Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: Kipu 
Päivämäärä:   16.7.24 12:01:25

Sain eilen potkun reiteen. Reidessä turvotusta ja paha mustelma. Kipeä on. Lääkäriin pääsee vasta huomenna, ellei nyt sitten lähde melkein 100kilsan päähän päivystykseen. Jalalla pystyy kävellä lyhyitä askelia. Eilen uskoin vaan lihasvammaan, mutta nyt alkaa epäilyttää voisiko olla jotain murtumaakin. Löytyykö kokemuksia vastaavasta?

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.24 12:02:35

Kps ois murtuma et kävelisi sillä jalalla.

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 12:03:59

Mä en käynyt lääkärissä, oli kuukauden kipeä. Tästä kolme vuotta ja vieläkin kipu tuntuu jos vähän kovemmin tunnustelen. Läskiin jäi kavion kokoinen kuoppa...

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   16.7.24 12:04:14

Mä pystyin varaamaan jalalle kunnes hiusmurtuma räpsähti isommaksi.

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.24 12:06:11

Reisiluussa voi olla mustelma tai pieniä murtumia ihan helposti. Jos käveleminen on selkeästi huonoa, suosittelisin päivystykseen menoa. Hiusmurtuma voi pahentua, jos sille varaa painoa. Potku voi tehdä paljonkin murtumia, jotka saattavat jatkaa murtumista painon alla, yhdistyä toisiinsa ja RÄKS, siinä meni luu.

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.7.24 12:28:27

Menisin sinne päivystykseen.
Itse sain tällin pohkeeseen, enemmän lihakseen kuin luuhun ja pystyin koko ajan kävelemään eikä ollut varsinaisesti kipeä. Silti lääkärit piti murtumaa hyvin todennäköisenä, ei kuitenkaan ollut murtunut sitten kun kuvattiin.

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.7.24 12:33:40

Reisiluu on aika hyvin piilossa lihasten ja läskin takana, joten en usko ihan helposti murtuvan potkusta. En lähtisi päivystykseen vaan mene huomenna lekuriin.

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.24 12:36:09

Niin, se on niin hyvin suojassa, että jos luu on täysin ehjä, jalalle voi kyllä varata painoa vaikka lihakset olisivatkin ottaneet osumaa. Askeleen rankka lyheneminen kertoo aika isosta vahingosta. Jos aloittaja ei itse osaa arvioida, johtuuko oma ontuma lihaksen vai luun vaurioitumisesta, päivystys on oikea paikka.

Hevonen voi helposti potkaista reisiluun kokonaan katki, joten murtuman riski ei ole mitenkään pieni. Ja ne hiusmurtumat voivat pahentua, jos aloittaja ei tajua myöskään pitää painoa poissa jalalta samalla kun pohtii lääkäriin menoa.

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: Heli 
Päivämäärä:   16.7.24 12:36:13

Tämä on aina naurettavin väite ikinä, että jalalla ei kävelisi jos olisi murtunut. Hämmentävästi siihen uskoo myös jotkut lääkärit, vaikka kaikki riippuu ihmisestä sekä murtumasta.

Itse olen kävellyt murtuneella jalalla sekä murtuneella selällä. Selän murtumisen jälkeen kävelin ambulanssiin ihan itse. Ambulansissa tuli ehdoton liikkumiskielto sekä hätäleikkaukseen heti sairaalassa kuvaamisen jälkeen. Selkä oli murtunut niin pahasti, että mun ei olisi pitänyt pystyä kävelemään enää ikinä.
Toisella kerralla kaaduttuani hevosella jäi jalka pahasti alle. Kävelin autoon ja autosta päivystykseen, jossa lääkäri totesi tämän naurettavan väitteen, että ei se murtunut voi olla koska kävelen sillä, mutta kuvataan varmuuden vuoksi. Kuvien jälkeen hupsistakeikkaa suoraan leikkuriin taas, nilkka kahdesta kohtaa murtunut.

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.7.24 12:44:23

Kävelin vastaavassa tilanteessa reippaan kuukauden kepeillä. Mustelma näkyi koivessa liki vuoden. Reisirevähdyksenä tuo kirjattiin ylös. Murtuma on varmaan epätodennäköisempi, tosiaan sen verran pehmustetta siinä välissä. Heppa monotti molemmilla takakoivilla ja toinen osui. Kaaduin ja meni myös ilmat pihalle siinä.

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.24 12:49:35

Mulle on käynyt sama, se on helv kipeä eikä meinaa pystyä astumaan eikä liikkumaan. Sanottiin että jos reidessä olisi murtuma ei pystyisi yhtään astumaan joten olisin huoleti, tuskin on mitään vakavaa.
Muistoksi jäi hokinreikä reiteen, hevonen taivaslaitumilla ollut jo vuosia, hokinreikä pysyy <3

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.7.24 12:51:39

Minulla siis jalka kuvattiin myös ja ei ollut murtunut. Hyvä että osui reiteen, pilveen olisi ollut huomattavasti ikävämpi ja siinä ei välttämättä enää kunnolla kävelisikään...

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.7.24 13:01:55

Mulla on 20 vuotta sitten osunut hevosen oikein kunnolla pukittaessa päin potku reiteen. Hokkikengällä. @!#$ kipeä se oli, turposi nesteestäkin hulluna. Lääkärissä käskettiin laittaa vaan Voltarenia xD

Tuossapa tuo on mennyt. Lihaksessa iso kuoppa ja välillä siinä on jotain pientä tuntemusta, ei varsinaisesti kipua, mutta sellaista juilimista.

Mutta joo, oikeasti, kyllä kannattaa vaatia kuvattavaksi. Tiedän myös useamman murtuneella jalalla lääkärin ohjeesta kävelleen, kun ei ole tajuttu, että on murtunut. Sitten onkin tullut isompia leikkauksia ja saikkuja. Ei lääkärit aina tajua millä voimalla se potku tulee, jos on vielä kenkä jalassa.

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: " 
Päivämäärä:   16.7.24 15:36:14

itellä repesi reisilihas sen verran että kuoppa oli pitkän aikaa, vuosikausia, tuntuu edelleen 27v tälli

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 15:47:51

Jos olet SRL:oon kuuluvan ratsastusseuran jäsen, olet vakuutettu Pohjolassa tuollaisten vahinkojen varalta ja voit soittaa heidän terveyshelppipuhelimeensa. Saat luotettavamman vastauksen kuin täältä.

  Re: Hevosen potku reiteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 15:57:38

Täällä yks. Jäi ryntäävän hevosen eteen jalka, joten hevonen juoksi "läpi" reidestä työntäen minut ns. ilmaan ja kaatoi minut maahan selälteen ja ilmat pihalle. Ei revennyt mutta käytiin näyttämässä. Iso mustelma ja oli todella turvonnut. Paineskelivat vähän, ei sattunut sietämättömästi niin sanoivat, että tuskin murtunut + reiden luusto on todella paksu, joten siinä mielessä hyvä kohta ottaa osumaa. Viikon kaks saikkua liikunnasta ja ratsastamisesta. Ekat 3päivää onnuin ja sitten pystyi jo paremmin hiljakseen käyttää lihaksia kyseistä reidestä eli kävellä normaalimmin. Sanoivat että jos saikkuajan jälkeen ei ole yhtään mennyt paremmaksi niin sitten miettivät röntgeniä, minulla se alkoi paranemaan jo parin päivän päästä hiljaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.