Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: Neiti E 
Päivämäärä:   15.7.24 23:34:35

Kärsin jatkuvasti lihassäryistä (lähinnä selkälihakset), väsymyksestä ja unettomuudesta, heräilen kesken yön ja ikinä en voi illalla tietää saanko nukkua hyvät yöunet vai olenko kahden tunnin päästä valveilla. Vaihdevuosi-iässä kun olen, mietin voisiko kyseessä olla estrogeenin puutosta. Muitakin osuvia oireita on, kun netistä googletin. Onko jotain mitä voisin kokeilla tähän?

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   15.7.24 23:47:32

Mulla kans vaihdevuosioireet aika ikävät. Kokeilin estrogeeniä, mutta ei oikein tuntunut auttavan, ehkä liian varovaisella annostuksella.
Jätin sitten pois ja päätin vaan kärsiä.
Ikäviä on nää oireet; mieliala miinuksella, nukkuminen huonoa, itkettää, surettaa ja ottaa aivoon melkein koko ajan.... :-(

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   15.7.24 23:52:50

Liittykääpäs Facessa vaihdevuosiryhmiin, paljon tietoa, kokemuksia ja vaihtoehtoja. Yhteen valmisteeseen ei kannata kokeilua jättää, mulla ainakin hormonikorvaushoito on auttanut tosi paljon. Kokeilin Novofemia ja nyt on Cliovelle (Activellen rinnakkaisvalmiste). Nivelkivut loppuivat, ei enää menkkoja eikä järkkyjä hikoilukohtauksia. Unettomuudesta olen kärsinyt jo niin kauan, etten uskonutkaan siihen tästä saavani apua. Unilääke sitten erikseen vielä lisäksi.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.7.24 07:27:43

Mene gynelle juttelemaan vaihtoehdoista.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   16.7.24 07:44:44

Itse asiassa terveelle naiselle voi terveyskeskuslääkäri tai työterveyslääkäri kirjoittaa hormonireseptin, tästä oli Hesarissa juuri artikkeli.
Se on pelkkää arkuutta, henkistä laiskuutta, jos kieltäytyy. Meillä on Käypä hoito järjestelmä, jonka ovat suomalaiset lääkärit huolella kirjoittaneet, ja siitä saa varsin helposti askelmerkit.
Tavalliset lääkärit ovat vain oppineet mene gynelle mantran, mutta omalla rahalla ei tosiaan tarvitse tällaisen asian kanssa gynelle mennä.
Lääkäriltä voi kyllä vähän vaatia, ”naisten vaivat” eivät ole rakettitiedettä. Suurin osa esim työterveydestä mittailee miesten psa arvoja ihan rutiinisti. Ja määrää eturauhaslääkkeet ongelmitta.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 08:56:47

Ikävä kyllä niitä psa- arvoja saa todella pyytää mitattavaksi. Taas jäivät lähetteestä. Varmaan jokin säästölinja alkanut kun ennen ottivat mieheltäni suunnitellusti vuosittain tuon kokeen.

Aloittajalle sanon että koettu on nuo vaivat ja selvisin hengissä. Pari vuotta kestivät. Ilman hormonejakin selviää sitkeä ihminen. Omat ovat syyni miksi en hormoneja voi syödä.
Eipä noihin oikein mitään muuta toimivaa ole keksitty kuin hormonihoidot. En kyllä arvauskeskuksen lääkärille menisi jos en itse tietäisi tarkalleen mitä hormonia ja kuinka kauan ja kunnon kontrollit.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.7.24 11:03:43

Psa arvoissa kuulemma on myös se että suurin osa lievästi kohonneista juoksuttaa turhaan tutkimukseen niin siksi niitä ei oteta rutiinina . Näin selitti urologi. No meidän miehellä kohtuullisetsi kohonnut psa oli kuitenkin merkki eturauhassyövästä.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.7.24 12:27:18

Sinne gynekologille menoa minäkin suosittelen. Oma elämä muuttui hormonikorvaushoidon ansiosta täysin, nyt 56 vuotiaana voin paremmin mitä kymmenen vuotta sitten.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: tuttua 
Päivämäärä:   16.7.24 17:48:38

Minkä ikäisenä olette huomanneet vaihdevuosioireita? Oletteko huomanneet miten esivaohdevuosioireet eroavat vaihdevuosista?

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.7.24 17:57:43

Mä ajattelin kokeilla munkinpippuria, sitä hevosille tarkoitettua, toki huomattavasti pienemmällä annostuksella:D

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.7.24 18:50:51

Nyt jälkeenpäin sanoisin että reilu nelikymppisenä alkoi esivaihdevuodet ja siirtymä vaihdevuosiin tapahtui pikku hiljaa. Kuumat aallot tulivat 51-vuotiaana ja kuukautiset loppuivat kun olin 52. Nyt harmittaa etten jo ennen näitä "merkkipaaluja" kiinnittänyt omaan vointiini ja oireisiin enemmän huomiota. Vuosien aikana otettiin moneen kertaan kilpirauhasarvot, epäiltiin nivelreumaa, kävin rasituskokeessa sydäntuntemusten takia, lihoin, kaikki innostus seksiin tai yleensä mihinkään hävisi.
Kävin gynekologilla, aloitettiin hormonikorvaushoito ja omalla kohdallani oli kun olisin saanut itseni takaisin. Kaikki nivelvaivat, sydämentykytykset, haluttomuus hävisivät ja painokin on pudonnut. Jaksan paremmin töissä ja kotona, seksi kiinnostaa ja sujuu, elämä suorastaan maistuu.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: auts 
Päivämäärä:   16.7.24 19:47:58

Kokemuksia noista vaihdevuosien lihas- ja nivelkivuista? Itse olen liittänyt jäätävät nivelkivut juurikin vaihdevuosiin, mutta alkanut myös miettiä että voiko ne johtuakin jostain muusta? Vaihtelevasti kipuilee polvet, lonkat ja kyynärpäät, lisäksi molemmissa kantapäissä plantaarifaskiitin oireet. Lihassärkyjä pohkeissa ja välillä reisissä. Välillä kaikki kivut ja kolotukset on poissa mutta pääasiassa koko ajan jotakin niveltä särkee. Aamuisin vaikea päästä sängystä ylös kun joka paikka tönkköjäykkänä ja kantapäillä ei kärsi astua.
Onko vinkkejä auttaako hormonikorvaus lihas- ja niveloireisiin ja jos ootte kokeneet apua niin mikä paras valmiste??

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.7.24 19:52:50

Totta kai voivat johtua niin monesta muustakin syystä, kannattaa selvittää. Tuossa edellä jo kirjoitin omasta kokemuksestani ja minulla ne johtuivat vaihdevuosista, hormonikorvaushoito auttoi niihin.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   16.7.24 20:47:10

Tee kotitesti, jos et lääkäriin halua mennä. Tosin jos sitten hormonikorvaushoitoa haluat, niin sitten pitää joka tapauksessa mennä lääkäriin

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: Neiti E 
Päivämäärä:   16.7.24 20:57:22

Ompa kiva kuulla että on kohtalotovereita! Olen jo ajatellut että mun kroppa lahoaa kesken matkan tähän paikkaan mutta varmaan tosiaan on myös nää plantaarifaskian kiristelyvihlaisut myös tätä samaa vaivaa.

Aika moni tuolla puhuu hormonikorvaushoidosta, itseäni kiinnostaisi voisiko tätä ongelmaa suitsia jotenkin ruokavalion avulla? Tai onko joku markettirohto jota voisi ottaa. Mulla on ollut näitä ongelmia useamman vuoden jo, mutta nyt viimeisten parin vuoden aikana ne on pahentuneet ja se mikä on ärsyttävintä, on että välissä on tosi hyviäkin päiviä, ja sitten sellaisia kun toivoo ettei enää ikinä tarvitsisi lähteä yhtään minnekään. Varmaan liittyy jollain tapaa unen laatuunkin.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 21:34:33

Jos olet kiinnostunut ruokavaliosta ja muutenkin olet kiinnostunut hyvinvoinnista funktionaaliselta kannalta niin voit lukea P. Heinosen kirjasta "Hyvinvointia vaihdevuosiin"
Ei voi tässä kirjoittaa niitä kaikkia asioita jotka hän mainitsee. Minulle ei kyllä konkreettisesti auttanut kuin alkoholittomuus, kahvin rajoitus, myöhäisen saunomisen rajoitus, hiilareiden rajoitus, kävelylenkit, voimistelu pitkässä juoksussa joihinkin vaivoihin. Eihän hyvät elintavat koskaan turhia ole ja kannattavat varmasti jokaiselle.
Ja luontaistuotteet ( salvia, cbd) eivät auttaneet mitään voin todeta.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: Neiti E 
Päivämäärä:   18.7.24 18:49:56

Joo siis itse asiassa alkoholinsietokyky on heikentynyt tosi paljon! Jos juon yhden saunasiiderin, oon ihan hiprakassa ja seuraavan yön uni on katkonaista, ja seuraava päivä menee p*rseelleen. Myös tuo kahvin rajoittaminen varmaan omalla kohdalla toimii, koska nukun kyllä huonommin silloin kun ole edellisenä iltapäivänä/iltana juonut kahvia. Mua kiinnostaa nimenomaan ruokavalion kautta hyvinvoinnin hakemien, joten kiitos tuosta lukuvinkistä!

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   19.7.24 09:18:36

Olen 40v ja olin juuri kokeneella gynellä (yksityinen), kertomassa PMS oireista. Sain niihin kokeiltavaksi masennuslääkkeen (käytetään vain kuunautisis edeltävällä viikolla). Kyselin myös vaihdevuosien hoidosta, johon sanoi etyä veritulppariskini vuoksi estrogeeni ei sovi, mutta muitakik vaihtoehtoja löytyy.

Menkää ihmeessä kokeneelle gynekologille, koska apua on saatavilla.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.7.24 10:40:53

Ei ole laiskuutta jos haluaa pitää rintasyöpäriskinsä pienenä.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 10:53:19

Viisikymppisenä alkoi kuumat aallot ja silloin aloitin hormonikorvaushoidon joka edelleen jatkuu, ilman sitä tulee taas oireet täysillä päälle.

  Re: estrogeenia vaihdevuosiin

Lähettäjä: kohta 59v 
Päivämäärä:   20.7.24 01:36:26

Kävin gynekologilla joka kokenut ja varttuneempi nainen ja varmaan omaakin kokemusta ja tulin kuulluksi ja ymmärretyksi vaivoineni ja oireineni. 7v hormonikierukka jo parasta ennen ja munasarjat uinahtaneet ikiuneen. Kierukka pois ja mammorafian jälkeen yhdistelmälaastari jossa estrogeenia ja keltarauhashormonia . Ei pelkää estroeenia ja niitten geelien kans läträystä saatikka tablettina. Papa tietty otettiin ja perustutkimus ja sisäisesti ultra. Alle 300e maksoi ja Kelakorvaus siitä vielä kun hataramuistinen kelakortin jonnekkin taas laittanut :-D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.