Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Verenpaineesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 07:13:43

Onko kukaan hoikka ja liikunnallinen ja silti korkea verenpaine?

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.7.24 07:17:57

Ei, se on täysin mahdotonta. Hoikat ja liikunnalliset eivät sairastu ikinä, vaan elävät elämänsä terveenä loppuun asti.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   16.7.24 07:25:16

Tunnen yhden. On sukuvika selkeästi, pysyy kurissa kun on aivan erityisen tarkka ettei suolaa tule yhtään liikaa, muuten nousee heti ja paljon.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.7.24 07:58:47

*viittaa*

En ole mikään superhoikka, mutta aina olen ollut normaalipainoinen. Pituutta 172 cm, painoa nyt 65 kg, ikää 65 v.
Verenpainelääkkeitä olen syönyt jo yli 30v, paineet olivat aloitettaessa 215/124.
Lääkityksestä huolimatta verenpaine voi heilahdella mm. stressin tai huonon nukkumisen vuoksi.

Liikkunut olen aina, paljon ja monipuolisesi.
Sukurasitus on vaan hirmuinen, molemmilta puolilta.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   16.7.24 08:10:27

Isäni on aina ollut kuivakka sporttaaja, verenpainelääkitys kolmekymppisestä.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   16.7.24 09:35:07

Sain kolmekymppisenä lääkityksen, 171/55 ja harrastin pitkän matkan juoksua.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: 65v 
Päivämäärä:   16.7.24 10:26:01

Olen 25kg ylipainoinen ja verenpaineeni on ihanteellinen.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   16.7.24 10:32:43

175cm/54kg ikää 47v
Kestävyysliikuntaa: marjastus, sienestys, puutarhan hoito, uin kuntouintia uimahallissa talvella 4-5krt/vko.

Verenpainelääkitys kolmekymppisestä. Jos syön liikaa suolaa, verenpaine nousee heti (riittää makkaraperunat grillillä tai kotiruokaan suolan lisääminen tai lasillinen punaviiniä tms.).
Jos lasken, että vuorokaudessa saan kaikesta ruuasta noin 3,4g maksimissaan suolaa, niin verenpaineet pysyy lääkkeillä ideaalitasolla.

Taustalla sukurasitteet.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 15:28:49

Työkaveri on urheilullinen ja normaalipainoinen nelikymppinen mies. Kertoi aloittaneensa verenpainelääkityksen jo kolmekymppisenä. Kuulemma geeneissä kulkee ja suvussa useampi samanlainen tapaus.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.7.24 15:38:57

Olen ylipainoinen arkiliikkuja ja verenpainelukemat hyvät, samoin kolesteroli, sokeri ym. Hyvä ystävä oli hoikka, liikunnallinen ja söi taatusti terveellisesti. Kolmikymppisenä kolesteroli- ja verenpainelääkitys kun arvot huitelivat korkeuksissa. Kertoi että heillä suvussa useammallakin sama tilanne. Ystävä menehtyi jo alle 40 vuotiaana muuhun sairauteen.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.7.24 16:16:17

Minä olen normaalipainon rajoissa (158/60), mutta sairastanut vaikeahoitoista verenpainetautia parikymppisestä asti. Sen kanssa on nyt 25 vuotta menty, lääkitys on niin kova, että asiaa tuntemattomat lääkärit on joskus sanoneet, että lääkityksen perusteella heidän edessä pitäis istua lähes 200kg miehen köriläs. En ole mikään super liikunnallinen, mutta elämäntavat on tosiaan sillä tavalla hallinnassa, että ylipainoa ei ole ja kolesteroliarvot on priimat.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.7.24 17:24:06

Mun anoppi, appiukko ja mies. Ja valitettavasti myös meidän 16v poika on ollut pari vuotta jo verenpaineen seurannassa. Geeneissä on heillä. Mies on hieman pullukka, muut hoikkia, ei nyt erityisen liikunnallisia mutta eivät mitään sohvaperunoitakaan. Anoppi on jo kuollut, kuoli aivoverenvuotoon.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 17:00:19

Tää on jotenkin outoa. Nuorempana oli huippuhyvät arvot ja huippasi kun nousin äkkiä pystyyn. Sitten oli elämä sekaisin, stressiä ja paino nousi. Yläpaine yli 200 ja alapaine 130-140 tietämissä. Lääke auttoi niin että alapaine on jo sadan tuntumassa ka yläpaine jossain 140. Mutta mitä tapahtui. Yhtäkkiä oli verenpainetauti vaikka ennen kaikki oli hyvin?

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.7.24 19:45:04

Piste, minäkin oli nuorempana kävelevä oppikirja optimaalisesta verenpaineesta.
Kunto- ja lihastesteissä tulokset olivat huippuluokkaa, kaikki veriarvotkin olivat ok.

Vaikka voin hyvin raskauksien aikana, niin mm. Hb tahtoi vajota hyvin alas. Lasten synnyttyä tuli enemmän yövalvomisia, ehkä stressiäkin ja tadaa, verenpainetauti iski!

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.7.24 07:45:52

Mun ystävä, joka painaa noin 50kg ja on liikunnallinen ihminen, lisäksi kasvissyöjä ollut aina kärsii korkeasta verenpaineesta.

Toinen normaalipainoinen kaverini, joka on suorastaan himoliikkuja niin sama homma.

Minä ja mieheni ollaan taulukkojen mukaan reippaasti ylipainoisia, syödään normaalia sekaruokaa niin paineet molemmilla hyvissä lukemissa, samoin kolesterolit sun muut. Toki ollaan liikunnallisia molemmat. Vedetään ihan grilliruokaa ja suolaa ym. Ei ole sukurasitetta kummallakaan.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   18.7.24 08:09:53

Mulla oli normaali verenpaine kolmekymppiseksi asti. Sitten paineet nousi. 45v:nä todettin munuaissairaus, jonka ensioire on verenpaineen nousu.

  Re: Verenpaineesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 08:37:17

Mistä munuaissairaus huomattiin? Millaisia oireita oli?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.