä 10 kilsaa ja tein fyysistä työtä. Kotona aika meni lasten kanssa ulkoilussa, siivoamisessa yms. Eli en istunut perse homeessa. Minä tiedän mitä laihduttaminen vaatii, mutta koska pidän ruoasta se tuntuu vaativan minulta liikaa jotta voisin ihan oikesti pysyä hoikkana. Se vaatisi sen, etten voi syödä muuta kuin pelkkiä kasviksia joka pidemmän päälle on todella puuduttavaa.

Minusta on vaan ihmeellistä että ennen lasten saamista tälläistä ongelmaa ei koskaan ollut vaan silloin sain syödä kuin hevonen ja alipainoisena eli pelkällä roskaruoalla joten mielestäni on vaan todella ihmeellistä, että mitä raskaudet ovat tehneet minun elimistölle, kun lihon ruokavaliolla joka on niukempi kuin ennen lasten saantia jolloin ei ollut mitään ongelmia painon hallinnan kanssa.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   16.7.24 18:26:30

Mulla ei ruoka ja annoskoot edes ole ongelma. En saa syötyä kovin paljoa kun olen jo täynnä. En käy ulkona syömässä, en tilaa noutomättöä enkä vedä herkkuja kuin harvoin. Juon aina vettä, en ole vuosiin koskenutkaan limuun tai mehuihin. En läträä rasvan tai juuston kanssa kun teen ruokaa ja monesti ruoka on tehty vähäkalorisilla ohjeilla. En napostele pitkin päivää. Silti paino vain nousee. 10 vuotta sitten olin 170/60 ja nyt painan 30 kiloa enemmän, eli 90 kg. Toki olen yli 40-vuotias nyt että en tiedä sitten onko aineenvaihdunnassa tapahtunut jotain vai missä mättää. En saa itseäni potkittua enää liikkumaankaan kun masentaa vaan koko tilanne kun mikään ei auta.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.7.24 18:32:42

"Yhden viinerin kalorit kuluttaakseen on käveltävä rivakasti toista tuntia, yhden viinerin. Yksi kilo tarkoittaa 7 000 kaloria. Että laskekaa siitä, kannattaako jättää viineri syömättä vai syödä ja mikä merkitys sillä liikunnalla on, harvalla ylipainoisella kun on kyse yhden viinerin kaloriylimäärästä."

Mä olen aina ihmetellyt näitä, jotka kauhistelevat, miten paljon joutuu liikkumaan polttaakseen yhden herkun. Reilu tunti kävelyä ei ole minusta paljon liikuntaa vaan ihan normi.

Itse söin juuri 100 grammaa suklaata. Se palaa pois, kun lähden kohta tunnin hölkkälenkille.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   16.7.24 18:37:13

Pallo, sun täytyy laittaa liikaa ja/tai vääränlaisia päällisiä leipiisi tai tehdä ruokasi liian rasvaisista tai kaloripitoisista aineksista. Ja miksi juot jotakin smoothieita, käytännössä turhia, pelkkää sokeria ja jos on jotakin kookosta niin vielä (kovaa) rasvaakin, mikset syö hedelmiä sellaisenaan? Täyttävät ihan eri tavalla kuin juotuna. Toinen turhake on tuoremehut, sama kuin joisi sokerilimuja kun puhutaan painonhallinnasta. Ja liha, broileria voit syödä enemmän kuin nokareen, toisin kuin rasvaista punaista lihaa.

Määrä ei ratkaise vaan kalorit.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 18:40:39

"Mä olen aina ihmetellyt näitä, jotka kauhistelevat, miten paljon joutuu liikkumaan polttaakseen yhden herkun."

No kuinka monen lihavan luulet lähtevän aina 3 tunnin kävelylenkille syötyään viinerin, karkkipussin ja kourallisen sipsejä? Eihän se viineri normaalipainoisella vaadi mitään tunnin lenkkiä, mutta tuo hyvin kuvaa sitä kuinka paljon joutuu liikkumaan kuitatakseen parin minuutin turhan mässytyksen. Onko se sen arvoista LIHAVAN mielestä, koska juuri noilla pienillä valinnoilla pitkin päivää lihotaan tai hoikistutaan. Jos olisin lihava ja haluaisin hoikistua, jättäisin viinerin syömättä, riippumatta siitä lähtisinkö lenkille vai en.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   16.7.24 18:48:06

^//En juo tuoremehuja, limsoja yms. Leipää laitoin yhden siivun kalkkuna leikettä, 2 siivua juustoa jotta sain kalsiumia ja sitten kasviksia ja näin teen yhä. Leipänä runsas kuituinen leipä eli mitään höttö sämpylöitä en syö. Ruisleipää en voi syödä refluksin vuoksi.

Smoothien (pieni valmis) join töissä ihan siksi, että minulla ei ollut siellä aikaa syödä mitään omenoita ja banaaneja, mutta piti kuitenkin saada edes jotain energiaa, että jaksoi tehdä töitä. Lounaaksi sitten tosiaan söin vain kasviksia pienellä nokareella lihaa tai sitten kasviskeiton. Siihen päälle kaikki liikunnat ja tuolla tavalla sain painon tippumaan 14 kiloa, jonka jälkeen se jumittui eli ei tippunut siitä mihinkään. Olisi pitänyt supistaa vielä lisää ruokavaliota jotta olisin laihtunut, mutta jo tuolla ruokavaliolla olin koko ajan nälkäinen ja kiukkuinen nälän vuoksi.

Refluksin vuoksi en voi syödä kananmunaa, puuro ei pidä nälkää ja aamulla kaikki makea oksettaa joten jotain munakkaita yms. Ihan turha ehdottaa tai mehukeittoraejuustopuuroja

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   16.7.24 18:51:38

Niin ja en enää juo mitään smoothieta. Silloin tuo yksi smoothie korvasi kokonaisen aterian eli tosiaan söin aamupalan, välipala, ruoan ja iltapalan. Se on kumma että ennen lasten saantia saatoin syödä sen aamupalan, kahvipullan, ruoan, ruoan, iltapalan ja illallakin vielä jotain sipsiä tai karkkia eikä ollut mitään ongelmia painon kanssa. Ja silloin saattoi töiden jälkeen ihan vaan löhötä sohvalla ja viikonloppuna käydä bilettämässä eli ottaa alkoholiakin. Lasten saannin jälkeen ajan vietto ollut vähän erilaista.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   16.7.24 19:35:39

Liikkua ehdottomasti kannattaa, koska liikunta laskee verensokereita, verenpainetta jne. Itsellä on melko fyysinen työ, jossa kävelen paljon ja nostelen yms. ja pakko kyllä harrastaa liikuntaa siihen päälle, että pysyn kunnossa. Eikä todellakaan pelkkä ratsastus riitä, vaan keho tarvitsee monipuolista liikettä. Jos liikun rankasti niin toki myös ruokahalu kasvaa. Painonpudotus kuitenkin tehdään jääkaapilla. Itsellä kiloja alkoi kertymään lasten saannin jälkeen, sanotaan siinä 35+ iässä. Alle 30-vuotiaana painonhalllinta oli helpompaa.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 19:43:53

"Eihän se viineri normaalipainoisella vaadi mitään tunnin lenkkiä, mutta tuo hyvin kuvaa sitä kuinka paljon joutuu liikkumaan kuitatakseen parin minuutin turhan mässytyksen."

Miten mässytys liittyy tähän? Eli aina kun lihava syö viinerin, se mässyttää?

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   16.7.24 19:58:14

Ihmisten jotka ovat aina olleet normaalipainoisia, on turha lässyttää siitä, että voivat syödä hampparin ja suklaapatukan silloin tällöin. On ihan TIETEELLISESTI TUTKITTU, että lihavat, paljon laihduttaneet ihmiset eivät voi syödä samaa kalorimäärää, kun samankokoinen aina normaalipainoisema pysynyt, vaan loppuelämä pitää mennä pienellä kalorimäärällä, tai lihoo. Aineenvaihdunta EI PALAUDU sellaiseksi, kuin normaalipainoisella, vaikka olet laihtunut. Eli ihminen, joka on aina aikuisena painanut 65 kg ja 100 kg siihen 65 kg laihtunut EIVÄT VOI SYÖDÄ SAMALLA TAVALLA.

https://doi.org/10.1002/oby.21538

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: eida 
Päivämäärä:   16.7.24 19:59:55

Vieläkin näkyy olevan voimissaan sellainen käsitys, että rasvattomalla ruokavaliolla laihdutetaan. No, se ei toimi, koska se juuri aiheuttaa kaikkein kamalimman näläntunteen, ja koko elämä on yhtä kärsimystä, ja sitten kuurin loputtua elimistö vaatii omansa takaisin.

Itse laihduttelin 3 vuoden aikana 25 kg. Paino oli kertynyt hitaasti parin vuosikymmenen aikana, joten päätin laihduttaakin hitaasti ja kiireettä. Jätin pois höttöhiilarit ja makean ja aloin liikkua vähän enemmän. Roskaruokaa en ole koskaan syönyt mutta lisäsin tosi paljon vihanneksia ruokavalioon. Liikuntaakin olen aina harrastanut kohtalaisesti, joten mitään isoja elämäntapamuutoksia en siis tehnyt. Ja jos oikein tekee mieli jotain makeaa tai muuta, en kieltäydy vaan syön kohtuudella.

Ihan aluksi paino putosi aika reippaasti. Sitten tyssäsi ja meni pitkän aikaa sopivan kalorimäärän hakemiseen, mutta kun se löytyi (300-500kcal miinuksella, ei mitään kitudieettiä) niin paino on pudonnut hissuksiin eikä minulla ole ikinä nälkä. Työpäivinä syön kolme kertaa päivässä, vapaapäivinä usein vain kahdesti, enkä tarvitse välipaloja.

Projektin keskelle kiilasi vielä niinkin haastava ilmiö kuin vaihdevuodet, mutta eivät nekään ole vaikuttaneet negatiivisesti. Vuosi sitten saavutin tavoitepainon ja siinä olen sen jälkeen pysynyt.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   16.7.24 23:08:29

"Ihan asiallisesti, mitä ne teidän repsahdukset on, joita karsitte ja joihin menette takaisin?"

-Kylläisyys, nälän tunteen poissaoleminen. Vaikka miten syön kasviksia suurimman osan ravinnosta, niin paino nousee vähitelleen, ellen ole 24/7 nälissäni. En mässytä viinereitä joka vuosi, en syö edes leipää päivittäin. Juon arjessa vain hanavettä ja teetä, en kaloripitoisia juomia. Valitsen aina portaat hissin sijaan harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Autoa ei ole ollut enää vuosiin, kuljen kävellen ja pyöräillen. Istumatyö ja kerrostaloasunto vaan rajoittaa aika paljon arjen liikkumismahdollisuuksia, kun työaajalla ei pala kaloriakaan, eikä kotiin liittyen ole pahemmin hyötyliikuntaa.

"Mä olen aina ihmetellyt näitä, jotka kauhistelevat, miten paljon joutuu liikkumaan polttaakseen yhden herkun. Reilu tunti kävelyä ei ole minusta paljon liikuntaa vaan ihan normi. "

-Vuorokaudesta loppuu tunnit kesken, kun pitää nukkua, hoitaa istumatyö ja polttaa ne normaalin ravinnon kalorit, jossain välissä pitäisi myös palautua ja mielellään jopa jaksaa miettiä jotain mukavaa omaa elämää, jonka takia ylipäätään tehdä töitä ja pitää itsensä terveenä. Se pienikin herkku on tunti lisää(!) liikuntaa jo ennestään vaaditun päälle. Vanhemmiten ei paikat kestä loputonta liikkumista, vaikka itsekurilla saisi hampaat irvessä itsensä räntäsateeseen tarpomaan kaikeksi valveillaolon ajaksi.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Liikkuja 
Päivämäärä:   17.7.24 08:40:15

Miten pitkällä aikavälillä tuo takaisin lihominen on tapahtunut? Esim. aloittaja: kuinka kauan sitten laihduit ja kauanko meni takaisin lihomiseen?

Liikunnan merkitys painonhallinnassa on minulle aivan olennainen, ehkä tärkeämpi kuin mikään muu. En lukenut alusta loppuun täältä kaikkia kommentteja, mutta olen jyrkästi eri mieltä siitä, että liikunta olisi vain ja ainoastaan yhtä kuin sen tietyn liikuntakerran aikana kulutetut kilokalorit. Ei todellakaan ole.

Liikunta muuttaa aineenvaihduntaa. Se kasvattaa ja pitää yllä lihaksia, jotka vaikuttavat aineenvaihduntaan. Liikkuminen ehkäisee insuliiniresistenssiä. Liikunnan jälkeen aineenvaihdunta eli energian kulutus pysyy suurempana kuin jos ei olisi liikkunut ollenkaan.

Jos käyt tunnin lenkin ja älypuhelimesi sovellus kertoo, että kulutit 500 kcal, niin oikeasti tuo ei kerro juuri mitään. Voit ainoastaan vertailla eri lenkkien kaloronkulutuksia ja päätellä – jos et itse tunne sitä kropassasi eli et osaa (vielä) kuunnella kehoasi –, millainen lenkki, millaisella teholla tehty ja miten pitkä, kuluttaa energiaa ja jopa polttaa rasvaa. Kun oppii kuuntelemaan kehoaan, sen tuntee.

Liikunnalla on aivan valtava merkitys painonhallinnassa, paljon suurempi kuin moni kuvittelee.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Daalis 
Päivämäärä:   17.7.24 11:07:21

Mulla se on kyllä viini joka pitää kalorit korkealla. Jos viikoittain juo viinipullon niin siitä alkoholista tulee ihan liikaa kaloreita. Muuten liikun syön terveellisesti ja herkkuja kohtuudella. Mut iän myötä aineenvaihdunta on hidastunut. Join nuorempana varmasti enemmän ja olin huonommassa fyysisessä kunnossa mutta olin hoikempi, söin myös enemmän herkkuja.
Väitän että aineenvaihdunta on suurin ongelmani, painon pudotuksessa. Olen myös ollut ilman alkoholia kausittain mutta se taas ei ole vaikuttanut painoon. Kuten ei mikään muukaan esim. Dieetit.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Noyplm 
Päivämäärä:   17.7.24 11:53:17

Olen laihduttanut 45 kiloa ja pitänyt painon poissa jo vuosia.
Muiden kokemuksia kuuntelemalla, on selvinnyt että useimmat tekevät kaksi erittäin yleistä virhettä. Toinen on kitukuuri, jossa yritetään syödä kerrallaan aina mahdollisimman vähän ja pitää ns nälkää pois välipaloilla ja johon aloittajakin vaikuttaa sortuneen. Kasviskeitto ja
voileivät eivät vaan ole se toimiva tapa.
Syö niin iso ateria kerralla, että olet oikeasti kylläinen etkä tarvi ruokaa tunteihin. Helpottaa elämääkin kun ei tarvi miettiä mitä puputtaa seuraavaksi. Joku kolme suurta ateriaa päivässä on oikein hyvä. Näin kaloreissakin joka ateria voi olla 600-700 kalorin kokoinen.
Turha käynnistellä insuliinin ja vatsahappojen tuotantoa jatkuvilla välipaloilla, myös hampaat kärsivät.
Toinen on ateroiden vähättely. Ainakin minun tuntemat ihmiset alkavat alun kitukuurin jälkeen venyttää rajoja ja toteavat, että kyllähän sitä tarvitsee saunasiiderin tai välillä pitää olla herkuttelupäivä jne. Totta, ihan totta. Mutta yleensä joka päivälle löytyy hyvä syy ottaa jotain ylimääräistä. Jolloin yleensä vedetään toisiaan se 500 kaloria joka päivälle yli.
Itsekin herkuttelen, mutta aina mieluummin niin päin että kysyn tarvitsenko todella tätä. Mihin tunteeseen tarvitsen nyt tämän jäätelön kesäpäivänä tai siiderin mökkisaunassa. Näin vähitellen olen päässyt eroon tunne syömisestä. Menen elokuviinkin katsomaan elokuvaa, en syömään. Mökillä syödään ruokaa, joka toki voi olla grillailua, mutta ei siis niin että ensin päivällä syödään aamiainen, lounas, päivällinen ja välipalat ja sitten vielä grillataan illalla.
Minun painonhallintani on omasta mielestäni helppoa. Saan syödä niin paljon kuin haluan ja mitä haluan. Minulla ei ole olemassa repsahdusta tai vääriä ruokia. En vaan enää halua/tarvi tiettyjä ruokia. Ei ole kesäkiloja, ei joulukiloja.
Ikää 54 v, vaihdevuodet jo pitkällä eikä mikään muuttunut

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Ande 
Päivämäärä:   17.7.24 12:03:29

Mä olin vuosia hyvin hoikka, ellen siis jopa laiha. Kunnes elämänmuutoksen vuoksi jäin toimettomaksi kaiket illat, sorruin Netflixin pauloihin ja kun annoin herkuille pikkusormen, ne vei koko käden. Painoa tuli 20kg vajaassa vuodessa! Nyt olen tammikuusta asti ollut laihdutuskuurilla ihan vain miinuskaloreilla ja painoa pudonnut noin 15kg. Toivottavasti ei tule enää takaisin. Mutta tosi helposti se paino kyllä nousee jos jää toimettomaksi ja ryhtyy herkkuja syömään.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   17.7.24 13:20:49

Noyplm//Toimii varmasti, jos on säännölliset työvuorot ja töissä vaan istuu. Ei kävisi mielessäkään ahtaa napaa täyteen työssä jossa pitää liikkua yms. Siinä itsellä tulisi vaan maha kipeäksi ja pahimmassa tapauksessa ripuli jonka seurauksena sitten joutuisi ravaamaan jatkuvasti vessassa. Päälle jäätävä väsymys yms. Kaikilla ei toimi tuollainen 2-3 kertaa päivässä ateriarytmi.

Huomaa taas tästä ketjusta, että monilla on ihan ihmeellisiä olettamuksia lihavien ruokavaliosta ja ei tajuta että joillakin painon pysyminen alhaalla kerran lihomisen jälkeen se ihan oikeasti tarkoittaa ruualla kituuttamista.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   17.7.24 14:23:54

Yksi sudenkuoppa lienee, että on tottunut syömään vaikkapa 80-kiloisen naisen edestä ruokaa, ja vähentää energian saantiaan, että lopulta painaa vaikkapa 60 kiloa, tavoitteessa, eikä tasapainoile riittävän pitkään 60-kiloisen energiamäärillä vaan totutusti syö edelleen kuin 80-kiloinen (jonka energiankulutus on isompi painon takia).

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.7.24 16:57:56

Olen käynyt 2 kertaa hesessä kesän aikana. Ekalla kerralla siellä oli syömässä kaksi erittäin lihavaa nuorta näistä, luultavasti siskokset. Toisella oli kolme hampparia., roskikset, iso kokis ja pirtelö ja toisella kaksi hampparia ja muuten sama satsi. Viime viikolla olo se toinen käyntini, nyt paikalla oli noin 150 kg rouva, ja söi jätskiä ja joi kokista, mutta roskista edessään oli pääteltävissä kolme hampparia ja Kahdet ranskalaiset. Olen huomannut, että nämä jättiläskit eivät jotenkaan ymmärrä syövänsä järjettömiä annoksia...

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: Daalis 
Päivämäärä:   17.7.24 17:06:55

Mulla nuo pikaruuat ei kyllä selitä painon nousua. Olen syönyt ikäni aina kun käyn hampparipaikassa samantyylinen normaalin juustoaterian. Ja käyn ehkä 4 kertaa vuodessa Hese/mäkkärissä.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.7.24 17:23:48

Ande, mitä syöt, että pysyt miinuskaloreilla ja saat painon laskemaan? Mulle ruokavalion valitseminen on hirmu vaikeaa, ja jos en ole miettinyt mitä ostan, niin sorrun ostamaan ne samat helpot höttöleivät, juustonaksut, jäätelöt, siis yök. Pitäis kans saada 15 kiloa tiputettua.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: h-h 
Päivämäärä:   17.7.24 18:20:32

"Vuorokaudesta loppuu tunnit kesken, kun pitää nukkua, hoitaa istumatyö ja polttaa ne normaalin ravinnon kalorit, jossain välissä pitäisi myös palautua ja mielellään jopa jaksaa miettiä jotain mukavaa omaa elämää, jonka takia ylipäätään tehdä töitä ja pitää itsensä terveenä."

Ehkä siinä "normaalissa ruokavaliossa" on joku pielessä, jos sillä onnistuu lihomaan kun ei jaksa/ehdi liikkua mitään "ylimääräistä tuntikausia kestävää rääkkiä" ja ilman liikuntaa lihoo? Ja kun sen pielessä olevan asian muuttaa, muuttuu elämä mukavammaksi, kun olo on parempi ja jaksavampi?

Muuta siis sen normaalin ruokavaliosi ravintosisältöä vähemmän energiseksi, niin saat silti syödä, ei tarvitse kituuttaa nälässä ja lakkaat lihomasta tai taas jopa kiloja pois. Tai poista ruoka-aine, joka aiheuttaa väsähtäneen olon?

Ihmiset eivät enää juuri liiku, kun tekevät työnsä koneella istuen, kulkevat paikasta toiseen jotenkin muuten kuin omaa lihasvoimaa käyttäen (sähköfillari, sähköskuutti, bussi, auto, skootteri, ratikka, jne). Eihän siinä silloin kaloreita kulu eikä kroppa edes tarvitse paljoa energiaa.

Ruokavalio kuitenkin täynnä rasvaa ja varsinkin hiilareita, josta sitä energiaa kertyy. Ja kun energiaa kertyy riittävästi hiilareista, niin elimistön ei tarvitse käyttää energiakseen omia rasvavarastojaan jolloin ei laihdu. Ja kun energiaa tulee enemmän kuin kuluttaa, niin silloin sitä ylimääräistä kertyy, jolloin lihoo.

Iso merkitys on ruokavaliolla. Liikunta auttaa pitämään kropan kuosissa ja aineenvaihdunnan vauhdikkaampana ja estää lihaskatoa, jolloin kiloja ei kerry niin paljon kun kroppa kuluttaa levossakin enemmän. Ja on niin helppo syödä liikaa hiilareita kulutukseen nähden, jos kulutus ei ole suuri. Mutta pelkkä rääkkiliikunta ei auta, jos ruokavaliosta saa edelleen liikaa energiaa kulutukseen nähden.

Ja ruokavaliossa voi olla vain jokin pieni asia pielessä. Moni on sanonut, että olo on aina väsynyt, turvonnut, vetämätön, nälkäinen ja voimaton, ja se johtuukin ruokavaliossa olevasta vehnästä. Kun sen jätti pois, niin olo muuttui. Tunnen useammankin tällaisen ja itsekin kuulun heihin. Ei iso muutos, mutta merkittävä. Helpotti painonhallintaa ja laihtumista huomattavasti, kun ei enää turvottanut, väsyttänyt ja nälättänyt koko aikaa.

Muilla se pieni ongelma voi olla joku muu, kuten sokeri, makeutusaine, liika suola (nostaa verenpainetta joka väsyttää), jokailtainen rentoutumisalkoholiannos, tai mikä nyt ikinä.

Ei siis kannata vain valittaa, vaan miettiä, miten itse voisi tilanteeseen vaikuttaa.

Eikä kannata myöskään kiukutella, että ei ole sama asia syödä jotain korviketta (kuten vehnätön ruoka tai viinan tilalla vissy). Kun tekee elämäntapamuutoksen, niin se tarkoittaa sitä, että silloin oikeasti muutetaan elintavoissa jotain :)

Minua on aina pidetty paljon syövänä ja annoskokojani on kauhisteltu. Mutta en syö niitä karseita annoksia monta kertaa päivässä, ja se iso annoskokokin voi olla isolta osalta pelkkiä kasviksia enkä ota leipää/pastaa/riisiä/perunaa tuolloin ollenkaan. Eli vaikka saan syödä mahan täyteen, kalorimäärä on järkevä. Ja muut annokseni siltä päivältä ovat pieniä.

Olen ollut muutamaan kertaan useamman päivän lihavan ystäväni kanssa. Joko hän minun luonani tai minä hänen luonaan useamman päivän kerrallaan. Enkä ihmettele, miksi hän on lihava. Vaikka ruokavalio ei ollutkaan pelkkää herkkujen syömistä eikä todellakaan syöty koko hereilläoloaikaa, niin niitä "ihan tavallisiakin ruokia" syötiin iso määrä jokaisella aterialla. Ja aterioita oli monta per päivä. Minä, joka en ole pieniruokainen, en kyennyt syömään kuin puolet siitä ruokamäärästä minkä hän söi. Ja kun itse olin edelleen täynnä siitä edellisestä ateriasta, joka syötiin tunteja sitten, hän kattoi jo seuraavaa ateriaa pöytään. Minä olisin voinut jättää kyseisen aterian aivan hyvin väliin, koska olin niin täynnä edelleen.

Ei ihme, että lihoo, kun syö ihan hirveästi. Ihan liikaa kulutukseen nähden. Vaikkei edes syöty mitään sipsejä, karkkeja, kakkuja, keksejä tms. ollenkaan. Kyseinen henkilö syö gluteenittomasti, koska hänen elimistö ei siedä gluteenia, eli häntä ei edes vehnä väsytä ja turvota. Mutta ne annoskoot. Mahalaukku venyy ja kaloreita tulee liikaa.

En ole itsekään mikään "hammastikun kokoinen", BMI:ni on 21.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.7.24 20:29:52

h-h: tuon lainaamasi pätkän yläpuolella kerroin mitä syön. Kyllä, annoskoot on liian isoja, kun on aina nälkä. Elimistö ei vaan ymmärrä, että ravintoa saa hankittua niin paljon niin vähäisellä energian kulutuksella, kuin mitä nykyajan tietotyöläinen kipaisee lähikaupasta, vaan janoaa mässytettävää kuin päivittäinen ravinto pitäisi juosta kiinni. Ja kuten aiempana taisin jo todeta, lomautettuna olen huomattavasti paljon jaksavampi, kun työn vaatiman ajan ja itsekurin voi suunnata riittävään päivittäiseen liikuntaan. Jänteiden ja nivelten kipeytymiseen taas ei auta yhtään se, että jättää sen ehkä kerran kuukaudessa itselleen sallimansa pasta-annoksen nauttimisen väliin.

  Re: Vannoin, etten liho takaisin

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.7.24 20:36:23

"Miten pitkällä aikavälillä tuo takaisin lihominen on tapahtunut? "

79kg->67kg Vei n. 6kk
67kg->85kg vei n. 10v

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.