Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 18:44:35

...elämään ilman omaa saunaa, niin miksi suomalaiset eivät pysty?

  Re: Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.7.24 18:45:22

Missä niin sanotaan? Kyllä pystyy suomalaisetkin. Eri asia haluaako. Itse haluan saunan.

  Re: Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: akkanen 
Päivämäärä:   15.7.24 18:47:45

Asuuhan ihmisiä vanhemmissa kerrostaloissa ilman saunaa paljonkin. Ja toisaalta jotkut laittavat uusissakin asunnoissa saunan varastoksi. Itse en ilman saunaa olevaa asuntoa ostaisi missään tapauksessa.

  Re: Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.7.24 18:57:00

Kyllä pystyy, mutta ei vaan halua. Miksi pitäisi olla ilman saunaa, kun voi olla oma sauna? Siksi, että muualla maailmassa ei saunoja ole?

  Re: Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.7.24 19:21:24

Ei minulla ole omaa saunaa. Miesystävällä on, mutta sekään ei ole ollut käyttökuntoinen kymmeneen vuoteen :D Nyt tosin aikeissa korjata se, koska saunominen nyt vaan on kivaa etenkin talviaikaan, ja mukavaahan se on ettei tarvitse saunan perässä lähteä kauas autoilemaan.

Lapsena saunoin joka toinen päivä koska halusin. Olisi ollut ikävää jos jonkun olisi aina pitänyt kuskata johonkin yleiseen saunaan.

  Re: Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   15.7.24 19:34:13

Voihan ilman saunaa elää, mutta ei se kovin laadukasta elämää olisi. Minulle oma sauna on elinehto.

  Re: Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 19:36:35

Nykyisessä asunnossani on sauna, en ole käyttänyt sitä kertaakaan. Kohta vuosi asuttu. Sitä edellisissä asunnoissa ei ole ollut saunaa, eikä sitä edellisessä tai sitä edellisessä: yhteensä viiteen vuoteen ei ollut saunaa. Taisin noiden viiden vuoden aikana käydä kerran mökillä istumassa minuutin saunassa.

En tykkää saunasta tai saunomisesta.

  Re: Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 19:39:08

Meillä on kaksi saunaa, jompi kumpi lämpiää joka päivä. Kesällä useimmin rantasauna. Kyllähän sitä nuorena rahattomana opiskelijana asui kerrostalossa ilman saunaa, mutta miksi pitäisi enää mukavuuksista tinkiä?

  Re: Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: Jeppis 
Päivämäärä:   15.7.24 19:50:49

Mä oon kohta kaksikymmentä vuotta asunut omakotitalossa jossa ei ole saunaa. Ikinä ei ole tullut olo että olisipa sauna. Mä en lapsenakaan tykännyt olla saunassa. Olin aina alimmalla "lauteella" eli jakkaralla. Nytkin tullut kutsuja saunomaan. Kiva olis ihmisiä nähdä mutta saunominen ei kiinnosta yhtään. En vaan viihdy kuumassa.

  Re: Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.24 13:22:22

Saunominen on aivan järjetöntä energiantuhlausta, koska suurin osa ihmisistä viettää saunassa todella lyhyen ajan. Kun suhteutetaan käytetty energia saunassa käytettyyn aikaan, voidaan todeta, että saunominen on aivan äärimmäistä energian haaskausta.

  Re: Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   16.7.24 14:13:11

Mullakaan ei ollut saunaa yhdessäkään asunnossa kun Suomessa asuin. En tykkää saunomisesta yhtään. Saunassa ollessa iski aina jumalaton päänsärky vaikka kuinka yritin juoda vettä. Kuumuus ei vain sovi minulle. Aurinkoisena päivänäkin minun pitää istua ulkona ollessa varjossa ettei tule migreeniä heti viiden minuutin päästä. Ja totta tuo energian haaskaus. Mutta muut tehköön kuten haluaa. Minä en enää saunaan mene. Eikä niitä täällä uudessa kotimaassani edes ole kuin tyyliin uimahalleissa ja kylpylöissä.

  Re: Kun melkein kaikki muut maailmassa pystyvät...

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   16.7.24 17:16:31

Me muutettiin sauna kodinhoitohuoneeksi ennen muuttoa :D En ole koskaan ymmärtänyt enemmistön intohimoista suhtautumista saunomiseen, mutta ehkä se johtuu siitä, että meillä sai kotona käyttää lämmintä vettä suihkussa sen verran kuin tarvitsi. Monissa himosaunojaperheissä oli jääkylmä suihkutila, jos ei saunaa lämmitetty, ja vettä sai käyttää vain pari pisaraa, joten peseytyminen ilman saunassa lämmittelyä oli silkkaa kidutusta, kun joskus teininä kävi sellaisilla kavereilla yökylässä.

Huvittavaa kyllä, miten lämmintä suihkua pidetään monissa perheissä kauhean tuhlailevana, mutta saunan rakennuskustannukset, ylläpitolämmön kustannukset ja käyttölämmityskustannukset unohdetaan täysin. Monta kuutiota lämmitä tilaa, jotka käytetään vain hetki silloin tällöin ja silti sen lisäksi tarvitaan sitä lämmintä vettäkin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.